Vraag over coax aansluitingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein.D
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-02 14:42
Hallo,

Ik ben van na na de kabel TV generatie dus ik excuseer me alvast als deze vraag nogal dom overkomt.

Een tijdje terug ben ik verhuisd naar een appartement met glasvezel en bij de inrichting viel het me op dat er coax aansluitingen aan de muur zaten en een ander kastje van KPN wat ik niet ken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a-R4_DIRnlaIDEb6U__ovmjvsjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sCu89CKLBsrVuSk5ATE9i5bE.png?f=fotoalbum_large

Naast het punt waar de glasvezel binnen komt zit een kabel aansluiting met daaronder een uiteinde van een kabel die net uitsteekt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8m8upi8jXoKTXePPozjz1vaQCI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YNM8erxO8bI4tcmAaiTEWIEE.png?f=fotoalbum_large

Op twee andere plekken in het appartement zitten kabel aansluitingen aan de muur. Mijn doel is om een utp kabel te trekken naar een van die plekken. Ik weet alleen niet hoe de kabels in de muur lopen en waar ik de kabel aan moet knopen als ik ga beginnen met trekken.

Ik gok dat de verbinding ooit binnen kwam bij het kastje in de tweede foto en dat het ergens opgesplitst wordt naar de twee andere aansluitingen maar dit is een aanname. Weet iemand hoe dit zit?

Alvast bedankt!
Reinier

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
.

[ Voor 128% gewijzigd door copywizard op 12-02-2025 10:36 ]

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-09 20:17

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

Die grijze UTP kabel op foto 2 waar gaat die heen? Want foto 1 lijkt erop alsof dat RJ45 aansluitingen zijn (dus voor netwerk kabel) of ik moet heel scheef kijken.

mbt je coax, wss is dit inderdaad waar je coax binnenkomt in je huis en van daaruit naar andere coax punten gaat in je huis, maar dan moet je dat kastje open maken, kan ook zijn dat er OP dit punt splitters zaten en van daaruit ergens weer de muur in ging. (zie losse afgeknipte kabel onder het coax punt)

[ Voor 51% gewijzigd door CrankyGamerOG op 12-02-2025 10:40 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-09 20:17

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

copywizard schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:28:
COAX = vodafoneziggo die zie je duidelijk op foto twee binnenkomen vanaf daar kan de vodafoneziggo modem worden aangesloten.

FIBER = dat kastje van KPN op foto 2 die met de gele fiber kabel is verbonden naar een kastje dat het fiber signaal omzet naar een ethernet/RJ45 kabel. op deze kabel kan dan de modem van een glasvezel aanbieder worden aangesloten.

dus afhankelijk van de keuze van de provider die je kiest wordt bepaald of je de COAX of de FIBER aansluiting gebruikt

Let dus op het gaat hier om twee compleet verschillende protocollen en aansluitingen de een is echt alleen voor COAX aanbieders (voornamelijk vodafoneziggo) en de andere is een FIBER aansluiting voor bijvoorbeeld KPN, Odido of budget thuis

P.s. dit hoort gewoon in iedere woning zo te zijn omdat je nu dus de "keuze" hebt om verschillende aanbieders van internet te kunnen kiezen.
*knip*. Reageer op een normale manier of reageer niet. Iedereen probeert hier met zijn beste bedoelingen te reageren.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 12-02-2025 10:45 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
"Ik gok dat de verbinding ooit binnen kwam bij het kastje in de tweede foto en dat het ergens opgesplitst wordt naar de twee andere aansluitingen maar dit is een aanname. Weet iemand hoe dit zit?"

Er wordt niks gesplitst het zijn twee verschillende verbindingen dat probeer ik uit te leggen dat zoals het er op de foto's uitziet gewoon uit hoort te zien.

[ Voor 10% gewijzigd door rens-br op 12-02-2025 10:47 ]

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Goed. Zullen we het wellus-niettus spelletje hier stoppen en gewoon weer verder gaan met de TS helpen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rein.D schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:22:
Hallo,

Ik ben van na na de kabel TV generatie dus ik excuseer me alvast als deze vraag nogal dom overkomt.

Een tijdje terug ben ik verhuisd naar een appartement met glasvezel en bij de inrichting viel het me op dat er coax aansluitingen aan de muur zaten en een ander kastje van KPN wat ik niet ken:
Dat is een KPN ISRA punt, waar ouderwetse analoge telefonie binnen komt/kwam (waarschijnlijk uitgeschakeld sinds glas geinstalleerd is). Tenzij er op verschillende plekken in huis analoge telefoonuitgangen zijn, is deze waarschijnlijk nergens anders op aangesloten. Zijn die er wel, dan heb je mogelijk andere opties voor het trekken van Ethernet.
Naast het punt waar de glasvezel binnen komt zit een kabel aansluiting met daaronder een uiteinde van een kabel die net uitsteekt:

[...]

Op twee andere plekken in het appartement zitten kabel aansluitingen aan de muur. Mijn doel is om een utp kabel te trekken naar een van die plekken. Ik weet alleen niet hoe de kabels in de muur lopen en waar ik de kabel aan moet knopen als ik ga beginnen met trekken.

Ik gok dat de verbinding ooit binnen kwam bij het kastje in de tweede foto en dat het ergens opgesplitst wordt naar de twee andere aansluitingen maar dit is een aanname. Weet iemand hoe dit zit?
Lastige. Hoogstwaarschijnlijk zijn de coaxaansluitingen aan elkaar gekoppeld, maar exact hoe moet je vrees ik nog uitzoeken.

Als ik de foto zie ljikt deze wandcontactdoos op een rijgdoos, feitelijk een soort doorlus-doos waarmee zowel aansluitingen gerealiseerd zijn als verlenging van de binnenkomende coaxkabel. Als dat zo is, is dit vrijwel zeker niet het eerste coax aansluitpunt ("AOP") - en ook niet de laatste in de rij.

Dit ziet eruit als een woning van voor 1980. Dat is ongeveer het jaar dat woningen bij de bouw al coaxkabel meekregen en de AOP in de meterkast gemonteerd werd. Bij oudere woningen is de coax achteraf aangebracht. Bij eengezinswoningen is dat meestal aan de voorgevel op de begane grond (vaak maar niet altijd woonkamer). Bij appartementen hangt het maar net af van hoe de boel destijds geinstalleerd is. Soms liepen de leidingen over de buitenkant, dan is AOP ook aan de voorgevel te verwachten, maar als er in het trappenhuis een kabelschacht was, werd die vaak gebruikt en vind je de AOP daar.

Bij oudere woningen is het ook maar de vraag hoe de kabels weggewerkt zijn. Als het goed gedaan is, lopen er leidingbuizen door de muur en kun je de oude kabels uittrekken en vervangen met andere kabels. Worst-case heeft iemand een sleuf in bakstenen/stuc gefreesd, kabel erin geduwd en dichtgestuct. Als je daaraan trekt, trek je de afwerking van je muur kapot :X

Wat zou kunnen helpen is als je het klepje van de coax WCD afschroeft en een goede foto van de binnenkant maakt. Doe dat ook bij de andere twee. Dan is hopelijk duidelijk welke de AOP is, of deze echt een rijgdoos is, en dan hoe ze aan elkaar gekoppeld zijn. Misschien is ook te zien of de coaxkabels in buizen lopen of niet.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:26

Vliegvlug

Flight Simple

Rein.D schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:22:
Hallo,

[Afbeelding]
Lijkt me de analoge telefoon aansluiting, weet niet of die nog actief is aangezien je ook al glasvezel hebt van KPN maar vermoed dat deze gedeactiveerd is. Vraag het KPN zou ik zeggen.

[Afbeelding]

Je wilt dus een van die twee kabel aansluitingen, die beiden niet op de foto staan, weghalen en de coax kabel vervangen door een netwerkkabel?

Dan moet je beginnen met die twee aansluitingen open te schroeven en te kijken wat je daarin tegenkomt, coax kan je doorlussen itt netwerkkabel dus ik verwacht dat een van die twee extra aansluitingen twee kabels heeft waar de doorverbinding naar die andere aansluiting in zit.
Wat bedoel je met ooit, dit zal waarschijnlijk nog een actieve Ziggo aansluiting zijn.

De afgeknipte coaxkabel eronder gaat naar een van de twee aansluitingen elders in het appartement en zat met een connector in het doosje erboven in geprikt ga ik vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:18

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

CrankyGamerOG schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:30:
Die grijze UTP kabel op foto 2 waar gaat die heen? Want foto 1 lijkt erop alsof dat RJ45 aansluitingen zijn (dus voor netwerk kabel) of ik moet heel scheef kijken.

mbt je coax, wss is dit inderdaad waar je coax binnenkomt in je huis en van daaruit naar andere coax punten gaat in je huis, maar dan moet je dat kastje open maken, kan ook zijn dat er OP dit punt splitters zaten en van daaruit ergens weer de muur in ging. (zie losse afgeknipte kabel onder het coax punt)
Ik wilde hetzelfde schrijven. Waarschijnlijk een T-stekker op het kastje ipv intern doorgelust.
Verder lijkt het op de eerste foto inderdaad eerder op RJ45 dan op RJ11. TS zou de punten eens open kunnen maken om te zien wat er precies aangesloten zit.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EverLast2002
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20-09 19:55
Die coax doos (radio/tv) met daaronder de afgeknipte coax kabel is zeer waarschijnlijk de aanvoer kabel geweest afkomstig van de "hoofd-aansluiting" elders in je appartement. Wel lullig dat ie zo kort afgeknipt is, misschien heb je nog wat kabel over, dan kun je hem als trekkabel gebruiken mocht je dat willen.

Die KPN doos (met klepje) ken ik niet maar lijkt me een UTP rj11 telefonie aansluiting te zijn waarvan 1 ISDN?

Kwestie van openmaken en kabels volgen etc.

[ Voor 9% gewijzigd door EverLast2002 op 12-02-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein.D
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 15-02 14:42
Bedankt voor de uitleg. Ik heb het kastje open geschroefd en daar vond ik twee extra kabels die de muur uit kwamen. Een groene die naar de twee stekkers van het kastje gaan en een die achter een stuk tape zat verstopt waar overheen geschilderd was.

Nou las ik in een ander topic dat de groene de hoofdaansluiting is. Dan blijven er twee over die dan hoogstwaarschijnlijk naar de twee andere aansluitingen gaan. Dit ga ik aankomend weekend checken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8K430bfnvlvV4S-f_AnUCbGAlbo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/weulGlLNw7gTQcpfkktzw1vE.png?f=fotoalbum_large

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:57

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rein.D schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:24:
Bedankt voor de uitleg. Ik heb het kastje open geschroefd en daar vond ik twee extra kabels die de muur uit kwamen. Een groene die naar de twee stekkers van het kastje gaan en een die achter een stuk tape zat verstopt waar overheen geschilderd was.

Nou las ik in een ander topic dat de groene de hoofdaansluiting is. Dan blijven er twee over die dan hoogstwaarschijnlijk naar de twee andere aansluitingen gaan. Dit ga ik aankomend weekend checken.

[Afbeelding]
De hoofdaansluiting heeft altijd een groene kabel die van buiten komt - maar dat wil niet zeggen dat iedere groene kabel de hoofdaansluiting is, je kunt groene coax ook bij de bouwmarkt halen.

Het is jammer dat het typeplaatje van de contactdoos niet zichtbaar is op de foto, dat zou verhelderen of dit een kastje is van je netwerkbeheerder (meestal Ziggo, maar in sommige gemeentes andere partijen) of gewoon door de vorige bewoner geplaatst.

Dit ziet er sowieso uit alsof beun-de-haas bezig geweest is. De kabel die nog aangesloten is, lijkt de 'bron' te zijn, maar het is geen groene kabel zoals een provider zou gebruiken. Ik zie geen buis in de muur waar het uit komt, dus is maar de vraag wat daar achter zit.

De andere twee gaten lijken gemaakt te zijn om signaal van hier (dmv een push-on splitter die op de aansluiting van de doos gedrukt werd :X ) naar elders in de woning te krijgen. Nadat een vorige bewoner overgestapt is van TV kijken via coax naar iets anders lijken ze de bijbehorende kabels domweg afgeknipt te hebben |:( Zonder te weten hoe die andere dozen er (van binnen) uit zien kan ik het niet met zekerheid zeggen, maar ik vermoed sterk dat de kabel dus vanuit deze twee buisopeningen daarheen gaat.

Dat is het goede nieuws. Minder goed is dat je doordat het zo afgeknipt is waarschijnlijk geen gebruik kunt maken van de bestaande kabel om de nieuwe erdoor te trekken. Je gaat al genoeg uitdaging hebben om deze er met wat dan ook er aan de andere kant uit steekt (na loskoppelen contactdoos) eruit te krijgen. Je gaat dus een trekveer nodig hebben om iets anders door deze buizen heen te trekken.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-09 18:44
Die doos onder dat Huawei-ding is van Ziggo. Die kabel wat aan dat metalen binnenwerk zit is de binnenkomende kabel van Ziggo, waarvan de groene mantel gestript is (afblijven). Die 2 afgeknipte coax-kabels die gaan ergens heen, maar waar? Het kan zijn dat eentje voor radio en de andere TV was naar de woonkamer of beiden TV naar woonkamer en slaapkamer. Die kan je vervangen door een ethernetkabel en daarna de RJ45-schoentjes erop.
Die grijze ethernet-kabel aan aan het Huawei-ding gaat naar de WAN-poort van je provider-modem. Vanuit dat modem kun je met ethernetkabels gaan stoeien. Als dat ook in die "ruimte" is waar al deze aansluitingen zitten en je wil van hieruit met utp-kabels gaan werken, dan heb je een uitdaging.
Die coax-kabels moet je eruit trekken (dus onder die Ziggo-doos), koppelen (daar heb je een soort "sokje" voor, maar ik weet niet hoe dat heet) aan je utp-kabel en dan vanuit je "woonkamer" rustig aan die coax-kabels trekken. En je hebt een glijmiddel nodig ben ik bang. Of een trekveer je gaat helpen, geen idee.
Als die KPN-doos naast die stopkontakten voor telefonie is, helaas kun je niet gebruiken. ISRA-punten moet je vanaf blijven.
Vraag jezelf af of je eigen moeite/ellende opweegt tegen een betaling om het doen door je provider.
Ikzelf heb geprobeerd om die ISRA-kabel los in de kruipruimte te dumpen. Zit ergens muurvast in misschien 1-1,5 meter (nagenoeg rechte) pvc-pijp.
Als advies, probeer die WAN-kabel tot in je woonkamer te krijgen, modem daar situeren en een MESH-wifi installeren en de wifi van je modem UIT.
Als je die 2 coax-kabels simpel kunt vervangen een utp-kabel, proficiat.

[ Voor 21% gewijzigd door n8tur3 op 14-02-2025 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:26

Vliegvlug

Flight Simple

n8tur3 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 22:32:

Die coax-kabels moet je eruit trekken (dus onder die Ziggo-doos), koppelen (daar heb je een soort "sokje" voor, maar ik weet niet hoe dat heet) aan je utp-kabel en dan vanuit je "woonkamer" rustig aan die coax-kabels trekken. En je hebt een glijmiddel nodig ben ik bang. Of een trekveer je gaat helpen, geen idee.
Wat jij bedoelt met “sokjes” zijn (kabel)vlieters of kabelkousen, hieronder mijn collectie:
Vlieters
De grootste was voor het trekken van een bundel van YMVK-as 4x4mm2+4mm2 met twee SFTP buitenkabels. De middelste voor 2 stuks Cat6A ethernet en de kleinste voor de enkele ethernetkabels.

Wel een idee om te proberen een vlieter over de afgeknipte eindjes coax kabel te schuiven (als je tenminste genoeg ruimte heb in de pvc buis, ziet er nogal krap uit) en ze dan daaraan er proberen uit te trekken.
Als de coax kabel aan de andere zijde wel uitsteekt kan je daar dan een trekveer aan vast ductapen. Daarna met de trekveer de utp kabel met de vlieter erin trekken. Zou zeker glijmiddel gebruiken, vind zelf deze 3M Lub-I fijn werken
Pagina: 1