(Tegel) Plinten plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-04 14:51
Hoi,

mijn keuken wordt momenteel verbouwd. In het eerste plaatje is een stuk muur aangeplaatst, de plint op dat plaatje heb ik na de foto nog verwijderd, vandaag wordt o.a. dat muurtje gestucced. Nu moet ik dat echter terug plaatsen, maar ik was daar niet zo op voorbereid omdat ik dacht dat mijn "aannemer" dat zou dan. Echter ziet hij dat als vloer, en dat was voor een andere partij (wat ook waar is, maar die gaat die plinten ook niet leggen, die gaat alleen een stuk van de vloer egaliseren en daar PVC opleggen.

Op het tweede plaatje een foto van een andere hoek, let niet op die muur, dat is 10 jaar geleden geschildert en gaat aankomende weken weer geschilderd worden. En de smerigheid komt ook deels omdat er nu dus een keukenverbouwing bezig is.

Ik overweeg het dus zelf te doen, omdat het ook een klus van niks is, maar ik heb twee linkerhanden dus heb toch iets van een stappenplan nodig.
Het betreft maar een stuk of 5 van die plinten die ik hoef te doen. Ik weet niet goed wat voor materiaal het is, maar het is een soort...stenen tegel?
- Op maat zagen
- Op de muur plakken
- Mortel ertussen

Zoals op de onderste foto te zien is, in de rest van het huis zitten die plinten ook niet heel fraai in de hoeken, heb ik me nooit aan gestoord dus vind het prima om dat zo verder te doen. Ik vraag me alleen een paar dingen af, en dit zijn vast hele domme vragen:
- Omdat ik maar 5 van die plinten hoef te doen, waarvan ik er waarschijnlijk maar drie hoef te snijden, heb ik andere opties dan een tegelsnijder-ding te huren? Ik heb in ieder geval genoeg plinten op voorraad om wat uit te proberen.
- welke montagekit zou ik halen
- Hoe werkt dat met die mortel? het is niet zo dat dat hetgeen is wat het bij elkaar houdt lijkt me, dat is alleen opvulling tussen die plinten. Maar wat voor soort mortel moet ik dan halen? Wat het ook is, ik haal natuurlijk sowieso 100x teveel omdat ik niks nodig heb, maar ja. En hoe breng je zoiets aan?

Als iemand me een klein beetje op weg kan helpen ben ik al heel blij

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3V3lfwUYoUG7XJXZ0nY4mU3s8yI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGXn9HytGpU0HbrBwaF700Mn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-zehAAB8kLozZyfjC3dl8KmME5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cy4wb5cInpE15D9H3TqnDBpA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12:36
Oef , dit is niet eens in verstek gezaagd ^^

wil wil je zelf graag? een plint dit mooi 2x 45* heeft en dus met een soort punt eindigt of een plint dit 90* is gezaagd, en dus een "gezaagde zijkant" toont? Voordeel van dit laatste is wel dat het eenvoudiger is, en dat de hoeken ook iets steviger zijn tegen stoten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom terugplaatsen?

Ik heb alle plinten die ik hier had (dat ook gewoon een stuk vloertegel was) eraf laten halen voordat de stucadoor kwam. Die heeft het netjes tot aan de grond gestuct. Zeker als je een andere vloer gaat laten leggen, dan wil je toch ook plinten die daarbij passen lijkt me? En op een strak gestucte muur is het niet heel moeilijk om een plint te laten zetten. Als je dan iets uitzoekt dat net een paar mm lager is, dan zit je ook niet met een lelijk afgewerkt stukje als je dat onderste stuk niet zou laten doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aezakmi
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:22
Na het stucen op maat maken met een diamant slijpschijf (bijvoorbeeld action) een gladde ronde, zonder kartels oid.
Vast zetten met hight tack kit (bijvoorbeeld van den braven, 4tecx, seal-it, NIET die van de action)
Daarna voegen met voegmiddel. (bijvoorbeeld kerakoll fugabella, mapei ultra color)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
Neuh, het werk ervoor was ook niet top, maar heb me er gelukkig nooit echt aan gestoord, al was het me wel al eerder opgevallen dat het zo gedaan was. Maar heb daar 10 jaar zonder problemen tegen aan kunnen kijken ;)

En die stevigheid zou wel een pluspunt kunnen zijn zo op die hoek bij de keuken.

Geen plint zou misschien een optie zijn geweest, maar in de kozijn van de deur is al een stuk weggehaald waar de plint precies in past, dan zou ik dat weer moeten oplossen. Ik doe de plinten wel gewoon.

Maar goed, ik denk dat ik met de tips van @Aezakmi een heel eind kom. Ik ken vast wel iemand die zo'n slijpschijf-apparaat heeft (een haakse slijper?). Ik denk dat dit gaat lukken ;)

De nieuwe vloer raakt deze plint overigens ook maar een stukje, zeg maar op 1/3e van dat kleine muurtje gaat ie een klein stuk de kamer in, daarna draait ie af naar het schiereiland van de keuken. De nieuwe vloer raakt dan alleen de plint van de nieuwe keuken, en verder dan dus een cm of 30-40 maar van deze plint.

[ Voor 18% gewijzigd door Michiel1978 op 12-02-2025 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 11:34
TERW_DAN schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:15:
Waarom terugplaatsen?

Ik heb alle plinten die ik hier had (dat ook gewoon een stuk vloertegel was) eraf laten halen voordat de stucadoor kwam. Die heeft het netjes tot aan de grond gestuct. Zeker als je een andere vloer gaat laten leggen, dan wil je toch ook plinten die daarbij passen lijkt me? En op een strak gestucte muur is het niet heel moeilijk om een plint te laten zetten. Als je dan iets uitzoekt dat net een paar mm lager is, dan zit je ook niet met een lelijk afgewerkt stukje als je dat onderste stuk niet zou laten doen.
Hoezo tot aan de grond gestuct? Waar zit je waterkeringslaag?
Als je tot onder je waterkeringslaag stuct, loop je het risico dat er vocht naar boven kruipt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aezakmi
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11:22
Michiel1978 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:33:
Neuh, het werk ervoor was ook niet top, maar heb me er gelukkig nooit echt aan gestoord, al was het me wel al eerder opgevallen dat het zo gedaan was. Maar heb daar 10 jaar zonder problemen tegen aan kunnen kijken ;)

En die stevigheid zou wel een pluspunt kunnen zijn zo op die hoek bij de keuken.

Geen plint zou misschien een optie zijn geweest, maar in de kozijn van de deur is al een stuk weggehaald waar de plint precies in past, dan zou ik dat weer moeten oplossen. Ik doe de plinten wel gewoon.

Maar goed, ik denk dat ik met de tips van @Aezakmi een heel eind kom. Ik ken vast wel iemand die zo'n slijpschijf-apparaat heeft (een haakse slijper?). Ik denk dat dit gaat lukken ;)

De nieuwe vloer raakt deze plint overigens ook maar een stukje, zeg maar op 1/3e van dat kleine muurtje gaat ie een klein stuk de kamer in, daarna draait ie af naar het schiereiland van de keuken. De nieuwe vloer raakt dan alleen de plint van de nieuwe keuken, en verder dan dus een cm of 30-40 maar van deze plint.
haakse slijper, 125mm. Eventueel verkrijgbaar bij de grote duitse supermarkt keten voor 20 euro, bijpassend schijfje is 3 euro

Ik zou aanraden de tegel af te tekenen, op een plaat hout te klemmen en dan door te slijpen.

Bij het lijmen eventueel gebruik maken van een tegelkruisje. Tegel plint niet strak op de tegelvloer plaatsen. Beste is om hem achteraf met een bijpassende kleur siliconen af te kitten aan de onderkant.

[ Voor 5% gewijzigd door Aezakmi op 13-02-2025 10:32 ]

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:57
nightgold schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 22:34:
[...]

Hoezo tot aan de grond gestuct? Waar zit je waterkeringslaag?
Als je tot onder je waterkeringslaag stuct, loop je het risico dat er vocht naar boven kruipt.
Het is een keuken, geen badkamer ;)

Een waterkering heb ik buiten de badkamer en wc echt nog nooit gezien.
En zelfs in de badkamer en wc word het vaak nog niet eens overal gedaan, alleen de douche meestal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightgold
FRANQ schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 11:39:
[...]

Het is een keuken, geen badkamer ;)

Een waterkering heb ik buiten de badkamer en wc echt nog nooit gezien.
En zelfs in de badkamer en wc word het vaak nog niet eens overal gedaan, alleen de douche meestal.
Een waterkeringslaag zit overal. Dit dient op optrekkend vocht niet omhoog te laten kruipen in je muur.
Dit heeft niets te maken met de ruimte.
In oude huizen ontbreekt de waterkering soms en dan gaat men onderkappen of injecteren.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 11:57
nightgold schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 17:14:
[...]

Een waterkeringslaag zit overal. Dit dient op optrekkend vocht niet omhoog te laten kruipen in je muur.
Dit heeft niets te maken met de ruimte.
In oude huizen ontbreekt de waterkering soms en dan gaat men onderkappen of injecteren.
Ik ging er vanuit dat er kimband bedoeld werd.

Maar je hebt het over een dpc of epdm strook.

Misschien dat het een verschil is in bouwwijze tussen waar ik woon (polder, klei, kruipruimtes) en waar jij woont?
Bij ons heb je dat niet.

Enkel in de buitenmuur/gevel heb je een waterkering.
Meestal een dpc folie.

Op internet vind ik ook voornamelijk alleen afbeeldingen van buitenmuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightgold
FRANQ schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 18:53:
[...]

Ik ging er vanuit dat er kimband bedoeld werd.

Maar je hebt het over een dpc of epdm strook.

Misschien dat het een verschil is in bouwwijze tussen waar ik woon (polder, klei, kruipruimtes) en waar jij woont?
Bij ons heb je dat niet.

Enkel in de buitenmuur/gevel heb je een waterkering.
Meestal een dpc folie.

Op internet vind ik ook voornamelijk alleen afbeeldingen van buitenmuren.
Dat kan uiteraard het geval zijn. Je schrikt er soms van hoeveel bouwmethodes kunnen afweiken per regio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:53
Ik zou de hoeken netjes in verstek (laten) zagen. Zoals hier is gebeurd.
En ook de tegelvoegen lopen door in de plinten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WyKjzZvoulPrdt1cnWWbYbZp4bc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELGX82z3by40l1u5uqU2l2Yu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Taatort op 14-02-2025 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 11:13

aap

Wil je wel die stenen plinten bij je nieuwe PVC vloer?
Matchen die een beetje lekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michiel1978
Ik denk ook dat in verstek zagen wel fraaier geweest zou zijn, maar aangezien het door de hele woonkamer al niet zo is, denk ik dat ik dat dan maar consequent houdt. Ook makkelijker voor mezelf en heb me er eerder ook niet aan gestoord.

De PVC vloer is uitgekozen met de plint ernaast gehouden. Daarnaast grenst de PVC vloer dus maar een klein stukje aan de plint (tussen de 10 en 40 cm afhankelijk van waar de overgang van de vloer precies gaat komen).

[ Voor 10% gewijzigd door Michiel1978 op 14-02-2025 13:40 ]

Pagina: 1