Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oggfish
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 26-03 00:46
Goedemiddag,

De "Verklaring uitsluitend zakelijk gebruik bestelauto" formulier die op de belastingdienst website in te vullen is, gaat uit van 0 privé kilometers. Ik kan verder niks vinden over de optie zakelijk rijden tot 500km privé per jaar. Ik heb net een zakelijke bestelbus gekocht. Ik begrijp dat die verklaring zorgt dat je GEEN rittenregistratie meer hoeft bij te houden maar dat je helemaal niet privé mag rijden.

Ik hoor in de catogorie tot 500km privé per jaar. Naast dat ik dan een degelijke rittenregistratie moet bijhouden, moet ik dan nog andere dingen doen om aan de bijtelling te ontkomen? Bij de RDW staat de bus als zakelijk ingeschreven. Als dat bij de belastingdienst ook het geval is, en ik houd de rittenregistratie bij volgens hun protocol, is daarmee alles gedaan wat ik moet doen om bijtelling te voorkomen? Ik blijf ver onder de 500km privé per jaar.

Tim

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

Dan vraag je dus deze aan: https://www.belastingdien...vragen-wijzigen-intrekken zie ook: https://www.easyzzp.nl/ni...luitend-zakelijk-gebruik/

[ Voor 25% gewijzigd door Oid op 13-02-2025 16:45 ]

• Oggfish
Maar die is dus alleen bedoeld voor werknemers met een auto van de zaak en niet voor ondernemers met een eenmanszaak. Ik heb een eenmanszaak. vandaar ik niet weet wat ik nu moet doen.

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-05 09:52
Ik zou een sluitende km registratie bijhouden.

Volgens mij mag je ook prive km tegen werkelijke kosten verrekenen.

• Oggfish
yoga schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:14:
Ik zou een sluitende km registratie bijhouden.

Volgens mij mag je ook prive km tegen werkelijke kosten verrekenen.
Ja dat doe ik sowieso al. Alleen had ik verwacht dat ik daarnaast nog een verklaring ofzo moest indienen. Anders krijg ik straks nog bijtelling en moet ik achteraf aantonen via de rittenregistratie dat ik hem zakelijk rij tot 500km privé.

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Oggfish schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:16:
[...]

Ja dat doe ik sowieso al. Alleen had ik verwacht dat ik daarnaast nog een verklaring ofzo moest indienen. Anders krijg ik straks nog bijtelling en moet ik achteraf aantonen via de rittenregistratie dat ik hem zakelijk rij tot 500km privé.
Ja, deze:
https://www.belastingdien...vragen-wijzigen-intrekken

Zoals al hierboven gemeld

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-05 14:25
Dit is denk ik meer iets om met je boekhouder te overleggen. Je wilt niet het risico lopen dat je over 5 jaar na een controle door de belastingdienst ineens 5 jaar bijtellen + 100% boete moet betalen.

Kortom, besteed het uit en betaal een paar tientjes voor zekerheid!

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• Oggfish
nee dus: Bent u in loondienst en kunt u aantonen dat u per kalenderjaar niet meer dan 500 kilometer privé rijdt in de auto van de zaak?

Ik ben niet in loondienst, zzp-er.

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Oggfish schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:09:
[...]

Maar die is dus alleen bedoeld voor werknemers met een auto van de zaak en niet voor ondernemers met een eenmanszaak. Ik heb een eenmanszaak. vandaar ik niet weet wat ik nu moet doen.
Maar de auto staat nu dan toch op prive naam.

• Oggfish
MrNOnamE schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:18:
Dit is denk ik meer iets om met je boekhouder te overleggen. Je wilt niet het risico lopen dat je over 5 jaar na een controle door de belastingdienst ineens 5 jaar bijtellen + 100% boete moet betalen.

Kortom, besteed het uit en betaal een paar tientjes voor zekerheid!
Exact dat!

• Oggfish
graceful schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:20:
[...]

Maar de auto staat nu dan toch op prive naam.
Nee nieuw gekocht op bedrijfsnaam.

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

[...]

Je hebt dus als eenmanszaak een bestelwagen gekocht en wilt geen bijtelling betalen (deze heb je ook expliciet op je balans laten opnemen?). Dan denk ik dat er niets anders op zit dan die eerste verklaring invullen en géén privé kilometers maken. Maar dubbelcheck het bij je boekhouder en de belastingtelefoon. Voor de < 500 kilometers een auto lenen of een fiets gebruiken?

• Oggfish
Oid schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:23:
[...]

Je hebt dus als eenmanszaak een bestelwagen gekocht en wilt geen bijtelling betalen (deze heb je ook expliciet op je balans laten opnemen?). Dan denk ik dat er niets anders op zit dan die eerste verklaring invullen en géén privé kilometers maken. Maar dubbelcheck het bij je boekhouder en de belastingtelefoon. Voor de < 500 kilometers een auto lenen of een fiets gebruiken?
Er is 27km privé mee gereden al. Via de OBD dongle in de auto wordt het exact bijgehouden, ik kan daar niet meer aan onderuit.

[ Voor 7% gewijzigd door Oggfish op 13-02-2025 17:26 ]

• graceful
  • Niet online
Oggfish schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:23:
[...]

Nee nieuw gekocht op bedrijfsnaam.
Als je 'm als ondernemingsvermogen hebt ingezet i.p.v. privevermogen, dan moet je bijtelling betalen.
Dit kun je gewoon met terugwerkende kracht doen.

Je kan hem ook niet zakelijk boeken, dan reken je de zakelijke kilometers als kosten. Dan betaal je wel de BTW.

Gezien je al 27km prive gereden hebt, zou ik even een boekhouder bellen.

• Oggfish
graceful schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:34:
[...]

Als je 'm als ondernemingsvermogen hebt ingezet i.p.v. privevermogen, dan moet je bijtelling betalen.
Dit kun je gewoon met terugwerkende kracht doen.

Je kan hem ook niet zakelijk boeken, dan reken je de zakelijke kilometers als kosten. Dan betaal je wel de BTW.

Gezien je al 27km prive gereden hebt, zou ik even een boekhouder bellen.
Hij is idd als bedrijfsvermogen ingezet. Ik heb de boekhouder al een bericht gestuurd. oef..

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:04
[...]

Je bent toch ook een werknemer van je eigen bedrijf met een auto die van dat bedrijf is?

• Oggfish
FastFred schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:52:
[...]

Je bent toch ook een werknemer van je eigen bedrijf met een auto die van dat bedrijf is?
Dat zou je zeggen ja maar op de aanvraagformulier website staat duidelijk "is niet bedoelt voor zelfstandig ondernemers"

De enige optie lijkt dus te zijn het formulier in te vullen waar je 0km privé mag rijden, wat al te laat is. Of ik markeer die 27 privé kilometers als zakelijk, en hopen op het beste.. De belastingdienst herkend het kenteken niet eens, dat moet sowieso eerst opgelost worden voordat ik iets kan invullen.. Ze snapte het zelf ook niet. De auto is 9 januari geleverd.. We praten hier wel over €400,00 per maand bijtelling..

[ Voor 38% gewijzigd door Oggfish op 13-02-2025 18:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoga
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-05 09:52
In zulke gevallen verrekent u het aantal privékilometers maal de werkelijke kilometerprijs met de autokosten

https://www.belastingdien...nemers/privegebruik_auto/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Niet online
Oggfish schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:58:
[...]

We praten hier wel over €400,00 per maand bijtelling..
Er zijn mensen die 2k aan bijtelling betalen maandelijks.
Het bedrag is niet zo relevant, het concept bijtelling is bedoeld om het privé voordeel te compenseren. Immers had je in privé een auto van 50k willen kopen, moet je 100k uitbetaald hebben aan jezelf.

Je kan die 400 euro p/m gewoon met terugwerkende kracht betalen. Aangifte L1 doe je in Feb, dus dat is geen enkel probleem. Hooguit technisch te laat met het invullen van je formulier, maar als dat niet kon, niet relevant.

Gaat erom dat je het bedrag bijtelt op je loon. Geen haan die kraait als dat netjes gedaan is.
Pagina: 1