• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:20
Heb een tijd geleden wat WS2812 LED strips aangeschaft, die prima werken.
Heb echter wat vragen wat betreft de optimale stroomvoorziening voor de strips

Voor project nummer een heb ik met de strips een ambilight-systeem gebouwd voor mijn pc monitor. De leds worden aangestuurd via een arduino nano die via usb aan mijn pc hangt en krijgen stroom via een externe voeding. Het probleem is dat iets in het systeem een piepend geluid maakt als ik de leds op minder dan de maximale sterkte aan heb staan, wat erg storend is. Maximale sterkte is overigens veel te fel, vooral in de avond als ik zit te gamen :)
Het is me niet duidelijk of dit piepgeluid veroorzaakt wordt door de (goedkoop) draad, of door de voeding zelf die te ver onder zijn maximale capaciteit opereert.
Wat details:
LEDS: BTF lightning, type WS2812B, 5V, 71 eenheden (~1,20 m * 18 W/m / 5V = 3.6 Ampere als ik het goed begrepen heb)
Voeding: Mean Well - 5V 7A - Switching Power Supply - LRS-35-5
Kabels: combinatie van wat aan de strips hing en wat jumper wire (goedkoop merk)
Heb alles geïnstalleerd op basis van deze video (power supply dus vervangen door bovenstaande model):
YouTube: Cheap DIY Arduino Ambilight 2.0 (Revisited) RGB WS2812b LED Full Bui...

Voor een tweede project heb ik wat van dezelfde leds (8+3 stuks) aan een ESP bordje gehangen, die ze ook voedt via de 5V pin. De ESP zelf is aangesloten op een goedkope powerbank. Zelfs wanneer de leds niet aanstaan houdt deze usb powerbank het maar 2-3 dagen vol. Kan iemand hiervoor iets beters aanraden? Liefst niet te zwaar zodat het gehaal draagbaar blijft (mocht ik er ooit mee naar een evenement gaan).

Bonuspunten als iemand fijne draad en soldeer aan kan bevelen, ik had wat jumper kabels aan elkaar geklikt binnen de helm maar de connectoren zijn nogal los dus dat blijft niet goed zitten :(

Foto voor aandacht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/INBP69qO-ICz5bRxvD8W9AVDbLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jfZHAdB155QpwBvmlFrBRb1A.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-07 11:37
Wat betreft je opstelling achter je monitor: Kan je lokaliseren waar het piepende geluid vandaan komt? Draad piept niet, dus waarschijnlijk zit dat in de voeding of de Nano. (Heb je de GND van de Arduino wel aan de GND van je LED-strip vastgemaakt?)

Wat betreft je mobiele project: Je zult iets meer informatie moeten geven. De capaciteit van die powerbank is wel het minste dat nodig is om te bepalen of het een exorbitant verbruik is.

Weet wel je dat een ESP32 een heel krachtige microcontroller is met heel veel (onder meer draadloze) verbindingsmogelijkheden, zoals Bluetooth en Wi-Fi. Als je gebruik maakt van de Arduino-omgeving om deze te programmeren kan het zomaar zijn dat deze standaard worden ingeschakeld. Met de Wi-Fi radio aan verbruikt de ESP32 continu zo'n 100mA. Als je al die communicatiemogelijkheden niet gebruikt, doe je er waarschijnlijk verstandig aan om die ESP32 te vervangen met een eenvoudiger microcontroller zoals de Arduino Nano, of je even te verdiepen in de diverse methodes die er voor ESP32 zijn om het stroomverbruik te verkleinen.
HSlegend schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:39:

Bonuspunten als iemand fijne draad en soldeer aan kan bevelen, ik had wat jumper kabels aan elkaar geklikt binnen de helm maar de connectoren zijn nogal los dus dat blijft niet goed zitten :(
Als je incidenteel soldeert en geen CE-keurmerk op je producten moet krijgen, is ieder rolletje 60/40 lood/tin met flux-/hardkern prima. Voorbeeld: https://www.eleshop.nl/pr...in-60-40-loodhoudend.html

Draad: https://www.vanallesenmeer.nl/22AWG-kabel-per-meter. Dikke draad trek je uit een aansluitsnoer waarvan je er nog 50 hebt die ergens in een doos liggen te verstoffen. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door naarden 4ever op 14-02-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HSlegend
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 00:20
De GND van de arduino nano is via een breadboard + jumper cable verbonden met de GND van de LED strip.
Het piepgeluid lijkt van de power supply af te komen. Heb deze nieuw gekocht via een Nederlandse retailer dus snap niet zo goed waarom dit kan gebeuren.

De keuze voor de ESP was inderdaad bewust met het oog op draadloze verbindingen. Ik heb hier WLED op gezet en het aan home assistant gekoppeld, zodat ik de lichtjes samen met andere sfeerverlichting in een keer aan kan zetten.

De powerbank is 2600 mAh.
Bij een verbruik van 0.1 A kom ik dan uit op 26 uur, dat is iets korter dan ik in praktijk zag maar lijkt een redelijke schatting.

Zal eens kijken naar de opties voor vermindering stroomverbruik.

[ Voor 10% gewijzigd door HSlegend op 14-02-2025 17:36 . Reden: berekening bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:39
Switching Power Supplys maken geluid. De spoel en en condensatoren (kunnen) gaan trillen bij "lage" belasting.
Dit komt doordat schakelende voedingen vaak met een vorm van een PFM/PWM signaal aangestuurd worden.
De schakelsnelheid is afhankelijk van de belasting.
Bij volle belasting zal de voeding sneller gaan schakelen en zullen de onderdelen niet de kans krijgen om te trillen of niet hoorbaar trillen.
Hier ontkom je niet aan bij schakelende voedingen. vaak worden de onderdelen gelijmd aan een behuizing om trillen te verminderen.