Welke diameter voor nieuwe waterleidingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• janruitenwasser
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 19-02 15:26
Hallo! Lange tijd meegelezen, maar dit is mijn eerste post! :*) We zijn bezig met een volledige renovatie van ons huis uit 1895 en willen alle waterleidingen vernieuwen. Omdat ik door alle bomen het bos niet meer zie wat betreft leidingdiameters, hoop ik hier wat advies te krijgen.

Onze situatie:

Er komt een warmtepomp met boiler voor het SWW (en LTV maar dat is voor later).
We willen meerlagenbuis met perskoppelingen gebruiken.
De douches krijgen WTW's bij de afvoer.
We willen gelijktijdig twee douches en de keukenkraan kunnen gebruiken zonder noemenswaardig drukverlies.
In de keuken komt ook een close-in boiler.

Ik heb op basis van lezen, onderzoek en rekenen al een schets gemaakt, maar ik denk dat ik een beetje overkill toepas qua leidingdiameters, zie hieronder. Ik kom nu op 25/26 voor de hoofdwaterleiding en 20 voor de hoofd SWW-leiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqmKx1W9Rk5VG0Sx9vY84vW4GO4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I9v8dHh9Mxn4gPPEakirmNyv.png?f=fotoalbum_large

Welke maten zouden jullie aanraden voor de hoofdleiding en de aftakkingen?

Alle tips zijn welkom! Alvast bedankt! 😊

Beste antwoord (via janruitenwasser op 17-02-2025 17:00)

• Haboeri
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-05 21:59
janruitenwasser schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 23:11:

Nog even voor mijn goede orde, de diameters (16, 22 en 25/26) zijn altijd uitwendige maten toch?
correct, 16, 20, en 25 voor uponor en 16, 20 en 26 voor bonfix. Let er wel even op dat uponor 20 een andere binnendiameter heeft als bonfix 20 en de koppelingen niet onderling uitwisselbaar zijn. Dus geen installatie aanleggen met verschillende merken want dan krijg je ergens overgangen waar geen perskoppelingen voor te koop zijn.

Voor de rest vroeg ik me af of jullie de suggesties baseren op jullie (professionele) ervaring of dat een vuistregels/rekenregels zijn die ik over het hoofd zie?
Inderdaad professionele ervaring, ik doe regelmatig renovatieprojecten van complete woningen en daar is meestal geen installatie ontwerp gemaakt. Ik bepaal dan veel "in het werk" kijkend naar de wensen van de klant en de mogelijkheden binnen het budget.
natural colour schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:07:
[...]

Het isoleren van lange SWW leidingen zoals de situatie van de ts is vanwege legionella groei niet wenselijk.
Precies! Belangrijk punt om even aan te stippen _/-\o_
... aangezien het renovatie-project een meerjarenplan is, duurt het ook nog wel even voor die tweede badkamer er komt.
in dat geval en ook weer in verband met legionella is het aan te raden de warm water leiding voor de tweede badkamer pas aan te sluiten op de installatie als die badkamer gemaakt is om lange leidingdelen met stilstaand water in de installatie te voorkomen. Wel even afpersen ter controle natuurlijk 8)

[ Voor 16% gewijzigd door Haboeri op 15-02-2025 22:44 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 10:48
20 tot je boiler en naar alle douches, de rest met 16.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:02

orf

Let op dat meerlagenbuis een grotere wanddikte hebben. 20 mm buis is 16mm inwendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evink
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-05 11:36
Denk ook een beetje aan je wachttijd, je wil geen 60 sec wachten tot je een keer warmwater hebt,
vuistregel die ik altijd gebruik is de verste warmwaterpunt maximaal 16m leiding.

Echter gezien je een warmtepomp gebruikt is het warmwater in de boiler zo rond de 50-52 graden en dit zakt in bij gebruik, de thermostaatkraan zal dan meer pakken van het warme water om de ingestelde temperatuur te halen, 16mm (12mm binnenmaat) is dan vaak niet voldoende (onze ervaring) om een beetje druk in de douchestraal te houden.
Wij voeden de warmwaterzijde meestal met 20mm, wastafels 16mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 11:25
wat mij betreft:

- 25mm voor de douche + boiler (inwendig 20/22?)
- 20mm voor wasbakken/tafels
- 16mm voor de rest.

[ Voor 8% gewijzigd door barry86 op 14-02-2025 08:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-05 19:46
Ik heb geen advies op welke leidingen je het beste kunt gebruiken. Wel ben ik erg benieuwd met welke tool je het plaatje hebt gemaakt, ik ben al een tijdje op zoek naar iets vergelijkbaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Haboeri
Houd er zeker rekening mee dat je met een grote leiding diameter en lange afstanden je erg lang moet wachten voordat je warm water hebt. Bij voorkeur en indien mogelijk dus liever van de WP naar elke douche apart een 16 mm warm water leiding leggen dan 1 van 20 die je pas later opsplitst. En een WTW plaatsen in de badkamer om het koude water voor te verwarmen scheelt aanzienlijk in je verbruik van SWW, dus zeker doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natural colour
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Haboeri schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 20:20:
Houd er zeker rekening mee dat je met een grote leiding diameter en lange afstanden je erg lang moet wachten voordat je warm water hebt. Bij voorkeur en indien mogelijk dus liever van de WP naar elke douche apart een 16 mm warm water leiding leggen dan 1 van 20 die je pas later opsplist. En een WTW plaatsen in de badkamer om het koude water voor te verwarmen scheelt aanzienlijk in je verbruik van SWW, dus zeker doen.
Bij ons -installatiebedrijf- is het standaard dat er 2 warm waterleidingen vanaf de wp naar de keuken en douche worden aangelegd, bij een grote woning 3.
Drukverlies vs standverlies, met meerdere toevoer leidingen los je dat op.

Douche WTW werkt alleen goed als je de kraan langdurig open laat staan, doe ik zelf nooit; even de kraan open en dan weer dicht, maar de warmtepomp-boiler staat direct naast de douche: binnen een paar tellen heet water.
Het isoleren van lange SWW leidingen zoals de situatie van de ts is vanwege legionella groei niet wenselijk.

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janruitenwasser
Bedankt voor al jullie antwoorden! De suggestie om twee keer een warmwaterleiding te leggen is een goede @Haboeri. We hebben de ruimte en aangezien het renovatie-project een meerjarenplan is, duurt het ook nog wel even voor die tweede badkamer er komt.

Nog even voor mijn goede orde, de diameters (16, 22 en 25/26) zijn altijd uitwendige maten toch?

Voor de rest vroeg ik me af of jullie de suggesties baseren op jullie (professionele) ervaring of dat een vuistregels/rekenregels zijn die ik over het hoofd zie?

Nogmaals erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janruitenwasser
Nilvo schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:27:
Ik heb geen advies op welke leidingen je het beste kunt gebruiken. Wel ben ik erg benieuwd met welke tool je het plaatje hebt gemaakt, ik ben al een tijdje op zoek naar iets vergelijkbaars.
@Nilvo ik heb het gemaakt met IsometricPaper voor de Mac, daarna wat kleuren etc in Adobe Illustrator. Hopelijk heb je er wat aan!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Haboeri

correct, 16, 20, en 25 voor uponor en 16, 20 en 26 voor bonfix. Let er wel even op dat uponor 20 een andere binnendiameter heeft als bonfix 20 en de koppelingen niet onderling uitwisselbaar zijn. Dus geen installatie aanleggen met verschillende merken want dan krijg je ergens overgangen waar geen perskoppelingen voor te koop zijn.

Inderdaad professionele ervaring, ik doe regelmatig renovatieprojecten van complete woningen en daar is meestal geen installatie ontwerp gemaakt. Ik bepaal dan veel "in het werk" kijkend naar de wensen van de klant en de mogelijkheden binnen het budget.
natural colour schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:07:
[...]

Precies! Belangrijk punt om even aan te stippen _/-\o_
... aangezien het renovatie-project een meerjarenplan is, duurt het ook nog wel even voor die tweede badkamer er komt.
in dat geval en ook weer in verband met legionella is het aan te raden de warm water leiding voor de tweede badkamer pas aan te sluiten op de installatie als die badkamer gemaakt is om lange leidingdelen met stilstaand water in de installatie te voorkomen. Wel even afpersen ter controle natuurlijk 8)

[ Voor 16% gewijzigd door Haboeri op 15-02-2025 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-05 13:12
Waarom gebruik je geen collectoren?
Afbeeldingslocatie: https://aquabathrooms.be/wp-content/uploads/2022/05/Messing-Verdeler-3-Rood.jpg?_gl=1*8zv2u7*_up*MQ..*_gs*MQ..&gclid=CjwKCAiA2cu9BhBhEiwAft6IxAiyV4CBoFL_bPnnJWPHGfHW12qWxy3NLAFQcfUCynioaQPlkEecFBoCAeoQAvD_BwE
Een korte dikke leiding naar een of twee collectoren (zodat je die zo centraal mogelijk kan plaatsen); en dan van daar uit met leidingen van 16 naar elk aftappunt. Je laat je water door de collector heen naar de eventuele volgende lopen, zodat er steeds doorstroming door de hoofdleiding is.
Door de kraantjes (kleine meerprijs, gewoon doen) kan je heel gemakkelijk een tappunt afsluiten, voor een herstelling of om toekomstige uitbreiding te voorzien.

En het is al gezegd: met douches wil je een WTW. Zorg dat beide badkamers afvoeren op dezelfde leiding, laat de koudwatertoevoer naar de boiler door die WTW voorverwarmen en je kan gratis langer douchen met dezelfde boiler. Sluit ook het koud water naar de douches via de WTW aan en je wint nog wat extra.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Pagina: 1