Quooker Combi transformator in kap stuk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DuoDiscus
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21-03 17:32
Hallo mede-Tweakers,

Ik heb een Quooker Combi waarvan de transformator in de kap stuk lijkt te zijn. Quooker heeft tot zover drie opties aangeboden, een kap bestellen, een binnenwerk bestellen of een swap voor een andere Quooker. Ik ben natuurlijk eigenwijs en probeer dit zelf te repareren.

De transformator is een Marschner VN30.18/11451. Maar van de fabrikant krijg ik te horen dat ze deze niet aan derde partijen verkopen...

Ik heb een paar foto's toegevoegd. Hopelijk kan iemand daar wat mee en misschien een vervangend onderdeel aanraden _/-\o_

https://tweakers.net/i/sj...C4bhc8Qp.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/AG...zrkv2WBW.jpg?f=user_large

https://tweakers.net/i/FF...kr4n2Iar.jpg?f=user_large

Alle reacties

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 10:47
Wat heb je zelf gevonden?

[ Voor 91% gewijzigd door Hell-Slave op 13-02-2025 14:04 ]

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Is echt die transformator kapot? Of iets anders op de print?

Een 'ouderwetse' transformator kun je doormeten; of de wikkelingen nog intact zijn. Dan weet je in ieder geval zeker of dat het geval is.

Maar gezien de hittesporen op de onderkant van de print lijkt het wel of er iets anders is gebeurd...
Iets met vocht/corrosie?

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 13-02-2025 14:10 ]

Mooie Plaatjes   

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 10:47
Inderdaad een trafo gaat niet zo maar stuk.

• DuoDiscus
Het zou kunnen dat er vocht in is gekomen gezien de vlekken op de printplaat. Ik heb in de bijgevoegde afbeelding met groen aangegeven waar ik een verbinding meet en bij rood geen verbinding. https://tweakers.net/i/b6...AtkFAwjE.jpg?f=user_large

Schatten jullie in dat het op te lossen is met een nieuwe transformator die aan de juiste specificaties voldoet?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:32

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Precies in het midden van je cirkeltjes zit iets dat hoort bij een drukknop, klopt dat? Ik zie dat dat niet zo gezond is....

Wat betreft je trafo, zoals opgemerkt moet je weerstanden kunnen meten op de spoelen. Verder is dit gewoon een printtrafo waarvan je er 1001 kunt vinden en mogelijk best wel een vervangende.
https://www.conrad.nl/nl/...UTPUT_VOLTAGE=12%20V%2FAC

Verder moet je die witte aanslag even goed weg poetsen.

[ Voor 6% gewijzigd door memphis op 13-02-2025 17:44 ]

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:41

SA007

Moderator Tweaking
Dit soort transformators gaat inderdaad vrijwel nooit kapot, zou daar in beginsel niet het probleem zoeken.
Mocht hij toch wel defect zijn, dit een een vrij generieke transformator, zijn verkoper genoeg die vergeijkbare verkopen. En goede kans dat je het merk wel kan kopen bij een distibuteur, dat de fabrikant niet 1 trafotje wil verkopen is niet heel vreemd, die zal eerder in pallets werken.

Van wat ik zo zie lijkt dit waterschade, dus kijken of je kan vinden waar dat water vandaan gekomen is moet ook een deel van de reparatie zijn, niet een kleine lekkage erboven ofzo?

Ik zie op de print behoorlijk veel zwarte delen, stap 1 voor mij zou zijn dat schoonmaken met wat water en alcohol.
Dan gaan meten of de printsporen die erbij horen nog intact zijn, en zo nee, er een draad over solderen.
Ook even nameten of er nog zekeringen voor of na de transformator defect zijn.

Dat stukje bij dat knopje wat @memphis opmerkt is ook behoorlijk twijfelachtig, zou het op zijn minst goed schoonmaken en kijken of dat knopje nodig is voor de werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje44magnum
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 14:30
In dat cirkeltje met die printbanen dat is voor de aan en uit knop

• DuoDiscus
Bedankt voor de berichten allemaal. Ik heb goed nieuws, de Quooker doet het weer!

Het cirkeltje is inderdaad van en aan-uitknop van de Quooker.

Er was een printspoor stuk, dus daar heb ik een draad gesoldeerd om de verbinding te herstellen. Maar ik ging ook van tevoren even de transformator die ik besteld had ook meten met de multimeter. En vreemd genoeg meet ik dan op dezelfde spoel als bij de originele een oneindige weerstand. Mijn conclusie was als dat bij een nieuwe het geval is, dan is de oude waarschijnlijk niet stuk. Dus die heb ik weer teruggeplaatst en alleen een nieuwe draad gesoldeerd.

Hij werkt in ieder geval weer, dus de komende tijd maar even in de gaten houden of hij zich blijft gedragen. Ik vermoed dat het doorbranden van het printspoor door vocht zou kunnen komen of anders door een spanningspiek.

Maar ik ben wel nieuwsgierig naar de transformator. Als ik filmpjes opzoek over het meten van een transformator dan vind ik dat je op beide spoelen enige weerstand zou moeten meten. Klopt dat?

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-09 20:53

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Ja, die primaire winding van zon print trafotje is wel flinterdun natuurlijk. Dat zou wel in de honderden kilo ohms kunnen lopen.

Desalniettemin kun je dit toch wel op pikken met een gemiddelde multimeter.

Wat gebruik je voor een multimeter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuoDiscus
Het is een Ferrex multimeter, van de Aldi. Die wordt vast onder nog tig andere merknamen verkocht zoals gebruikelijk is als je gereedschappen van de Aldi of Lidl koopt. Volgens mij is het een vrij standaard ding en je kunt ook het meetbereik instellen.
Pagina: 1