• w00d
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:13
Ik heb een nieuw huis gebouwd in Zweden, met een grond warmtepomp, NIBE S1256-8 en uiteraard vloerverwarming. Het probleem is dat de warmtepomp geregeld in storing gaat wat lijkt te komen doordat de vloerverwarming thermostaten allemaal sluiten, waarna de wp zijn warmte niet kwijt kan.

Iedere ruimte heeft een eigen termostaat hangen en in de eetkamer hangt nog een thermostaat van de warmtepomp. De WP heeft ook een buiten temp sensor, en bepaalt op basis daarvan hoe warm het water gestookt moet worden (als ik het goed begrijp).

De foutmelding die de wp geeft is,

Error 164 - High pressure alarm - EB100-EP14
The high pressure switch has deployed because the heat pump cannot give off produced heat. Compressor operation is blocked.

Uiteraard hierover met de installateur contact overgehad, maar die kiest voor mij gevoel voor de makkelijkste oplossing, een bypass plaatsen. Hiermee blijft, zover ik het goed begrijp, de WP continue warmte produceren, wat niet echt efficient is.

Het liefst wil ik het systeem in balans krijgen, dat zou naar mijn mening mogelijik moeten zijn.

Ik heb de frequentie van het probleem behoorlijk kunnen verminderen door de heating curve te verlagen. Met name rond de 0 en -10 graden heb ik nu de aanvoer op 21 graden gezet. (buiten temp schommelt laatste dagen tussen de deze waardes toevallig). Alleen het probleem is nog niet helemaal opgelost. Om de paar dagen schiet het systeem toch weer in storing.

Het probleem doet zich niet voor als ik 1 thermostaat op bijv 30 graden zet, dus hiermee weten we vrij zeker dat het komt doordat de thermostaten allemaal gesloten zijn en niet iets anders de oorzaak is.

Hoe los ik dit nu goed op? Kan ik de heating curve nog verder verlagen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b75inaJHMUgjvLkqDbUrhIBuRr4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0yzEdQLYib3yCddJ9VOZM7pY.jpg?f=fotoalbum_large

- Het is nu 0 graden buiten, maar als ik nu naar de supply temperature (bt2) kijk, dan is deze 26.2 graden. Ik had verwacht dat deze dan rond de 21 graden zou zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k9kixhrXH271zFj0yDL3JCLBT1w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0kFHswpznfeMUXvufnZmWADg.jpg?f=fotoalbum_large

- De temperatuur sensor in de eetkamer, BT50 in het systeem, lijkt niets aan te sturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OA5WoAR3KuXd6uVUUwO1Gnaoqns=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mz1EC1Fxw499vySND0ksQ2SH.jpg?f=fotoalbum_large

- Huidige heating curve

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-06 17:12

Cr3ator

1 bar is geen bar

Zonder een (parallel) buffervat is zoneregeling waarbij *alle* afgiftegroepen dicht kunnen lopen natuurlijk niet werkbaar. De waterflow/warmte moet ergens heen kunnen wanneer je alleen op WAR regelt. Dus ofwel 'slimmer' sturen (warmtepomp stoppen als er geen warmtevraag is) of tenminste altijd een gedeelte open laten.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• w00d
Klinkt logisch, maar hoe ga ik het systeem slimmer sturen? Kan ik daarvoor niet de kamer temp sensor (bt50) gebruiken? Er is geen koppeling tussen de vloerverwarming sensoren en warmte pomp, dus dat wordt hem sowieso niet.

En als we naar een buffervat zouden kijken, dan bedoel je zoiets als dit: https://www.nibe.eu/nl-be...ffervaten/buffervaten/ukv denk ik?

Maar hoe werkt dit dan technisch? Blijft de WP dan ook gewoon warmte genereren alleen slaat die het op in de buffervat, of wordt dit vat enkel gebruikt om kort het sluiten van de vloerthermostaten op te vangen?

[ Voor 45% gewijzigd door w00d op 13-02-2025 17:02 ]

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Motoren verwijderen van vloerverwarmingsgroepen van de ruimte waar de rmu zich bevind. Naregeling in deze ruimte zonder paralel buffervat is niet wenselijk.

Edit: bron gebonden pomp, zijn geen defrosts.

De extra buitensensor bt50 kan je inderdaad gebruiken als kamer sensor. Mooier is een rmu.

Plaatsen van een bypass is ook mogelijk, helaas belangrijk om pomp toerental zo hoog te zetten dat bypass ook werkt. Dus minimale toerental zal verhoogt worden.

Hoe reageert je naregeling op koeling, als je zegt dat er geen koppeling tussen naregeling en pomp is? Want de naregeling moet precies contra werken op dat moment.

[ Voor 117% gewijzigd door plaspvd op 13-02-2025 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NW2
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 29-05 21:15

NW2

Ik heb eenzelfde foutmelding, en kom er niet uit.
Heb een Nibe S1255-6. Water/water warmtepomp met vloerverkoeling.

In het voorjaar is er natuurlijk geen warmtevraag, wel wens tot koelen. Vervolgens krijg ik op onbepaald moment EB-100 EP14 164 hogedrukalarm. Het systeem kan de warmte niet kwijt. Nogal wiedes.... het is al warm zat. De warmtepomp uitzetten is ook niet wenselijk want koelen is wel nog nodig.

Wat hieraan te doen? van een systeem met verwarmen en koelen mag ik toch verwachten datie zelf wel bedenkt wat met overtollige warmte te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w00d
Ik heb het probleem uiteindelijk opgelost door de thermostaat van Nibe te koppelen aan de warmte groep (is er maar 1 voor het hele huis). Thermostaat hang in de eetkamer, die op 21 graden gezet.

Vervolgens de vloerverwarming thermostaat van de eetkamer op 23 graden gezet. Hierdoor staat er een deel van de vloerverwarming altijd lang genoeg open totdat de Nibe van zijn eigen thermostaat een seintje krijgt dat het warm genoeg is.
Pagina: 1