Frogmen schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:58:
@
ocf81 Snap ik maar persoonlijk ben ik geen spontaan overleden hardware tegengekomen. Anders dan een server die echt heel erg oud was ruim 10 jaar oud. Vind dat nou niet het sterkste argument, gezien de usecase zou je eigenlijk eerst een config willen testen om te zien hoeveel geheugen handig is en welke processor.
Maar dat is erg oftopic.
Heb nog eens de post gelezen en ik vraag mij af of een oude server met voldoende schrijven erin niet handiger is en deze gebruiken snelle NAS. Aan de andere kant betwijfel ik gezien de tijd die nodig is wat handiger is, denk dat de levensduur van een SSD groot genoeg is. En als TS dit zakelijk doet of zijn kostprijs wel past.
Het plan is wel om ooit wat foto's te proberen te verkopen, maar vooralsnog is het grootste deel uit de hand gelopen hobby. Ik heb vaker gekeken naar server-CPU's, maar het staat hier gewoon in een werkkamer en heb niet zo'n zin nog een kast neer te zetten. Voor normaal gebruik (browsen, GPU-dingen etc. is een server denk ik niet handig omdat je veel consumer-functionaliteit mist (zoals beperktere USB poorten, waarschijnlijk minder PCIe sloten etc.)
En Zerene Stacker is erg "lineair"

Dat wil zeggen: de processing time kan je 1 op 1 vertalen naar Passmark CPU punten. Ook als je de grootte in MP van je input files verdubbelt gaat de processing time x2. Als je Passmark score verdubbelt gaat ZS 2x zo snel. De 5950x zit op 45k punten ongeveer. Als je dan gaat kijken wat er beschikbaar is en welke Passmark-scores je ongeveer kan verwachten dan valt het tegen, tenzij je zeer serieuze CPU's van meerdere duizenden euro's koopt. Of zie ik iets over het hoofd?
Het ding gebruikt ook
nul GPU. Voor wegschrijven van de stacks, kopieren van data en omzetten van DNG's naar TIF ga je wat snelheid winnen met snellere schijven, maar het grootste deel van je tijd zit dan toch in Zerene Stacker. Daar is de CPU-belasting erg hoog en de schijfbelasting laag, dus een SSD gaat daar nauwelijks winst opleveren.
Komt bij dat voor het stacken zelf je je nog een snelheidslimit hebt: elke keer als je de camera op de rail (met stappemotor) verplaatst hebt zul je een paar seconden moeten wachten om het systeem uit te laten trillen zodat je geen bewegingsonscherpte krijgt. Dus voor single shots (geen pixel shift) zul je bij hogere vergrotingen nooit verder komen dan 1 foto per ca. 4 seconde. Voor Pixel Shift is dat ongeveer 1 foto per 20 secondes, waarbij 1 foto eigenlijk 16 opnames snel achter elkaar zijn. Hierbij wordt de sensor tussendoor met een Piezo-element verschoven. Daarom heet het ook Pixel-shift
Waar ik over gedacht heb is werken met een RAM-disk met 2 TB RAM, maar dat is ook kostbaar.... Je kan dan niet álles standaard in de RAM-disk doen, mar in 2 TB past >95% wel in denk ik.
[
Voor 11% gewijzigd door
nielsgeode op 14-02-2025 10:26
]