Vraag

• Yeeves
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 22-02 09:45
Mijn vraag:

Ik heb onlangs een nieuwe PC gekocht, zie hieronder mijn specs. Ik heb wat technische vrienden die mij hebben kunnen helpen met het bouwen en installeren, aangezien ik daar zelf niet gekwalificeerd voor ben. Nu is er wat drama in de groep, omdat een van mijn vrienden stelt dat ik de memory in bios naar EXPO 1 moet zetten. Een andere vriend verteld echter dat ik dit niet moet doen omdat overclocking vrijwel altijd een slecht idee is.

Ik weet niet wie ik moet geloven :) vandaar dat ik op zoek ben naar een derde mening. Ik ben benieuwd wat het precies betekend en waarom ik het wel of niet wil gebruiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik

MSI MAG X870E TOMAHAWK WIFI
AMD Ryzen 9 9950X (4.3 GHz / 5.7 GHz)
Arctic Liquid Freezer III 360
Kingston FURY Renegade 2 To
be quiet! Pure Power 12 M 850W 80PLUS Gold
G.Skill Flare X5 Series Low Profile 32 Go (2x 16 Go) DDR5 6000 MHz CL30
ASRock Radeon RX 7900 XTX Phantom Gaming 24GB Videokaart

Danku!

Alle reacties

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:17

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

De optie vertelt je BIOS om in de dimms te kijken voor een snellere timings.

De correcte manier zou volgens mij zijn

1) draai relevante benchmark hoe snel je systeem nu is
2) expo aan zetten
3) memtest86 draaien - een nacht lang
4) draai relevante benchmark hoe snel je systeem nu is

en als je bij 2, 3 en 4 geen foutmeldingen krijgt, kun je beoordelen of je systeem na stap 4 genoeg sneller is om het de moeite waard te maken. Alleen van het aanzetten van EXPO kan je systeem niet stuk gaan.
Stap 0 is overigens altijd het maken van een backup, maar dat deed je natuurlijk al....

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:12
EXPO omschrijft vanuit fabrikant getestte en goedgekeurde snelheden en timings voor die DIMMs. EXPO is niet anders dan zeggen tegen je moederbord: Gebruik aub de instellingen die de fabrikant heeft getest en goedgekeurd. Het is geen overclocking, het doet niets wat de fabrikant niet heeft verkocht aan je :)

Wat wel kan zijn is dat je CPU/Moederbord of andere onderdelen er niet helemaal mee overweg kunnen. Vandaar dat ik de suggesite van thunder7 ook wel onderschrijf. Lekker aanzetten, even testen of het stabiel is, en nooit meer naar omkijken.

Eigenlijk, als je geen EXPO aanzet, gebruik je niet waar je wél voor betaald hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gabberkid
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:01
omgwtfbbq schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:40:
EXPO omschrijft vanuit fabrikant getestte en goedgekeurde snelheden en timings voor die DIMMs. EXPO is niet anders dan zeggen tegen je moederbord: Gebruik aub de instellingen die de fabrikant heeft getest en goedgekeurd. Het is geen overclocking, het doet niets wat de fabrikant niet heeft verkocht aan je :)

Wat wel kan zijn is dat je CPU/Moederbord of andere onderdelen er niet helemaal mee overweg kunnen. Vandaar dat ik de suggesite van thunder7 ook wel onderschrijf. Lekker aanzetten, even testen of het stabiel is, en nooit meer naar omkijken.

Eigenlijk, als je geen EXPO aanzet, gebruik je niet waar je wél voor betaald hebt.
Het is alsnog wel overclocken, alleen zijn de waardes inderdaad gevalideerd en bied de fabrikant nog steeds support.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-05 23:48
Het is een overclock,maar je laat wel heel wat performance liggen,als je geen ecpo gebruikt.
Waar je vooral naar moet kijken is hoe hoog de voltages zijn met expo enabled.

Als je trouwens van 6000 naar 5600 zet is het eigenlijk geen overclock,dat is de ondersteunde snelheid van de cpu

Heb je in elk geval meer performance als dat je het op 4800 laat staan zoals nu

[ Voor 12% gewijzigd door freaky35 op 13-02-2025 13:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21-05 21:57

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Het wel of niet aanzetten van EXPO (of in geval van Intel XMP) kan je een beetje vergelijken met in je auto niet verder schakelen dan de 4e versnelling, terwijl je nog een 5e of zelfs 6e hebt. De motor in de auto is geschikt om hogere snelheden te kunnen halen, maar door niet door te schakelen zal je tot een lagere snelheid beperkt blijven.

Ja, het is een overclock van de geheugencontroller. Maar het is niet de rest van de processor overclocken om juist daar een hogere snelheid te halen. Die boost zelf naar 5,7 GHz, je gaat met het inschakelen van EXPO dit niet verhogen naar 6 GHz of hoger bijvoorbeeld, dat vereist andere handelingen en wordt eerder geassocieerd met overclocken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het is wel overklokken. Voor het geheugen zou ik mij geen zorgen maken want dat is getest op de instellingen die gebruikt worden. Ze vallen gewoon buiten de officiële JEDEC standaard qua snelheid, timings en spanning maar de modules zijn uitgezocht om dit aan te kunnen.

Vaak zal de geheugensnelheid hoger liggen dan wat de geheugencontroller in de CPU officieel kan aansturen. EXPO instellingen gaan doorgaans ook leiden tot een hogere spanning voor de geheugencontroller. Soms hoger dan nodig om de kans te vergroten dat het zal werken. Maar je draait buiten de officiële specificaties van je CPU en dat is overklokken. Meestal gaat het goed en tot schade leidt het zelden maar het is niet gegarandeerd stabiel.
Pagina: 1