Sinds een paar dagen zie ik een apparaat op mijn WiFi netwerk dat ik niet kan plaatsen. Ik weet dat ik het kan blokkeren maar ik ben niet zo bang om gehackt te zijn oid, dus ik wil vooral de kans aangrijpen om mijn eigen netwerk kennis wat te vergroten. Hebben jullie tips waarmee ik zelf meer informatie kan achterhalen over dit apparaat?
Netwerk
Waar vraag ik hulp bij?
Ale tips en suggesties welkom.
Netwerk
- Router is een Fritzbox 7590
- Op elke verdieping 1 Fritz access point
- Alleen windows laptops in huis
- Alle telefoons zijn iPhone op 1 Samsung Galaxy na, die is al herkend
- Fritzbox herkent het apparaat en meldt het als "Android-4" met MACadres FA:8A:2D:5E:72:81 op 2.4 GHz
- Tool Wnetwatcher ziet hetzelfde apparaat af en toe online komen, dan verdwijnt het weer
- IP adres is 192.168.178.176 (Dynamisch)
- In Fritzbox het IP adres vastgeklikt om hopelijk verder onderzoek makkelijker te maken
- MAC adres op meerdere sites gezocht, nergens iets gevonden
- gezocht op Devicenaam "Android-4" - dat geeft vooral hits op Androis OS 4 uit ~2013
- In fritzbox zie ik ook een ipv6 adres
- In Fritzbox zag ik connectie op het access point op de 1e verdieping met 5 GHz, 1.1 Gbit/s
- In Fritzbox zag ik later ook WPA3, WMM (Qos), 2.4 GHz connected met Channel bandwidth 20 MHz, 2xsend en 2x receive data streams
Waar vraag ik hulp bij?
- Generiek: hoe kan ik verder onderzoeken welk apparaat dit is?
- Met welke tool(s) kan ik beter monitoren wanneer, hoe vaak en hoe lang dit apparaat online is? Ik zie nu enkel dat het af en toe opkomt maar alleen als ik de laptop aan laat en zit te kijken. Hoe log ik dit beter? Als het snachts elk uur actief is dan zal het eerder een apparaat zijn bijv.
- Kan ik zien wat dit apparaat doet op het netwerk?
Ale tips en suggesties welkom.
[ Voor 5% gewijzigd door jaspov op 11-02-2025 16:10 ]