Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Mijn vraag

Mijn ouders hebben een appartement uit 2018. Ik erger me aan het getik van de mechanische ventilatie. Ik heb die vandaag bekeken en het lijkt erop dat er een lager niet goed meer is. Wat echter bleek is dat er lucht afgezogen wordt uit wc en de open keuken, en deze wordt uitgeblazen naar de technische ruimte (wasmachine, droger, stadsverwarming, ventilatiebox hangt daar).

Wat is het nut hier van? Is dit de standaard bij appartementen uit deze bouwperiode? Die vervuilde lucht moet toch juist naar buiten?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nvt

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google levert me alleen algemene werking van mechanische ventilatie.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Is het een mechanische ventilatie, of een Warmte Terug Win unit (WTW)?

De eerste hoort alleen af te zuigen, en verse lucht komt via ventilatieroosters binnen. Een WTW verzorgt ook de aanvoer van verse (opgewarmde) lucht. Standaard wordt er afgezogen uit badkamer, toilet en keuken en uitgeblazen naar leefruimtes.

Welk type apparaat hangt er?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Heb je een fotootje van hoe die afzuigbox hangt? Het is gebruikelijk dat die ruimte ook wordt afgezogen en dat er een pijp naar buiten loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Bedankt voor jullie snelle reacties, zo snel kon ik niet zijn :-)

Het is volgens mij geen WTW, die zijn toch (flink) groter en hebben ook een filter dat regelmatig schoongemaakt/vervangen moet worden? En pakt die niet koude lucht van buiten en warmt die op met lucht van binnen?

Ik heb nog geen foto van de situatie bij mijn ouders, maar het lijkt er sterk op dat ze eenzelfde type hebben hangen als ik zelf thuis. Ziet er van buiten in ieder geval hetzelfde uit.

Deze foto is van mij thuis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OSR-HjgkLgy9vTn3fPtyCf4SfxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXImmcELaVFquVBPXQ8pFCgF.jpg?f=fotoalbum_large

Bij mijn ouders zit hij echter 90 graden met de klok mee gedraaid. In hun geval zitten er bovenaan dan twee aansluitingen, waarvan er 1 naar de open keuken/woonkamer gaat, en een naar het toilet. Aan hun rechter kant zit er een die naar de technische ruimte gaat waar de box zelf dus ook hangt.

In mijn situatie gaat de slang die linksboven uit de foto verdwijnt naar het dak toe voor de afzuiging. Mochten zij dezelfde box hebben als ik, dan gaat dat bij hun dus als ik het me goed herinner de open keuken in.

Anyway: ik dacht nog even dat er bij hun misschien een afzuiging naar buiten zou zitten achter de box, in de muur ofzo, maar dat zie ik niet als ik door een opening naar binnen kijk. Als ik weer bij ze ben zal ik wel even een foto maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
@eLScha en @Question Mark ,

Het heeft 'even' moeten duren, maar ik heb inmiddels een foto en een typenummer.

Het gaat volgens de stiker op de box om een CVE-S Optima, artikelnummer 03-00419, ofwel deze.

Dit is een foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqRXE5OtO-Vp7iG0U-mXsF2Wmro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/829ASeRJTlMX8BtR1HDJjqHP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

De uitgang waar de rechter slang bovenop aangesloten zit, zou de uitblaas moeten zijn.

Waar loopt die slang heen?

De 90-gradenbocht die rechts uit de box komt met het ventiel erop, is bedoeld om de technische ruimte af te zuigen.

Als er lucht uit dat ventiel komt, mist er mogelijk ergens een terugslagklep.

Verder niet gehinderd door enige kennis van zaken, dus neem dit met een korrel zout.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Bedankt voor je reactie. Die twee slangen bovenop gaan naar de wc en open keuken, welke precies waar moet ik je helaas nu schuldig blijven.

Maar als ik het goed heb is dit dus geen wtw installatie maar gewone mechanische ventilatie. Weliswaar met een co2 aansturing vanuit de woonkamer. Wat is het nut van zo'n systeem als er niets wordt afgezogen naar buiten? Is dit standaard in nieuwe appartementen?

Als het gaat om voorkomen van niet ververste lucht in bijv. Wc en technische ruimte, dan is het toch efficiënter om altijd een vast laag toerental te draaien en heeft een co2 meter in de woonkamer geen nut?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:58
SVMartin schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 07:43:
Bedankt voor je reactie. Die twee slangen bovenop Wat is het nut van zo'n systeem als er niets wordt afgezogen naar buiten?
Niets. Er zijn mijn inziens drie opties:
  • Je hebt het niet goed gezien en één van de slangen gaat wel degelijk maar buiten
  • Er zit in de box een achteraansluiting die je nog niet gezien hebt
  • Er is daadwerkelijk geen afvoer en er klopt dus niets van
Kan me de 3e optie haast niet voorstellen maar zou het nu zeker controleren.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 22-03-2025 07:48 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:32
Ziet er anders netjes uit. De afvoer is gewoon aangesloten. Zonder duidelijke foto’s is dit verhaal niet aannemelijk.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:34
SVMartin schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 07:43:
Bedankt voor je reactie. Die twee slangen bovenop gaan naar de wc en open keuken, welke precies waar moet ik je helaas nu schuldig blijven.

Maar als ik het goed heb is dit dus geen wtw installatie maar gewone mechanische ventilatie. Weliswaar met een co2 aansturing vanuit de woonkamer. Wat is het nut van zo'n systeem als er niets wordt afgezogen naar buiten? Is dit standaard in nieuwe appartementen?

Als het gaat om voorkomen van niet ververste lucht in bijv. Wc en technische ruimte, dan is het toch efficiënter om altijd een vast laag toerental te draaien en heeft een co2 meter in de woonkamer geen nut?
Zijn er roosters bij de ramen, zo ja is het gewoon ventilatie zo nee zal er balansventilatie met WTW in huis zijn maar dit lijkt me gewoon ventilatie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 08:14:
[...]

Zijn er roosters bij de ramen, zo ja is het gewoon ventilatie zo nee zal er balansventilatie met WTW in huis zijn maar dit lijkt me gewoon ventilatie.
Ja, er zijn gewoon roosters bij de ramen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
assje schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 07:48:
[...]

Niets. Er zijn mijn inziens drie opties:
  • Je hebt het niet goed gezien en één van de slangen gaat wel degelijk maar buiten
  • Er zit in de box een achteraansluiting die je nog niet gezien hebt
  • Er is daadwerkelijk geen afvoer en er klopt dus niets van
Kan me de 3e optie haast niet voorstellen maar zou het nu zeker controleren.
Volgens de specificaties zijn er 4 aansluitingen en is er geen afzuiging aan de achterkant van de box.

Ik reken nog steeds op optie 1. Hopelijk gaat er 1 van de slangen naar buiten, en gaat de andere slang naar zowel keuken als wc. Dat zou dan in het plafond onzichtbaar voor mij zijn. Wat ik dan niet begrijp is waarom in de technische ruimte er geen lucht afgezogen wordt. Die zou dan ook moeten afzuigen.

Ik zal het nog eens checken als ik er weer ben. En misschien ook eens bij de buren navragen, dat is eigenlijk dezelfde woning maar dan gespiegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:36
Je kan dat witte ventiel eruit trekken en dan even voelen of er wordt afgezogen.
De linker slang wordt in het plafond opgesplitst naar alle ventielen in de woning, dit is normaal.
Als er uit een ventiel wordt geblazen voel je dit heel duidelijk dus ik denk niet dat dit het geval is. Je kan wat (wie)rook maken voor het ventiel naast de box dan zie je buiten de woning snel genoeg waar het naar buiten wordt geblazen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:36
Jim423 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 09:57:
Je kan dat witte ventiel eruit trekken en dan even voelen of er wordt afgezogen.
De linker slang wordt in het plafond opgesplitst naar alle ventielen in de woning, dit is normaal.
Als er uit een ventiel wordt geblazen voel je dit heel duidelijk dus ik denk niet dat dit het geval is. Je kan wat (wie)rook maken voor het ventiel naast de box dan zie je buiten de woning snel genoeg waar het naar buiten wordt geblazen.
Gewoon een A4'tje voor dat witte ventiel houden werkt ook al, dan zie je wel of die er tegenaan plakt of weg geduwd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVMartin
  • Niet online
Ik heb er toen wc papier voor gehouden, daar zag je het toch ook goed genoeg aan. Rook erdoor en buiten kijken is wat lastig. Het is een appartement en vanaf straat is het dak niet te zien :)
Pagina: 1