Vreemd geluid nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 13-04 13:32
Mijn vraag
Ik heb net mijn nieuwe pc klaar. Nu hoor ik een raar geluid, wat ik nog nooit eerder heb gehoord. Is een erg naar geluid om de hele tijd te horen.

Het geluid

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: Ryzen 9800x3d
CPU cooler: corsair nautilus 360 RGB
Motherboard: MSI Mag b850 tomahawk Max wifi
GPU: MSI rtx 5080 vanguard
RAM: 32GB corsair vengeance 6000mhz, cl30
PSU: RMx1000 corair gold 80+
SSD: 990 samsung pro 2tb and corair mp600 2 tb
Case fans: Asus TUF fans and reverse fans.

Lukt me niet om te lokaliseren waar het geluid vandaan komt.

Iemand het eerder gehoord of heeft ideeën?

Met vriendelijke groet,

Joram

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Die link werkt niet zonder inloggen. Ik vind Google te naar voor een account.

Pak een vel A4 papier, rol het strak op, zet het tegen je beste oor, en luister nauwkeurig naar alle delen van het moederbord, voeding, grafische kaart, SSD, geheugen.

Het kan coil whine zijn zoals dat bij een voeding voorkomt. Die onderdelen zitten doorgaans op het moederbord en in een voeding, maar het kan ook voorkomen op andere onderdelen.

https://www.youtube.com/results?search_query=coil+whine

Als je jong bent, ben je waarschijnlijk extra gevoelig voor hoge frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Sorry, de link was verkeerd ingesteld. Als het goed is, werkt de link nu wel

Ik heb eerder coilwhine gehad en dit klinkt heel anders.

Ik heb het geprobeerd met een papier op te rollen, maar hier word ik helaas niet wijzer van.

[ Voor 8% gewijzigd door Joramboverhof op 12-02-2025 00:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07:11

mrc4nl

Procrastinatie expert

link doet het nu wel maar er valt niet heel veel te vertellen over het geluid. t klinkt vrij generiek als windgeruis.

heb je dit geluid ook als je ventilatoren allemaal zachtjes zet of loskoppelt?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als het gaat over ventilatoren die niet constant draaien maar traag varieren, dan ligt het misschien aan de kwaliteit daarvan. Dat zie je vaak bij standaard fans met slechte bearings of een toevallig samenkomen van de eigenfrequentie van een object in de computer (de kast bijvoorbeeld) en de oorzaak, dat heeft een versterkend effect (resonantie).

Je kan PWM ventilatoren terugschroeven naar een andere (lagere) frequentie. Daar is doorgaans software voor beschikbaar. Kijk ook met Task Manager of er iets draait dat veel processortijd vergt als het probleem zich voordoet. Crypto mining software kan het verbruik sterk doen toenemen. Criminelen proberen die te verspreiden. Draai een up-to-date antivirus programma ter controle.

Als de ventilatoren niet van het regelbare PWM type zijn, kun je de spanning verlagen van 12V naar bijvoorbeeld 7V. Daar zijn kabels voor. Let wel op de temperaturen onder zware last. Een grote ventilator maakt doorgaans relatief minder geluid.

Je kan controleren wat er gebeurt als de ventilatoren een voor een worden losgekoppeld. Dat mag je niet doen terwijl de computer draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Het geluid komt bij 2 verschillende plekken weg. Zowel de 3 fans aan de zijkant (intake) en de 3 fans van mijn radiator.

Wanneer ik deze uitzet, heb ik het geluid niet......

Enig idee hoe dit opgelost kan worden/verminderd kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Die ASUS fans horen niet bij de meest stille merken.
Heb je er meerdere in de kast zitten? Werken ze elkaar misschien tegen qua luchtstroom?

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mE9uKZu2Tv1Rh5tuj1fCh7FF_rY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2HoZWrWTBRWLVsPaG3kXLDry.jpg?f=fotoalbum_large

3 intake aan de zijkant, 2 intake aan de onderkant.

1 out aan achterkant en 3 out aan de bovenkant aan de radiator.

De fans op de radiator zijn van corsair, maar maken exact zelfde geluid als de asus.

De onderste 2 maken het geluid niet.

[ Voor 26% gewijzigd door Joramboverhof op 12-02-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gemmeke
  • Laatst online: 26-06 12:23
Coil whine? had ik ook met mijn nieuwe computer. lost vanzelf op na een tijdje

[ Voor 180% gewijzigd door Gemmeke op 12-02-2025 15:48 ]

Cat linux.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Het is geen coilwhine. Coilwhine had ik bij mijn vorige GPU, maar dit is heel anders.

Ik heb net zowel de radiator fans als de zijkant fans aangezet en bij beide start het geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07:39
klinkt mij vooral als ventilator geluid,zo te horen, heb je de fans ook op een aardig hoog rmp. Zet die eens uit en 1 voor 1 aan bv, dan weet je welke zoveel geluid maken

[ Voor 10% gewijzigd door freaky35 op 12-02-2025 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Ook Corsair hoort niet bij de meest stille soort.
Maar heb je zo veel ventilatoren wel nodig?
Met alleen uitblaas en voldoende passieve invoeropeningen zou het ook moeten werken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-07 17:46
Gemmeke schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:47:
Coil whine? had ik ook met mijn nieuwe computer. lost vanzelf op na een tijdje
Mooi dat het bij jou vanzelf verdween, maar dat is echt niet altijd zo. Het kan net zo goed erger worden.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

klinkt in mijn oren als een ventilator die niet goed gebalanceerd is. En dat de bladen dan een tinkeltje schuin op de hub staat, de ene kant van de fan hun bladen hoger staat/verder naar voren staat als de tegenovergesteld/andere kant van de ventilatorbladen en dat dat langzaam roteert (de kant die hoger komt te staan).

Beste is door iedere fan apart aan te sluiten om te kijken waar het vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Zit nu te spelen met de fan curve in bios. Vond ook dat de fans er snel draaide.

Standaard staan alle fans op 70% vermogen wanneer cpu 50 graden is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joramboverhof
Galinsky schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:30:
klinkt in mijn oren als een ventilator die niet goed gebalanceerd is. En dat de bladen dan een tinkeltje schuin op de hub staat, de ene kant van de fan hun bladen hoger staat/verder naar voren staat als de tegenovergesteld/andere kant van de ventilatorbladen en dat dat langzaam roteert (de kant die hoger komt te staan).

Beste is door iedere fan apart aan te sluiten om te kijken waar het vandaan komt.
Ja was ik al bang voor. Dan moet ik de radiator losmaken aangezien de kabels erachter zitten.

Wanneer er 1 fan dus dit wellicht veroorzaakt, hoe kan dit worden opgelost? Of is die fan dan kapot?
Pagina: 1