Ik heb een irritant probleempje thuis welke ik niet kan plaatsen, het probleem:
Laatst is mijn router in de meterkast gesneuveld dus dit leek mij een leuk moment
om de apparatuur die ik al had liggen maar eens aan te gaan sluiten.
Dit is de situatie nu:
:strip_exif()/f/image/wt8ook7jZ0wgd1DA6z4kvziK.png?f=user_large)
Ik heb een T1700G-28TQ vervangen door de QSW-M3216R-8S8T omdat ik meer Multi-Gigabit poorten nodig had op die plek. Het probleem is nu dat de Ubiquiti UAP-AC-Pro verbonden met de QNAP switch niet
vooruit te branden is, althans de clients verbonden met het AP. Ik heb nog een AP verbonden met een
T1700G-28TQ hetzelfde model waar het probleem AP eerder ook mee verbonden was.
symptomen:
- Lagere throughput ten opzichte van het andere AP (verbonden met een T1700G-28TQ)
Bij meerdere "Ookla" testen is het verschil z'n 90-100Mbit downstream.
- Streamen van camera beelden gaat schokkerig, bijvoorbeeld de klok van de camera
springt van bijvoorbeeld 14:00:01 naar 14:00:04 waarbij verbonden met het andere AP
dit netjes van 14:00:01 naar 14:00:02 etc gaat. Vloeiend dus.
- Bovenstaande gaat ook op voor het laden van web pagina's gaat echt merkbaar veel sneller (500-600%?)
op het andere AP, zelfs 5G verbonden met VPN gaat veel sneller als intern WiFI op dit AP.
Mijn werkstation is verbonden met dezelfde switch (linespeed 2.5Gbit) en hier heb ik deze problemen
dus niet. Ook de switches "achter" deze switch hebben dit probleem niet. Ik heb als test het AP verbonden
met een T1700G-28TQ in de huidige configuratie...Probleem opgelost. Dit is dus de huidige situatie.
Algemene config info:
- Geen jumbo frames (MTU 1500).
- LAG/LACP (geen static) config 2X 10Gbit van Router <> Switch.
- Geen flow control op geen enkele switch.
- Geen errors op het AP (/var/log/messages) dus geen link flapping o.i.d.
- AP's gebruiken 2 netwerken beiden tagged VLAN's, uiteraard getagged op de poort.
- Geen ICMP timeouts.
- Geen IGMP configuratie, gebruik ook geen multicast apps/IPTV o.i.d.
- Logs in de QSW-M3216R-8S8T zijn dramatisch dus weinig info daarover.
- Patchkabels tevens vervangen, link is gewoon netjes 1Gbit full duplex.
- Geen IP-adres conflicten.
- Geen loops heb met Wireshark het broadcast verkeer geanalyseerd op de VLAN's.
- Absoluut geen hoge port utilisation op de AP poort.
Heeft iemand ervaring met deze klachten? Ik weet dus de packet buffer van de QSW-M3216R-8S8T
niet maar zou deze gesatureerd worden door een camera stream van <15Mbit? In dat geval gaat de
switch sowieso de prullenbak in. Als iemand nog een idee heeft wat ik over het hoofd heb gezien...
Laatst is mijn router in de meterkast gesneuveld dus dit leek mij een leuk moment
om de apparatuur die ik al had liggen maar eens aan te gaan sluiten.
Dit is de situatie nu:
:strip_exif()/f/image/wt8ook7jZ0wgd1DA6z4kvziK.png?f=user_large)
Ik heb een T1700G-28TQ vervangen door de QSW-M3216R-8S8T omdat ik meer Multi-Gigabit poorten nodig had op die plek. Het probleem is nu dat de Ubiquiti UAP-AC-Pro verbonden met de QNAP switch niet
vooruit te branden is, althans de clients verbonden met het AP. Ik heb nog een AP verbonden met een
T1700G-28TQ hetzelfde model waar het probleem AP eerder ook mee verbonden was.
symptomen:
- Lagere throughput ten opzichte van het andere AP (verbonden met een T1700G-28TQ)
Bij meerdere "Ookla" testen is het verschil z'n 90-100Mbit downstream.
- Streamen van camera beelden gaat schokkerig, bijvoorbeeld de klok van de camera
springt van bijvoorbeeld 14:00:01 naar 14:00:04 waarbij verbonden met het andere AP
dit netjes van 14:00:01 naar 14:00:02 etc gaat. Vloeiend dus.
- Bovenstaande gaat ook op voor het laden van web pagina's gaat echt merkbaar veel sneller (500-600%?)
op het andere AP, zelfs 5G verbonden met VPN gaat veel sneller als intern WiFI op dit AP.
Mijn werkstation is verbonden met dezelfde switch (linespeed 2.5Gbit) en hier heb ik deze problemen
dus niet. Ook de switches "achter" deze switch hebben dit probleem niet. Ik heb als test het AP verbonden
met een T1700G-28TQ in de huidige configuratie...Probleem opgelost. Dit is dus de huidige situatie.
Algemene config info:
- Geen jumbo frames (MTU 1500).
- LAG/LACP (geen static) config 2X 10Gbit van Router <> Switch.
- Geen flow control op geen enkele switch.
- Geen errors op het AP (/var/log/messages) dus geen link flapping o.i.d.
- AP's gebruiken 2 netwerken beiden tagged VLAN's, uiteraard getagged op de poort.
- Geen ICMP timeouts.
- Geen IGMP configuratie, gebruik ook geen multicast apps/IPTV o.i.d.
- Logs in de QSW-M3216R-8S8T zijn dramatisch dus weinig info daarover.
- Patchkabels tevens vervangen, link is gewoon netjes 1Gbit full duplex.
- Geen IP-adres conflicten.
- Geen loops heb met Wireshark het broadcast verkeer geanalyseerd op de VLAN's.
- Absoluut geen hoge port utilisation op de AP poort.
Heeft iemand ervaring met deze klachten? Ik weet dus de packet buffer van de QSW-M3216R-8S8T
niet maar zou deze gesatureerd worden door een camera stream van <15Mbit? In dat geval gaat de
switch sowieso de prullenbak in. Als iemand nog een idee heeft wat ik over het hoofd heb gezien...