Nieuwe GamePC Budget rond de 2000 euro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryskje
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:16
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Zoals de titel al doet vermoeden ben ik bezig met het samenstellen van een nieuwe gamepc. Het systeem komt in de woonkamer te staan, aangesloten op mijn "eenvoudige" televisie. https://tweakers.net/pric...0plb-zwart/specificaties/. Dus ik zoek onderdelen die niet (al te) veel lawaai gaan maken, al is dat geen ultimatum. Ook komt hij achter de bank te staan dus ik hoef niks specifiek met mooie lampjes en kleurtjes. De build zal gebruikt worden voor mezelf om casual op te gamen maar ook mn kids en er zal ook media vanaf gestreamd worden. Hoe zit dat eigenlijk met bijvoorbeeld Atmos? De hdmi kabel komt straks vanuit de pc naar mijn versterker https://tweakers.net/pric...denon-avr-x2700h-dab.html.

Ik wil een build maken voor lange termijn, dus komende jaren eigenlijk niet moeten upgraden. Vandaar ook de Ryzen 9800X3d, mede voor oa Cities 2 maar ook lange termijn goed zitten. Verder zit ik wat te stuntelen met welke videokaart ik er precies in wil. AMD of Nvidea. een 4080 kost me eigenlijk net wat te veel, maar dan heb ik wel de "voordelen" van DLSS en bijv RayTracing t.o.v. AMD. Maar de7900XT weet ik niet of ik daar weer voldoende uit haal bijvoorbeeld.

Games die gespeeld (gaan) worden zijn oa: Cities Skylines 2, Factorio, Rimworld, Indiana Jones, F1 2024/2025, Fortnite, CyberPunk, Farming Sim 2025

Wat mag het systeem gaan kosten?
Qua prijs wil ik rond zo de 2000 euro uit komen, mooiste is er net onder maar er net over heen is geen probleem. Doel is de pc op korte termijn aan te schaffen en de videokaart wacht ik mee tot de prijzen weer wat meer genormaliseerd zijn.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Scherm is hierboven al benoemd

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie de lijst hieronder

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee geen wensen qua merken, Ik neig persoonlijk meer naar de 7900XTX, maar kan niet goed onderbouwen waarom en qua budget haal ik dievolgens mij ook niet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het liefste zo geluidsarm waar mogelijk maar moet niet ten koste gaan van performance

Ga je overklokken?
Geen ervaring mee dus waarschijnlijk niet

Wat verwacht je van ons?
Kort samen gevat zoek ik dus een redelijke stille build voor in de woonkamer, die voor ongeveer 2k het maximale er uit haalt qua performance. Hieronder is het lijstje wat ik samen gesteld heb, zijn daar dingen waar ik nog op kan bezuinigen qua prijs bijvoorbeeld zonder er verder op in te leveren.

Alvast super bedankt voor het meedenken en reageren!

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 9800X3D Boxed€ 579,90€ 579,90
1MoederbordenASUS ROG Strix B650E-F GAMING WIFI€ 209,-€ 209,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 4070 SUPER EAGLE OC 12G€ 736,89€ 736,89
1VideokaartenSapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7900 XTX Vapor-X 24GB€ 1.099,-€ 1.099,-
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500 Zwart€ 83,49€ 83,49
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 5€ 89,90€ 89,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B6000Z30€ 109,-€ 109,-
1Voedingenbe quiet! Pure Power 12 M 850W€ 129,90€ 129,90
1SSD'sWD Black SN850X (zonder heatsink) 2TB€ 149,90€ 149,90
Totaal€ 3.186,98

Beste antwoord (via Fryskje op 15-02-2025 16:11)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Fryskje schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:31:
Dus ik zoek onderdelen die niet (al te) veel lawaai gaan maken, al is dat geen ultimatum.
uitvoering: Lian Li Lancool 207 Zwart ATX doet het goed qua koeling.
uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI kost iets minder dan het gekozen plankje.
uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB GDDR6 kost flink minder dan de gekozen videokaart.
Zelfs uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XTX scheelt al 100 euro.
uitvoering: Samsung 990 EVO Plus 2TB kost ook iets minder.
https://www.arctic.de/en/Freezer-36/ACFRE00121A scheelt ook weer 50+ euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Olaf van der Spek op 13-02-2025 10:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:46
De 4070 super is volgens mij langzamer dan de 7900XTX.
Heb zelf zitten twijfelen tussen de 4080 super en de 7900XTX enkele maanden geleden. Toch voor diezelfde 7900XTX gekozen. Ben sowieso voor AMD fan van Sapphire, dus dat merk heb ik altijd als keuze.
De cpu met dan moederbord en alles erbij heb ik 2 weken geleden gekocht en dat draait hier als een zonnetje.
Ik zou zelf kiezen voor de Sapphire en dan met de boxed CPU even voorlopig werken (let op Azerty staat hier als boxed, maar is de tray versie! Nu had ik toch al een koeler er bij gekocht, dus maakte weinig uit, maar let daar wel even op als je voor die route gaat.

Denk dat je dan op ongeveer 2k uit komt. Heb zelf wel wat andere keuzes in mijn pc, maar ook dat is voor mij een gevoel. Ik draai als gewoon zoveel mogelijk native en dus niet met DLSS of FSR of iets. En voor zover gaat dat ook gewoon prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Ook ik verwacht dat een 7900zt (zonder extra x) al minstens net zo goed is als een 4070 super.

Let op dat deze behuizing iets minder goed koelt, mogelijk net een ander pakken of fan toevoegen.
Se behuizing is ook niet klein te noemen, wil je niet liever iets kleiner? (Of zelfs uATX).

DRP5 is leuk, maar peerless assassin 120se is ook al ruim voldoende

uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart beter en zelfs iets goedkoper.

uitvoering: Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB scoort nog iets beter in licht gebruik (=gaming).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

99ruud99 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:06:
Ook ik verwacht dat een 7900zt (zonder extra x) al minstens net zo goed is als een 4070 super.
ZT? :+

Typo denk ik, je bedoeld wss de 7900XT ( die zonder extra X in tegenstelling tot de 7900XTX )
Of allicht de 7900GRE?

Maar verder eens, een AMD is echt niet slechter en tegenwoordiger eerlijk gezegd meestal ook de betere keuze qua bang for buck, afhankelijk van sommige games.

-edit-
Het is hoe graag je raytracing wil in bv Cyberpunk, ik draai die op een 6700XT in 1440P op 60fps met alles op high (en geen FSR) behalve raytracing want daar is AMD nog niet echt geschikt voor.

Maar als dat je niet interesseert kan dus die 7900GRE best een optie zijn, momenteel €600,-

Check HWB voor het vergelijk:

[ Voor 35% gewijzigd door Humma Kavula op 12-02-2025 23:45 ]

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinzarian
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Arunia schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:36:
Is ie 25% langzamer? Hij is in ieder geval meer dan 25% minder duur

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:46
tinzarian schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:25:
[...]

Is ie 25% langzamer? Hij is in ieder geval meer dan 25% minder duur
Ik zeg toch volgens mij? Of hij 25% langzamer is, weet ik niet. Maar aan ts om te beslissen of hij het waard vind.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ECP0WERS
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
Hier kun je eenvoudig vinden wat je zoekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NZwByj0TTeX0MpksjkZqDbnn7E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2gg0Egy9DrqAkyn9l7hulhkY.png?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 9 9950X3D | MSI X870E Tomahawk | Corsair 96GB DDR5 6200C30 | Kingston Fury 1TB NVMe | Kingston Fury 2TB NVMe | Kingston Fury 4TB NVMe | MSI GeForce RTX5090 Ventus OC 3x | Silverstone Hela 1300R | NZXT H7 Flow | Custom watercooling loop

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:51
Ik vind die 4070 Super wel erg duur. Die was vorig jaar nog 600. De XTX is daarentegen nog wel normaal geprijsd.

Ik hecht zelf geen waarde aan Ray Tracing. RT kost dermate veel performance op zowel nVidia als AMD kaarten dat het mij nooit het verlies aan fps waard is. Zonder RT is de XTX ongeveer gelijk aan een 4080 super. Ik zou die kiezen.

uitvoering: Thermaltake Toughpower GT 850 watt, Zwart komt goed uit tests en is goedkoper

[ Voor 21% gewijzigd door Dekar op 13-02-2025 08:41 ]

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

• Fryskje
Arunia schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:36:
Heb zelf zitten twijfelen tussen de 4080 super en de 7900XTX enkele maanden geleden. Toch voor diezelfde 7900XTX gekozen. Ben sowieso voor AMD fan van Sapphire, dus dat merk heb ik altijd als keuze.
De cpu met dan moederbord en alles erbij heb ik 2 weken geleden gekocht en dat draait hier als een zonnetje.
Ik zou zelf kiezen voor de Sapphire en dan met de boxed CPU even voorlopig werken (let op Azerty staat hier als boxed, maar is de tray versie! Nu had ik toch al een koeler er bij gekocht, dus maakte weinig uit, maar let daar wel even op als je voor die route gaat.

Denk dat je dan op ongeveer 2k uit komt. Heb zelf wel wat andere keuzes in mijn pc, maar ook dat is voor mij een gevoel. Ik draai als gewoon zoveel mogelijk native en dus niet met DLSS of FSR of iets. En voor zover gaat dat ook gewoon prima.
Bedankt voor je reactie! Ik neig heel erg naar die Sapphire idd, lees er veel goeie dingen over. Ik laat deze keuze even rusten op waar ik financieel eindig en wat de kaarten dan kosten en denk dat ik dan of voor deze Sapphire ga of anders voor de hieronder genoemde 7900 GRE.
Bedankt voor je input en ook de headsup over de boxed/tray processor!

• Fryskje
99ruud99 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:06:

Let op dat deze behuizing iets minder goed koelt, mogelijk net een ander pakken of fan toevoegen.
Se behuizing is ook niet klein te noemen, wil je niet liever iets kleiner? (Of zelfs uATX).

DRP5 is leuk, maar peerless assassin 120se is ook al ruim voldoende

uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart beter en zelfs iets goedkoper.

uitvoering: Kingston Fury Renegade SSD (heat spreader) 2TB scoort nog iets beter in licht gebruik (=gaming).
Bedankt voor je reactie.

Kast heb ik me niet heel erg in verdiept eerlijk gezegd en gewoon een kast gekocht op basis van niet te duur en videokaart moet er in passen en geen toeters en bellen met glazen zijkanten o.i.d.
Welke zou je aanraden als ik vragen mag?

Van huis uit ben ik vroeger gewend om WD hardeschijven te kopen, altijd goed en daarop verder gegaan.
Heb even verder gekeken dan mn neus lang is en deze Kingston fury Renegade nu in mn lijst toegevoegd.

• 99ruud99
  • Nu online
Vraag is vooral, wat zijn je eisen?
Wil het oog wat? (Bijvoorbeeld hout-look a la fractal north)
Enkel relatief stil?
Afmetingen?

Als je een u atx kast pakt moet je ook een kleiner bord passen, of goed overweg kunnen met een hamer ^^

• Fryskje
Humma Kavula schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 23:14:
[...]

ZT? :+

Typo denk ik, je bedoeld wss de 7900XT ( die zonder extra X in tegenstelling tot de 7900XTX )
Of allicht de 7900GRE?

Maar verder eens, een AMD is echt niet slechter en tegenwoordiger eerlijk gezegd meestal ook de betere keuze qua bang for buck, afhankelijk van sommige games.

-edit-
Het is hoe graag je raytracing wil in bv Cyberpunk, ik draai die op een 6700XT in 1440P op 60fps met alles op high (en geen FSR) behalve raytracing want daar is AMD nog niet echt geschikt voor.

Maar als dat je niet interesseert kan dus die 7900GRE best een optie zijn, momenteel €600,-

Check HWB voor het vergelijk:
[YouTube: GeForce RTX 4070 Super vs. Radeon RX 7900 GRE, GeForce Premium Worth It?]
Bedankt voor je reactie.

Ik laat de videokaart even afhangen van de prijzen richting zomer en besluit dan of ik ga voor de 7900 XTX Sapphire of (naar aanleiding van jou suggestie en filmpje) de 7900 GRE

• Fryskje
99ruud99 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 09:15:
Vraag is vooral, wat zijn je eisen?
Wil het oog wat? (Bijvoorbeeld hout-look a la fractal north)
Enkel relatief stil?
Afmetingen?

Als je een u atx kast pakt moet je ook een kleiner bord passen, of goed overweg kunnen met een hamer ^^
Ik hou het bij de huidige ATX voor de rest maakt het qua afmetingen en en oog niks uit. Hij komt achter de bank te staan uit het zicht. Uiteraard wel hoe stiller hoe beter, maar ga niet diep de buidel in voor de behuizing.

• 99ruud99
  • Nu online
uitvoering: be quiet! Pure Base 501 Airflow Black

Je plaatst hem achter bank, dan is dit een optie. Ik vind hem namelijk niet mooi ^^
Zelf heb ik de 500, maar als ik wat langer de pc aan zet op warme dagen gaan alle fans hard blazen... En dat met een 1660super, die verbruikt heelveel minder dan een 7900xtx (dus minder warmte).

[ Voor 29% gewijzigd door 99ruud99 op 13-02-2025 09:28 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Fryskje schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:31:
Dus ik zoek onderdelen die niet (al te) veel lawaai gaan maken, al is dat geen ultimatum.
uitvoering: Lian Li Lancool 207 Zwart ATX doet het goed qua koeling.
uitvoering: ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI kost iets minder dan het gekozen plankje.
uitvoering: Powercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB GDDR6 kost flink minder dan de gekozen videokaart.
Zelfs uitvoering: Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XTX scheelt al 100 euro.
uitvoering: Samsung 990 EVO Plus 2TB kost ook iets minder.
https://www.arctic.de/en/Freezer-36/ACFRE00121A scheelt ook weer 50+ euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Olaf van der Spek op 13-02-2025 10:20 ]

• Fryskje
Bedankt voor jullie input! Ik ga hier even mee puzzelen wat ik nou precies echt veranderen wil, zitten zekere goeie dingen bij. Komende dagen wordt het lastiger voor me te reageren ivm chemotherapie. Maar ik ga er zeker mee aan de slag en waardeer jullie inbreng erg!

Videokaart laat ik afhangen van wat er vant zomer voor een nette prijs maximaal haalbaar is. Vraag me wel af, als ik bijvoorbeeld voor een XTX kaart ga, zit er veel performance verschillende in de kaarten? Bijvoorbeeld dan tussen de Sapphire Nitro of bijvoorbeeld de Hellehound?

Nogmaals zover eerst bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Sterkte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:49
Puur voor gaming kan je nog €240 besparen op de cpu

#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X3D Boxed€ 341,24€ 341,24
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 152,95€ 152,95
1VideokaartenPowercolor Hellhound AMD Radeon RX 7900 XTX 24GB GDDR6€ 919,-€ 919,-
1BehuizingenChieftec APEX AIR€ 76,-€ 76,-
1ProcessorkoelingThermalright Peerless Assassin 120 SE€ 36,90€ 36,90
1Geheugen internPatriot Viper Venom PVV532G600C30K€ 94,30€ 94,30
1VoedingenThermaltake Toughpower GT 850 watt, Zwart€ 95,01€ 95,01
1SSD'sSK hynix Platinum P41 2TB€ 129,90€ 129,90
Totaal€ 1.845,30

• Nyren
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:06
Als je hem pas in de zomer aanschaft, zou ik ook pas dan een forumpost maken, omdat deze lijst tegen die tijd vrijwel irrelevant zal zijn qua prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RMB
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:24

RMB

Nee, geen right mouse button!

Fryskje schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:39:
Bedankt voor jullie input! Ik ga hier even mee puzzelen wat ik nou precies echt veranderen wil, zitten zekere goeie dingen bij. Komende dagen wordt het lastiger voor me te reageren ivm chemotherapie. Maar ik ga er zeker mee aan de slag en waardeer jullie inbreng erg!

Videokaart laat ik afhangen van wat er vant zomer voor een nette prijs maximaal haalbaar is. Vraag me wel af, als ik bijvoorbeeld voor een XTX kaart ga, zit er veel performance verschillende in de kaarten? Bijvoorbeeld dan tussen de Sapphire Nitro of bijvoorbeeld de Hellehound?

Nogmaals zover eerst bedankt!
Qua FPS zijn de verschillen tussen uitvoeringen minimaal. Waar wat meer onderscheid in zit is bijvoorbeeld het geluidsniveau onder load.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Therazor
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:59
@Nyren Ik geloof dat de TS alleen het besluit over de videokaart uitstelt tot richting de zomer maar de rest van het systeem wel al eerder gekozen zal worden. Het topic blijft dus wel relevant alleen inderdaad niet qua videokaart.

Ik begrijp het wel want de prijzen voor de videokaarten worden momenteel met succes hoog gehouden nu er nieuwe in omloop zijn en het lijkt (glazen bol????) erop dat je beter even kan wachten tot we weer 2 strijdende partijen hebben met nieuwe kaarten.

3650Wp 15gr ZO, Enphase iq8+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryskje
Dankjewel, kuur is uitgesteld ivm lage bloedwaarden. Maandag nieuwe poging.

@Nyren
Excuses!
De bedoeling is inderdaad nu een systeem te bouwen, maar aangezien de prijzen in videokaartland extreem zijn momenteel stel ik dat uit richting de zomer. Geeft mij tijd voor wat meer te sparen en duidelijkheid te zoeken welke kaart ik voor ga. Gebruik de pc komende periode toch niet om te gamen (ivm ziekte), maar de rest van het huishouden wil wel graag gebruik maken van streaming en de basis dingen. Ik heb hier nog een oude kaart liggen welke er eerst tijdelijk in komt. Heb het ook even verduidelijkt in de start post
Pagina: 1