Game PC en laptop aan dock of KVM switch

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:37
Hi allen,

Ik vond al een oudere post met soortgelijke vraag, alleen zonder oplossing voor mijn situatie dus ik maak zelf toch even een post aan.

Mijn situatie is als volgt, ik heb vanuit werk een Elitedesk 860G11.
Thuis heb ik de volgende game PC:
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7500F Tray€ 158,98€ 158,98
1MoederbordenASRock B650M PG Lightning WiFi€ 179,99€ 179,99
1VideokaartenASRock Radeon RX 6750 XT Phantom Gaming D 12GB OC€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenInter-Tech IM-1 Pocket€ 69,09€ 69,09
1MonitorsMSI Optix MAG342CQR Zwart€ 474,17€ 474,17
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo REV. 5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internLexar Ares RGB LD5BU016G-R6000GDLA€ 119,90€ 119,90
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 650W - TT Premium Edition€ 91,46€ 91,46
1SSD'sLexar NM710 2TB€ 104,90€ 104,90
Totaal€ 1.228,39

Daarnaast heb ik ook nog een kleiner 2e scherm die enkel 1 HDMI en 1 VGA poort heeft. Ook heb ik nog een toetsenbord die ik met USB wil aansluiten. M'n muis is draadloos en heeft al een profiel voor m'n laptop en game pc, hier hoeft dus geen rekening mee gehouden te worden.

Hoe kan ik nou het beste m'n 2 schermen en toetsenbord switchen tussen m'n game pc en laptop? Een dock levert soms problemen op met hz (UW is 144hz), daarom kan een KVM switch handiger zijn, maar daar ben ik niet zo bekend mee en deze hebben volgens mij ook niet de optie om m'n laptop op te laden, wat een dock doorgaans wel weer kan.

Het zou ook mooi zijn als ik m'n ethernet poort kan aansluiten zodat m'n laptop bekabeld internet heeft.

Ik hoor graag hoe jullie dit hebben opgelost! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Niet heel goedkoop, maar lijkt wel aan je wensen te voldoen.

uitvoering: Aten US3311

Via usb-c kan je ook stroom leveren aan je laptop.

ICE ICE Baby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
djmuggs schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 17:00:
Niet heel goedkoop, maar lijkt wel aan je wensen te voldoen.

uitvoering: Aten US3311

Via usb-c kan je ook stroom leveren aan je laptop.
Opzich nog wel te doen qua prijs, sommige docks kunnen veel meer kosten dan dat.
Allen mis ik even hoe dit met 2 schermen zou werken. Ik zie aan de achterkant 1 DP poort, maar ik heb minimaal 1x HDMI voor mn 2e scherm nodig en 1xDP voor m'n ultrawide.

Of begrijp ik de werking niet helemaal goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djmuggs
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

ICE ICE Baby

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 18:36
Ben toevallig van de week bezig geweest om te kijken voor een docking station voor een werklaptop (HP Probook G8 640)) en gaming laptop (Asus met RTX 4060 chip)

Als je veel tussendoor wilt gaat switchen tussen werklaptop en gaming PC is bovengenoemde link een optie, ik heb ook naar deze gekeken:

https://www.avaccess.com/idock/

Ik plan niet zo vaak te switchen en beb uiteindelijk deze gekocht:

uitvoering: HP USB-C dock G5 (5TW10AA)

1e indruk is, mwah OK het blijft altijd een beetje een 'meh' oplossing zo'n docking station.

Deze heeft DP Alt Mode en het werkt OK zolang ik geen game start, wanneer ik Steam opstart gaat de monitor (Dell G2524H 1080p) in standby modes en herkent hij de DP port aansluiting niet meer (de directe USB- C naar DP kabel die ik hiervoor gebruikte werkte altijd prima). Wellicht is het een probleem met de IGP van de Ryzen CPU die niet helemaal lekker samenwerkt met de RTX 4060 chip in dit scenario. Ik ga er geen studie naar doen. ;)

Nu heb ik de gaming laptop (ook) direct via HDMI aan de monitor gekoppeld en ook aan het docking station, nu werkt het OK voor gaming (monitor staat op 120 Hz).

Ik heb op het docking station aangesloten:
- DP kabel naar monitor
- koptelefoon
- WiFi dongle voor muis
- toetsenbord in andere USB-A port
- heb nog 1x HDMI en 1x DP vrij nu voor extra schermen. Zijkant heeft USB A en voorkant USB C om SSD's aan te sluiten (helaas maar 5 Gbit poorten). Er zit ook een Ethernet poort op die ik niet ga gebruiken.

De grote winst is dat ik voor mijn werklaptop nu slechts 1 kabel hoef aan te sluiten op de USB -C poort,:voeding gaat ook over die kabel en voor de rest niets hoef los te koppelen. Eerst waren dat 3 of 4 kabels. :)

Door de gaming laptop semi-permanent via HDMI (of DP) direct te koppelen aan de monitor is de output voor games ook gewoon betrouwbaarder en sneller in games denk ik.

Dat in combinatie met een monitor stand van 2 tientjes brengt weer wat orde in de kabelchaos.

PS: Ik heb nog een tweede monitor staan die ik niet meer wil gaan gebruiken omdat mijn bureau dan te vol wordt, maar ik zou hem eventueel nog wel even kunnen testen mocht je interesse hebben in dit model docking station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-06 22:23
prOnorama2 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 23:09:
Ben toevallig van de week bezig geweest om te kijken voor een docking station voor een werklaptop (HP Probook G8 640)) en gaming laptop (Asus met RTX 4060 chip)

Als je veel tussendoor wilt gaat switchen tussen werklaptop en gaming PC is bovengenoemde link een optie, ik heb ook naar deze gekeken:

https://www.avaccess.com/idock/
Ik zit zelf ook aan zoiets te denken, helaas heeft deze geen displayport:

https://www.avaccess.com/products/idock-b30/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
@prOnorama2
Thanks voor je uitgebreide bericht! Het voordeel van 2 laptops is denk ik dat je met de usb-c aansluiting altijd uit de voeten kan? Dus je scherm sluit je aan op je dock en je hoeft alleen onderling de usb-c te switchen?

Ik zit zelf met m'n pc waarbij ik de kabel van mn scherm in de GPU moet doen, wanneer ik de usb-c van de dock in m'n pc zou steken, wordt m'n GPU niet gebruikt. Qua switchen zal het voor mij 2 maal per dag zijn, sochtends als de werkdag begint en savonds wanneer ik klaar ben. :)

Toevallig zat ik ook naar die G5 te kijken en was mijn gedachten als volgt:

Game pc direct aansluiten op mn ultrawide met DP
Ultra wide aansluiten het HDMI op dock
2e scherm aansluiten op dock
Overige apparaten aansluiten op dock

Wanneer ik dan m'n game pc wil gebruiken sluit ik de dock aan op m'n pc en moet ik alleen controleren of de source daadwerkelijk op DP staat. Dan wordt namelijk m'n GPU gebruikt ipv de usb-c van de dock. Ik weet niet of dit nog gekke loops veroorzaakt wanneer je een scherm aansluit op 2 manieren, maar in theorie lijkt me dit geen probleem.

Wanneer ik dan m'n laptop wil gebruiken hoef ik enkel de usb-c in m'n laptop te steken en hooguit de source aan te passen naar HDMI op m'n ultrawide.

Hierdoor heb ik geen gedoe met refreshrate beperkingen van docks/kvm switches etc.

de KVM switch die eerder wordt gelinkt heeft namelijk volgens mij niet genoeg aansluitingen voor m'n schermen in deze opstelling en is daarnaast ook beperkt tot 60hz.

@EelcoB
Die kwam ik toevallig ook tegen op youtube, jammer dat deze enkel HDMI heeft inderdaad.. refreshrate is ook goed bij die kvm switch. Ben dan wel benieuwd of de schermen ook op de laptop kunnen worden gebruikt wanneer deze alleen met usb-c?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joe
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-06 12:18

Joe

https://www.raycue.com/pr...ay?variant=44569940885660

Het is niet heel goedkoop en even goed lezen, maar het heeft een output voor 3 schermen.
Niet precies wat je zoekt, dit is gewoon een dure dockingstation, zelf wilde ik namelijk 1 kabel in de laptop en klaar.

Om te switchen heb ik een switch uit categorie: USB, audio en video-hubs gehaald, ik meen dat ik er nog geen twee tientjes voor heb betaald en met een druk op de knop(of de afstandsbediening) wissel ik tussen werklaptop, desktop of een ander apparaat welke ik heb aangesloten(console, machine die ik installeer oid)

Ik heb 2 switches en 1 dock, het bovengenoemde dock vooral omdat ik hem mooi vond, de twee switches waren tientjeswerk en zo switch ik tussen mijn schermen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-06 18:36
@Hapkoek

TL;DR: ervan uitgaande dat jouw oude kleine monitor met HDMI/VGA aansluiting 1080p is en niet op een hogere refresh rate dan 120 Hz hoeft te werken - 60 Hz lijkt nij veel waarschijnlijker - zou onderstaande docking station (of vergelijkbaar) moeten werken.

[verhaal]Klopt: stel ik ben thuis aan het gamen en ik krijg ineens onwijze zin om te thuiswerken dan trek ik de USB-C kabel uit de DP Alt port van m'n gaming laptop, stop hem in mijn HP G8 640 Probook en dan ben ik klaar. Wil ik weer gamen / privé internetten etc. dan doe ik de kabel weer in mijn privé laptop. Onderling (even) switchen is ook mogelijk als je het touchpad en het toetsenbord van de laptop gebruikt en de monitor switched naar HDMI, maar dat is weer een extra handeling. In zoverre is een docking station met met aansluiting voor meerdere computers met fysieke switch denk ik wel handiger als je vaak switched tussen meerdere computers. In de praktijk kijk ik vaker even op mijn smartphone als ik snel even privé wil internetten. Al te makkelijk switchen tussen privé en werk laptop/PC kan ook teveel afleiding zijn. ;)

Anyway....ik heb nog even zitten spelen met een tweede scherm en dit is wat ik kreeg qua display settings:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6iG9f20-cmTwZoqyivRr91hiVI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eQtCk44z68M8GEShOHlGjDCU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wnrl1ejMCvS5CDHzR9fNhq-__Qg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B26AuiVfr3bjV7bQPPX4Qynr.jpg?f=fotoalbum_large

Scherm 1 -> laptop 1080p @ 144 Hz (max);
Scherm 2-> Samsung Odyssey G40B 1080p @ 120 Hz (via DP/HDMI uitgang op docking station); max is 240 Hz, alleen mogelijk direct via gaming laptop (Asus ASUS TUF Gaming A15 FA507NV-LP031W)
Scherm 3 + 4 -> Dell G2524H -> 1080p (max 240 Hz, 280 Hz met overclock, niet geprobeerd);
3.) via DP poort (dus via docking station) max 165 Hz (max 240 Hz als er geen tweede scherm is aangesloten, maar problemen met steam zie eerdere post);
4.) via HDMI -> max 240 Hz (ook als tweede scherm is aangesloten)

Het docking station kan dus dus een beperkende factor voor de refresh rate vanaf 2 externe schermen (wel logisch omdat in mijn geval de DP Alt poort max 10 Gbit kan doorgeven, vrgl. een Thunderbolt 4 dock zou 40 Gbit moeten kunnen halen qua bandbreedte).[/verhaal]

PS: nog even iets anders getest (weer wat geleerd): mijn gaming laptop heeft dus ook een een 1x Type-C USB 4 ( Wikipedia: USB4 ) with support for DisplayPort™ (data speed up to 40Gbps) port. Als ik het docking station daarop aansluit -en de HDMI kabel ontkoppel uiteraard - draait Steam gewoon, zelfs als ik de refresh rate op 240 Hz zet. :) Het lijkt er dus op dat ik mijn HDMI kabel dus niet persé direct hoef aan te sluiten, scheelt weer een kabel! Al zou ik eigenlijk een game als Cyberpunk 2077 weer moeten installeren om een beetje fatsoenlijk te kunnen testen. :P

PS 2: deze USB4 heeft geen power delivery zo te zien, ik moet dus de voedingskabel in de gaming laptop houden (met 115 Watt trekt het docking station ook niet dat vole vermogen denk ik, dus een voedingskabel is de beste oplossing in deze situatie).

Check dus je hardware goed lijkt mij het motto hier. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
@prOnorama2

Thanks voor je uitgebreide uitleg! In jouw situatie is het inderdaad wel gemakkelijker dat je gewoon de dp alt poort kan gebruiken. Mijn situatie is iets anders omdat m'n game scherm in de GPU van m'n pc moet.

2e scherm is inderdaad simpel 1080p 60hz, niks speciaals. :)

Dus in theorie zou m'n eerder genoemde opstelling met de G5 dock wel moeten werken? Ik zal hooguit moeten switchen van source om ervoor te zorgen dat m'n game scherm via de GPU loopt en niet de usb-c wanneer ik de dock in m'n pc heb gestoken.

Zo ja, dan ga ik van Marktplaats een g5 dockje scoren. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
prOnorama2 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 13:39:
@Hapkoek

TL;DR: ervan uitgaande dat jouw oude kleine monitor met HDMI/VGA aansluiting 1080p is en niet op een hogere refresh rate dan 120 Hz hoeft te werken - 60 Hz lijkt nij veel waarschijnlijker - zou onderstaande docking station (of vergelijkbaar) moeten werken.

[verhaal]Klopt: stel ik ben thuis aan het gamen en ik krijg ineens onwijze zin om te thuiswerken dan trek ik de USB-C kabel uit de DP Alt port van m'n gaming laptop, stop hem in mijn HP G8 640 Probook en dan ben ik klaar. Wil ik weer gamen / privé internetten etc. dan doe ik de kabel weer in mijn privé laptop. Onderling (even) switchen is ook mogelijk als je het touchpad en het toetsenbord van de laptop gebruikt en de monitor switched naar HDMI, maar dat is weer een extra handeling. In zoverre is een docking station met met aansluiting voor meerdere computers met fysieke switch denk ik wel handiger als je vaak switched tussen meerdere computers. In de praktijk kijk ik vaker even op mijn smartphone als ik snel even privé wil internetten. Al te makkelijk switchen tussen privé en werk laptop/PC kan ook teveel afleiding zijn. ;)

Anyway....ik heb nog even zitten spelen met een tweede scherm en dit is wat ik kreeg qua display settings:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Scherm 1 -> laptop 1080p @ 144 Hz (max);
Scherm 2-> Samsung Odyssey G40B 1080p @ 120 Hz (via DP/HDMI uitgang op docking station); max is 240 Hz, alleen mogelijk direct via gaming laptop (Asus ASUS TUF Gaming A15 FA507NV-LP031W)
Scherm 3 + 4 -> Dell G2524H -> 1080p (max 240 Hz, 280 Hz met overclock, niet geprobeerd);
3.) via DP poort (dus via docking station) max 165 Hz (max 240 Hz als er geen tweede scherm is aangesloten, maar problemen met steam zie eerdere post);
4.) via HDMI -> max 240 Hz (ook als tweede scherm is aangesloten)

Het docking station kan dus dus een beperkende factor voor de refresh rate vanaf 2 externe schermen (wel logisch omdat in mijn geval de DP Alt poort max 10 Gbit kan doorgeven, vrgl. een Thunderbolt 4 dock zou 40 Gbit moeten kunnen halen qua bandbreedte).[/verhaal]

PS: nog even iets anders getest (weer wat geleerd): mijn gaming laptop heeft dus ook een een 1x Type-C USB 4 ( Wikipedia: USB4 ) with support for DisplayPort™ (data speed up to 40Gbps) port. Als ik het docking station daarop aansluit -en de HDMI kabel ontkoppel uiteraard - draait Steam gewoon, zelfs als ik de refresh rate op 240 Hz zet. :) Het lijkt er dus op dat ik mijn HDMI kabel dus niet persé direct hoef aan te sluiten, scheelt weer een kabel! Al zou ik eigenlijk een game als Cyberpunk 2077 weer moeten installeren om een beetje fatsoenlijk te kunnen testen. :P

PS 2: deze USB4 heeft geen power delivery zo te zien, ik moet dus de voedingskabel in de gaming laptop houden (met 115 Watt trekt het docking station ook niet dat vole vermogen denk ik, dus een voedingskabel is de beste oplossing in deze situatie).

Check dus je hardware goed lijkt mij het motto hier. :Y
Als je monitoren aansluit via Displayport-Alt via een USB 10 Gbit/s poort, dan is de maximale bandbreedte voor video geen 10 Gbit/s. Die bandbreedte van 10 Gbit/s is als er alleen een USB-signaal doorheen zou gaan.

Als je 2 van de 4 pinnen gebruikt voor video, dan heb je qua bandbreedte voor video de helft van wat de standaard normaal geeft. Dus heb je DP versie 1.4, dan heb je bij 4 pinnen het volledige signaal (25,92 Gb/s) en bij 2 pinnen de helft (12,96 Gbit/s).

Niet ieder dock en iedere laptop/desktop met ondersteuning voor DP Alt kan echter alle vier de pinnen van de aansluiting gebruiken voor video, dus dan zit je aan de lage bandbreedte vast. Wel kan er meestal nog gebruik gemaakt worden van DSC (compressie), die tot 2,5x kan comprimeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Nog een vraagje mbt de dock, wanneer ik de dock in m'n pc steek middels USB-c, welke poort kan ik dan gebruiken?

M'n moederbord heeft namelijk enkel usb-c maar volgens mij is dat om te laden en kan daar geen beeld overheen. Of is dit wel mogelijk? Zou ik anders een usb-c pcie kaart moeten kopen of iets dergelijks?

Het zou dus alleen om m'n 2e scherm gaan die via de dock met usb-c op m'n pc binnenkomt. Ultrawide blijft via rechtstreekse kabel aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hapkoek
Nog even verder gekeken maar aangezien mijn CPU geen geïntegreerde GPU heeft kan ik USB-C op m'n moederbord volgens mij niet gebruiken als output voor m'n scherm. Daarom werkt m'n 2e scherm niet via de USB-C poort.

Kan iemand dit bevestigen en valt hier nog iets aan te doen?
Pagina: 1