HA en Domoticz parallel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gommert69
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 21:04
Ik heb op mijn Qnap NAS Domoticz draaien in combinatie met Mosquitto en Zigbee2MQTT. Allemaal in verschillende containers. Nu wil ik eens gaan experimenteren met Home Assistant om te kijken of ik wil migreren van Domoticz naar HA. Ik kan eenvoudig HA in een nieuwe container laten draaien.
Ik wil dat tijdens mijn 'HA snuffelstage' Domoticz gewoon doordraait.
Gaat dat werken als behalve Domoticz ook Home Assistant tegen Mosquitto gaat praten? Krijgen zowel Domoticz als HA dan de informatie van mijn Zigbee devices door?

Tesla M3 LR AWD 2019-2024. Tesla MY LR AWD 2024-

Beste antwoord (via Gommert69 op 14-02-2025 13:11)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:53
Gommert69 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:50:
Gaat dat werken als behalve Domoticz ook Home Assistant tegen Mosquitto gaat praten? Krijgen zowel Domoticz als HA dan de informatie van mijn Zigbee devices door?
Dat is nou precies hetgene waar MQTT voor gemaakt is: eenvoudig informatie delen tussen verschillende bronnen en afnemeners ;)

Hier in huis doen HA, Domoticz en Node Red van alles en nog wat aansturen, met MQTT ertussen om alle info en commando's op de juiste plek te krijgen.

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 06-07 21:04
ha-container kun je apart in een container gaan draaien. Maar dan gebruik je maar een klein deel van ha. Wil je de full experience (die ik je zou aanraden) ga dan voor ha-OS. dat installeer je in een VM of op een stuk hardware (rpi, odroid, nuc).
met ha-OS kun je erg eenvoudig je mosquitto en zigbee2mqtt opzetten binnen het ecosysteem.

zowel domoticz als ha kun je op de zelfde topics laten subscriben in de mqtt broker. Waar de broker precies draait maakt niet uit, zolang de applicatie het ip van de broker kan bereiken.

https://www.home-assistan...text=HA%20OS1,Supervised1

[ Voor 37% gewijzigd door degrashopper op 13-02-2025 16:38 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:14

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat zou goed moeten gaan zolang devices ook werkelijk hun status terug sturen en Domoticz daar naar kijkt. Zigbee2MQTT doet dat bijvoorbeeld netjes (los state en command topic) en neem aan dat Domoticz dit ook gebruikt. Als je het dan aanstuurt met HA dan krijgen beide gewoon de state terug.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
Gommert69 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:50:
Dat is nou precies hetgene waar MQTT voor gemaakt is: eenvoudig informatie delen tussen verschillende bronnen en afnemeners ;)

Hier in huis doen HA, Domoticz en Node Red van alles en nog wat aansturen, met MQTT ertussen om alle info en commando's op de juiste plek te krijgen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:49

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Is er ook een meer hardwarematige oplossing om dit te doen? Heb ook domoticz draaien en wil aan ha snuffelen, maar enige wat ik heb is een P1 naar usb ding. Of eigenlijk: die heb ik twee, want had er een teveel gekregen bij bestelling.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gommert69
Dank voor de reacties. Op basis hiervan ga ik zonder zorgen lekker met HA prutsen.
@degrashopper Ik ga bij voorkeur HA ook in docker draaien. Ik heb al een werkende mosquito en zigbee2mqtt dus ik ga wel zien wat ik ga missen tov HA OS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
in de link die ik meestuurde kun je zien wat je mist. mocht je ooit toch over willen stappen naar ha-OS kun je dat heel eenvoudig doen door een back-up te maken van ha-container en deze in te lezen in je ha-os versie. Waarschijnlijk zelfs met behoud van je huidige mosquitto en zigbee2mqtt setup.

En wat je nu mist? in ha-OS worden de mosquitto en zigbee2mqtt containers die je gebruikt addons genoemd en zijn ze geïntegreerd in de UI en daar de configureren. Onder de motorkap zijn het gewoon dockercontainers.

[ Voor 27% gewijzigd door degrashopper op 14-02-2025 08:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• degrashopper
The Eagle schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:24:
Is er ook een meer hardwarematige oplossing om dit te doen? Heb ook domoticz draaien en wil aan ha snuffelen, maar enige wat ik heb is een P1 naar usb ding. Of eigenlijk: die heb ik twee, want had er een teveel gekregen bij bestelling.
je kunt volgens mij niet met 2 applicaties aan dezelfde usb snuffelen. dan zou je een p1 splitter moeten kopen die 2e p1 kabel erbij moeten halen en dan op een ander stuk hardware ha gaan draaien. dan kun je daar je energydashboard optuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Gommert69 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 22:30:
Dank voor de reacties. Op basis hiervan ga ik zonder zorgen lekker met HA prutsen.
@degrashopper Ik ga bij voorkeur HA ook in docker draaien. Ik heb al een werkende mosquito en zigbee2mqtt dus ik ga wel zien wat ik ga missen tov HA OS
Je kan daarna altijd nog overstappen op HAOS zonder problemen, ik heb ook een jaar lang met losse containers gedraaid en daarna gemigreerd naar HAOS in 15 minuten tijd.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
Dat is goed om te weten. Waar heb je alles op draaien?
Bij mij is mijn Qnap NAS het hart van mijn Domotica. Deze hangt aan een UPS en draait toch al 24/7 vanwege mijn IP camera's, dus ik wil geen extra Pi hiervoor gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:13

MsG

Forumzwerver

De structuur van berichten op MQTT vanuit Domoticz is wel fundamenteel anders dan die van HomeAssistant, dus verwacht niet per se automagisch dat alle apparaten mooi in Home Assistant komen, wellicht is daar tegenwoordig wel een extensie of HACS-plugin voor. Ik draai in ieder geval al 5 jaar parallel, en eigenlijk enkel de P1-logging nog vanuit Domoticz, omdat HA daar historisch nooit om gaf, en pas later een omslag maakte naar goede historie en dergelijke.

Hoe ik bijv. mijn slimme meter meting doorsluis in de config is bijv. alsvolgt (zit ook nog een schakelaar bij als voorbeeld):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
sensor:
  - name: "Stroomverbruik"
    unique_id: "Stroomverbruik"
    state_topic: "domoticz/out/1"
    unit_of_measurement: "W"
    value_template: "{{value_json.svalue5}}"
    device_class: "power"
    state_class: "measurement"

# Meterstand gas
  - name: "Meterstand gas"
    unique_id: "Gasmeterstand"
    state_topic: "domoticz/out/2"
    unit_of_measurement: "m³"
    value_template: "{{value_json.svalue1 | float / 1000 }}"
    device_class: "gas"
    state_class: total_increasing

# Meterstand telwerk 1
  - name: "Meterstand stroom telwerk 1"
    unique_id: "stroom1"
    unit_of_measurement: "Wh"
    value_template: "{{value_json.svalue1}}"
    device_class: "energy"

# Meterstand telwerk 2
  - name: "Meterstand stroom telwerk 2"
    unique_id: "stroom2"
    value_template: "{{value_json.svalue2}}"

# Televisie-stekkerdoos
switch:
  name: "Televisieschakelaar"
  unique_id: televisie_schakelaar
  command_topic: "domoticz/in"
  state_topic: "domoticz/out/10"
  value_template: '{"value": {{ value_json.nvalue }}}'
  payload_on: '{ "command": "switchlight", "idx": 10, "switchcmd": "On" }'
  payload_off: '{ "command": "switchlight", "idx": 10, "switchcmd": "Off" }'

Waarbij die idx een soort device-id is vanuit Domoticz. Als je naar een sensor gaat in Domoticz zie je die ook altijd in de URL.

[ Voor 66% gewijzigd door MsG op 14-02-2025 10:26 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:08
De verschillen tussen OS en Container kan je trouwens hier bekijken: https://www.home-assistan...nced-installation-methods

Ondanks ik van Docker hou, is het 'all in one' idee van HAOS toch wel heel erg fijn, maar ieder zijn ding.
Bij mij draait het dan ook op een VM via Proxmux.

Verder nooit met Domoticz gewerkt, maar ben wel online veel tegen gekomen dat mensen het een verademing vinden nadat zij zijn overgestapt, het proberen is het zeer zeker waard!

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
Ik zie bij de add ons eigenlijk weinig dingen die ik nodig ga hebben.
De MQTT broker is interessant, maar die heb ik dus al operationeel in docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
MsG schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:23:
De structuur van berichten op MQTT vanuit Domoticz is wel fundamenteel anders dan die van HomeAssistant, dus verwacht niet per se automagisch dat alle apparaten mooi in Home Assistant komen, wellicht is daar tegenwoordig wel een extensie of HACS-plugin voor.
@Gommert69 Als je de mogelijkheid wil houden om Domoticz te vervangen is dit een heel valide punt. Je moet er dan zeker van zijn dat je vanuit HA de MQTT berichten van de bron gebruikt en niet via de MQTT-berichten van Domoticz communiceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:19

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MsG schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:23:
De structuur van berichten op MQTT vanuit Domoticz is wel fundamenteel anders dan die van HomeAssistant, dus verwacht niet per se automagisch dat alle apparaten mooi in Home Assistant komen, wellicht is daar tegenwoordig wel een extensie of HACS-plugin voor. Ik draai in ieder geval al 5 jaar parallel, en eigenlijk enkel de P1-logging nog vanuit Domoticz, omdat HA daar historisch nooit om gaf, en pas later een omslag maakte naar goede historie en dergelijke.

Hoe ik bijv. mijn slimme meter meting doorsluis in de config is bijv. alsvolgt (zit ook nog een schakelaar bij als voorbeeld):

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
sensor:
  - name: "Stroomverbruik"
    unique_id: "Stroomverbruik"
    unit_of_measurement: "W"
    value_template: "{{value_json.svalue5}}"
    device_class: "power"
    state_class: "measurement"

# Meterstand gas
  - name: "Meterstand gas"
    unique_id: "Gasmeterstand"
    state_topic: "domoticz/out/2"
    unit_of_measurement: "m³"
    value_template: "{{value_json.svalue1 | float / 1000 }}"
    device_class: "gas"

# Meterstand telwerk 1
  - name: "Meterstand stroom telwerk 1"
    unique_id: "stroom1"
    value_template: "{{value_json.svalue1}}"

# Meterstand telwerk 2
  - name: "Meterstand stroom telwerk 2"
    unique_id: "stroom2"
    value_template: "{{value_json.svalue2}}"

# Televisie-stekkerdoos
switch:
  name: "Televisieschakelaar"
  unique_id: televisie_schakelaar
  command_topic: "domoticz/in"
  state_topic: "domoticz/out/10"
  value_template: '{"value": {{ value_json.nvalue }}}'
  payload_on: '{ "command": "switchlight", "idx": 10, "switchcmd": "On" }'
  payload_off: '{ "command": "switchlight", "idx": 10, "switchcmd": "Off" }'

Waarbij die idx een soort device-id is vanuit Domoticz. Als je naar een sensor gaat in Domoticz zie je die ook altijd in de URL.
toon volledige bericht
Haha, grappig, precies dezelfde setup hier.
Heb naast de P1 meter ook nog Z-Wave via de domoticz op pi lopen. Maar dat gaat dan weer niet via Domoticz, maar rechtstreeks via ZwaveJSUi.

Reden is eigenlijk vooral dat m'n nas op zolder staat en de Pi in de meterkast hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
Ik heb mijn P1 gekoppeld via een P1-naar-LAN adapter dus die zou ik ook gelijktijdig vanuit Domoticz en HA moeten kunnen uitlezen.
Idem voor mijn RFXcom, Dat is ook de LAN versie.

[ Voor 16% gewijzigd door Gommert69 op 14-02-2025 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Gommert69 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 10:17:
Dat is goed om te weten. Waar heb je alles op draaien?
Bij mij is mijn Qnap NAS het hart van mijn Domotica. Deze hangt aan een UPS en draait toch al 24/7 vanwege mijn IP camera's, dus ik wil geen extra Pi hiervoor gebruiken.
Een HP T630, zwaar overkill maar goed, paste prima in de meterkast :)

Ik ben naar HAOS gegaan zodat de WAF verder stijgt, die kan niks met losse containers maar MQTT en Adguard op deze manier snapt ze nog wel redelijk en met een kleine backup/restore handleiding kan ze zich helemaal redden mocht ik morgen tegen een boom rijden.
En dat is wel fijn als t halve huis aangestuurd wordt met HA O-)

[ Voor 28% gewijzigd door Oogje op 14-02-2025 13:14 ]

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gommert69
Ik ben lekker aan het prutsen met HA, maar loop wel gelijk tegen een issue aan.
Ik probeer het energie dashboard aan de gang te krijgen net als ik in Domoticz heb.
HA heeft toegang tot mijn P1 meter en mijn Envoy gateway met de productie van alle panelen.
Ik heb een Envoy tegel waar keurig het actueel opgewekte vermogen staat. "Energy production Actual".
alleen bij get instellen van de zonne-energie opwekking in het energie dashboard kan ik de "energy production actual" niet kiezen. Ik kan alleen kiezen uit "Production today" of "Production Lifetime".
Moet ik hiervoor al aan de gang in de configuration.yaml file??

Pagina: 1