Vraag

• Mauriceeh
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 23-06 15:55
Hoi mede Tweakers.

Ik ben zelf van Odido naar KPN geswitched deze week, en loop tegen problemen aan betreft hotspot ivm het ipv6 verhaal van KPN mobiel. ik gebruik zelf een iPhone 15 en wanneer ik hotspot naar mijn macbook werkt dit gewoon via ipv6, maar wanneer ik met een Windows laptop probeer te hotspotten krijg ik eigenlijk vrijwel geen netwerkconnectie, soms werkt het niet, of beperkt, iemand hier toevallig meer ervaring mee? ik heb al geprobeerd om andere APN instellingen te gebruiken maar dit lijkt niet meer te werken, of ik nou de APN internet, portalmmm.nl of advancedinternet invul, ik krijg ten aller tijden alleen ipv6 adressen wat dus helaas op Windows niet goed werkt.

Iemand die toevallig een oplossing weet of hier ook tegen aanloopt?

Heb al de nodige KPN forumtopics gevonden, maar daar verwijst iedereen dus naar de portalmmm.nl apn die niet (meer) ipv4 afgeeft.

Alle reacties

• netblade
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-07 07:34

netblade

Sunrise

Kun je bij de iphone bij de APN niet aangeven dat deze enkel IPV4 mag gebruiken?
Overigens herken ik je probleem niet, met een S25 (en hiervoor een S23) regelmatig de hotspot gebruikt met ipv6 (thuisservers draaien op ipv6 adressen) en heb hier nooit problemen mee gehad.

There's no limit to the human brain, the only barrier is the way we think

• Mauriceeh
netblade schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:15:
Kun je bij de iphone bij de APN niet aangeven dat deze enkel IPV4 mag gebruiken?
Overigens herken ik je probleem niet, met een S25 (en hiervoor een S23) regelmatig de hotspot gebruikt met ipv6 (thuisservers draaien op ipv6 adressen) en heb hier nooit problemen mee gehad.
Nee helaas kan dat niet, zeer beperkte functies wat dat betreft op iPhone hotspot.

• richardboer
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:23
Volgens mij als je de APN: advancedinternet gebruikt dan heb je meen ik alleen maar IPv4.

Misschien is dat een betere optie vanwege het hotspot?

Kan je zo instellen onder:
Instellingen => mobiel netwerk => je KPN sim selecteren bij simkaarten => mobiele data

Je kan zelfs kiezen om voor hotspot een andere APN dan voor regulier te gebruiken.

Richard

• Mauriceeh
richardboer schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:38:
Volgens mij als je de APN: advancedinternet gebruikt dan heb je meen ik alleen maar IPv4.

Misschien is dat een betere optie vanwege het hotspot?

Kan je zo instellen onder:
Instellingen => mobiel netwerk => je KPN sim selecteren bij simkaarten => mobiele data

Je kan zelfs kiezen om voor hotspot een andere APN dan voor regulier te gebruiken.
Klopt ben ik bekend mee, met advancedinternet verdwijnt zelfs de eventuele ipv4 CGNAT, alleen als ik die APN instel blijf ik nog steeds alleen ipv6 adressen krijgen, ook na herstart van telefoon, lijkt wel alsof KPN dit heeft uitgeschakeld... zelfde voor portalmmm.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:26
Controleer eens op je Windows laptop hoe de netwerkinstellingen staan. (IPv4 en ipv6).

Ik zal dit ook eens testen met m’n iPhone 15 en een Windows laptop straks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Werkt het via de USB kabel wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauriceeh
Via USB tethering precies zelfde probleem. IPV4 en IPV6 staan beide aan op Windows, maar IPV4 krijgt hij natuurlijk geen verbinding mee. (apipa adres)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• draak42
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-07 14:23
Heb je ook de APN veranderd onder het kopje persoonlijke hotspot? Anders blijf je de standaard APN gebruiken voor hotspot verkeer.

Oost west 127.0.0.1 best

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Laatst online: 10:48
Andere invalshoek, verwijder de configuratie eens compleet aan beide zijden, hernoem de ID van je hotspot, en zet deze opnieuw op?
Theorie achter de vraag is dat er misschien iets is blijven hangen van de Odido instellingen onder water.

Los daarnaast, welke versie en build Windows verbind je mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauriceeh
Apn aanpassen heeft geen effect ik blijf alleen ipv6 adressen krijgen (mogelijk werkt dit niet meer met nieuwe kpn abonnementen?) @swhnld wat bedoel je precies met configuratie verwijderen? Hoe doe ik dit? Betreft windows is het de nieuwste windows 11 24h2 versie, heb het op 4 verschillende windows apparaten geprobeerd waaronder ook nog een windows 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Volgens deze site wordt die pan idd niet meer toegepast:
portalmmm.nl: deze APN werd tot 01-02-2024 gebruikt voor zowel streaming, mail en internet over 4G en 5G op de mobiel op basis van IPv4 Only. Op aansluitingen besteld na deze datum wordt deze niet langer geprovisioned. Op deze APN is een firewall actief. Met deze APN kan je ook gebruik maken van een proxy server. Deze APN wordt default geprovisioned op alle toestellen met uitzondering van iPhones met v11.0 of hoger.
Zij noemen nog “routit” als mogelijke optie om te proberen.

[ Voor 5% gewijzigd door fsfikke op 15-02-2025 10:03 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiepHoi82
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-07 14:28
Wij lopen hier ook af en toe tegenaan. Oplossing die wij gebruiken is:

APN aanpassen naar advancedinternet of portalmmm.nl, daarmee krijg je een (publiek) ipv4 adres op je mobiel.

Standaard APN internet kent wat 46XLAT issues waardoor hotspot en dan met name VPN clients daar problemen mee hebben.

Zoals eerder genoemd: APN wel op de juiste plekken aanpassen

Edit: wat voor IPv6 zie je eigenlijk? een FE80:: adres is namelijk gewoon van je basis netwerk stack van je OS (link-local)

[ Voor 14% gewijzigd door HiepHoi82 op 15-02-2025 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauriceeh
Helaas werkt de APN routit ook niet, echt balen dat KPN deze apns allemaal niet meer ondersteund....

Betreft ipv6 deze begint elke keer met: 2a02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swhnld
  • Laatst online: 10:48
Mauriceeh schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:49:
Apn aanpassen heeft geen effect ik blijf alleen ipv6 adressen krijgen (mogelijk werkt dit niet meer met nieuwe kpn abonnementen?) @swhnld wat bedoel je precies met configuratie verwijderen? Hoe doe ik dit? Betreft windows is het de nieuwste windows 11 24h2 versie, heb het op 4 verschillende windows apparaten geprobeerd waaronder ook nog een windows 10.
Wat ik bedoel is het volgende.

Odido -> iPhone -> Macbook werkt
KPN -> iPhone -> Macbook werkt

Odido -> iPhone -> Windows werkt
KPN -> iPhone -> Windows werkt kort en verliest connectie.

Oorzaak zou kunnen zijn hoe de iPhone het verkeer afhandeld of doorstuurd, hotspot vrbinding zou normaal alleen zijn tussen telefoon en laptop. Dus denk ik aan welke instellingen je dan kunt maken aan de kant van de telefoon.
In mijn ogen zou je iets moeten kunnen doen met bijvoorbeeld de "Maximise Compatability" instelling in de iPhone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauriceeh
Het probleem is inmiddels opgelost, de oplossing was eigenlijk best simpel de APN instellingen opnieuw ophalen met de stel opnieuw in knop.

Bedankt voor het meedenken allen!
Pagina: 1