inregelen vloerverwarming in combinatie met warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libo1949
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 27-09 09:01
Ik verwarm mijn huis met een Elga Ace hybride warmtepomp (6 kWh) met als backup een Remeha Calenta cv-ketel. Gasverbruik ca 200 m3/jaar, waarvan ca. 100m3 voor SWW. Stroomverbruik van de warmtepomp ca 2800 kWh.
Vrijstaand huis uit 1963, goed geïsoleerd. Vloerverwarming en radiatoren beneden en radiatoren op 1e en 2e etage. Alle radiatoren staan open Ligging op het zuiden en we vangen veel zon (als die ooit weer eens gaat schijnen). Thermostaat continue op 20 C.

Ik heb Shelly temperatuursensoren op de aan- en uitvoer van de EA6 en op de aan- en uitvoer van de vloerverwarming verdeler (Therminon composite hybride; 3 zones) bevestigd. De flowmeters staan op 2 lt/min. Er zijn ook een paar digitale thermometers aan de aanvoer en afvoer van een paar radiatoren.

De EA6 draait met een gemiddelde delta T van 4,5 (max. 31C en min. 28,4C). Maar de delta T van de aan- en uitvoer van de vloerverwarming is veel lager:
- Zone 1: 28,6 – 26,2 (C); delta T: 2,5
- Zone 2: 28,2 – 26,4 (C); delta T: 1,8
- Zone 3: 28,7 – 26,7 (C); delta T: 2,1
De radiatoren volgen de temperatuur van de warmtepomp ook niet goed (delta T 1,8C)
Het huis blijft prima op temperatuur en het is comfortabel genoeg. Op de etages is het wat kouder (17C), maar dat is geen probleem.

Deze delta T van de vloerverwarming en radiatoren lijkt me te laag en ik heb mijn installateur gevraagd wat we hieraan kunnen doen maar hij geeft aan dat de flowmeters strak op 2 moeten staan.
Hebben jullie een advies?

...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Welk probleem wil je oplossen?

Want:
Het huis blijft prima op temperatuur en het is comfortabel genoeg. Op de etages is het wat kouder (17C), maar dat is geen probleem.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iichel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 10:46

iichel

Gazoooo

Wil je niet alle delta T's van je vloerverwarming ongeveer op hetzelfde hebben? 2.5 en 1.8 is best een groot verschil. Dus de groep met een hogere delta T iets knijpen en/of de groep met een lagere delta T open zetten?

"It's called a motor race." - M. Masi 2021