Workation met kleine kinderen, werkt dat en hoe?

Pagina: 1
Acties:

• Throwaway123
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16-02 13:30
Mijn partner en ik hebben bij onze werkgever de mogelijkheid om tot 4 weken aaneengesloten vanuit het buitenland te werken. We hebben een tweeling van bijna 4 jaar oud en het lijkt ons leuk om, voordat ze vanaf 5 jaar leerplichtig zijn, een tijdje in het buitenland te verblijven. In combinatie met vakantie.

Het meest praktisch lijkt het ons om, zeker tijdens het werkgedeelte, niet te veel rond te reizen. Vereiste is dezelfde tijdzone als NL, een "westers land" en lekker (warm) weer. Daarnaast leuk als er voor de kinderen genoeg te beleven is, bijvoorbeeld een strandje. Jaargetijde nader te bepalen, we denken nu aan juni '25 en dan een vaste plek via Airbnb.

Mijn belangrijkste vraag: welke mogelijkheden zijn er om dit slim te combineren met de kinderen? In Nederland hebben we kinderopvang en straks school en BSO, maar hoe pak je dat aan in het buitenland? Mijn partner en ik werken beiden 4 dagen.

Om en om werken?
We zouden beiden 50% kunnen werken, de een 's morgens en de ander 's middags, of om en om een dag. Dan kan de ander op dat moment met de kids optrekken.

Kinderopvang of school in het buitenland?
Ik weet niet of die mogelijkheid er is als je maar 1/1,5 maand daar bent? Voordeel is dat we ons normale werkritme aan kunnen houden. Het kost minder vrije dagen / je kunt langer blijven. Dit zou wel op een manier moeten die voor de kinderen ook leuk is. Voordeel is dat ze altijd met zijn tweeën zijn.

Wie heeft hier ervaring mee of tips? Voel je ook vrij om een land te adviseren, daar zijn we nog niet uit.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 13:13

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het lijkt er op dat het vooral voor jullie als ouders leuk is... Houdt er rekening mee dat het voor je kinderen (niet kids a.u.b.) óók leuk moet zijn, met genoeg mogelijkheden. En let op de taalbarriere.

Als je kiest voor om en om werken 'zadel' je jezelf of je vrouw op met je kinderen, en zit je gewoon weer in een sleur. Dat het land verschilt doet er weinig aan af.

Probeer een plek te vinden waar je kinderen zich wat makkelijker zelf kunnen vermaken? Eventueel onder toezicht.

Een soort BSO lijkt dan nog de beste optie, mits dat taaltechnisch mogelijk is. Alleen is dat minder leuk als je dat 5 dagen in de week moet doen, dan kunnen de kinderen net zo goed thuis blijven.

Denk dus goed na of dit haalbaar is, en vooral wat je er uit gaat halen als gezin :)

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 20:05

lasharor

7 december 2004

Ik vraag mij oprecht af wat die kinderen dan 4 weken daar gaan doen? Zeker als jullie aan het werk zijn. Kinderopvang voor 1 maand met een taalbarriere lijkt mij ook niet wenselijk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22:57
Allebei om de beurt een halve dag werken 4 dagen per week betekent effectief dat je dus maar drie dagen per week, maal vier weken is 12 dagen met het hele gezin op pad kan en je gezamenlijk salaris voor een maand gehalveerd is. Ik weet niet wat je financiële situatie is, maar kan je niet beter kijken of je allebei een maand onbetaald verlof kan nemen? Dan kan je je volledig overgeven aan het avontuur met z'n vieren, zonder steeds met werk bezig te hoeven zijn. Dat zou in ieder geval mijn voorkeur hebben. Financieel denk ik dat het niet veel zal schelen met een kinderopvang (en hoe prettig zou je het vinden om je kind achter te laten bij een onbekende kinderopvang waar je kinderen de taal niet spreken voor 1 maand)

Andere optie, opa en oma, een au pair, of een vriend(in) (betaald) meenemen die terwijl jullie werken met de kinderen op pad gaat.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op zich wel een leuk idee, echter vergeet niet dat het je dan wellicht geen vakantiedagen kost, maar dat het wel de kosten met zich meebrengt van een vakantie. Vooral als je gaat vliegen ergens heen en verder niet veel mee kunt nemen.
Ik heb ook kinderen in die leeftijd en mijn ervaring is dat het ze op die leeftijd nog niet heel veel uitmaakt waar ze zijn. Maw. voor de kinderen hoef je het eigenlijk niet te doen. Sterker nog, in het laagseizoen zullen er misschien helemaal niet veel andere gezinnen zijn en hebben ze niemand om mee te spelen.

Maar om niet alleen maar negatief te zijn, het zou mij stiekem ook best leuk lijken zoiets. Bijvoorbeeld op een Canarisch eiland ergens vlak aan zee. Met 4 weken ben je wel echt even een tijd ergens anders. Echter natuurlijk wel aldoor het werk op de achtergond, wat het voor mij niet relaxed zou maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Throwaway123
@lasharor volgens mij adresseer ik dit punt vrij duidelijk in mijn bericht? Dat het voor de kinderen leuk moet zijn, is een vereiste. Als wij om en om werken, dan betekent dat voor de kinderen een maand lang afwisselend met één van de ouders of met beide ouders. Dat is een stuk meer dan ze gewend zijn als ze naar school gaan hier in NL. De tweede optie, kinderopvang in buitenland, heeft ook niet mijn voorkeur. Maar daarom dit bericht op tweakers, eens horen hoe anderen dit doen.

@Thy... Dat is een heel goed punt, zo had ik er nog niet naar gekeken. De financiële situatie laat het wel toe, maar dat wil nog niet zeggen dat het een goed idee is. De combinatie van én workation én aansluitend vakantie, maakt wel dat je langer dan die maand kunt wegblijven zonder dat je werk daar enorm onder te lijden heeft.

@Palomar Ja misschien spreekt het wel te veel tot de verbeelding nu. Het idee van in de ochtend werken, laptopje dicht en dan naar het strand waar je vrouw al met de kids op een kleedje zit :-) Het feit dat we deze arbeidsvoorwaarde hebben icm de leeftijd van de kinderen (nog niet leerplichtig) geeft misschien wat FOMO. Dit is een kans die we niet zomaar weer krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 09:05
Prima idee om te doen! Ik denk dat het alleen maar goed is voor kinderen om ook eens een (iets wat) langere tijd in het buitenland te zijn. Andere cultuur, andere gewoontes, andere taal. Kinderen op die leeftijd zijn nog zo flexibel om met andere omgevingen om te gaan. Al zal het in jullie geval voor hen waarschijnlijk als 1 lange vakantie aanvoelen. :)

Misschien een stomme vraag en ik weet niet wat voor werk jij en je partner doet. Maar kan je ook werken in het weekend? Want dan kan je je werk voor 4 dagen verspreiden over 7 dagen en op die manier toch ieder een halve dag doorbrengen met je kinderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:54
Throwaway123 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:55:
Het feit dat we deze arbeidsvoorwaarde hebben icm de leeftijd van de kinderen (nog niet leerplichtig) geeft misschien wat FOMO. Dit is een kans die we niet zomaar weer krijgen.
Denk al een goede reden om er wel voor te gaan als je het graag wil. Bij ons zitten ze inmiddels op de basisschool, en dan doe je het zeker niet meer. Zou zelf ook geen kinderopvang in het buitenland willen.

Alleen beide een halve dag werken brengt bij mij geen goede herinneringen naar boven, dit hebben wij de eerste maanden in de corona tijd ook gedaan en dat vond ik echt niet fijn. Natuurlijk hielp het niet mee dat het corona gerelateerd was, maar merkte dat het lastig was om dingen af te maken of zit je toch weer in de andere helft van de dag in een call met de kids om je heen omdat het net even niet anders kon. Gaf vooral veel onrust uiteindelijk dus als je het dag om dag kan doen zou ik daarvoor gaan.

Geen idee hoe jullie financiën zijn, maar ik zou nog liever inzetten op (evt. onbetaald) verlof om gewoon te kunnen reizen met zijn allen. Zeker als ze bijna naar school gaan is het toch prachtig om dat nu nog te kunnen doen als je situatie het toe laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Throwaway123
@Southern Sun wat is de reden dat je het niet meer doet als ze op de basisschool zitten? Vanaf 5 zijn ze pas leerplichtig. Is het dan een groot nadeel om ze in hun eerste jaar nog een tijdje thuis te hebben tijdens zo'n reis?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
Prima idee maar persoonlijk zou ik voor 4 weken eerder samen ouderschapverlof opnemen en 4 weken samen vakantie hebben tot de schoolplicht begint.

Ja dat kost een sloot geld en dat moet je a) maar hebben en b) er voor over hebben maar dan heb je er imho wel echt iets aan.

50% werken kost ook geld, minder natuurlijk, maar geeft ook andere vibe.

Ik heb ervaring met beide, 3 weken aruba in februari gedaan vlak voor de schoolplicht (en dat was fantastisch) en 3 weken 50-50 werken vanuit vakantiehuisje nederland met mooi weer. Dat laatste was leuk maar ik was met mn kop in het werk en of ik nu op kantoor zit of buiten op mn laptopje vond ik persoonlijk marginaal leuker.

Pas vanaf een maand of 4-6 zou ik remote werken in jouw voorgestelde constructie overwegen. Dan kun je ook meer regelen voor de kinderen en kunnen ze wennen

[ Voor 41% gewijzigd door laurens0619 op 14-02-2025 21:29 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:54
Throwaway123 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 19:58:
@Southern Sun wat is de reden dat je het niet meer doet als ze op de basisschool zitten? Vanaf 5 zijn ze pas leerplichtig. Is het dan een groot nadeel om ze in hun eerste jaar nog een tijdje thuis te hebben tijdens zo'n reis?
Had even niet goed gelezen dat de nog geen 4 zijn, maar bij ons zijn ze ouder dan 5 dus bedoelde vooral na die leeftijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:36

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Een gup van 4 moet je de hele dag entertainen, vooral als ze in den vreemde zijn en laat staan als het er twee zijn.

Zou hem iets anders aanvliegen: vier weken weg, en dan elk om de week werken of twee om twee. Maar dan heb je wel het probleem dat een van de twee een week lang van zijn dayjob een kinderjuf wordt. Ik heb dat tijdens corona noodgedwongen gedaan en kan je melden: het is zwaar. En je hebt dagelijks een plan nodig waarbij je ook niet te ver weg kunt, want nog slaapjes enzo.

Dus bedenk goed waar je aan begint. Denk persoonlijk dat je er veel en veel meer aan hebt om nog buiten het seizoen 2x een week (of twee als je vakantiedagen dat toelaten) weg te gaan en quality time met het gezin te hebben. Nu kan dat in voor en naseizoen nog goedkoop, volgend jaar zit je hoogseizoen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmashCruiser
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 18-09 11:52
Kinderopvang is lastig, los van de taalbarrière.... het is een aanname, maar ik verwacht dat je de kinderopvangtoeslag op je buik kan schrijven. Het is een long shot, wellicht kan je in Zuid Afrika wat pre schools aanschrijven op beschikbaarheid en kosten.

Het idee klinkt misschien leuk, maar uit oprechte interesse. Denk je echt dat het relaxt zal zijn? Zijn er geen betere mogelijkheden? Misschien te combineren met vakantie?

Dit is wel lekker hoor, en prima om dingen vanuit te ondernemen en prachtige stranden. https://www.airbnb.nl/roo...us_page_section_name=1001 toegegeven, het zwembadje met kinderen is misschien niet ideaal maar genoeg alternatieven.

[ Voor 5% gewijzigd door SmashCruiser op 14-02-2025 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gezoutenmening
  • Laatst online: 27-06 10:43
Leuk plan! Mijn vriendin en ik hebben dit soort trips meerdere keren gemaakt. Het hangt er een beetje vanaf waar je heengaat, maar opvang voor korte tijd is vaak prima te regelen. Portugal is lekker in juni en zitten veel expats, dus goede opvang is makkelijk te regelen.

Wat ik wel heb gezien met jonge kinderen is dat ze zich vaak toch wel even aan moeten passen aan een nieuwe situatie. Ik zou voor het gemak daarom in een van die plekken gaan zitten waar veel andere Nederlanders zitten (als je hier zelf geen bezwaren tegen hebt tenminst :) ). Ik ben hier zelf niet geweest, maar er is bijv een Nederlandse school in de Algarve in Silves. Ongetwijfeld kun je daar wel opvang regelen met andere Nederlandse kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Maar zoals hierboven: werken in een wam land. Waar je dan 3 dagen nog wat leuke dingen kan doen. Moet er niet aan denken, lekker vast plakken aan je AirBnB keukentafel die 4 dagen.

Mwha neem dat lekker 4 weken (onbetaald) verlof en ga lekker met ze op pad buiten de schoolvakanties kan je nu nog voor een appel en een ei op pad.

Of opa en/of opa meenemen als kinderopvang. Moet je en je ouder(s) ook willen.

Of je kinderen bij een opvang stallen in een digital nomad hub waar je voor te veel geld wellicht een Nederlandstalige opvang kan vinden.

Of naar een lage lonen land en een nanny proberen te krijgen. Dat ze lekker met je nanny al die leuke dingen kunnen terwijl jij en je vrouw aan het werk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:59
Het om en om werken zal je waarschijnlijk sowieso wel moeten doen, zij het ochtend/middag of verschillende dagen, maar moeten werken terwijl de ander vrij is, maakt het wel minder leuk, voor iedereen natuurlijk.

Dus ik zou ook gaan voor in ieder geval een paar weken waarin jullie allebei vrij zijn en het echt wat meer vakantie is, dan iedere keer een dagje vrij tussendoor.
Barrycade schreef op zondag 23 februari 2025 @ 17:48:
Maar zoals hierboven: werken in een wam land. Waar je dan 3 dagen nog wat leuke dingen kan doen. Moet er niet aan denken, lekker vast plakken aan je AirBnB keukentafel die 4 dagen.
Gelukkig hebben mensen in warme landen meestal wel een airco in huis ;)
Mwha neem dat lekker 4 weken (onbetaald) verlof en ga lekker met ze op pad buiten de schoolvakanties kan je nu nog voor een appel en een ei op pad.
Het hele idee van in het buitenland werken is natuurlijk dat je dáárnaast ook nog je gewone verlof hebt, zonder dat je veel salaris in hoeft te leveren (wat je met onbetaald verlof wel moet, als dat überhaupt al een mogelijkheid zou zijn bij je werk).

Plus je hebt veel minder reistijd, want je bent al op je vakantielocatie :P

The devil is in the details.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bonswah
  • Laatst online: 17-09 11:51
Ik zou lekker vier weken met je gezin op vakantie gaan. Snap niet wat jullie uit dit hele idee willen halen, behalve een hoop geregel en gedoe voor die paar weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22:08
lasharor schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:40:
Ik vraag mij oprecht af wat die kinderen dan 4 weken daar gaan doen? Zeker als jullie aan het werk zijn. Kinderopvang voor 1 maand met een taalbarriere lijkt mij ook niet wenselijk.
Een van mijn kinderen is een tijdje naar school geweest in het buitenland op die leeftijd (in een voor hem vreemde taal) en die heeft dat als vreselijk ervaren. Ik zou het ook afraden. Afhankelijk van het karakter van het kind heb je ook kans dat de vrije tijd die je er wel hebt grotendeels verstierd wordt. Kind maakt sowieso al een grote omschakeling mee naar ander land/temperatuur en misschien tijdzone en heeft ook weinig tijd om daar te wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:43
Wij zijn vorig jaar zeven weken naar Zuid-Afrika geweest met een ander gezin voor een workation, waar we allemaal de eerste vijf weken drie tot vier dagen per week gewerkt hebben. De kinderen die mee waren, waren net 4, net 2 en 2,5. Voor de werkdagen hebben we een oppas weten te vinden via de verhuurders. Dit was perfect. Die kwam bij ons in huis met de kindjes spelen.

Zuid-Afrika was fantastisch. Het land is prachtig, 1 uurtje tijdsverschil met NL en we hadden een villa met privé zwembad op een estate (met ongevaarlijk wild) in Hoedspruit. Giraffen en zebra’s en zo bijna in je achtertuin.

Met een ander gezin gaan was ook top omdat het gezellig was, voor de kindjes leuk was en we af en toe op elkaars kindjes pasten zodat je ook nog op date/safari/helicoptervlucht/etc. met je partner kon.

Het heeft ons veel gebracht. Voor meer info: stuur even een DM.

[ Voor 4% gewijzigd door donleone83 op 25-02-2025 06:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:17
Wat houdt iedereen zich hier vast aan die vier weken? Er wordt toch geschreven dat het deels werk en deels vakantie zal zijn? Ofwel x aantal weken vakantie en dan vervolgens 4 weken werken. Dan kan de situatie al even anders zijn; want reis heb je toch al gemaakt en betaald.

Ik zou zelf bij zoiets kiezen voor een oppas of nanny. Misschien zelfs iemand vanuit huis. Andere optie zou zijn om en om werken, maar zou dat wel op hele dagen houden. In halve dagen ga je niks voor elkaar krijgen en gaat het je denk ik tegenwerken.
Pagina: 1