Stenen schuur bouwen naast de buren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watcher46
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13-05 11:56
Ik ben nieuwschierig naar eventuele oplossingen/ervaringen. Ik ga namelijk binnenkort een schuur laten bouwen van steen met een schuin dak. Nu is onze huidige schuur nog gedeeld met de buren. (hout met bitumen dak)

De buren gaan ook hun schuur vervangen maar zij hebben wel voor hout gekozen.
Maar nu komt het moeilijke gedeelte; hoe zorgen we er voor dat er tussen de 2 schuren geen water komt te staan.

Onze muren van de nieuwe schuur worden 210 a 220 cm hoog en de nok 300cm en de diepte van de schuur is 300cm.
De buren willen een plat dak en wordt 265cm hoog en 250cm diep.
De snelle rekenaar kan bedenken dat de schuur van de buren met 2 hoeken oversteekt tov het dak van mijn schuur.
De ondergrond van beide schuren is 1 beton plaat.

Ik had al wel de gedachte om iets met dampwerende folie te doen en een loodslab die dan over de rand van het dak van de buren onder en boven de dakpan gaat.

Lastig vraagstuk, hier een visuele situatie schets met een eventuele oplossing:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gxcGPhbMtY4Tztbs2PH19966Ug=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7ThvzzkwL1FnnF2CQ3ErfcCq.jpg?f=fotoalbum_large
rood = onze nieuwe schuur
stippel-rood = waterkerende folie
bovenste blauwe pijl is situatie tussen het dak
onderste blauwe pijl is situatie buiten het schuine dak

Ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en of dit een goede oplossing is.
Of is het misschien handiger om wat meer afstand te houden tussen de 2 schuren? En dan iets te bedenken voor het afvoeren van het water wat er tussenkomt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17:58
je maakt het jezelf wel makkelijker als de goot en platdak op dezelfde hoogte liggen. Dan kan het platdak gewoon met lood in de baksteen worden afgewerkt.

[ Voor 28% gewijzigd door Tillumen op 13-02-2025 11:42 ]

• watcher46
Ja dat is waar, maar dan wordt het schuine dak niet echt schuin meer, dan valt daar de meerwaarde beetje van weg. (lees; m'n vriendin wil daar geen consessie in doen)

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 17:58
en het dak een kwartslag draaien?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Opnieuw aan tafel en kijken hoe je tot een gezamenlijk ontwerp kunt komen? Dit wordt een knippen- en plakkenoplossing. Behalve optisch, zie ik weinig toegevoegde waarde van de schuine kap.

Wat staat een gezamenlijk ontwerp in de weg?

• indifined1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:03
Joris748 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:44:
Opnieuw aan tafel en kijken hoe je tot een gezamenlijk ontwerp kunt komen? Dit wordt een knippen- en plakkenoplossing. Behalve optisch, zie ik weinig toegevoegde waarde van de schuine kap.

Technisch is een schuin (pannendak) ook beter natuurlijk, gaat makkelijk 100 jaar mee tov 20 jaar voor een plat dak.

Als jullie samen gaan bouwen is het qua totale kosten misschien niet eens veel duurder voor de buren om "mee te doen" mits jullie de besparing in zn geheel naar hen doorschuiven. (Jullie betalen net zoveel als wat je anders zou betalen en de "korting" van gezamelijk bouwen schuif je door naar de buren)

Willen de buren dan niet ook lever een mooie stenen schuur?

• Joris748
  • Nu online
Of TS maakt zich los van het idee dat steen beter is? Ik zou persoonlijk voor zo'n schuurtje voor HSB kiezen. Dan kun je beiden de buitenzijde evt nog naar wens afwerken (bijvoorbeeld buren met rabatdelen en jij met steen(strips).

• watcher46
Joris748 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:44:

De buren willen geen steen, wij willen graag minder onderhoud, alsin wij blijven hier wonen en willen niet over 15/20 jaar weer een nieuwe schuur.
Ook willen de buren graag meer van hun tuin overhouden en dus minder diep dan de huidige schuur. Wij wonen op de hoek en hebben in de breedte meer ruimte en is het voor ons geen probleem om dezelfde diepte te houden.

Daarnaast wordt bij ons ook het dat over de gehele breedte gemaakt, zodat er een overkapping ontstaat.
(schuur 3x3 en overkapping is dan 4x3) Met een schuin dak vinden wij dat mooier dan plat.

• watcher46
Joris748 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:17:
Of TS maakt zich los van het idee dat steen beter is? Ik zou persoonlijk voor zo'n schuurtje voor HSB kiezen. Dan kun je beiden de buitenzijde evt nog naar wens afwerken (bijvoorbeeld buren met rabatdelen en jij met steen(strips).
Ik ben het eens dat het makkelijker zou zijn om compromissen te sluiten met de buren, echter wijken zij ook niet af van wat zij willen. Ieder z'n goed recht natuurlijk. Dus maken wij wat wij mooi & praktisch vinden.

• watcher46
indifined1 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 12:12:
[...]

Technisch is een schuin (pannendak) ook beter natuurlijk, gaat makkelijk 100 jaar mee tov 20 jaar voor een plat dak.

Als jullie samen gaan bouwen is het qua totale kosten misschien niet eens veel duurder voor de buren om "mee te doen" mits jullie de besparing in zn geheel naar hen doorschuiven. (Jullie betalen net zoveel als wat je anders zou betalen en de "korting" van gezamelijk bouwen schuif je door naar de buren)

Willen de buren dan niet ook lever een mooie stenen schuur?
Dit idee hadden we ook geopperd, van hun hoeft het niet en willen graag een sedumdak maken en dus niet schuin. En wellicht heeft de portemonnee hier ook iets mee te maken, maar dat is een aanname. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik zou gewoon meegaan met het platte dak van de buren. Je vriendin vindt het puntdakje mooi, maar hoe mooi is dat nog als er een schuurtje van de buren half tegenaan staat…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:29
Puntdak is mooi als je het beiden doet, of als het los staat.
Anders word het altijd lelijk, zeker met verschillende goothoogtes.

Technisch kan het wel, het is niet veel anders als bij een dakkapel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gD_3qegaw59GtmMCHgAjV0ya_g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WXEtllWMKskuZ2m88zDWse6f.png?f=fotoalbum_large

Jullie zouden ook met de buren gewoon houtskeletbouw kunnen doen.
Als je de waterwering goed doet op de betonplaat, kan een houten schuur ook honderd jaar staan.
Voor minder onderhoud kun je keralit overwegen, geeft dezelfde uitstraling als hout, maar je hebt er geen omkijken naar.

Een puntdak kan ook prima op een houten schuur.

Ik lees dat de buren minder diep willen dan bestaand.
De betonplaat zal dan deels gesloopt moeten worden, of erg goed ingepakt moeten worden (isolatie+bitumen).
Anders zal dit als een spons water opnemen, en je vloer in de schuur nat worden.
Isolatie in verband met koudebrug.

[ Voor 14% gewijzigd door FRANQ op 13-02-2025 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:07

LopeZ

Too much is never enough

Even omdenken, kun je jullie schuur niet in een andere hoek van de tuin zetten?

Dan mis je grondplaat maar als je toch voor esthetiek gaat en het mag wat kosten kun je net zo goed het hele probleem omzeilen.

• watcher46
FRANQ schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:10:
Ik lees dat de buren minder diep willen dan bestaand.
De betonplaat zal dan deels gesloopt moeten worden, of erg goed ingepakt moeten worden (isolatie+bitumen).
Anders zal dit als een spons water opnemen, en je vloer in de schuur nat worden.
Isolatie in verband met koudebrug.
De buurman gaat inderdaad een deel van het beton weg bikken, anders hebben we beide inderdaad last van water.

Wat je zegt, technisch kan het wel, maar mooi is anders. Ben ik opzich wel mee eens, het grootste gedeelte waar je straks die waterkerende-laag gaat zien is de steeg-kant. De tuin kant zal minder in het oog springen.
En ja iedereen in de wijk heeft allemaal ander soort dak op zijn of haar schuur. Het liefst had ik ook dat we samen met de buren een plan konden maken en door 1 iemand de boel laten bouwen. Helaas is de realiteit anders.

Ik was vooral benieuwd of ik oplossingen over het hoofd had gezien, los van de voor de hand liggende mogelijkheden. (zelfde dak kiezen, zelfde bouwmateriaal kiezen etc)

• watcher46
LopeZ schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 13:20:
Even omdenken, kun je jullie schuur niet in een andere hoek van de tuin zetten?

Dan mis je grondplaat maar als je toch voor esthetiek gaat en het mag wat kosten kun je net zo goed het hele probleem omzeilen.
Interessant idee! Ook overwogen, echter de zon gaat (in de zomer) eind van de middag achter het huis en waar we nu de overkapping in gedachte hebben, hebben we dan nog de meeste zon. Dat idee was helaas ook afgeschoten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:27

Dentheman

Zie signature

watcher46 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:42:
Ja dat is waar, maar dan wordt het schuine dak niet echt schuin meer, dan valt daar de meerwaarde beetje van weg. (lees; m'n vriendin wil daar geen consessie in doen)
Je kan er dan ook voor kiezen om je nok van je nieuw te bouwen dak nog hoger te brengen? Dan behoudt je de schuinte maar creëer je meer ruimte en sluit de goothoogte mooi aan op de hoogte van het platte dak van de buren.

Zie ondertitel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Ik zou echt proberen om je wederhelft van dat puntdak af te krijgen. Dat maakt het heel veel gemakkelijker. Die twee platte daken kun je heel gemakkelijk van elkaar scheiden, zodat een lekkage bij de buurman niet jouw probleem wordt.

Is er behalve een optische reden, ook een nog een praktische reden om voor dat puntdak te kiezen?

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 17:29
Als je een nokhoogte neemt van 3 meter, dan is bij een dakhelling van 30 graden de bovenkant van de goot op 217cm.

Daar gaat je goot vanaf, en de bovenligger/ringbalk waar het dak op rust.
Dan hou je een hoogte over waar niet eens een normale deur in past.
(die past al niet onder de goot)

Doe je onder de overkapping nog een vlonder, dan kom je ruim onder de 2 meter uit.

Ik zou de vrouw overtuigen een platdak te nemen, eventueel ook met sedum.
Sedum isoleert de hitte van de zon ook lekker.

Of je moet echt flink hoger gaan met de nok.
En dan moet je kijken wat de nokhoogte mag zijn,

• Meethenoob
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16:54
Hoe hoog mag het hoogste punt van de garage zijn van het bestemmingsplan?

Zou het anders gewoon 50 a 60 cm hoger maken het dak en de muur gelijk maken met de buren.

Ook kan je dan beter een deur oid kwijt.. ivm hoogte

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-05 14:25
Ik vraag me even af of zo'n puntdak wel mag. Bij ons in de gemeente zie je ze heel veel, echter toen we zelf wilde bouwen en daar netjes een vergunning voor aanvroegen bleek al heel snel dat dit niet mocht.

Op de erfgrens zit je met een maximale hoogte en voor elke meter van de erfgrens komt daar iets bij.

Kortom wij mochten het niet bouwen terwijl de achterburen zonder vergunning tot 3.5 meter hoog gingen. Bleek dat erg veel bouwsels in achtertuinen illegaal er stonden. Geen probleem natuurlijk zolang niemand gaat klagen.

Nu ken ik jouw situatie niet, dus misschien is dit niet van toepassing.. Maar mocht je het niet nagekeken hebben dan is dit misschien wel iets om te checken.

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:07

LopeZ

Too much is never enough

Kun je jouw schuur niet 5-10cm van de erfgrens bouwen?

Heeft niemand last van elkaars hemelwater en kun jij gewoon je puntdak bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• watcher46
Ik heb een vergunningscheck gedaan, de regels die hier van toepassing zijn;
  • vanaf de erfgrens mag je 3m hoog
  • elke meter vanaf de erfgrens moet je x 0.47 doen, dat is de hoogte die je bovenop de 3m mag doen
  • tot een max van 5m
En dan zijn er nog regels omtrend openbare omgeving zoals parkeerplaatsen, waardoor je ook eerst toestemming moet vragen of je hoger dan 3m mag.

Het doel van ons was om een schuur te maken zonder vergunning en dat is in dit geval niet nodig.

Ik maak vooral uit dit topic op dat het makkelijker is om gewoon een platdak te nemen. Maar ook dat we gewoon met de buren moeten praten hoe we dit het beste kunnen oplossen.
Dat laatste is wat we sowieso gaan doen.

Daarnaast denk ik ook dat vooral de afwateringsoplossing vooral voor de rekening van de buurman gaat komen. Aangezien mijn schuur eerder gebouwd gaat worden. En nogmaals, dat ga ik natuurlijk afstemmen met de buren.

Kortom, bedankt voor al jullie meningen en tips. Ik zal wel een update posten wanneer de oplossing vast staat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:48

Fe2O3

Ja das roest

Daarnaast denk ik ook dat vooral de afwateringsoplossing vooral voor de rekening van de buurman gaat komen. Aangezien mijn schuur eerder gebouwd gaat worden. En nogmaals, dat ga ik natuurlijk afstemmen met de buren.
Hemelwater moet je afvoeren op je eigen grond, over je eigen grond.

Doe je dat over de grond van de buren, of een ander, of water je af op hun schuur, dan moet je daar notarieel eea over laten vastleggen (of dealen met nieuwe buren als die het niet ok vinden).

Edit: jouw dakpannen, lood etc... mogen ook niet bij de buren boven de grond hangen.

Dus gewoon enkelsteens je muur op de erfgrens bouwen, en, je dak binnen die muur houden en de buren kijken maar wat ze doen en/of ertegenaan bouwen.

[ Voor 19% gewijzigd door Fe2O3 op 14-02-2025 19:44 ]

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:20

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zie nog geen antwoord op de vraag of het puntdak ook een kwartslag gedraaid kan worden. Dan wordt ie namelijk een stuk makkelijker :)

En verder: wat is de gedachte achter een puntdak? Wat voegt dat volgens je vriendin en jou toe (behalve een loze vliering)?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watcher46
The Eagle schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:55:
Ik zie nog geen antwoord op de vraag of het puntdak ook een kwartslag gedraaid kan worden. Dan wordt ie namelijk een stuk makkelijker :)

En verder: wat is de gedachte achter een puntdak? Wat voegt dat volgens je vriendin en jou toe (behalve een loze vliering)?
Draaien wordt al helemaal niet mooi, aangezien het dak over de breedte van de tuin loopt. (schuur + overkapping) Krijg je 2 puntdaken.

Het visuele aspect vinden wij belangrijk en onderhoudbaarheid. Ja ik ga een vliering maken in de schuur maar verder heeft het geen meerwaarde inderdaad. :)
Pagina: 1