Zehnder Comfofan S via Zigbee aansluiten op Home-assistant

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supke
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 09-05 18:56
Ik heb een mechanische afzuiging die op een heel lastige plek ingebouwd verborgen zit. Ik kan dus niet zien wat voor een merk type het is. Met wat ik nog net wél kan zien denk ik dat het een Zehnder Comfofan S is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AlkISeLWOlWwHotgXL43ffAZwDE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NwOgeMAWHtylAnFJNEavLEUr.png?f=fotoalbum_large

Ik heb 2 van deze zenders erbij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mm0A-kA2xI_GMLmI4m_G5iFy9W0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S30aoMpRcDyfO1oPhXeSOYlO.jpg?f=fotoalbum_large

Ik vermoed dat dit mbv rf433 zal werken.
Mijn vraag aan jullie is: bestaat er iets waarmee ik die (vermoedelijk) rf433 signalen kan uitzenden met een rf433 <---> Zigbee ding toestel adapter converter of hoe je het ook kan noemen? Zodat ik die mechanische afzuiging in Home-assistant kan bedienen.

Misschien bestaat hier al iets voor ik zal vast niet de eerste zijn die op dit idee komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Koop een RTL433 SDR dongle, stop die in je HA device en installeer RTL433 addon via HACS. Die kan het dan weer voor je omzetten naar MQTT.

Ref: https://github.com/pbkhrv...-addons/tree/main/rtl_433

Vanuit daar kun je dan weer verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supke
Oh echt, dat ga ik zeker eens verder onderzoeken.
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mijgmae
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:24
Ik heb bij mijn Zehnder een ESP32 + 0-10v bordje (aangestuurd via PWN) gekoppeld aan de 0-10v input. Die heb ik dan gekoppeld aan home assistant. Hiermee kan je traploos (0%-100%) de ventilatiesnelheid bedienen. Afhankelijk van wat je wilt bereiken misschien ook een leuke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Supke
@mijgmae

Klinkt geweldig inderdaad dat zou ik ook wel willen.

Zoals je kan zien op de plaatjes kan ik totaal niet bij de motor komen ik kan nog niet eens een goede foto ervan maken zo diep zit hij weggestopt. Het betreft een huurhuis. De mensen die er onderhoud aan moeten doen klagen ook elke keer dat ze dat ding niet kunnen onderhouden op deze manier. Ik zeg dan altijd dat ze het maar aan de corporatie moeten laten weten het is mijn woning niet. Ik heb het zelf ook al eens door gegeven zonder resultaat maar zo heb ik mijn plicht gedaan als huurder.

Ik kan eigenlijk alleen via rf433 die ventilatie bedienen denk ik. Daarom is de optie van @Verwijderd waar ik ongeveer aan zat te denken heel mooi. Alleen heb je daar een rf433 device / dongle voor nodig die kan zenden want volgens mij zend de motor zelf geen signalen uit die ontvangen kunnen worden.

Ik lees soms wel dat zulke mechanische afzuiging motoren tevens een vochtsensor hebben maar dat heeft de mijne volgens mij niet. Ik heb 3 standen hoog, laag en een stand met 30 minuten timer.

Dus ik zoek vooral een ding dat rf433 signalen naar die motor kan zenden. Alleen ontvangen kan ik denk ik niet veel mee.

[ Voor 7% gewijzigd door Supke op 12-02-2025 14:52 ]