Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ON4DM
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-02 22:39
ik heb hier een kWh-meter met puls uitgang.
Ik zou deze eventueel plaatsen om de energie die ik injecteer te meten. De pulsen zou ik gebruiken voor het aansturen van een boiler. (als voldoende wordt geinjecteerd zou ik via een solid-state relais een boiler inschakelen)
Teller:
Kamstrup 685-382-MK-80
puls: 1p per Wh

Ik heb een test opstelling gemaakt met een driefasige motor.
3f net 390V
stroom per fase 2,2 A

𝑉
de lijnspanning is (390 Volt)

𝐼
de stroom per fase is (2,2 Ampère)
Vermogen = 1481 W

Aangezien de kWh meter 1 puls per Wh afgeeft, zou ik ongeveer 1481 pulsen per uur moeten krijgen.

Ik zie om de 18 sec een puls. Dus 200 pulsen per uur.

Dit is volledig in tegenspraak met mijn berekening.

Iemand enig idee waar ik fout maak ?

gn, Marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:48
Die meter ondersteund geen teruglevering registratie. Ook 15 jaar? oud dus wellicht defect.

[ Voor 49% gewijzigd door Ricko1 op 12-02-2025 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ON4DM
De meter hoeft geen teruglevering te registreren. Laat me mijn installatie even beschrijven. Voorheen had ik een analoge meter. Om te weten hoeveel ik in het net injecteerde, had ik bij mijn verdeelbord twee kWh-meters geplaatst. Geen van beide meters kon terugdraaien. De meter voor de injectie was zo verbonden dat de energie die naar het net ging, werd geregistreerd. Zie figuur.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upPXR2icWjkdQim_V-bZk0-fjh8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2qjSELkzQ3CJn3ETgottakqn.jpg?f=fotoalbum_large

De injectie meter wens ik nu te vervangen door ook één die pulsen heeft. De meter zelf is zeker niet defect, heb hem nog onlangs gebruikt voor het verbruik van een oude diepvries op te volgen.

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:48
Is die 2,2A een meetwaarde of de specificatie van de motor? Onbelast verbruik is veel minder dan de specificatie.

Kan je het testen met een ohmse belasting zoals een verwarmingselement?

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:45
Ja dat is blindstroom. Er is wel stroom, maar vrijwel geen vermogen tot je de motor mechanisch belast.

Gebruik even een kachel o.i.d.

• ON4DM
getest met een ohmse belasting. Radiator mono 2kW.
Ik had deze weerstand aangesloten op L1 en N. Geen pulsen te zien. Als ik de weerstand aansluit op L2 of L3 om de paar seconden een puls. Nu is het duidelijk dat deze meter defect is. Ik heb eens gekeken naar de printplaat en zag oxidatie aan de soldeerpunten van een SMD diode. Heb deze verwijderd en getest. Is ok . Print opgepoetst en component terug geplaatst. Echter blijft het probleem zich stellen. Zal een andere meter worden.
Pagina: 1