Raamfolie voor hr++ glas

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lillian1958
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-04 07:42
Mijn vraag

Hallo.
Zijn er mensen die raamfolie op hun HR++ glas hebben geplakt en zo ja welke?
Want Ik wil graag raamfolie op een hr++ glas plakken(binnenkant keukendeur) maar twijfel of het echt nodig is om daar speciale folie die voor HR++ geschikt is op te plakken,of mag het ook de "gewone" zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:05
Wij hebben in ieder geval van de aannemer heel duidelijk meegekregen op papier, in het contract en zelfs met briefjes op het raam: nooit folie op plakken, ook geen folie die er op papier voor geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lillian1958
Ow echt?ik zie bij zoveel mensen folie op de ramen zitten joh daarom twijfelde ik zo

[ Voor 15% gewijzigd door Lillian1958 op 12-02-2025 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
In het ergste geval gaat je ruit stuk.

Als dat vervelend is, maar niet onoverkomelijk, dan kun je het doen.

Anders zul je een nieuwe ruit moeten bestellen die gehard of geblindeerd is, wat dus kostentechnisch niet anders is dan het eerst met een folie proberen en je ruit beschadigen ;)

Het gaat vooral over temperatuur verschillen, als de zon er niet op staat is het risico al flink minder.
En misschien zit er gehard glas in de deur, dan is het sowieso geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lillian1958
Misschien een stomme vraag,maar hoe weet ik of het gehard glas is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Echt folie is niet geschikt omdat het volledig afsluit, maar je kan er wel open textiel op plakken. Zodoende kan warmte weg. Zie Squid.

Overdag beschermt het goed (bij een lichte kleur zoals Squid Chalk) tegen fel zonlicht, maar 's avonds als de ruimte is verlicht kun je in bepaalde mate toch de kamer in kijken. Bij een donkere kleur werkt het zoals een zwarte trui. Onder felle lampen kun je zien wat eronder gedragen wordt.

Er is ook een opaque versie die ook 's avonds redelijke bescherming biedt. Die heeft dichtere weving, ik weet niet of het daardoor meer warmte vasthoud.

Wil je privacyafscherming dan kun je kiezen voor een kamerscherm. Dat is niet zo handig in een keuken. Een rolgordijn is misschien een optie.

In de randen van het glas staat aangegeven wat het is. Dat is meestal een naam en een code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Ik heb het bij m'n vorige woning gedaan, dat was HR++ glas. Folie aan de binnenzijde geplakt tegen inkijk, ongeveer de helft van het glas bedekt. Ging om zoiets: https://www.praxis.nl/raa...lie-sand-45x150cm/5632520

Dat waren ramen op zuidwest met dus veel warme zon erop in de zomer. Zat er in ieder geval 3 jaar op zonder thermische breuken.

Het werd wel afgeraden door de kozijnenboer ivm garantie. Desondanks hadden veel ramen in de straat folie.

[ Voor 4% gewijzigd door stin00 op 12-02-2025 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lillian1958
Hier in de straat zie ik het idd ook bij sommige mensen,en de een heeft speciale en de ander heeft gewoon raamfolie van de kruidvat.dus ik weet ook niet wat slim is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfieus0
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 30-04 22:28
Ik heb zelf op mijn HR+++ ramen aan de voorkant voor de helft normale folie erop zitten. De ramen zitten op de noordzijde en de zon staat er nagenoeg niet op, dus ik vond het risico acceptabel.

Wat ik wel weet, is dat het bij het voor de helft folie opplakken meer risico geeft, doordat het plaatselijke temperatuursverschil in de ruit hierdoor groter is. Dit kan zorgen voor een thermische breuk.

"Hodor"- Hodor

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-04 18:25
Je kunt glas eventueel ook mat spuiten. Ik heb alleen geen idee of dat beter of slechter is dan folie. Op mijn enkelglas binnen bij de vorige woning was het wel erg mooi.

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Voor wat ik wel eens gehoord heb schijnt het te maken te hebben ermee dat folie kan krimpen en uitzetten waardoor er spanning op het glas komt te staan. Alleen of dit dan ook van invloed is op HR++ glas zou ik niet durven zeggen, maar ik heb het wel eens gezien bij enkel glas met zwarte folie dat het glas was gaan scheuren.
Pagina: 1