Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 19:20
Ik heb een laadpaal met load-balancer (Newmotion) van m'n werk, i.c.m. 2 Tesla's. Een zakelijk, een prive.

Van de zakelijke EV worden de laadkosten vergoed. De laadpaal maakt dit onderscheid door deze te koppelen aan een NFC pas/druppel. Hannessen met pasjes is gedoe, maar werkt. Voorheen toen ik alleen een zakelijke EV had kon ik gewoon inprikken.

Probleem ontstaat nu ik moet gaan zorgen dat het PV overschot zoveel mogelijk zelf wordt verbruikt. Ik kan met HA alles automatiseren, behalve m'n pasje langs de laadpaal trekken. Ik kan m'n vrouw uitleggen dat ze de andere auto in moet pluggen als ze uitplugt, maar rommelen met pasjes gaat geheid fout. Vergeten, niet gelukt, verkeerde pasje, etc.

Ik kijk nu naar 2 oplossingen:
  • NFC pas uitlezen en emuleren middels ESP32 o.i.d. Dit zou de mooiste oplossing zijn. Via de Tesla api pik ik dan op welke auto aan de laadpaal hangt, en laat HA met pas authenticeren.
  • 2e laadkabel ophangen, en deze doorlussen op de granny charger. De laadpaal kan dan zonder pasjes werken, en m'n vrouw gebruikt alleen de granny charger.
Mijn vraag gaat over de laatste optie. Is dit mogelijk? Ik denk aan een type 2 laadkabel met ophangmogelijkheid. Deze knip ik dan af, voer hem door de buitenwand naar binnen, en monteer daarop af een type 2 vrouwtje. Daar steek ik dan de granny charger in. Ik blijf hier misschien nog maar 2 jaar wonen dus dit zou de goedkoopste optie zijn. Wat ook evt. zou kunnen is een 1-fase laadpaal aansluiten op de droger groep. Dit is nu een warmtepompdroger dus kan evt. op een andere groep erbij.

[ Voor 11% gewijzigd door fRiEtJeSaTe op 11-02-2025 19:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:00

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik heb op mijn shell recharge paal plug and charge ingesteld staan gekoppeld aan de laadpaal van mijn werk, daarnaast heb ik een granny gemonteerd onder de overkapping met een aparte kabelhouder voor de EV van mijn vrouw.

Ik heb gewoon de rubber afdekkap van de kabel los gehaald en tegen de muur geschroefd, dit is de houder voor de type2, bij gamma heb ik een slanghouder gehaald waar de kabel op rust.

De granny zit op een homewizard plug, zodat ik het laden ook kan sturen op basis van SOC of PV opwek

Werkt erg comfortabel.

[ Voor 36% gewijzigd door revolution-nl op 11-02-2025 19:22 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
Heb me inmiddels een beetje ingelezen. Een type-2 stekker is niet te verlengen. Om te voorkomen dat je de stekkers los kunt trekken en er een flinke vonk ontstaat. Klinkt logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Je hoeft niet te rommelen met pasjes.

Gewoon de laadsessie niet beëindigen maar pauzeren tot de zon terug is.

Wat bedoel je met doorlussen?

[ Voor 23% gewijzigd door de Peer op 11-02-2025 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12:14
fRiEtJeSaTe schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:49:
Heb me inmiddels een beetje ingelezen. Een type-2 stekker is niet te verlengen. Om te voorkomen dat je de stekkers los kunt trekken en er een flinke vonk ontstaat. Klinkt logisch.
Als je zorgt dat die stekker van die granny er niet uit kan kun je volgens mij prima een socket monteren binnen.
Die vonk zal wel meevallen, er zal maximaal 16A per pool lopen, hetzelfde als een normaal stopcontact.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:53

CyBeRSPiN

sinds 2001

In hoeverre is het echt gedoe als je een “druppel” als laadpas gebruikt en die aan je sleutelbos hebt? Je hebt sowieso al de handeling om te stekkeren, even je bos bij de laadpaal omhouden is toch niet zoveel moeite?

Je zou ook nog kunnen kijken in hoeverre je de NewMotion (Shell Recharge) instellingen automatisch kunt updaten via HA (of dat snel genoeg doorwerkt): https://account.shellrech...point/update/<laadpaalnr>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fRiEtJeSaTe
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:44:
In hoeverre is het echt gedoe als je een “druppel” als laadpas gebruikt en die aan je sleutelbos hebt? Je hebt sowieso al de handeling om te stekkeren, even je bos bij de laadpaal omhouden is toch niet zoveel moeite?

Je zou ook nog kunnen kijken in hoeverre je de NewMotion (Shell Recharge) instellingen automatisch kunt updaten via HA (of dat snel genoeg doorwerkt): https://account.shellrech...point/update/<laadpaalnr>
Het ‘gedoe’ zit ‘m in 2 laadpassen. Op dit moment gebruik ik alleen de zakelijke EV (geen bijtelling). Als mijn vrouw moet omstekkeren moet ze dus beide laadpassen gebruiken. Gebruikt ze de verkeerde dan gaat m’n werkgever de prive auto vergoeden en dat scenario wil ik voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:20

AlphaRomeo

FP PowerMod
Vaak zit er ook een temperatuur sensor in om te bepalen of de stekker/stopcontact niet te heet wordt. Verlengen is dus inderdaad geen goede optie. Wat wel kan misschien is een extreem simpele laadpaal zoals de Schneider wall box, die laad verder gewoon ongeregeld. Als je de laadstroom in de auto kunt begrenzen (en misschien ook wel als je slechts één fase aansluit) kun je laden op een lager vermogen.

Ding hangt nu een jaar bij mij aan de muur als hoofd-lader en dat werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Officieel niet. Ik heb een tijdje een elektrische motor gereden met een zelfbouw snellader in de topkoffer, die zat aan een type-2 kabel die in de laadkabel gaat. Om te snelladen bij 43kw palen of bij andere palen met vaste kabel was het een kwestie van een paar mm van de voorkant van de stekkerbehuizing af te schuren en dan kan het opeens wel. Alleen verlies je dan wel de mogelijkheid om te vergrendelen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Pagina: 1