Hallo, ik zit nu al een paar jaar met netwerk problemen en heb een tal van dingen al geprobeerd. Om een beetje context te geven is de modem in de gang van het huis helemaal de andere kant ten opzichte van mijn bureau kamer, er lopen geen kabels door de muren voor internet dus ook geen UTP contactdoos. Ik had wel 2 jaar geleden een powerline gehaald (TP-Link TL-PA4015P) voor in men muur te steken in mijn bureau kamer waarbij ik dus een ethernet kabel van de powerline naar men pc liet gaan. Dit werkte oke maar had nog steeds rond de 8MB/S download speed. Ik had dan ook onze netwerk provider zelf eens laten komen kijken en hun hebben een jaar geleden 2 routers in het huis gezet (1 in mijn bureau kamer en 1 in het midden van het huis) die het internet zou versterken. Hier had ik dus het idee om een ethernet kabel van men powerline naar de provider hun router te verbinden om dan een andere ethernet kabel van de router naar mijn pc gaat. Na een jaar nog steeds zeer slecht internet te hebben (6mb/s download) en er echt gewoon genoeg van te hebben, heb ik besloten om een betere router te halen dan diegene van de provider (TP-Link Archer AX55). Nu gebruik ik deze set-up al 2 maand en zie ik nog steeds geen verbetering. Ik heb totaal geen ervaring in netwerk en internet en daarmee besluit ik om het hier eens te vragen hoe ik mijn internet kan verbeteren sinds ik niet weet of de router/powerline set up de beste optie is. Nog een fijne dag
Vraag
Alle reacties
Je hebt het over dat de router aan de andere kant van je bureau staat. Dus 2 a 3 meter max van je PC weg? Dan lijkt mij een Powerline adapter absoluut niet nodig.
Of begrijp ik de term "bureau" hier verkeerd?
Of begrijp ik de term "bureau" hier verkeerd?
Ja dat bedoel ik, heb het een beetje duidelijker gemaakt in mijn originele bericht sorry voor de verwarring. De powerline adapter is in de muur nog geen meter van mij en is rechtstreeks verbonden met de router die op de kast boven mijn bureau ligt. Dan een kabel van de router naar mijn computer. Wilt u zeggen dat als ik gewoon een kabel van mijn router naar mijn pc doet voldoende is? Want het internet hier tov andere kamers in het huis is oprecht echt slecht en dacht dat een powerline het internet van beneden ging versterken. Bedankt voor uw antwoord!
[ Voor 6% gewijzigd door Ro_b1n op 11-02-2025 21:22 ]
Oke ik zal dit proberen maar heb geen artiestieke talenten dus weet niet of het gaat helpen of het jullie alleen maar meer gaat verstrooien
Als je zowel een Powerline as wifi netwerk hebt zal je pc maar een van de twee gebruiken. Het lijkt er op dat dat in dit geval Powerline is.
Powerline werkt soms heel goed en soms heel slecht afhankelijk van het huis, is deze situatie lijkt het slecht te werken en ik zou beginnen met dat weg te halen.
Je kan dan proberen de wifi(?) componenten van de provider te gebruiken, zorg dat je een goede wifi kaart met externe antenne gebruikt in je pc.
Uiteindelijk is de enige goede oplossing een kabel trekken van de eerste router naar je pc, elk topic omtrent dit probleem eindigt hiermee.
Powerline werkt soms heel goed en soms heel slecht afhankelijk van het huis, is deze situatie lijkt het slecht te werken en ik zou beginnen met dat weg te halen.
Je kan dan proberen de wifi(?) componenten van de provider te gebruiken, zorg dat je een goede wifi kaart met externe antenne gebruikt in je pc.
Uiteindelijk is de enige goede oplossing een kabel trekken van de eerste router naar je pc, elk topic omtrent dit probleem eindigt hiermee.
Powerline werkt officieel alleen binnen dezelfde stroomgroep, en dan ook alleen op dezelfde leiding (dus geen stekkerdoos of andere splitsing ertussen). Waar stroom zich overal doorheen duwt tot de kabel er heet van wordt heeft de data die over diezelfde bedrading gestuurd wordt gewoon net wat hogere eisen.
De kans is dus groot dat powerline over die afstand niks oploste omdat het geen recht pad was, veel andere apparaten op dezelfde leiding, of een volledig andere stroomgroep.
Wat ik ook mis is of je het nou over MB of Mb hebt. Kun je misschien een speedtest.net resultaat delen?
Zou je hetzelfde met een laptop of telefoon bij de ingang (dus de originele modem) in de buurt kunnen doen, om te zien of het daar beter is?
8MB/s is zo'n 64Mbps, daar is eigenlijk weinig mis mee voor 99% van het gebruik. Zelfs 4K films kijken op Netflix heeft maar 15Mbps nodig. 8Mbps is dan weer redelijk langzaam, maar ook dat moet voor kantoorgebruik prima te doen zijn.
Ik zou dus beginnen met een Speedtest resultaat:
Naar speedtest.net in je browser, klik op Go
Achteraf staat bovenaan een blokje met 'Share' en een aantal knopjes
:strip_exif()/f/image/09XAtPFccDtXEZPY1olMnAf7.png?f=user_large)
Eerste icoontje klikken voor een pop-up met links:
:strip_exif()/f/image/NE6nrbzcJ6cfNPAoDzX1Nz6s.png?f=user_large)
De eerste hiervan kopiëren en hier in dit topic plakken, hier bijv. mijn resultaat: https://www.speedtest.net/result/17366527814
Verder kan het veel schelen als je reacties op mensen doet door rechtsboven in hun comment op Quote te klikken
:strip_exif()/f/image/dn7dhzJtTmMNXLOU3PFMi5q4.png?f=user_large)
Als je dat doet dan krijg je een [quote] blokje in je reactie, en krijgt degene waarop je reageert een melding dat jij op ze hebt gereageerd. Als je dat niet doet dan moeten ze toevallig nog een keer terugkomen naar dit topic om je reactie te lezen.
De kans is dus groot dat powerline over die afstand niks oploste omdat het geen recht pad was, veel andere apparaten op dezelfde leiding, of een volledig andere stroomgroep.
Wat ik ook mis is of je het nou over MB of Mb hebt. Kun je misschien een speedtest.net resultaat delen?
Zou je hetzelfde met een laptop of telefoon bij de ingang (dus de originele modem) in de buurt kunnen doen, om te zien of het daar beter is?
8MB/s is zo'n 64Mbps, daar is eigenlijk weinig mis mee voor 99% van het gebruik. Zelfs 4K films kijken op Netflix heeft maar 15Mbps nodig. 8Mbps is dan weer redelijk langzaam, maar ook dat moet voor kantoorgebruik prima te doen zijn.
:strip_exif()/f/image/09XAtPFccDtXEZPY1olMnAf7.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/NE6nrbzcJ6cfNPAoDzX1Nz6s.png?f=user_large)
De eerste hiervan kopiëren en hier in dit topic plakken, hier bijv. mijn resultaat: https://www.speedtest.net/result/17366527814
Verder kan het veel schelen als je reacties op mensen doet door rechtsboven in hun comment op Quote te klikken
:strip_exif()/f/image/dn7dhzJtTmMNXLOU3PFMi5q4.png?f=user_large)
Als je dat doet dan krijg je een [quote] blokje in je reactie, en krijgt degene waarop je reageert een melding dat jij op ze hebt gereageerd. Als je dat niet doet dan moeten ze toevallig nog een keer terugkomen naar dit topic om je reactie te lezen.
:strip_exif()/f/image/Oxu2QpQPjoudhBYJDO2diyKC.png?f=user_large)
Dit is een kleine schets van de situatie
En waarom zit er die powerline? Waar komt het internet je huis binnen?
En waar staat er nog meer apparatuur?
Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)
Wat bedoelt u met
"Je kan dan proberen de wifi(?) componenten van de provider te gebruiken"
Is een wifi kaart met antenna iets dat je er nog apart moet bijhalen? Ik heb in 2019 mijn computer zelf in elkaar gestoken en heb geen wifi kaart erin gestoken sinds ik dacht dat dit inbegrepen was in mijn moederbord (MSI Z370-A PRO, na echter nog eens op te zoeken kan het zijn dat deze moederbord dat niet heeft. Kan het dus zijn dat ik al 6 jaar op zware videogames zit te runnen zonder wifi component? oof
Ik zal eens gewoon een ethernet kabel van mijn router naar mijn pc doen, maar sinds ik al een kabel die zo zit, brengt de powerline dan alleen maar problemen? Want als ik deze disconnect blijft de kabel van de router wel in de pc zoals nu
"Je kan dan proberen de wifi(?) componenten van de provider te gebruiken"
Is een wifi kaart met antenna iets dat je er nog apart moet bijhalen? Ik heb in 2019 mijn computer zelf in elkaar gestoken en heb geen wifi kaart erin gestoken sinds ik dacht dat dit inbegrepen was in mijn moederbord (MSI Z370-A PRO, na echter nog eens op te zoeken kan het zijn dat deze moederbord dat niet heeft. Kan het dus zijn dat ik al 6 jaar op zware videogames zit te runnen zonder wifi component? oof
Ik zal eens gewoon een ethernet kabel van mijn router naar mijn pc doen, maar sinds ik al een kabel die zo zit, brengt de powerline dan alleen maar problemen? Want als ik deze disconnect blijft de kabel van de router wel in de pc zoals nu
@Oon Ik bedoelde 10 Mbps, mijn excuses. Ik gebruik deze pc echter niet alleen voor school en werk maar ook om te gamen daarbij is 10mbps echt gek om games op te runnen sinds ik van packet loss heb of 4u moet wachten tot een spel is gedownload. Ik probeerde de speedtest by ookla 10 minuten geleden en had toen 8 Mbps maar nu heb ik 55, echter als ik op steam een spel wil downloaden (ook op EA en Uplay geprobeerd) kwam ik niet boven de 6 mbps download snelheid. Ik gebruik vaak de speedtest by ookla en het geeft me echter altijd boven de 40 of onder de 10 nochtans ik nog nooit heb kunnen genieten van de 40+ Mbps die er me word gezegd. Mijn internet is echter wel zeer snel als ik met mijn mobiel aan de modem kast sta. Ik heb deze site nog nooit gebruikt om zelf iets te vragen dus dankuwel voor de tipOon schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:29:
Powerline werkt officieel alleen binnen dezelfde stroomgroep, en dan ook alleen op dezelfde leiding (dus geen stekkerdoos of andere splitsing ertussen). Waar stroom zich overal doorheen duwt tot de kabel er heet van wordt heeft de data die over diezelfde bedrading gestuurd wordt gewoon net wat hogere eisen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@The Eagle In mijn bureau kamer staat er niks verbonden buiten mijn computer, computerschermen (2) en de router. De kamer naast me is mijn slaapkamer en hier zit alleen een mobiele gsm oplader en nachtlamp in de stekker. Het internet komt binnen langs vanvoor in het huis, de gang ligt gelegen vanvoor rechts in de hoek van het huis waar het modem kastje staat. Ik zit op het verdiep erboven helemaal aan de andere hoek van de andere kant van het hoek. In de living staat het meeste apparatuur maar dit is een verdiep beneden in het midden van het huis terwijl ik aan de buitenhoek van het huis zit (hopelijk is dit voldoende context)The Eagle schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:34:
En waarom zit er die powerline? Waar komt het internet je huis binnen?
Gamen gaat sowieso geen succes zijn over powerline of wifi, dan moet je echt een kabeltje trekken. Is dat een optie?Ro_b1n schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:44:
[...]
@Oon Ik bedoelde 10 Mbps, mijn excuses. Ik gebruik deze pc echter niet alleen voor school en werk maar ook om te gamen daarbij is 10mbps echt gek om games op te runnen sinds ik van packet loss heb of 4u moet wachten tot een spel is gedownload. Ik probeerde de speedtest by ookla 10 minuten geleden en had toen 8 Mbps maar nu heb ik 55, echter als ik op steam een spel wil downloaden (ook op EA en Uplay geprobeerd) kwam ik niet boven de 6 mbps download snelheid. Ik gebruik vaak de speedtest by ookla en het geeft me echter altijd boven de 40 of onder de 10 nochtans ik nog nooit heb kunnen genieten van de 40+ Mbps die er me word gezegd. Mijn internet is echter wel zeer snel als ik met mijn mobiel aan de modem kast sta. Ik heb deze site nog nooit gebruikt om zelf iets te vragen dus dankuwel voor de tip
Je hebt ook kabels die buitenlangs kunnen, of je kunt een electricien vragen om netjes door een hoekje bovenaan de muur tegen het plafond een kabel te trekken. Als het een huurwoning is zijn dat gaatjes die je gewoon weer dichtstopt als je vertrekt.
Als een kabel trekken écht geen optie is zou je een TP-Link Deco M5 setje kunnen proberen. Die kunnen redelijke snelheden doorgeven omdat ze een tweede wifi-verbinding gebruiken om de data terug naar de router te sturen. Als je daar een setje van 3 van koopt (kan via V&A vaak voor rond de 100-120 euro) en ze verdeeld door je woning plaatst dan is het probleem misschien wel opgelost.
Dan kun je de wifi van de provider helemaal uitzetten en die 2e router ook.
Wat zie je als je test rechtstreeks op de router, bedraad?
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Ik moet zeggen dat ik nu toch al een paar jaar (5+) met een gelijke set up (alleen erger) videogames speel zoals rust, csgo, 7days, escape from tarkov zonder opzich veel problemen te hebben buiten de pakket loss dat ik af en toe eens meemaak maar niet genoeg om te zeggen van ik stop met het spel. Ik wil vooral men internet verbeteren voor dingen te downloaden het duurt me urennn voor een spel en soms herladen de paginas ook zeer traag. Ik woon nog bij mijn moeder in haar huis en als ik een kabbel wil trekken van de modem naar mijn bureau kamer moet ik door de gang tot het 2de verdiep en dan nog door 2 andere kamers. Dit is iets dat mijn moeder ziet als een totale transformering en wilt dit absoluut niet. Ik weet echter niet goed hoe het werkt, kan ik een eletricien zomaar een kabel laten trekken langs buiten zonder dat die binnen door muren etc moet? Want de modem is helemaal aan het verste punt ten opzichte van mijn kamer.Oon schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:47:
[...]
Gamen gaat sowieso geen succes zijn over powerline of wifi, dan moet je echt een kabeltje trekken. Is dat een optie?
Je hebt ook kabels die buitenlangs kunnen, of je kunt een electricien vragen om netjes door een hoekje bovenaan de muur tegen het plafond een kabel te trekken. Als het een huurwoning is zijn dat gaatjes die je gewoon weer dichtstopt als je vertrekt.
Als een kabel trekken écht geen optie is zou je een TP-Link Deco M5 setje kunnen proberen. Die kunnen redelijke snelheden doorgeven omdat ze een tweede wifi-verbinding gebruiken om de data terug naar de router te sturen. Als je daar een setje van 3 van koopt (kan via V&A vaak voor rond de 100-120 euro) en ze verdeeld door je woning plaatst dan is het probleem misschien wel opgelost.
Dan kun je de wifi van de provider helemaal uitzetten en die 2e router ook.
Mocht ik een Deco M5 halen, hoe werkt dit in verband met het hele huis? Verwijder ik het wifi bakje en de andere router die we in de living hebben staan? Want begrijp ook niet goed wat je bedoelt met wifi van de provider uitzetten, ik gebruik momenteel via mijn gsm en computer ik denk het internet van men TP link router, betekent dit dan dat ik ook men provider zijn wifi niet gebruik? Is de router niet iets dat de provider zijn wifi versterkt of gebruik ik nu een wifi die zelf is gemaakt door TP link? Zoals je ziet heb ik hier totaal geen ervaring mee sorry voor de domme vragen
Hier is een foto van de afgelopen 4 metingen die ik met speedtest deed, zoals je ziet is dit super onbetrouwnaar met hoe snel het kan veranderen
:strip_exif()/f/image/0WrxeFkVqvUk6Vcgp6kKlJtY.png?f=user_large)
In mijn momentele set up staat de router al verbonden met mijn computer, het enigste dat erbij komt is dat er een ethernet kabel van een powerline naar mijn router nog gaat. Bedoelt u wat het resultaat is als ik de powerline uit de muur haal en alleen de router gebruikt of?ChaserBoZ_ schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:49:
Wat zie je als je test rechtstreeks op de router, bedraad?
Denk dat het dan inderdaad lastig wordt, ook buitenom zul je eerst naar buiten en dan weer naar binnen moeten, dat is 2x door een buitenmuur en m.i. ingrijpender dan binnendoor. Dan is een mesh systeem (Deco) beter.Ro_b1n schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:56:
[...]
Ik moet zeggen dat ik nu toch al een paar jaar (5+) met een gelijke set up (alleen erger) videogames speel zoals rust, csgo, 7days, escape from tarkov zonder opzich veel problemen te hebben buiten de pakket loss dat ik af en toe eens meemaak maar niet genoeg om te zeggen van ik stop met het spel. Ik wil vooral men internet verbeteren voor dingen te downloaden het duurt me urennn voor een spel en soms herladen de paginas ook zeer traag. Ik woon nog bij mijn moeder in haar huis en als ik een kabbel wil trekken van de modem naar mijn bureau kamer moet ik door de gang tot het 2de verdiep en dan nog door 2 andere kamers. Dit is iets dat mijn moeder ziet als een totale transformering en wilt dit absoluut niet. Ik weet echter niet goed hoe het werkt, kan ik een eletricien zomaar een kabel laten trekken langs buiten zonder dat die binnen door muren etc moet? Want de modem is helemaal aan het verste punt ten opzichte van mijn kamer.
Wat je dan doet is de eerste unit van het Deco setje direct met een kabel op de modem van je provider aansluiten. Als die modem een modem/router combinatie is dan schakel je daarop de wifi uit.Mocht ik een Deco M5 halen, hoe werkt dit in verband met het hele huis? Verwijder ik het wifi bakje en de andere router die we in de living hebben staan? Want begrijp ook niet goed wat je bedoelt met wifi van de provider uitzetten, ik gebruik momenteel via mijn gsm en computer ik denk het internet van men TP link router, betekent dit dan dat ik ook men provider zijn wifi niet gebruik? Is de router niet iets dat de provider zijn wifi versterkt of gebruik ik nu een wifi die zelf is gemaakt door TP link? Zoals je ziet heb ik hier totaal geen ervaring mee sorry voor de domme vragen
De tweede Deco unit plaats je ergens middenin de woning, binnen bereik van de eerste unit en binnen bereik van waar je PC staat. De derde unit zet je bij je PC.
Je kunt dan je PC met een kabel op de Deco unit het dichtste bij aansluiten, de ontvanger van de Deco unit is namelijk een stuk sneller dan die van je PC.
Alle andere wifi routers e.d. kun je dan achterwege laten, het enige dat je nodig hebt is de modem van je provider en de Deco units. De Deco units meld je in de Deco app aan, daar maak je met de eerste unit eerst een netwerk en daar voeg je de andere twee units aan toe, en verder hoef je eigenlijk niks te doen.
Het blijft wel een draadloze verbinding, maar als je zegt nu ook redelijk tevreden te zijn qua gamen dan gaat je situatie er alleen op vooruit.
Kun je die inconsistentie ook in beeld krijgen bij de provider modem/router, of is dat alleen als je bij je PC zit? Want als het nog ouderwetse koper is zou het goed kunnen dat je snelheid daadwerkelijk zakt; op veel plekken is het nog heel normaal dat tegen de tijd dat iedereen thuiskomt van hun werk en een film gaat kijken of muziekje aanzet er voor iedereen gewoon minder bandbreedte over is.Hier is een foto van de afgelopen 4 metingen die ik met speedtest deed, zoals je ziet is dit super onbetrouwnaar met hoe snel het kan veranderen
[Afbeelding]
Ik moet echter wel zeggen op vlak van internet met mijn mobiel vanaf ik een andere router heb en hiermee verbonden ben (tp link wifi netwerk ipv provider wifi netwerk ik van 20-30 Mbps naar 50-60 Mbps ben gegaan
Ik heb inderdaad een router die ook aan mijn modem staat, met "schakel je daarop de wifi uit" bedoel je dat ik de router uitzet en niet meer word gebruikt of wat bedoel je precies? Dan heb ik nog een extra router in het midden van de woning aka de living van onze provider, en dan heb ik ook nog een nieuwe router op mijn kamer van tp link, heel het gezin gebruikt het wifi netwerk van de provider buiten ik op mijn mobiel, laptop en computer, hier gebruik ik TP link. Wat u dus wilt zeggen is als ik de deco set haal, ik alles van router weg kan halen, ik automatisch een nieuw netwerk heb van TP link zelf ipv een wifi netwerk van de provider? Als ik mag vragen, creeert tp link zelf een soort van wifi door het gebruik te maken van de wifi die word gegeven door men providor? Vind dit wel nog interessantOon schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:03:
[...]
Denk dat het dan inderdaad lastig wordt, ook buitenom zul je eerst naar buiten en dan weer naar binnen moeten, dat is 2x door een buitenmuur en m.i. ingrijpender dan binnendoor. Dan is een mesh systeem (Deco) beter.
[...]
Wat je dan doet is de eerste unit van het Deco setje direct met een kabel op de modem van je provider aansluiten. Als die modem een modem/router combinatie is dan schakel je daarop de wifi uit.
De tweede Deco unit plaats je ergens middenin de woning, binnen bereik van de eerste unit en binnen bereik van waar je PC staat. De derde unit zet je bij je PC.
Je kunt dan je PC met een kabel op de Deco unit het dichtste bij aansluiten, de ontvanger van de Deco unit is namelijk een stuk sneller dan die van je PC.
Alle andere wifi routers e.d. kun je dan achterwege laten, het enige dat je nodig hebt is de modem van je provider en de Deco units. De Deco units meld je in de Deco app aan, daar maak je met de eerste unit eerst een netwerk en daar voeg je de andere twee units aan toe, en verder hoef je eigenlijk niks te doen.
Het blijft wel een draadloze verbinding, maar als je zegt nu ook redelijk tevreden te zijn qua gamen dan gaat je situatie er alleen op vooruit.
[...]
Kun je die inconsistentie ook in beeld krijgen bij de provider modem/router, of is dat alleen als je bij je PC zit? Want als het nog ouderwetse koper is zou het goed kunnen dat je snelheid daadwerkelijk zakt; op veel plekken is het nog heel normaal dat tegen de tijd dat iedereen thuiskomt van hun werk en een film gaat kijken of muziekje aanzet er voor iedereen gewoon minder bandbreedte over is.
Inderdaad, een test met je pc of je laptop, met een netwerkkabel aangesloten op je router. Haal je daar hogere snelheden dan ligt het aan je eigen netwerk.Ro_b1n schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:59:
[...]
In mijn momentele set up staat de router al verbonden met mijn computer, het enigste dat erbij komt is dat er een ethernet kabel van een powerline naar mijn router nog gaat. Bedoelt u wat het resultaat is als ik de powerline uit de muur haal en alleen de router gebruikt of?
Systematisch wat dingen uitsluiten.
Powerline heeft een 50/50 verdeling; de helft van de mensen is er tevreden over, de andere helft heeft slechte ervaringen. Zelf ooit getest in een ouder huis met oude meterkast, perfect over alle groepen. Buren bij mij hier niets dan ellende; de powerline ondervindt storing door andere apparaten op die stroomgroep.
'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '
Pagina: 1