Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romaantje_
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17-02 10:31
Na mijn aankoop van mijn nieuwe Iphone 16 wilde ik mijn oude gegevens overzetten via een back-up.
hierin kreeg ik telkens een foutmelding dat de back-up niet te downloaden was.

Na tijden contact met Apple te hebben gehad is er een conclusie getrokken dat de back-up niet terug te halen is. Super vervelend natuurlijk, al mijn foto's, video's en bestanden kwijt.
Wat ik tevens bijzonder vind, is dat dit niet terug te halen is uit de icloud (waar ik wel maandelijks voor betaal).

Is er iemand die deze situatie ook heeft mee gemaakt?
En wat zijn jullie ervaringen met vergoedingen van Apple in vergelijking met dit probleem of juist iets heel anders?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:20
Nee, maar waarom stond die back up dan alleen maar in iCloud? Kon je niet rechtstreeks van telefoon naar telefoon overzetten? Het is natuurlijk pas een back up als je ook een primaire locatie hebt waar die data staat. Dat lijkt hier niet het geval te zijn geweest.

Hier heb je de iOS 18 Software licence agreement: https://www.apple.com/legal/sla/docs/iOS18_iPadOS18.pdf
Lees even het stukje 8. Limitation of Liability op pagina 7 van de PDF. Volgens mij staat daar duidelijk dat Apple niet verantwoordelijk is voor loss of data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 08:13
Het is erg vervelend dat je foto’s, video’s en bestanden verloren zijn gegaan. Heb je de oude iPhone nog, of wat is er precies met dat toestel gebeurd?

Je bent zelf verantwoordelijk voor de back-ups die in iCloud staan. Apple zal hier geen compensatie voor bieden.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fondacio
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Archer_VC10 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:41:
Nee, maar waarom stond die back up dan alleen maar in iCloud? Kon je niet rechtstreeks van telefoon naar telefoon overzetten? Het is natuurlijk pas een back up als je ook een primaire locatie hebt waar die data staat. Dat lijkt hier niet het geval te zijn geweest.

Hier heb je de iOS 18 Software licence agreement: https://www.apple.com/legal/sla/docs/iOS18_iPadOS18.pdf
Lees even het stukje 8. Limitation of Liability op pagina 7 van de PDF. Volgens mij staat daar duidelijk dat Apple niet verantwoordelijk is voor loss of data.
Volgens mij bedoelt TS dat het om een lokale back-up gaat die gecorrumpeerd is geraakt. Daarnaast lijkt de TS te hebben aangenomen dat de verloren foto's en andere bestanden automatisch in iCloud werden opgeslagen, terwijl dat niet het geval is; je moet daarvoor automatische iCloud backups aan hebben staan en/of iCloud Photos gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romaantje_
Bedankt alvast voor de link van Apple.

Mijn oude iPhone is ingeruild bij de mediamarkt, het ging om een actie waarbij je je oude iPhone kon inruilen voor een tegoed bon, en die bon kon je vervolgens inleveren bij de aankoop van je nieuwe telefoon waardoor ik het dus niet direct makkelijk kon overzetten.
Ik dacht dus zo slim te zijn om een back up te maken, deze is dus wel gemaakt, de back up bestaat ook maar is alleen niet “open te maken”.
Verder gaat mijn technische kennis hierin niet heel ver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:27
Welke versie iOS had de iPhone van de back-up en welke versie iOS heeft je huidige iPhone?

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
SgtElPotato schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:33:
Welke versie iOS had de iPhone van de back-up en welke versie iOS heeft je huidige iPhone?
Het antwoord op deze vraag gaat leiden naar de eindconclusie. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Dat lijkt mij inderdaad ook het meest voor de hand liggende maar we mogen toch hopen dat de helpdesk van Apple dat bovenaan in het script heeft staan: "heeft u misschien een beta gedraaid op oude toestel met een nieuwere versie dan de stockversie van uw nieuwe phone?"

Mocht dat wel het geval zijn dan is er nog goede hoop voor de TS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:27
Dennisdn schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:49:
Dat lijkt mij inderdaad ook het meest voor de hand liggende maar we mogen toch hopen dat de helpdesk van Apple dat bovenaan in het script heeft staan: "heeft u misschien een beta gedraaid op oude toestel met een nieuwere versie dan de stockversie van uw nieuwe phone?"

Mocht dat wel het geval zijn dan is er nog goede hoop voor de TS :)
Dat lijkt me ook, ik weet niet hoe het zit met een hele oude iOS versie? Zijn die ook compatibel met de laatste iOS?

Zucht...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Nu online
SgtElPotato schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:53:
[...]

Dat lijkt me ook, ik weet niet hoe het zit met een hele oude iOS versie? Zijn die ook compatibel met de laatste iOS?
Volgens mij kan vooruit altijd, alleen achteruit niet.

Ik bedenk mij trouwens nog een optie voor de TS: er is vast wel een bekende die wat oude devices heeft liggen. Probeer daar de backup op terug te zetten en dan een rechtstreekse overdracht door hem naast de nieuwe te leggen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
SgtElPotato schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:53:
[...]

Volgens mij kan een back-up van een oude iOS-versie op een nieuwere versie worden hersteld. Maar een back-up van een hogere iOS-versie kan niet worden teruggezet op een oudere iOS-versie die op de iPhone draait.

Dus wellicht is het een kwestie van de iPhone 16 updaten naar de laatste iOS-versie, het toestel resetten en vervolgens de iCloud-back-up opnieuw terugzetten. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:41
Schrijf nu eerst maar eens duidelijk op wat er aan de hand is, want ik snap helemaal niks van je verhaal. Je backup kon niet 'gedownload' worden, waar stond die backup dan? Stond die in iCloud of op je computer? Verder raak je nooit foto's etc kwijt als die in iCloud staan, want die zitten niet in backups. Als je gewoon inlogt met hetzelfde AppleID op je nieuwe toestel en iCloud synchronisatie aanzet voor foto's, dan komen je foto's vanzelf weer tevoorschijn op je telefoon. Mits je dat natuurlijk op je oude toestel ook aan had staan, maar waarvoor zou je anders bijbetalen voor iCloud?

Natuurlijk krijg je geen compensatie van Apple, je bent zelf verantwoordelijk voor je data. Als je je telefoon ging inruilen en je wist niet hoe de backup-procedure werkte, dan had je altijd nog je telefoon met een kabeltje aan je laptop kunnen hangen en dan kun je zo de foto's naar je laptop kopieren. Hoe had je die compensatie voor je gezien? Kun je die foto's opnieuw maken als je genoeg geld hebt? Dat is toch niet hoe het werkt.

[ Voor 27% gewijzigd door PhilipsFan op 12-02-2025 15:04 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
PhilipsFan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:02:
Schrijf nu eerst maar eens duidelijk op wat er aan de hand is, want ik snap helemaal niks van je verhaal. Je backup kon niet 'gedownload' worden, waar stond die backup dan? Stond die in iCloud of op je computer? Verder raak je nooit foto's etc kwijt als die in iCloud staan, want die zitten niet in backups. Als je gewoon inlogt met hetzelfde AppleID op je nieuwe toestel en iCloud synchronisatie aanzet voor foto's, dan komen je foto's vanzelf weer tevoorschijn op je telefoon. Mits je dat natuurlijk op je oude toestel ook aan had staan, maar waarvoor zou je anders bijbetalen voor iCloud?
Misschien goed om te bedenken dat niet iedereen de kennis heeft om de terminologie en werking van back-ups en iCloud goed te begrijpen. Met andere woorden, probeer rekening te houden met wat jij ‘gewoon’ en begrijpelijk vindt, want dat is niet voor iedereen vanzelfsprekend. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romaantje_
Voor mij is dit inderdaad niet allemaal vanzelfsprekend, en ligt mijn kennis niet hier.

De backup heb ik gemaakt via instellingen >apple account>icloud>maak nu back up.

De toestellen stonden die tijd op de zelfde nieuwste ios software.
Ik heb ze al meerdere malen op verschillende iPhone’s proberen te zetten, met ook de nieuwste software maar ook naar oudere versies, helaas telkens zonder succes.

Hierbij twee foto’s van wat de telefoons aangeven bij het proberen terug te zetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NUHKK6QHaDSYRJ-jyZl3BTUkwHs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/axw1gtYcZusG2YswemwNnpKh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g48c9Fmv1ulIWN-5tOpPEfJTeV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xiRFfmBJJYTqPAmHJa6BYNbW.jpg?f=fotoalbum_large

Vanuit Apple Nederland, willen ze inderdaad dus wel een compensatie regelen omdat ze ook toe geven dat er een fout bij hun gelegen heeft (en inderdaad ben ik hier niet in thuis dus ik kan niet zo goed vertellen hoe of wat de fouten inhouden)
hierover ben ik nog in gesprek en in afwachting van de compensatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gr4mpyC3t
Romaantje_ schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:32:
Voor mij is dit inderdaad niet allemaal vanzelfsprekend, en ligt mijn kennis niet hier.

De backup heb ik gemaakt via instellingen >apple account>icloud>maak nu back up.

De toestellen stonden die tijd op de zelfde nieuwste ios software.
Ik heb ze al meerdere malen op verschillende iPhone’s proberen te zetten, met ook de nieuwste software maar ook naar oudere versies, helaas telkens zonder succes.
Oké, even voor de zekerheid: heb je de nieuwe iPhone al eens zonder back-up ingesteld? En welke iOS-versie staat er op dit moment op? De foutmelding geeft aan dat je een andere back-up moet kiezen, kan je die ook kiezen?

Eigenlijk is er ook nog een tweede route. Heb je al gecontroleerd of je foto’s en video’s echt weg zijn? Je kunt inloggen op iCloud via een computer. Als je daar inlogt, kun je misschien nog foto’s, video’s en/of bestanden terugvinden. Een instructie van Apple vind je hier.

[ Voor 4% gewijzigd door Gr4mpyC3t op 12-02-2025 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Een backup van je iPhone is vaak een last-resort. Natuurlijk krijg je zo alle instellingen en dergelijke terug, nagenoeg gelijk als van je oude iPhone.

Maar... er kan méér in de iCloud staan dan enkel backups. En dat is maar net hoe jij je telefoon eerder hebt ingericht. Zo kunnen je foto's gewoon in de cloud staan.

Log eens in op https://www.icloud.com/ en kijk wat je daar kunt vinden... Mogelijk kun je daar gewoon bij je foto's. En als dat zo is, dan kun je er ook voor kiezen om je nieuwe telefoon niet te herstellen vanuit backup. De foto's komen dan gewoon weer op je telefoon te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 15:31
PhilipsFan schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 15:02:
Schrijf nu eerst maar eens duidelijk op wat er aan de hand is, want ik snap helemaal niks van je verhaal. Je backup kon niet 'gedownload' worden, waar stond die backup dan? Stond die in iCloud of op je computer? Verder raak je nooit foto's etc kwijt als die in iCloud staan, want die zitten niet in backups.
Je doet hier een aanname en dat is een foute.
Bij mij staan de foto’s wel in de backup en niet op iCloud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:12
1. Log inderdaad eens in op www.icloud.com en ga naar foto's, grote kans dat daar je foto's nog staan (dat is het geval als iCloud foto's aan staan, dan bewaart Apple die niet in je reservekopie maar echt in een foto"map").
2. Probeer je nieuwe telefoon in te richten zonder Back-up, draai de laatste update, zet de telefoon terug naar fabrieksinstellingen en probeer daarna weer de back-up uit de iCloud terug te zetten.
3. heb je je oude iPhone toevallig een keer aan je Mac of een PC met iTunes gehangen ? grote kans dat er op de Mac /PC ook een lokale reservekopie is gemaakt, zie https://support.apple.com/en-ie/108809

• CloudPrutser
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-08 16:47
Back-up, back-up de back-up en back-up alles nog een keer.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06:58

nelizmastr

Goed wies kapot

CloudPrutser schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:04:
Van een toestel dat er niet meer is? Lastig.

I reject your reality and substitute my own

• Dennisdn
  • Nu online
CloudPrutser schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:04:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar normaal vrij neurotisch in ben en van mijn normale digitale archief backups thuis, in de schuur en zelfs bij mijn ouders heb liggen voor als er een vliegtuig neerstort op ons huis. Maar ik heb wel heel veel vertrouwen in de iCloud en behalve de dagelijkse automatische backups van de devices doe ik daar verder helemaal niets mee. (ok, alleen foto's dan heel zelden naar mijn eigen digitale archief).

Dat er in de iCloud aan Apple-site iets mis gaat hoor je vrijwel nooit, vandaar dit topic best interessant is om te volgen wat er gebeurd kan zijn en of het op te lossen is :)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Voor diegene die zeggen dat je iCloud moet backuppen: iCloud is praktisch onmogelijk om zelf te backuppen wegens “optimize storage”. iCloud biedt hier geen oplossing of mogelijkheden voor (los van handmatige acties).

🌞🍃

• CloudPrutser
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-08 16:47
kamerplant schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 07:44:
Voor diegene die zeggen dat je iCloud moet backuppen: iCloud is praktisch onmogelijk om zelf te backuppen wegens “optimize storage”. iCloud biedt hier geen oplossing of mogelijkheden voor (los van handmatige acties).
Ik snap dat niet iedereen even ver is, maar je kunt volgens mij als alternatief NextCloud gebruiken met iOS

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16-09 11:46
Wat ik niet snap: Je betaald maandelijks voor iCloud, en je foto's, video's en bestanden zijn weg?
Die staan dan toch nog in iCloud? Daar heb je de backup niet voor nodig.

Je kan: Een backup maken via iCloud (daar zitten je foto's niet eens in als je iCloud Photos gebruikt) of, iCloud gebruiken als cloud/sync dienst, of een combinatie van die 2.

Als je nu naar icloud.com gaat en daar inlogt, zie je dan niet gewoon je foto's en bestanden? Daar heb je namelijk de iPhone backup niet voor nodig.

• Romaantje_
Een eerdere back-up is wel mogelijk om te instaleren, dit heb ik ook gedaan.
Maar alsnog mis ik zo'n 1,5 jaar aan gegevens.

Op icloud.com heb ik inderdaad ook al eerder gekeken naar alle gegevens, maar het bijzondere: Alle gegevens van de eerdere back-up staan er wel op maar de missende gegevens van 1,5 jaar staan er niet op....
De nieuwe gemaakte foto's en bestanden komen er tevens wel op te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Niet online
Heb je ooit meegedaan aan een beta-programma van Apple om eerder een nieuwere versie van iOS te installeren? Zo ja, is de nieuwe telefoon ook voorzien van de iOS beta-versie?

Heb je je oude toestel gewist / naar fabrieksinstellingen gezet voordat je hem bij MM inleverde? Zo nee, ben je er dan al langs gegaan met de vraag of ze hem toevallig nog ergens hebben liggen en of je hem nog even mag gebruiken voor een restore?

Hoe oud was de telefoon die je hebt ingeruild, of beter hoe lang heb jij hem in gebruik gehad? Toevallig 1,5 jaar oud?

Heb je ook geprobeerd om via iTunes / Finder een backup terug te zetten? Zo ja, geven die een duidelijkere foutmelding aan bij het terugzetten? Heb je toevallig de disk van je PC in de gaten gehouden om te zien of iTunes een tijdelijke file wegschrijft die mogelijk de (incomplete) backup bevatten en heb je al geprobeerd om die file te openen?

Je hebt contact gehad met Apple, wat was hun reactie op jouw verhaal? Had je het gevoel dat ze jouw verhaal al 1000x eerder hebben gehoord of leken ze zelf ook verbaasd? En welke stappen hebben ze met jouw doorlopen in een poging om de backup te herstellen?
Pagina: 1