Vandaag werd ik opgeschrikt door een brief van Ziggo: onze aansluiting zou gebruikt zijn bij een ddos aanval.
Uiteraard heb ik direct alle bedrade apparatuur inclusief routers losgekoppeld, upnp uitgezet op de modem en alle open poorten dichtgezet.
Ondanks dat ik vrij technisch aangelegd ben, kan ik na een dag onderzoek niets vreemds vinden.
Ik heb de volgende hardware ( inclusief services ) in huis draaien:
Nuc server, draait Debian
Staat 24 / 7 aan
- Home assistant ( in docker, met port forwarding )
- Plex ( in docker, met port forwarding )
- SFTP server ( in docker ( atmoz/sftp ) , met port forwarding, draait hooguit 2 uurtjes per week wanneer nodig. Heeft in de week van de 'aanval' wel per abuis meerdere dagen 24u p/d gedraaid )
- PiHole ( in docker, alleen intern bereikbaar )
Truenas server
Draait enkel wanneer nodig
- Niet van buitenaf beschikbaar
- Geen extra packages of VMS,
Hoofd pc
Draait enkel overdag
Hier draait niets op dat van buitenaf bereikbaar is, en ook een snelle scan met bitdefender heeft niets raars gevonden. De volledige systeemscan draait nog.
Wel draai ik hier WSL2 op, maar alleen voor development.
Google home
Staat 24 / 7 aan
Uiteraard geen forwarding o.i.d. richting dit apparaat.
2x Teltonika rutx11
Draaien firmware 7.11, zonder extra packages.
Telefoons
Een galaxy s21 plus en een A53, allebei op de laatste firmware.
Verder nog wat laptops die al weken niet meer aan hebben gestaan, een lg smart tv en 2x een xbox series x, allemaal netjes geupdate.
Ik heb echt werkelijk waar geen idee waar ik het probleem zou moeten zoeken. Uit voorzorg blijven zowel de nuc en truenas machine voorlopig uit totdat ik een goede manier heb gevonden om deze op virussen te scannen. Ook blijven de poorten tot die tijd dicht, en upnp uit.
Zijn er toevallig tweakers die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, en tips kunnen geven over hoe ik de oorzaak kan vinden? Ik ben zelf bang dat het probleem ergens in de nuc server zit, maar dat zou dan bijna moeten betekenen dat er een exploit is voor home assistant of plex. Ik kan hier zelf zo 123 niets over vinden..
Alle tips en adviezen zijn zeer welkom!
Uiteraard heb ik direct alle bedrade apparatuur inclusief routers losgekoppeld, upnp uitgezet op de modem en alle open poorten dichtgezet.
Ondanks dat ik vrij technisch aangelegd ben, kan ik na een dag onderzoek niets vreemds vinden.
Ik heb de volgende hardware ( inclusief services ) in huis draaien:
Nuc server, draait Debian
Staat 24 / 7 aan
- Home assistant ( in docker, met port forwarding )
- Plex ( in docker, met port forwarding )
- SFTP server ( in docker ( atmoz/sftp ) , met port forwarding, draait hooguit 2 uurtjes per week wanneer nodig. Heeft in de week van de 'aanval' wel per abuis meerdere dagen 24u p/d gedraaid )
- PiHole ( in docker, alleen intern bereikbaar )
Truenas server
Draait enkel wanneer nodig
- Niet van buitenaf beschikbaar
- Geen extra packages of VMS,
Hoofd pc
Draait enkel overdag
Hier draait niets op dat van buitenaf bereikbaar is, en ook een snelle scan met bitdefender heeft niets raars gevonden. De volledige systeemscan draait nog.
Wel draai ik hier WSL2 op, maar alleen voor development.
Google home
Staat 24 / 7 aan
Uiteraard geen forwarding o.i.d. richting dit apparaat.
2x Teltonika rutx11
Draaien firmware 7.11, zonder extra packages.
Telefoons
Een galaxy s21 plus en een A53, allebei op de laatste firmware.
Verder nog wat laptops die al weken niet meer aan hebben gestaan, een lg smart tv en 2x een xbox series x, allemaal netjes geupdate.
Ik heb echt werkelijk waar geen idee waar ik het probleem zou moeten zoeken. Uit voorzorg blijven zowel de nuc en truenas machine voorlopig uit totdat ik een goede manier heb gevonden om deze op virussen te scannen. Ook blijven de poorten tot die tijd dicht, en upnp uit.
Zijn er toevallig tweakers die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt, en tips kunnen geven over hoe ik de oorzaak kan vinden? Ik ben zelf bang dat het probleem ergens in de nuc server zit, maar dat zou dan bijna moeten betekenen dat er een exploit is voor home assistant of plex. Ik kan hier zelf zo 123 niets over vinden..
Alle tips en adviezen zijn zeer welkom!
[ Voor 2% gewijzigd door Pater91 op 14-02-2025 13:29 . Reden: Typo, TFTP ipv SFTP. ]