Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redlum999
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online
Goedenavond,
Mijn huidige zonnepanelen wil ik vervangen voor nieuwe. De bestaande panelen verhuizen naar het garagedak en gaan uiteindelijk meehelpen de stroom op te wekken voor de toekomstige warmtepomp. Nu heb ik een aantal offertes waar ik graag jullie mening over zou willen. Offerte nr. 2 klinkt mij het beste in de oren, maar mogelijk zie ik wat over het hoofd.
Alvast bedankt!
Foto's
Zie onder. Oriëntatie dak is zuid - zuid/oost. Dakhelling is ca. 45 graden.
Beschikbare (dak)ruimte
Zie onder. Dakdoorvoer links niet meer aanwezig.
Schaduw
Momenteel weinig, maar over 30 jaar zijn de bomen rondom het huis een stuk hoger.
Jaarverbruik
Nog niet bekend (tweede helft vorig jaar verhuisd), maar het is een tweepersoons huis, goed geïsoleerd en op termijn een warmtepomp en laadpaal voor EV. Inschatting voor de offertes is 7500kWh per jaar.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x 25A
Budget en doel
Doel is maximum aantal panelen op het dak.
Wie gaat het project uitvoeren
Laten doen, inclusief het verwijderen van de bestaande panelen.
Bijhouden van data
Leuk om af en toe in te zien, maar niet een hele harde eis.
Reeds verkregen offertes
Zie tabel.
Regio
Regio is Gooi- en Vechtstreek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5VVjjJmrwY_VxdLmnSRiHoldwhc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Xe2ohg9f7n05epd4BUdCsXk1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uc1ZPatFvUaqSwzkKwGR4_OePVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvmKVS2ZKeYKSytBaa3xM2We.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:04
Ik zou voor 2 gaan.
Alle panelen liggen in hetzelfde dakvlak met dezelfde orientatie.
Zelf heb ik een set van 8 panelen op SolarEdge, al 8 jaar, geen enkel probleem.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Nummer 2 is idd prima, ik vraag me nog wel af of die optimizers nodig zijn.

Waar gaan ze trouwens het 11e paneel plaatsen? :+

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

• timpel_800
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:12

timpel_800

Amber 65

Ik zou die tweede doen maar vragen of ze ook een offerte kunnen doen voor een string omvormer want die micros zijn overbodig.

Amber 65 voor VVW. Atlantic Explorer SWW. PV 19.2kWp -> Noord: SMA SB1.5 - SMA ZW: SMA STP 3.0- Zuid: SMA STP 4.0 - ZZO: SMA STP6.0TL, Kia Niro EV. Zappi Laadpaal

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Installateurs hebben nog steeds weinig fantasie zo te zien.

Wat komt er op het platte dak?

Kom je savonds thuis met je EV, staat de zon niet meer op de panelen

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• Redlum999
  • Nu online
@DaWizza @timpel_800 @AUijtdehaag
Aanbieder nummer twee hanteert een minder prijs van 600,- om een string omvormer te installeren. Dit is een Huawei SUN2000-5KTL-L1. Totaalprijs is dan 3900,- en 0,81 cent/Wp. Wat zouden jullie doen?

Op het platte dak komen de bestaande panelen (2750Wp). Deze wil ik meer richting het westen plaatsen zodat ik de opwekpiek afvlak en verleng richting de avond. De panelen zijn nu 15 jaar oud en wil ik op termijn dan vervangen voor nieuwe.

Met het elfde paneel zou de indeling er zo uit komen te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNwM0W90qOhPKsKU-8ut_RKpb5o=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/UF7egnt3xRDufYoScRnCuBD0.jpg?f=user_large

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:09
So dan offerte 2 is behoorlijk goedkoop voor een Solaredge systeem. wel volledig overkill aangezien alle panelen in hetzelfde vlak liggen.

Gaat de installateur de oude panelen ook opnieuw op het garage dak leggen of doe jij dit zelf?

Let wel op met jou meterkast met 2 invoerende zonnepaneel velden dat je de interne bedrading en eventueel aardlekschakelaars niet overhoop trekt. Let hierbij zeker op offerte 2 met de SE5000HD omvormer aangezien dit een 1 fase omvormer is en niet een 3 fase omvormer idem met de Huawei.

Ik zou vooral kijken voor een 3 fase string omvormer, goodwe en Growatt zijn hier prima merken in, of eventueel SMA. SMA is hierin wel stuk duurder maar kwalitatief A++

P.s. misschien kun je mooie combideal met de zonnepaneel installateur maken voor panelen en een laadpaal (Doen ze vaak allebei) en waarschijnlijk nog wat BTW voordeel ook.

• Redlum999
  • Nu online
Chrisverst schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:08:
So dan offerte 2 is behoorlijk goedkoop voor een Solaredge systeem. wel volledig overkill aangezien alle panelen in hetzelfde vlak liggen.

Gaat de installateur de oude panelen ook opnieuw op het garage dak leggen of doe jij dit zelf?

Let wel op met jou meterkast met 2 invoerende zonnepaneel velden dat je de interne bedrading en eventueel aardlekschakelaars niet overhoop trekt. Let hierbij zeker op offerte 2 met de SE5000HD omvormer aangezien dit een 1 fase omvormer is en niet een 3 fase omvormer idem met de Huawei.

Ik zou vooral kijken voor een 3 fase string omvormer, goodwe en Growatt zijn hier prima merken in, of eventueel SMA. SMA is hierin wel stuk duurder maar kwalitatief A++

P.s. misschien kun je mooie combideal met de zonnepaneel installateur maken voor panelen en een laadpaal (Doen ze vaak allebei) en waarschijnlijk nog wat BTW voordeel ook.
De oude panelen ga ik zelf, samen met een bevriende vonkentrekker:), op het dak leggen.
Ik ga contact opnemen met nummer 2 over de omvormers. Eén fase is niet de bedoeling. Dank voor de scherpte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
De platdak constructie is qua installatiemateriaal veel duurder dan nieuwe panelen.

Persoonlijk zou ik afscheid nemen van 15 jaar oude panelen en het meteen goed doen.
Anders betaal je veel te veel voor 2x de constructie.
Tenzij je zelf dual betonvoeten zou gieten.

[ Voor 5% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-02-2025 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Totaalprijs is dan 3900,- en 0,81 cent/Wp. Wat zouden jullie doen?
Meer offertes opvragen nu je weet wat je nodig hebt/wilt.
Die prijs kan vast nog iets omlaag.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

DaWizza schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 07:50:
[...]

Meer offertes opvragen nu je weet wat je nodig hebt/wilt.
Die prijs kan vast nog iets omlaag.
De prijs moet eerst keer 100. Daarna kan er misschien wat van af. 0,81 cent/wp zou onmogelijk zijn helaas.

Meer offertes opvragen kan natuurlijk altijd

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:21

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Redlum999 Is dit gezien de terugleveringskosten en stoppen salderingsregeling nog wel verstandig om die oude zonnepanelen weer te plaatsen?

Straks/nu gaat het er toch om, om juist zoveel mogelijk direct te gebruiken van je panelenopbrengst?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:09
mijn 2c, in principe is het terug plaatsen van panelen ALTIJD interessant mits de kosten niet te hoog zijn, zoals eerder genoemd pas op dat je niet leegloopt op onderconstructie, gemiddeld kost een plat dak constructie ongeveer 50 a 60 euro per paneel nieuw, misschien dat je op Marktplaats nog wat knaps kan vinden. een DIY betonconstructie is uiteraard veel goedkoper maar moet je wel willen.

Het grote voordeel van VEEL panelen is dat je meer kan spelen met je verbruik, het is wel zo dat in de toekomst de grote vermogens piek in de zomer afgetopt moet worden aangezien dit veel te hoog is en hiervoor je gestraft gaat worden, maar hier krijg je wel extra opbrengst voor terug in de Winter wanneer de KWH erg duur is. dit kan je doen door je Omvormer te begrenzen in de zomer of helemaal uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
Waarom doe je het eigenlijk niet zelf, als je al een bevriende elektromonteur hebt.

Meteen een hybride omvormer eraan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNydBrg0wZax1UQqbTOBIirP2ik=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PFhXBep3DeEdY88a4g5cLXLt.jpg?f=fotoalbum_large

Snel geklikt zonder verdere controle

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 14-02-2025 18:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Redlum999
  • Nu online
@AUijtdehaag Klopt, ik zou het zelf kunnen doen, maar zit momenteel in een volledige verbouwing waarbij ik elk weekend al aan het verbouwen ben. Moet keuzes maken wat ik zelf doe en laat doen en heb de keuze gemaakt om de panelen maar aan te laten leggen. Da's voor mij iets om dan af te kunnen strepen.

Allen bedankt voor de feedback. Super dat jullie meegedacht hebben. Ik heb het plan aardig helder en ga de beste partij hiervoor selecteren.
Pagina: 1