Heeft iemand ervaring met het bepalen van de waarde van een woning met particuliere erfpacht?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
Ja, de termen van erfpacht zijn duidelijk. Looptijd en bedrag weet ik, ook de jaarlijkse verhoging.99ruud99 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:12:
Je weet vooraf al hoe land de erfpacht mag duren, en tegen welke bedrag?
Wat is je vraag dan specifiek? Waarom ze een 60- 40 verhouding pakken voor opstal vs grond?
Het gaat om aankoop. We zijn serieus bezig met de woning, dus wellicht worden de eigenaren. Maar ik was benieuwd of iemand hier ervaring had.wibblemoo schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:33:
Gaat het om een aankoop, of ben je eigenaar en wil je de waarde bepalen?
Ik denk niet dat we hier op een forum er iets zinnigs over kunnen zeggen. De waarde van de erfpachtverplichting bij particuliere erfpacht hangt volledig af van de exacte contractuele afspraken.Lastmanstanding schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:22:
[...]
Ja, de termen van erfpacht zijn duidelijk. Looptijd en bedrag weet ik, ook de jaarlijkse verhoging.
Mijn vraag is inderdaad of 60/40 normaal is en hoe je de waarde van zo een object kan bepalen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Zonder de erfpachtvoorwaarden te weten, valt er hier weinig zinnigs over te zeggen. Ik neem aan dat je al een financieringsadviseur hebt geraadpleegd? Hypotheeknemers zijn niet happig op particuliere erfpacht.Lastmanstanding schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:23:
[...]
Het gaat om aankoop. We zijn serieus bezig met de woning, dus wellicht worden de eigenaren. Maar ik was benieuwd of iemand hier ervaring had.
Wauw! Heb je een bank gevonden die nog bereid is mee te werken aan particuliere erfpacht? De meeste banken willen dat niet eens meer met een stok aanraken...Lastmanstanding schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:26:
We zijn met de bank bezig om de erfpacht condities aan te passen zodat het wel door kunnen.
Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...
Nee toch? Juist andersom als ik snel naar https://www.notaris.nl/wo...woning-met-erfpacht-kopen kijk.99ruud99 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:41:
Er zit een termijn op de erfpacht, vanaf wanneer die verloopt is de grond officieel van jou als er geen stilzwijgende verlenging bestaat.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Nagelvast aan de grond, dat zijn huizen meestal, is gewoon huis weg?wibblemoo schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:54:
Inderdaad vaak andersom en als je pech hebt moet je de grond ook nog leeg opleveren, i.e. je huis verwijderen.
Dum de dum
Engineering
Bij deze post gaan bij mij alle alarmbellen af.Lastmanstanding schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:26:
Dank je wel. Inderdaad zit er een termijn op de erfpacht, afkopen is niet mogelijk (omdat de grondeigenaar dat niet wil).
We zijn met de bank bezig om de erfpacht condities aan te passen zodat het wel door kunnen.
Maar ja, omdat het zo een uitzonderlijke situatie is, kan ik me voorstellen dat veel belangstelling is er niet, maar dat is moeilijk te zeggen omdat de locatie gewild is. Zo is een waardebepaling erg moeilijk vind ik.
Spel en typfouten voorbehouden
Dum de dum
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq