Raar beestje in huid hond

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Goldie2021
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 02-06 14:17
Hoi,

Deze week ontdekte ik het beestje op de foto in de huid van mijn hond, we verbleven op dat moment in een bosrijke omgeving. Geprobeerd te verwijderen met een tekentang, maar daarbij de achterkant er af getrokken. Bleef nog een stukje uit de huid steken en toen ik probeerde dat met een pincet er uit te trekken (wat niet te doen was, zat enorm vast), kroop het de huid verder in. Voor de zekerheid bij de dierenarts langs geweest en die dacht ook dat het een beestje was, maar wist niet wat voor een. Iemand een idee?!

Alvast bedankt!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wI74oOrTkoy1-kruYCFslZRRf34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t7eqGCKSCXHqzw4lCewm0WbW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door Goldie2021 op 13-02-2025 21:09 ]

Alle reacties

• Goldie2021
Oeps, eerste keer foto niet bijgevoegd

[ Voor 91% gewijzigd door Goldie2021 op 13-02-2025 21:10 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Bij verwijderen met een pincet moet je de juiste type hebben, een die niet afknipt. Pak een teek niet bij de staart maar zo dicht mogelijk bij de huid. Leg de huid in een plooi zodat de teek omhoog komt als het niet lukt om hem te pakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

mrmrmr schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:15:
Bij verwijderen met een pincet moet je de juiste type hebben, een die niet afknipt. Pak een teek niet bij de staart maar zo dicht mogelijk bij de huid. Leg de huid in een plooi zodat de teek omhoog komt als het niet lukt om hem te pakken.
Beetje laat voor, TS heeft 'm al doormidden geknipt en het beestje is verder naar binnen gekropen. Die komt er zonder operatie niet meer uit..

• t.w.e.a.k.e.r
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 09:05

t.w.e.a.k.e.r

¯\_(ツ)_/¯

Kan je het beestje nog zien?

Shit happens yk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lebans
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:36
Heeft de dierenarts het niet verder kunnen verwijderen? Hij/zij zou de deskundige moeten zijn.

Rob

• Goldie2021
Bedankt voor de reacties. Ik heb vaker teken volledig verwijderd zonder probleem. Probleem is dat dit geen teek was en de vraag dus is dus ook wat het wel is. Er was nog een klein zwart puntje zichtbaar in het wondje, dit heeft de dierenarts geprobeerd te verwijderen, maar wist niet of dat volledig was gelukt. Nu is het gewoon een klein wondje wat ik schoon houd met speciale ontsmettingsspray.. en moet ik het in de gaten houden of het niet ontsteekt oid. Ik zou graag willen weten wat het was om ook te weten of er verder nog risico's aanzitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:54
Goldie2021 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 21:48:
Bedankt voor de reacties. Ik heb vaker teken volledig verwijderd zonder probleem. Probleem is dat dit geen teek was en de vraag dus is dus ook wat het wel is. Er was nog een klein zwart puntje zichtbaar in het wondje, dit heeft de dierenarts geprobeerd te verwijderen, maar wist niet of dat volledig was gelukt. Nu is het gewoon een klein wondje wat ik schoon houd met speciale ontsmettingsspray.. en moet ik het in de gaten houden of het niet ontsteekt oid. Ik zou graag willen weten wat het was om ook te weten of er verder nog risico's aanzitten.
Als de dierenarts het al niet kon zien terwijl hij bij de hond was gaan wij er waarschijnlijk ook niet uitkomen aan de hand van 1 foto.

Als ik zo kijk zie ik geen beestje namelijk, eerder een deel van een plant/boom. Geloof best dat het een beestje was maar daar gaan wij geen antwoord op kunnen geven.

Goed in de gaten houden inderdaad, kijken of het goed heelt. Verder zul je vast al iets van ontwormings tabletten hebben aangeschaft of gebruiken, daarnaast een tablet tegen teken/vlooien. Eventueel dat dit het probleem al oplost.

[ Voor 10% gewijzigd door Nopheros op 14-02-2025 18:23 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:38
Als het echt een beestje is, dan zou het een made kunnen zijn. Maar die zitten doorgaans in open wonden bij verwaarloosde dieren.
Maar het lijkt meer op een splinter o.i.d..

En van die dierenarts heb ik geen hoge pet op. Die hoort de spullen en vaardigheid te hebben om het veilig en schoon te verwijderen, wat het ook is.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goldie2021
Nogmaals dank voor de reactie, misschien goed om nog wat extra context te geven, het achterste/buitenste deel wat ik er af heb getrokken met de tekentang was schild-achtige, harde structuur. Het stukje dat achter bleef, was vlezig en inknijpbaar. Dat in combinatie dat het ineens de huid in kroop toen ik het probeerde te verwijderen, maakt dat ik denk dat het een beestje was. Ook zaten er een soort van spikkeltjes om heen, wat me aan uitwerpselen deed denken. Hiervan is ook wel iets op de foto te zien als je inzoomt. Daarnaast is de hond loops (bloedverliezende fase) en zat het vlak naast haar staart, wellicht dat het af is gekomen op de (bloed)geur. De dierenarts heeft het gehele beest niet gezien, behalve de foto en het restje in het wondje. Ik ben het eens dat ik meer had verwacht van de dierenarts, het was een jongedame van begin 20, dus wellicht net of nog niet afgestudeerd. Wellicht dat iemand het alsnog herkent aan de hand van de foto en anders zit er niets anders op dan het in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-06 21:44
Goldie2021 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:29:
Nogmaals dank voor de reactie, misschien goed om nog wat extra context te geven, het achterste/buitenste deel wat ik er af heb getrokken met de tekentang was schild-achtige, harde structuur. Het stukje dat achter bleef, was vlezig en inknijpbaar. Dat in combinatie dat het ineens de huid in kroop toen ik het probeerde te verwijderen, maakt dat ik denk dat het een beestje was. Ook zaten er een soort van spikkeltjes om heen, wat me aan uitwerpselen deed denken. Hiervan is ook wel iets op de foto te zien als je inzoomt. Daarnaast is de hond loops (bloedverliezende fase) en zat het vlak naast haar staart, wellicht dat het af is gekomen op de (bloed)geur. De dierenarts heeft het gehele beest niet gezien, behalve de foto en het restje in het wondje. Ik ben het eens dat ik meer had verwacht van de dierenarts, het was een jongedame van begin 20, dus wellicht net of nog niet afgestudeerd. Wellicht dat iemand het alsnog herkent aan de hand van de foto en anders zit er niets anders op dan het in de gaten houden.
Heb je hrt afgeknipte stukje nog? Een goede macro foto zou een expert wellicht kunnen helpen dit beestje te herkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wippie1234
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Het ziet er op de foto niet uit als een beestje. Heeft de hond daar nu jeuk? Is er roodheid en/of een wondje zichtbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:16
Doet me beetje denken aan een willekeurige worm, maar meeste wormen komen niet op deze manier binnen.
Tevens, je hond krijg ontwormingskuur elk half jaar neem ik aan, dus dan zou worm binnenkort dood gaan.
Meeste andere parasieten gaan ook kapot door eigen immuunsysteem of de parasietenkuur , die ze ook elk half jaar krijgen.

Als je over paar dagen niets meer ziet zou ik me niet teveel zorgen maken, je kan nu toch niets meer doen behalve een operatie. Maar dan moet een roesje, en als dan blijkt dat het beestje al dood is, heeft het meer kwaad dan goed gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Kan het geen grasaar zijn? Of een deel ervan, al denk ik niet dat het nu helemaal het seizoen ervoor is, misschien een oude?

[ Voor 34% gewijzigd door CrystalViriS op 14-02-2025 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:38
99ruud99 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:02:
. . .
Maar dan moet een roesje, . . .
Plaatselijke verdoving is genoeg, tenzij het beest al helemaal naar binnen is gekropen.
Maar dat lijkt mij onwaarschijnlijk, als het lijf er al van af is gerukt.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Was het geen steelwratje die na het lostrekken ineen is gekrompen?

Andere optie is een haakworm. Wanneer is de hond het laatst ontwormd?

[ Voor 35% gewijzigd door pagani op 14-02-2025 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 12:00
Dus je bent dierenarts geweest. En die zegt ‘ja haha denk een beestje’

En dan? Niets over of het schadelijk is of over het verwijderen ervan? Je gaat internet vragen?

Ga terug naar de dierenarts zou ik zeggen je maakt je obvious nog zorgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:22
Ga gewoon terug naar de dierenarts (of een andere) en laat het er uit halen. Eventueel met een scalpel. Daarna kuurtje antibiotica en door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Nopheros op 14-02-2025 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros