Vraag

• Bushwick
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-07 08:23
Beste mede Tweakers,

Ik vermoed dat mijn videokaart Nvidia 3080 kapot aan het gaan is. Mijn computer start soms willekeurig op, soms heb ik artifacts op een scherm, gisteren ging het afspelen van video helamaal mis.
Deze kaart is ooit gebruikt op om te minen, dus ik vermoed dat mijn VRAM een tik heeft gekregen.
Mijn eeerste vraag is: bestaat er een tool waarbij ik de videokaart kan analyseren?
En mijn tweede vraag is: Kan ik een andere 3080 aanschaffen en deze in mijn computer stoppen?
De tweede vraag komt voort uit het feit dat er verschillende maten bestaan en ik bang ben dat het niet past.

De computer die ik gebruik is een HP OMEN GT13-0630nd (4 jaar oud)
https://tweakers.net/pric...t13-0630nd/specificaties/

(Ik ben zelf niet handig genoeg om videokaarten open teschroeven en dergelijke)

Ik hoor graag jullie advies.

Beste antwoord (via Bushwick op 13-02-2025 15:25)

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08:53
Die HP omen's zijn wel vrij matig als het op koelen aan komt. Het kan zijn dat minen de oorzaak is, het kan ook zijn dat de temperaturen te hoog worden. Het kan ook zijn dat de koelpasta / pads inmiddels niet goed meer zijn.

Wat doen de temperaturen van je videokaart? Je kan dit nakijken met hwinfo.

Zoals andere zeggen: drivers en kabels een keer nalopen. De foto die je hebt gemaakt lijkt inderdaad op artifacts door een probleem met je gpu.

Als je een andere GPU hebt kan je het daar ook nog een keer mee proberen.

[ Voor 8% gewijzigd door BHStar op 13-02-2025 14:25 ]

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:44

br00ky

Moderator Harde Waren
Als er nu al een 3080 in zit, gaat een andere hoogstwaarschijnlijk ook wel werken. Je hebt een ATX kast zo te zien. Tenzij HP hele nare dingen heeft gedaan qua afmetingen moet het kunnen.

Hoe zien de artifacts eruit? Kan je er misschien een foto van maken? Andere zaken zoals een andere kabel, ander scherm, heb je al uitgesloten?

• Bushwick
Ik zal een foto toevoegen als ik het weer zie. Het waren zwarte blokjes die halverwege het schem ineens tevoorschijn kwamen

. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjluNRjuQpe_3U1YRG17x6T4cN4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/qlaCVJ1pypIYoSajeU03UDXw.jpg?f=user_large

Deze foto is van het internet, maar lijkt er wel op. Alleen waren de mijne horizontaal. De kabels heb ik niet geprobeerd, maar deze zijn ook maar een jaar oud. Ik heb een dual screen setup (Ook een jaar oud) en toen ik het afspelen van video "probleem" had, sleepte ik mijn scherm naar de andere monitor en zag het ook hier fout gaan. Het was een Youtube filmpje, en tijden het afspelen zag ik stukken van mijn andere scherm in vierkantjes door de Youtube video heen. -

• plakpot
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-07 10:17
Een goede start zou ook zijn om te controleren of je Graphics Card drivers up to date zijn. Via de site van Nvidia kan je vinden wat het aansturingsprogramma moet zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
Die HP omen's zijn wel vrij matig als het op koelen aan komt. Het kan zijn dat minen de oorzaak is, het kan ook zijn dat de temperaturen te hoog worden. Het kan ook zijn dat de koelpasta / pads inmiddels niet goed meer zijn.

Zoals andere zeggen: drivers en kabels een keer nalopen. De foto die je hebt gemaakt lijkt inderdaad op artifacts door een probleem met je gpu.

[ Voor 8% gewijzigd door BHStar op 13-02-2025 14:25 ]

• IT-Gaming
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-07 20:42
Er bestaan programma’s om je videokaart te testen.
Je zult dan een bootable usb stick moeten maken met het programma: Mats/Mods
Dit zijn 2 verschillende programma’s die gebruikt worden om problemen met de videokaart vast te stellen.
Even googlen zou ik zeggen.

• Bushwick
Bedankt allemaal voor de feedback.

Drivers zijn up to date. Maar ik vermoed inderdaad dat de koelpasta of pads inmiddles verdampt zijn :) - In de mine tijd zag ik temperaturen van 100/110 graden op de VRAM destijds.

Ik zal hwinfo en Mats/Mods methode proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTechnica
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 03-06 16:29
How! Dat is wel lekker heet. Doe HWinfo open en een test als FurMark. Dan kan je de temps live in't oog houden. Die zouden idealieter niet boven de 70-80 komen. 100/110 is due for replacement..
Je kan natuurlijk altijd zelf de pasta en pads vervangen, hier is wel een beetje ervaring voor nodig. In mijn ogen de moeite waard als je denkt dat je 't kan, tip: vijsjes organiseren is key!
Je zou hem ook op de markt kunnen gooien aan een discount zodat iemand met ervaring hem kan opkopen om te gebruiken of refurbishen en resellen.

I.v.m. een nieuwe GPU: Zoek even op hoe lang die van jou nu is. Dat doe je door op de site van de producent te kijken a.d.h.v. modelnr of type. Als je een kaart koopt die niet verder steekt dan die je nu hebt, ben je bijna zeker dat het past. Equivalent aan een 3080 kom je met een 4070 (ti) wel toe denk ik
IT-Gaming schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:49:

Je zult dan een bootable usb stick moeten maken met het programma: Mats/Mods
^^Dit is supercool, ga ik zeker eens checken als ik nog GPU issues tegenkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
BHStar schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 14:24:

Ik heb deze PC ook gehad en het woord 'matige koeling' is nog heel royaal genomen. De Intel CPU wordt gekoeld met één fan en ja, die ga je heel goed horen. Na 2 weken bezit was mijn videokaart kapot en die hebben ze vervangen door een andere defecte kaart en ik heb best moeite moeten doen om mijn geld terug te krijgen. Het enigste wat die PC mee had was een mooi uiterlijk.

Dus, ja, toen een andere PC gekocht en het kan blijkbaar zó anders. Nooit problemen mee, zeer stil onder load en ook nog stijlvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
jimh307 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 17:30:
[...]

Ik heb deze PC ook gehad en het woord 'matige koeling' is nog heel royaal genomen. De Intel CPU wordt gekoeld met één fan en ja, die ga je heel goed horen. Na 2 weken bezit was mijn videokaart kapot en die hebben ze vervangen door een andere defecte kaart en ik heb best moeite moeten doen om mijn geld terug te krijgen. Het enigste wat die PC mee had was een mooi uiterlijk.
Haha ja, ik weet het, maar het is ook weer zoiets om echt m'n ongezouten mening te geven over die PC's, want OP kan 'm inmiddels niet meer zomaar omruilen en zal het er mee moeten doen, dus heb ik het bescheiden gehouden ;).

@Bushwick: ben je al iets verder gekomen? Mocht het met je temps te maken hebben dan kan een repad / repaste soms helpen. Als het ook ook al gebeurd wanneer je PC niet warm wordt kan het ook helpen de kaart een keer schoon te maken en te kijken of je eea schoon kan maken. Sommige pads kunnen namelijk een soort olie-achtige-substantie lekken na verloop van tijd, zeker bij het minen. Ook heb ik een keer artifacts gehad bij een GPU waar iemand met de paste was uitgeschoten en daardoor een electrische verbinding maakte waar het niet hoorde. In beiden gevallen zou je de kaart helaas wel moeten open maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:26
RTechnica schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 15:50:
How! Dat is wel lekker heet. Doe HWinfo open en een test als FurMark. Dan kan je de temps live in't oog houden. Die zouden idealieter niet boven de 70-80 komen. 100/110 is due for replacement..
Dit klopt zeker niet, ligt maar net aan welk component gemeten wordt. Bij de 3080 is het bekend dat de memory junction 110c kan worden in extreme gevallen voordat de kaart zichzelf terug klokt. Met minen wordt deze temp meestal wel gehaald en was het toen der tijd aan te bevelen de pads te vervangen zodat je rond de 100c uit kwam (om terugklokken te voorkomen). 100c - 110c lag nog binnen de specificaties van de kaart.

[ Voor 9% gewijzigd door Nopheros op 15-02-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushwick
Het gekke is dat het dus willekeurig gebeurd. Na mijn eerste post heb ik niks gek meer gezien. En ter ino, ik gebruik mij pc nu alleen nog maar om TV te kijken en op het andere scherm beetje browsen of youtube.
Ik had ook het programma Furmark geprobeer om tye kijken wat mijn temperaturen waren - De eerste foro is een 60 seconden test, de tweede een 15 minutgen, op de hoogste resolutie maar de temps blijven normaal. Ook heb ik artifact checker geprobeerd en na een uur niks. - Ik denk dat repad / repaste mogelijk is, alleen vind ik dat een beetje eng (nog nooit gedaan) - De koeling blokken had ik al ontdaan van stof , maar zat in de mine periode wel vol mee,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ZzK6ue0qMGHlsU6tA7N4p8CaR4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s9IYP2szyEXPrjW55kh4m0Ry.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sib-wkXUIhTNwIu7JWQUbQrzVQI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UlsHvPNFaXkfMhqYQ6UI6exI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
Dat zijn prima temperaturen, niks om je zorgen om te maken. Wie weet heeft het verwijderen van het stof geholpen, ik hoop voor je dat het wegblijft.
Pagina: 1