Leidingwerk keuren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-08 19:58
Komend jaar gaan we ons huis uit 1899 renoveren. Oorspronkelijk een boven- en benedenwoning, die 25 jaar terug zijn samengevoegd. 120 m2 over 3 verdiepingen. Op de BG komt oa schuimbeton met vloerverwarming; daarnaast voorzetwanden in hele huis. Op dit moment zit alle electra nog op de wanden en is de riolering bijv. van 1930.

Ik maakte een lijstje van het benodigde werk, installatiebedrijf kwam kijken en stuurde me na weken wachten en tig keer nabellen een mooie offerte van 20k.

Ik heb goede hoop dat ik die 20k elders nog wel wat naar beneden kan krijgen, maar het blijft zoveel dat ik nu toch zit te kijken om het meeste leidingwerk dan toch zelf te doen.

Gaat om:
- Vervanging riolering op BG en standleiding (op BG liggen nu nog de gresbuizen uit 1930). Ontluchtertje erbij op het dak, ivm stankoverlast.
- Gasleiding van gasmeter naar CV 2e verdieping
- Waterleiding op BG vervangen (deels nog lood); aanleg nieuwe leidingen naar badkamer 2e verdieping (wordt vernieuwd) en nieuw aan te leggen douche 1e verdieping
- TV/internetkabel integreren in meterkast en binnendoor doortrekken naar 1e verdieping, zodat de leiding naar de oude bovenwoning van de gevel af kan
- Electra BG aanleggen vanaf centraaldoos (centraaldoos laten installeren)
- Aansluiting vloerverwarming op verdeler + op de twee bovenverdiepingen CV-leidingen verleggen ivm plaatsing voorzetwanden

Dan blijft er nog een klein stukje over dat ik persoonlijk (mijn man denkt daar anders over) wel graag uitbesteed:
- Aanpassingen aan stoppenkast (verplaatsing en aanpassing ivm verzwaring; extra groep voor warmtepomp; gemoderniseerde stoppenkast van oude bovenwoning naast stoppenkast oude bovenwoning plaatsen); aanleg centraaldoos op BG
- Hoofdkraan waterleiding stukje verplaatsen (de meter zelf staat bij buren)
- Riolering die ik ga aanleggen, op de erfgrens aansluiten op gresbuis naar riool. (Of 700 euro aan gemeente geven om nieuwe rioolaansluiting te realiseren.)

Op zich zie ik er niet tegenop. Ik ga me hier op tweakers en elders nog wat beter inlezen en ga dan denk ik even kijken of ik m'n plan (diameters, type buis etc.) vooraf even kan voorleggen aan een erkende loodgieter die me dan wellicht dan nog voor wat fouten kan behoeden.

Vraag me alleen af of het nog meerwaarde heeft / slim is om het leidingwerk dat ik geplaatst heb, na afloop ook nog te laten 'keuren' door een erkend loodgieter / electricien? Is dat bijv. handig bij verkoop, tbv bouwkundige keuring? Tegen de tijd dat we het verkopen zit het weggewerkt in de vloer/wanden etc. dus dat keurt dan lastig.

'Alle leidingwerk door ons persoonlijk vernieuwd' verkoopt misschien niet heel lekker? :D Of valt dat mee...

[ Voor 13% gewijzigd door Purk80 op 11-02-2025 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
In België hebt je easykit en sack enzo, die "zelfbouw met advies" aanbieden, bekijk dat eens. Je kan bijvoorbeeld de stoppenkast voorbereid krijgen, dan moet je zelf nog de huisbedrading aansluiten en stopcontacten/schakelaars/... plaatsen.
Zij kunnen ook voor bepaalde zaken "keuring" doen (vloerverwarming geven ze 10 jaar garantie bijvoobeeld).

[ Voor 18% gewijzigd door naftebakje op 11-02-2025 15:09 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 20-09 13:50
Purk80 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:01:

'Alle leidingwerk door ons persoonlijk vernieuwd' verkoopt misschien niet heel lekker? :D Of valt dat mee...
Het moment dat ik dat hoor daalt mijn interesse onmiddellijk met minimaal 25K (ik ben monteur)

Of het goed is of niet kan ik niet meer zelf beoordelen en dan wil ik mij indekken tegen als er wel prutswerk in de installaties voorkomt, misschien zit het volgens de regels, misschien gaat er na 2 jaar een knelkoppeling lekken die je in beton hebt gegoten, zitten. de groepen van electra door elkaar en zijn de bochten van de leidingen zo scherp dat je er niets nieuws meer door krijgt.

Maar gelukkig is daar een oplossing voor. Veel foto's nemen en duidelijke schema's / tekeningen. Als ik die zie en dat ziet er allemaal goed uit, dan vervalt mijn aanleiding om lager te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:38

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Groningerkoek schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 16:29:
[...]

Het moment dat ik dat hoor daalt mijn interesse onmiddellijk met minimaal 25K (ik ben monteur)

Of het goed is of niet kan ik niet meer zelf beoordelen en dan wil ik mij indekken tegen als er wel prutswerk in de installaties voorkomt, misschien zit het volgens de regels, misschien gaat er na 2 jaar een knelkoppeling lekken die je in beton hebt gegoten, zitten. de groepen van electra door elkaar en zijn de bochten van de leidingen zo scherp dat je er niets nieuws meer door krijgt.

Maar gelukkig is daar een oplossing voor. Veel foto's nemen en duidelijke schema's / tekeningen. Als ik die zie en dat ziet er allemaal goed uit, dan vervalt mijn aanleiding om lager te bieden.
Het is natuurlijk een beetje gechargeerd, maar je hebt een punt. Het moet gewoon net werk zijn.

Maar laten we eerlijk zijn, als je met wat ervaring een meterkast open doet. Weet je eigenlijk binnen 5 seconden hoe de vlag er bij hangt.

Hetzelfde met de plak-gootjes waaruit her en der stukjes draad vertreken naar god weet waar :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
AtomicShockwave schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:30:
[...]

Het is natuurlijk een beetje gechargeerd, maar je hebt een punt. Het moet gewoon net werk zijn.

Maar laten we eerlijk zijn, als je met wat ervaring een meterkast open doet. Weet je eigenlijk binnen 5 seconden hoe de vlag er bij hangt.

Hetzelfde met de plak-gootjes waaruit her en der stukjes draad vertreken naar god weet waar :+
Die meterkast laten ze door aan monteur aansluiten ;)

Ik wil juist vertrouwen hebben in wat ik niet kan zien, een techneut kan ook fouten maken maar als een loodgietersbedrijf het riool aanlegt heb ik meer vertrouwen erin dat alle afschotten goed liggen, dat alle bochten goed zijn dan dat een "kantoorpik" zegt dat die het zelf gedaan heeft.

En als het werkt goed is, dan heeft het alleen maar meerwaarde voor jezelf en bij verkoop als alles goed gedocumenteerd is en op beeld vastligt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flo-rist
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:26
Sowieso is één offerte natuurlijk géén offerte. Ik zou beginnen met minimaal nog een offerte te vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maar waarom zou je dat vertellen? En ben je van plan hem heel spoedig door te verkopen, dan kan ik me voorstellen dat er nog naar gevraagd wordt. Als je over 10 jaar hem verkoopt lijkt mij echt niet dat iemand alle bonnetjes van de verbouwing wil gaan zien.

Plus dat er natuurlijk genoeg voorbeelden hier langs komen van de puinhoop die de 'professionals' ervan maken. Dus als je het netjes doet, verwacht ik niet dat je bij de verkoop over X jaar hier iets van merkt. Uiteraard wel als het dus netjes is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:39
Ik maakte een lijstje van het benodigde werk, installatiebedrijf kwam kijken en stuurde me na weken wachten en tig keer nabellen een mooie offerte van 20k.
Het is al gezegd: 1 offerte is geen offerte.
Maar als je er ook nog achteraan moet bellen.... dat is voor mij al een rode vlag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:23
Door de laatste alinea krijg ik het idee van iemand die oude huis koopt, renoveert en dan verkoopt. Niets mis mee, maar dat geeft wel antwoord op de vraag "hoe lang wil je er nog wonen".

Persoonlijk ben ik nogal bang voor "zelf gebeund", omdat je ook geen garanties hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
99ruud99 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:20:
Door de laatste alinea krijg ik het idee van iemand die oude huis koopt, renoveert en dan verkoopt. Niets mis mee, maar dat geeft wel antwoord op de vraag "hoe lang wil je er nog wonen".

Persoonlijk ben ik nogal bang voor "zelf gebeund", omdat je ook geen garanties hebt.
Tegelijk lijkt mij dat je winstmarge daarbij snel naar nul gaat als je alles gaat laten doen door aannemers die niet je vriendje al zijn. Ik heb inderdaad ook een beetje dat idee gebaseerd op TS, maar beide is mogelijk, dus kijken wat TS zegt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:54
Ik zie gasleiding verplaatsen en groep voor warmtepomp in 1 post. Ik vind dat verwarrend. na een enorme renovatie gebruik je toch geen gas meer?
Groep voor zonnepanelen mis ik dan weer.

Neem je dat mee in je nieuwe offerte aanvraag?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Purk80
flo-rist schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:43:
Sowieso is één offerte natuurlijk géén offerte. Ik zou beginnen met minimaal nog een offerte te vragen.
Ga ik ook doen hoor. Maar ik had in mijn naiviteit 6k begroot. Het verschil is dus wel heel groot. Daardoor ging ik over de hobbel heen om me in te lezen en kwam tot de conclusie dat ik eigenlijk heel veel van dit werk volgens mij zelf wel kan; alleen wel graag met wat advies om me voor domme fouten te behoeden. De tijd heb ik op het moment wel, daar hangt het niet op, en het geld dat we besparen kunnen we heel goed gebruiken om een uitbouw te realiseren, wat weer best een grote wens is.

en overal offertes opvragen terwijl ik al weet dat het waarschijnlijk niet in budget gaat passen... dat vind ik voor die bedrijven ook best zonde. (Ben zelf ook ondernemer geweest; kan zoveel tijd gaan zitten in opnamen van offertes; vind dat je daar als klant ook wel prudent mee mag omgaan). Dus nog 1 offerte ga ik wel opvragen, maar als die bijv. nog steeds op 15k zit, dan wordt het toch de optie zelf doen

[ Voor 22% gewijzigd door Purk80 op 12-02-2025 10:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
[...]Het moment dat ik dat hoor daalt mijn interesse onmiddellijk met minimaal 25K (ik ben monteur)

Of het goed is of niet kan ik niet meer zelf beoordelen en dan wil ik mij indekken tegen als er wel prutswerk in de installaties voorkomt, misschien zit het volgens de regels, misschien gaat er na 2 jaar een knelkoppeling lekken die je in beton hebt gegoten, zitten...
Das grappig, een collega electronicus heeft zijn hele huis zelf verbouwd (inclusief draagbalken plaatsen, ringbalken gieten, waterleidingen, riolering, verwarming, electriciteit, ...). Voor de keuring van de gasketel moest een loodgieter komen, die heeft één stukje waterleiding gelegd... kan je raden waar hij een lek had?

Zelf bij verbouwing thuis erg veel gedaan, alleen aan de bedekking van het nieuw dak van de uitbouw niet gekomen want wou daar geen risico lopen; zit er geen lek in dat dak zeker 8)7

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
naftebakje schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:09:
In België hebt je easykit en sack enzo, die "zelfbouw met advies" aanbieden, bekijk dat eens. Je kan bijvoorbeeld de stoppenkast voorbereid krijgen, dan moet je zelf nog de huisbedrading aansluiten en stopcontacten/schakelaars/... plaatsen.
Zij kunnen ook voor bepaalde zaken "keuring" doen (vloerverwarming geven ze 10 jaar garantie bijvoobeeld).
Ik zit in Noord-NL, ik kan me voorstellen dat ze hier niet komen keuren. Maar zoiets als dit zou inderdaad heel prima zijn. Mocht iemand zo'n partij weten die ook in (N)-NL actief is dan hou ik me aanbevolen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Pat911 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:13:
[...]

Het is al gezegd: 1 offerte is geen offerte.
Maar als je er ook nog achteraan moet bellen.... dat is voor mij al een rode vlag.
Ja de red flags waren er al hoor, hij heeft ook gedonder in z'n bedrijf weet ik inmiddels (compagnon vertrokken) en daarom zijn uurtarief omhoog gegooid. Dus ongetwijfeld kan het lager. Maar naar de 6000 euro die ik in m'n naiviteit begroot had... dat vermoed ik niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:57
Vraag eens bij Vereniging Eigen Huis naar een dergelijke keuring. Zij doen ook opleverkeuringen voor nieuwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
[...]

Die foto's stuur je dan door naar de bouwkundige als de kopers een bouwkundige keuring vragen? Of hoe werkt zoiets?

Bij koop van ons huidige (eerste) huis wisten we dat alles enorm oud was; daar boden we dus ook naar. Maar ik heb dus geen ervaring met de situatie 'gerenoveerd huis kopen'. Hoe verdien je je renovatie terug bij verkoop... We willen binnen een jaar of 2-3 wel verhuizen (stad uit, meer groen; en anders op z'n minst een kindvriendelijker buurt). Dus zoveel tijd gaat er niet overheen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
naftebakje schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:07:
[...]
Das grappig, een collega electronicus heeft zijn hele huis zelf verbouwd (inclusief draagbalken plaatsen, ringbalken gieten, waterleidingen, riolering, verwarming, electriciteit, ...). Voor de keuring van de gasketel moest een loodgieter komen, die heeft één stukje waterleiding gelegd... kan je raden waar hij een lek had?

Zelf bij verbouwing thuis erg veel gedaan, alleen aan de bedekking van het nieuw dak van de uitbouw niet gekomen want wou daar geen risico lopen; zit er geen lek in dat dak zeker 8)7
Laat ik het anders zeggen, ik heb jaren en installatiebedrijf gehad in Nederland en gemiddeld genomen levert de vakman veel beter werk af dan de doe-het-zelver, dit neemt niet weg dat sommige doe-het-zelvers een zeer puik stukje werk hadden gemaakt, en sommige collega vaklui beter een beroepsverbod zouden krijgen. Maar het percentage faalhazen is bij doe-het-zelvers was wel dusdanig hoog dat ik moeite heb gekregen om ze op hun mooie blauwe ogen te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Sissors schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 17:59:
[...]

Maar waarom zou je dat vertellen? En ben je van plan hem heel spoedig door te verkopen, dan kan ik me voorstellen dat er nog naar gevraagd wordt. Als je over 10 jaar hem verkoopt lijkt mij echt niet dat iemand alle bonnetjes van de verbouwing wil gaan zien.

Plus dat er natuurlijk genoeg voorbeelden hier langs komen van de puinhoop die de 'professionals' ervan maken. Dus als je het netjes doet, verwacht ik niet dat je bij de verkoop over X jaar hier iets van merkt. Uiteraard wel als het dus netjes is.
We willen over 2-3 jaar wel verkopen. In die zin vrij vlot.

Sowieso dus inderdaad maar alle leidingschema's die ik nu in klad / met podlood heb, strak op de computer intekenen. En tijdens de uitvoering veel foto's maken.

Een 'echte' keuring heeft daar bovenop dan geen meerwaarde meer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
Purk80 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:12:
[...]

Die foto's stuur je dan door naar de bouwkundige als de kopers een bouwkundige keuring vragen? Of hoe werkt zoiets?

Bij koop van ons huidige (eerste) huis wisten we dat alles enorm oud was; daar boden we dus ook naar. Maar ik heb dus geen ervaring met de situatie 'gerenoveerd huis kopen'. Hoe verdien je je renovatie terug bij verkoop... We willen binnen een jaar of 2-3 wel verhuizen (stad uit, meer groen; en anders op z'n minst een kindvriendelijker buurt). Dus zoveel tijd gaat er niet overheen
Die foto's houdt je voor jezelf zodat je zelf te alle tijde weet wat er waar loopt, en bij verkoop draag je die over naar de nieuwe eigenaar. En natuurlijk vertel je bij verkoop dat alle installaties uitstekend gedocumenteerd zijn want dat is meerwaarde en wil iemand dit inzien dan kan dat natuurlijk.

Nu heb ik wat OCD, maar als ik een wandje thuis opnieuw doe dan gaat er een nieuwe foto van een overzicht van de muur met de nog niet weggespeelde leidingen en zet ik er wat maten bij gemeten vanaf plafond en een zijmuur zodat ook ikzelf nooit dat gedoe heb van "kan ik hier wel boren" Het verbaast mij hoe weinig mensen dit doen. Sommigen renoveren een heel huis en voordat het af is hebben ze al door de eerste leidingen geboord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
99ruud99 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:20:

We wonen hier nu 11 jaar. Op zich zitten we qua locatie (school / kinderen) hier nu ook wel goed. Alleen: we zouden graag de stad uit willen. Meer groen, kindvriendelijker etc etc. Maar... onduidelijkheden met werk, daardoor nog niet duidelijk welke kant het dan handig is om 'de stad uit te gaan'. En liefst zou ik m'n ouders (in de 70) enthousiastmeren voor een aanleunwoning; maar die zijn daar mentaal nu echt nog niet klaar voor; dat proces heeft ook een jaar of 2 nodig denk ik.

Op dit moment is het huis daarnaast in een staat dat makelaars aangeven dat we erg veel zouden inschieten bij verkoop; de 3 die we langs hebben gehad, raadden eigenlijk stuk voor stuk aan om eerst te renoveren. Als we tk zetten zou het met de huidige staat van het huis te onzeker zijn hoe lang het tk staat en te onzeker wat het opbrengt. Eigenlijk een gevalletje 'eerst huidige huis verkopen en dan pas wat nieuws gaan kopen'. Dat willen we met de kinderen dan weer liever niet.

Daarom na heel wat gemits en gemaar dus besloten om toch eerst de renovatie te doen; zodat het huis daarna strak getaxeerd kan worden en we éérst iets anders kunnen kopen en dán ons huidige huis met vertrouwen te koop kunnen zetten.

Maar goed, dat is de backstory.

Het is dus iig geen verhaal van 'even een huis flippen'. Prachtig huis, veel authentieke details en dichtbij CS en voorzieningen, met daarnaast een serie dikke minpunten, waar we zelf ook steeds tegenaan blijven lopen. We willen er echt wat moois van maken, voor onszelf en ook voor toekomstige bewoners

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Groningerkoek schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:19:
[...]

Die foto's houdt je voor jezelf zodat je zelf te alle tijde weet wat er waar loopt, en bij verkoop draag je die over naar de nieuwe eigenaar. En natuurlijk vertel je bij verkoop dat alle installaties uitstekend gedocumenteerd zijn want dat is meerwaarde en wil iemand dit inzien dan kan dat natuurlijk.

Nu heb ik wat OCD, maar als ik een wandje thuis opnieuw doe dan gaat er een nieuwe foto van een overzicht van de muur met de nog niet weggespeelde leidingen en zet ik er wat maten bij gemeten vanaf plafond en een zijmuur zodat ook ikzelf nooit dat gedoe heb van "kan ik hier wel boren" Het verbaast mij hoe weinig mensen dit doen. Sommigen renoveren een heel huis en voordat het af is hebben ze al door de eerste leidingen geboord.
Goeie. "Alle installaties gerenoveerd en goed gedocumenteerd". Je hebt gelijk, daar zou ik zelf als koper bij een nieuw huis ook echt blij mee zijn.

Wordt er bij een bouwkundige keuring bij verkoop eigenlijk niet gekeken naar installaties? Het deel dat zichtbaar is dan althans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
No Hands schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:58:
Ik zie gasleiding verplaatsen en groep voor warmtepomp in 1 post. Ik vind dat verwarrend. na een enorme renovatie gebruik je toch geen gas meer?
Groep voor zonnepanelen mis ik dan weer.

Neem je dat mee in je nieuwe offerte aanvraag?
Zonnepanelen zitten er al op, die groep in de meterkast is er dus al.

Warmtepomp wordt hybride met mogelijkheid voor upgrade naar all-electric, omdat de cv-ketel er nog maar 2 jaar in zit (gaf er toen midden in de winter de brui aan). Daarnaast hybride omdat we midden tussen bebouwing zitten. Als de wp in praktijk toch geveel geluidshinder geeft, willen we terug kunnen naar gas.

[ Voor 13% gewijzigd door Purk80 op 12-02-2025 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
Purk80 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:26:
Wordt er bij een bouwkundige keuring bij verkoop eigenlijk niet gekeken naar installaties? Het deel dat zichtbaar is dan althans?
Oppervlakkig, de kraan wordt opengezet en het toilet wordt doorgespoeld en loopt het water snel weg dan is het riool goed bevonden en er komt water uit de kranen dus de waterleiding is ook goed. Branden alle lampen in huis en is de meterkast redelijk dan is de elektrische installatie ook goed. Als ze dan geen opvallende dingen tegenkomen bij een snelle visuele inspectie dan is al je leidingwerk goed. Maar er wordt niet in centraaldozen gekeken, de kap wordt niet van de meterkast afgehaald, men kijkt vaak niet onder de vloer, er wordt niets gemeten.

"Zo'n keuring zie ik meer als "ja het werkt nu goed en zal dat waarschijnlijk nog wel een tijdje blijven doen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
peter-rm schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:11:
Vraag eens bij Vereniging Eigen Huis naar een dergelijke keuring. Zij doen ook opleverkeuringen voor nieuwbouw.
Ah kijk, daar ga ik achteraan.

Iemand hier die daar in praktijk ervaring mee heeft?

Of met keuring van zelf aangelegde installatie door andere partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purk80
Groningerkoek schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:15:
[...]

Laat ik het anders zeggen, ik heb jaren en installatiebedrijf gehad in Nederland en gemiddeld genomen levert de vakman veel beter werk af dan de doe-het-zelver, dit neemt niet weg dat sommige doe-het-zelvers een zeer puik stukje werk hadden gemaakt, en sommige collega vaklui beter een beroepsverbod zouden krijgen. Maar het percentage faalhazen is bij doe-het-zelvers was wel dusdanig hoog dat ik moeite heb gekregen om ze op hun mooie blauwe ogen te vertrouwen.
Geldt dat ook voor doe-het-zelvers die hun leidingplan vooraf hebben voorgelegd aan zo'n vakman, en de boel na afloop door een vakman hebben laten nalopen? Die tussenweg zoek ik dus eigenlijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:23
*enkel in België.

In België krijg je een verplicht AREI certificaat over de elektra werken...

Laat ik het zo zeggen; toen ik zelf aan slag ging kwam ik verschillende kleuren kabels aan elkaar geknoopt tegen. Ik kwam aangesloten kabels zonder afdopping tegen. Ik kwam een tuinhuis, garage en alle buiten stopcontacten op 1 groep tegen... Ik kwam binnenkabels zonder mantel of buis in de grond op 10 cm diepte tegen...

Die keuring is werkelijk niets waard...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
Purk80 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:40:
[...]

Geldt dat ook voor doe-het-zelvers die hun leidingplan vooraf hebben voorgelegd aan zo'n vakman, en de boel na afloop door een vakman hebben laten nalopen? Die tussenweg zoek ik dus eigenlijk...
Het probleem is dat ik niet weet hoe die controle is gedaan, het is in Nederland toch al lastig omdat er eigenlijk helemaal geen controle op bijvoorbeeld elektra is, keuringen zijn niet verplicht en iedereen mag maar aankloten en controle ontbreekt volledig.

Ik heb in Zwitserland gewoond en daar zijn installaties in zeer grote getale echt zeer goed, maar controle is dan ook goed geregeld, er zijn wettelijk verplichte keuringen en het vak is beschermd zodat alleen een gecertificeerde elektricien goed kan keuren. Ook de verzekeringen doen daaraan mee en hebben strenge eisen.

Nu woon ik in Zweden en zie ik vooral het gevolg van het wel goed op papier hebben, maar dat de naleving op deugdelijke controle slecht is waardoor je die alsnog niet kunt vertrouwen. Kennis hier in het dorp verbouwd een bedrijfspand om tot huurunits en die doet alles zelf, de installatie zier er op het ook redelijk uit, maar er gaan zeker dingen mis. Certificatie is geen probleem want hij heeft 800km verderop een elektricien gevonden die voor een vergoeding even snel kijkt via een videoverbinding op de telefoon en hem daarna de certificaten opstuurt.

Maar van alle rijke landen waar ik vertrouwt ben met installaties verbaasd het mij hoe ongelofelijk veel bagger je in Nederland vind in installaties, en dat komt door de combinatie van doe-het-zeft cultuur en het zo goed als volledig vrijgeven van wie wat mag doen en het gebrek aan certificering.
Pagina: 1