Hulp nodig uitzoeken componenten voor een nieuw systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hansow
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-07 14:24
Hoi, Ik ben Hans. Ik heb wat hulp nodig bij het samenstellen van een systeem. Ik heb een it achtergrond, maar al 13 jaar niks mee gedaan en ik zie dat er heel veel is veranderd. Ik zie door de bomen het bos even niet.

Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven.

Ik zoek een?
Alles behalve de kast en harde schijven

Wat is je budget?
Maximaal 500 exlusief kast en schijven want die heb ik al

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.

****Inleiding****
Ik heb vandaag mijn kast binnen gekregen. Namelijk de fractal Design North XL met 2 universal mounting brackets voor extra plek om harde schijven te plaatsen. Reden van aankoop is ik wil een systeem bouwen waar ik de komende jaren mee vooruit kan en dan mag dat er ook mooi uitzien. De xl variant geeft ook mooi uitbreid mogelijkheden voor in de toekomst. Mijn huidige systeem is een I5 4460 met 8 gb ram. Het is zo traag als dikke stront in een trechter, haha. Daarom is het tijd voor een upgrade. Mijn systeem trekt al die open chrome vensters niet meer.

****Vereisten****
2 monitoren moeten worden aangestuurd. 1 op hdmi en 1 4k scherm op display port (welke enkel 4k ondersteund via display port)
16 gb ram en later wil ik upgraden naar 32gb. scheelt me nu een paar tientjes en 32 gb is niet direct nodig dus later bijprikken is makkelijk.

Ik ga er (nog) niet op gamen, daar heb ik mijn series x voor, maar ik wil wel rekening houden met de toekomst. Als gta 6 op pc komt met mods over een paar jaar dan zou t mooi zijn als ik er een dikke videokaart in kan steken de game op 60 fps kan spelen, want consoles zullen dat waarschijnlijk niet ondersteunen.

****Wat doe ik met mijn pc?****
Veel internetten. Heb altijd veel chrome vensters open.
ik gebruik sabnzbd en download direct uit de browser.
audio omzetten van dts naar aec3 met ffmpeg en vervolgens kopieren naar extern (straks eindelijk met usb 3.0) voor me tv.
word excel
youtube afspelen 4k en 4k afspelen vlc
Ik vind het belangrijk om een systeem te bouwen waar ik de komende jaren mee vooruit kan en wat gewoon bloed snel is. Ik dacht beter doe ik t gelijk goed. Echter wel met een beperkt budget.

Ik heb al best wat onderzoek gedaan. Mijn oog viel op

****Processor****
AMD Ryzen 7 5700g op socket am4 (zorgt er wel voor dat pcie4 niet wordt benut, pas na een upgrade later)

****GPU****
Onboard. Op dit moment heb ik een gtx 660 ti in gebruik, voornamelijk voor 2 schermen. Heeft absoluut moeite met 4k af te spelen. Liever neem ik deze niet mee naar mijn nieuwe systeem, maar t was eventueel een optie geweest als ik zou kiezen voor een cpu zonder geintergreerde videokaart. Ik wil geen losse kaart kopen want dan komt er 100 euro bij. Voorlopig wil ik de meegeleverde koeler gebruiken. Misschien later een upgrade hierin

****Voeding****
Corsair RM650 €85. overkill, maar begreep dat deze super stil is onder weinig load en geeft me hopelijk de mogelijkheid deze over 2 jaar niet te hoeven upgraden als er een dikke videokaart in komt. Alhoelwel ik betwijfel of 650 w genoeg is. De 750 w vind ik dan weer net wat te duur. Voeding zou ook een stuk goedkoper kunnen. 650 w bronze bijvoorbeeld voor €60. Ik twijfel of ik voor de bronze moet gaan of voor de gold. In dit geval denk ik beter 25 meer uit te geven voor kwaliteit.

****Opslag****
Voor de opslag wil ik een m2 ssd kopen. Ook flink wat onderzoek in gedaan, maar kom erachter dat als ik net iets meer uit geef ik gewoon beter spul heb. Ik wam uit op de WD Black SN770 1TB - SSD € 71,90. Werkt op pcie4.0 maar wegens de cpu die ik gekozen heb op 3.0. Echter mocht ik over een paar jaar de cpu upgraden dan hoef ik niet weer om te kijken naar de m2 ssd. Ik heb ook gekeken naar het merk lexar, iets goedkoper maar op de lange termijn denk ik dat ik beter af ben met de wd black

Verder wil ik 2 of 3 goed werkende oude 1 tb hard disks met 64mb cashe in raid 0 zetten. + nog een 2 tb sshd schijf zonder raid. Nieuwe hard drives komen later pas. Geeft mij tijd om nog even wat te sparen.

****Heatsink op ssd****
Ik weet niet of dit moet.

****Geheugen****
G.Skill Ripjaws V F4-3600C18D-16GVK - 2*8 = 16gb Geheugen €35 Later wil ik upgraden naar 32gb, maar dit kan over een paar maanden ook. Geeft mij tijd om nog even wat te sparen. Moet zeggen dat ik het merk niet kende van vroeger uit. Ik zie het veel voorbij komen nu dus ik denk dat het wel goed zit met het merk. Moet ik misschien sneller geheugen kiezen?

****Moederbord****
Geen flauw idee? Hier loop ik een beetje vast. Ik dacht wel te gaan voor B550 chipset. Eisen zijn 4 geheugen sloten, hdmi, displayport versie 2.1 voor 4k scherm. Ik lees dingen over vrm en daar snap ik niet zoveel van. Budget tussen de 60 en 130 in. Goedkoop mag zeer zeker, maar hoeft niet perse Ik had wel t idee van zou mooi zijn als er pci-e4 opzit, 6 sata poorten voor 4 harde schijven, 2 m2 ssd sloten voor latere upgrade. (volgens mij vallen er 2 sata poorten uit als je 2 m2 ssd's gebruikt ivm dat de chipset het 2e slot deelt met de sata poorten)

Ik begrijp dat de cpu die ik gekozen heb een bottleneck is voor de pci-e 4 snelheid, totdat ik uiteindelijk de cpu upgrade. Zodoende bedacht ik mij van oke, als ik straks gta 6 wil spelen op pc dan hoef ik alleen een gpu te kopen en heel misschien de cpu te upgraden. Het geheugen en het moederbord kan ik dan gewoon houden.

Ik begrijp ook dat intel, hoewel ik voor intel nog niet heel veel research heb gedaan, wel cpu's met ingebouwde gpu heeft waarbij pci-e 4 wel gewoon werkt en ik dus eventueel in de toekomst niet de cpu hoef te vervangen wil ik gamen op mijn pc via pci -e 4. Maar of ik dat echt ga doen dat weet ik gewoon nog niet. Ik heb nu mijn series x en een 4k tv en daar komt gta 6 toch eerst voor uit. Ben bovendien geen die hard gamer.

Ik zag dat de i7's behoorlijk duurder zijn dan de ryzen 7 5700g (€177) die ik op t oog had en ook iets langzamer geloof ik. Evenals dat de gpu wat minder presteert. Ik vraag me af of een i5 vergelijkbaar is met een ryzen 7 5700g? Mijn gevoel zegt namelijk van niet.

Een heel verhaal. Ik hoop dat het aeen beetje helder is en dat jullie mij gericht advies kunnen geven en ik hoor graag of jullie het net iets anders aan zouden pakken.

Bedankt.

Alle reacties

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Eerlijk gezegd als je wat meer toekomstgericht wilt zijn denk ik dat je beter dan richting AM5 kan gaan wat qua prijs denk ik niet zo heel veel zal schelen. Maar verwacht trouwens niet al te veel van zo'n interne videochip zeker als je toch wat meer met 4k wilt doen en 2 monitoren wilt aansturen. Bedenk namelijk erbij dat die interne videochip je interne geheugen als videoram gebruikt en tja dat is aanmerkelijk langzamer dan vram op de videokaarten.

Verder qua ssd zou ik als ik jou was richting een 2 TB gaan want die zijn qua prijs per GB nu het meest gunstige. En tja merk maakt eigenlijk niet meer zo heel veel uit maar ik persoonlijk altijd wel voorkeur voor Samsung heb/had. Evenogoed, heb nu naast de Samsung ssd ook een Kingston die het ook prima doet. WD ssd's, weet niet, WD koppel ik altijd aan harddisks en niet zozeer aan ssd's.

• Hansow
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 26-07 14:24
Ik zal is naar am5 gaan kijken, maar punt is dat ik echt niet meer dan 500 wil en kan uitgeven hiervoor, dat is een beetje de reden dat ik naar een iets ouder socket keek en besluit om geen 2tb ssd te kopen maar 1 tb en om later pas nieuwe schijven te kopen en het geheugen later pas uit te breiden naar 32 gb. Ik maakte zelfs de overweging om men oude samsung evo 850 nog een tijdje te gebruiken maar dat gaat me net iets te ver.

[ Voor 16% gewijzigd door Hansow op 13-02-2025 17:44 ]