Gasloos wonen zonder warmtepomp, kan dat?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LWB89
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 08-05 10:43
Hallo mede Tweakers,

Dit is het eerste topic die ik zelf start dus verbeter me vooral als ik onduidelijkheden of iets dergelijks in het topic heb.. Ben op zoek naar advies, ik zal eerst de situatie even toelichten.

Wij hebben in september '23 een vrijstaand huis gekocht met zo'n 160m2 oppervlakte verdeeld over twee verdiepingen (geen zolder). We hebben inmiddels het gehele dak laten vervangen, de buitengevel en alle kozijnen.

Dak R-waarde 6.4
Gevel R-waarde 5.2
Kozijnen Kunststof HR+++

Verder hebben we al een deel van de vloer beneden vervangen door schuimbeton met een R-waarde van 11.. Het was óf vol met schuimbeton óf eerst vullen met zand. Kruipruimte van 90cm met een betonnen werkvloer eronder. We hebben overwogen om een broodje ligger vloer te plaatsen, dit was echter duurder en je houdt dan nog zo'n 40cm kruipruimte over.

Verwarmen:

Boven hebben we 4 slaapkamers, een badkamer én een kast waar de WTW staat. De slaapkamers worden niet verwarmd, de badkamer is voorzien van elektrische vloerverwarming.

Beneden een slaapkamer met badkamer, woonkamer en keuken. De woonkamer en keuken zijn nu nog verwarmd met radiatoren.

Toekomst:
Ik zou graag de stap willen maken naar gasloos huis en zou dit het liefst doen zonder een warmtepomp, reden is de kosten (3 offertes, goedkoopste tot nu toe 12k).

Mijn idee voor nu is:
Warm water met een warmtepompboiler 260L.
Verwarmen van woonkamer en keuken met palletkachel (houtkachel kan ook) en airco.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Of is het advies toch totaal anders en kan dit helemaal niet.

[ Voor 3% gewijzigd door LWB89 op 11-02-2025 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:05

paQ

Vroeger stookten mensen ook zonder warmtepomp... of gas... Dus alles kan :)
Stoken met een palletkachel zal wel grofweg (of bijna) 2 x zo duur zijn als met een wp.

Wat behelst de 12k offerte?(nieuwsgierig)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:27
ja, hoor dat kan zonder problemen, er zijn alleen vele maren.
ik heb 2 vrienden die doen het zonder warmtepomp of gas.
(oke het koken gaat dan nog wel met gas, maar dat zijn butagas tankjes, dus een ander soort gas.)
verwarming doen ze gewoon met hout.
(laten we wel wezen, de vrienden dat zijn behoorlijke knoesten, die kunnen een deukje hebben en zijn zeker geen watjes. je levert gewoon veel aan luxe in als je dit doet, het is niet voor iedereen weggelegd.)

probleem zit hem eerder in dit geval ben ik bang bij jouw.
(ik wel je niet tegen het hoofd stoten, maar zachte heel meesters maken stinkende wonden, dus relatieveer en eet de soep niet zo heet als hij word opgediend.)
een warmtepomp die werkt met lucht als warmte bron en lucht binnen om de warmte af te staan, dat heet airco.
dus ja airco is een warmtepomp dus is eigenlijk met warmtepomp werken.
(net zo als je koelkast, dat is eigenlijk ook een warmtepomp, dus ik gok dat je al een warmtepomp in huis hebt.)

zodra je een offerte vraagt voor een warmtepomp.
dan denkt de installateur kassa, en krijg je vaak een lux systeem met een luxe prijs van al snel 12k€ of meer.
dat is 1 van de redenen, dat veel tweakers hier een warmtepompboiler kopen.
iemand met een beetje handigheid, die sleutelt dat ding zo op zijn plek.
(het grootste probleem van een warmtepompboiler is het op zijn plek sjouwen.
moet die naar zolder, dan maak je borst maar nat, snel een 100kilo dat gaat niet makkelijk een trap op.
daarna stelt de rest niks meer voor.)
veel tweakers die nemen dan een 5kW monoblock warmtepomp.
die koop je voor +/-4k€, 2 buisjes aan je verwarming en 1 of 2 elektra aansluitingen.
en de klussende tweaker is klaar en nog lang geen 12k€ er aan besteed.
(ik schrijf even versimpeld, komt allemaal wel meer kleine dingen bij kijken, maar die zijn per situatie anders.)

mijn verwarming systeem bestaat uit: 1x 1,4kW monoblock ventilatie warmtepomp. 3k€
1x boiler 1k€
1x 5kW monobock warmtepomp 0,5k€ (oke deze was 2de hands, koopje die ik niet kon laten schieten)
zelf in elkaar geschroefd, dus niet al te duur. ;)

maar het belangrijkste: of je nu stookt met gas of met warmtepomp.
verwarmen is altijd duur, dat gaat gewoon weg nooit goedkoop.
ook stoken met pellet kachel is duur.

verstandig is: neem de kosten van een gasketel + 10 jaar lang gas gebruiken (inc vastrecht etc etc).
dan kom je er snel achter dat het ook gewoon weg duur is. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Zet eens op papier (met wat aannames, je kunt niet in de toekomst kijken) wat de verschillende opties kosten over een tijdsbestek van 15jaar.

Denk aan aanschafkosten, verbruik, reparaties, vastrecht, onderhoud.

Misschien is die 12k wel goedkoper, misschien is de pelletkachel wel duurder. Nu weet je het niet.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LWB89
Het idee van de palletkachel is vooral om te kunnen bij-verwarmen als de airco het zwaar heeft in de winter en ook voor een stukje sfeer..

Verder inderdaad goed om alle kosten bij elkaar op te gaan tellen en door te rekenen.

De offertes voor WP waren een 8 kw pomp met 260L vat, die moet ik nog even opzoeken in de mail hoe de offerte precies vormgegeven was.

Het gasloos verwarmen van het huis zie ik voor mezelf vooral als doel om een jaren 70 woning met energielabel G (toen we kochten) om te toveren naar een gasloos huis waar je ook kan genieten van comfort.

Allicht ook nog maar eens een goed gesprek aangaan met een installateur om te kijken of warmtepomp wel goedkoper kan dan de reeds gemaakte offertes..

Hoofdzakelijk vind ik het gewoon enorm lastig om hierin een "goede" keus te maken :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Laatst online: 15:05

paQ

LWB89 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:36:
Het idee van de palletkachel is vooral om te kunnen bij-verwarmen als de airco het zwaar heeft in de winter en ook voor een stukje sfeer..

Verder inderdaad goed om alle kosten bij elkaar op te gaan tellen en door te rekenen.

De offertes voor WP waren een 8 kw pomp met 260L vat, die moet ik nog even opzoeken in de mail hoe de offerte precies vormgegeven was.

Het gasloos verwarmen van het huis zie ik voor mezelf vooral als doel om een jaren 70 woning met energielabel G (toen we kochten) om te toveren naar een gasloos huis waar je ook kan genieten van comfort.

Allicht ook nog maar eens een goed gesprek aangaan met een installateur om te kijken of warmtepomp wel goedkoper kan dan de reeds gemaakte offertes..

Hoofdzakelijk vind ik het gewoon enorm lastig om hierin een "goede" keus te maken :-(
Ah, maar als je al voor een wpb gaat, kun je dat vat alvast eruit laten. Wedden dat dat zo al 3k scheelt?
Eens met hierboven. Reken e.e.a. eens door over 15 jaar gebruik + aanschaf.

Met een airco verwarmen betekent ook wind / geluid.
Een palletkachel is ook niet geruisloos.

Een wp gedijt het best bij een zo laag mogelijke aanvoertemperatuur. Als je de hut nu warm kan houden met bijv 35 of 40 graden door je radiatoren, dan kun je vrij zuinig met een wp stoken zonder je afgiftesysteem drastisch aan te passen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:53
LWB89 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:52:
Wij hebben in september '23 een vrijstaand huis gekocht met zo'n 160m2 oppervlakte verdeeld over twee verdiepingen (geen zolder). We hebben inmiddels het gehele dak laten vervangen, de buitengevel en alle kozijnen.

Dak R-waarde 6.4
Gevel R-waarde 5.2
Kozijnen Kunststof HR+++

Verder hebben we al een deel van de vloer beneden vervangen door schuimbeton met een R-waarde van 11
In verhouding met het geld dat er verspijkerd is om dit allemaal te bereiken zal die warmtepomp toch ook het verschil niet maken?

Met deze isolatiewaarde heb je aan 4kW waarschijnlijk gewoon genoeg; dat stelt dan allemaal niet zo veel voor. Die elektrische vloerverwarming in de badkamer is wel jammer; die afgifte mis je daar en die verwarming wordt ongeveer een factor 4 duurder dan met de warmtepomp.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LWB89
Als ik het zo hoor is het helemaal geen verkeerd idee om ook nogmaals te kijken naar een warmtepomp en vooral de vraag stellen wat dan het vermogen moet zijn.

In principe hoeft er maar een klein stuk van het huis verwarmt te worden.

De elektrische vvw in badkamer is gestuurd via Google Home, staat eigenlijk alleen s'morgens en s'avonds eventjes aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 16:50
Maar wat heb je nu dan, een nieuwe vloer zeg je, is daar ook vloerverwarming in gelegd?
Hoeveel gas verstook je nu per jaar, daar kun je een alternatieve warmtebron op dimensioneren.
Een airco is natuurlijk ook een warmtepomp, alleen is het een budget versie zowel in aanschaf als qua comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:27
LWB89 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 15:16:
Als ik het zo hoor is het helemaal geen verkeerd idee om ook nogmaals te kijken naar een warmtepomp en vooral de vraag stellen wat dan het vermogen moet zijn.

De elektrische vvw in badkamer is gestuurd via Google Home, staat eigenlijk alleen s'morgens en s'avonds eventjes aan.
het is lastig schatten, gewoon omdat het lastig is.

maar je hebt goede vloer isolatie, goede dak isolatie, goede muur isolatie.
jij kunt nooit veel kW warmtepomp nodig hebben.
ik gok met deze info eerder een 2-3kW, dat zou voldoende moeten zijn.
dit maakt de kracht die je nodig hebt alleen maar lager.
en het is jouw huis, en jij moet het prettig vinden.

er is een maar: er komt ooit een dag dat je het huis verkoopt.
en verkoop je een huis wat maar gedeeltelijk verwarmt kan worden of een huis wat geheel verwarmt kan worden.
dit maakt wel uit in de verkoop prijs. (te minste ik zou minder geld bieden voor maar een huis wat ik maar voor de helft kan verwarmen.)
en ja dan ga je al snel terug naar een 5kW warmtepomp.
of te wel, het is niet alleen wat jij wil, maar ook wat andere willen.
(en dit is ook een stukje waarom een installateur sneller op een 8kW uit komt en dus een duurdere prijs.)

uiteindelijk: zijn warmtepompen goedkoper als verwarmen met gas?
moeaa, relatief zijn warmtepompen wel goedkoper, maar verwacht niet te grote verschillen.
(bedenk dat ik b.v. ook nog 9kWp aan zonnepanelen hebt, deze panelen zijn al lang terugverdiend.
dit geeft mij een ruime 50% korting op mijn rekening + nog een keer 50% op de andere helft.
dus ja ik betaal maar 25% van de elektra prijs en dan is het een nobrainer om geen gas te gebruiken.)
warmtepomp = hoge start kosten die je vooraf betaald en elk jaar minder betalen.
gas = goedkoop installeren lage start kosten en elk jaar weer veel betalen.

je hebt al isolatie, en dat is eigenlijk altijd de lastigste dus je bent al goed bezig geweest.
wil je echt de laatste stapjes gaan doen, of is het mischien verstandiger om gewoon nog even een paar jaar te wachten, goed meten hoeveel ga je gebruikt en dan pas een beslissing te nemen.
(ik gebruik zelf er www.mindergas.nl voor, werkt voor mij erg prettig, check het uit.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-06 17:28
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Of is het advies toch totaal anders en kan dit helemaal niet.
Beetje vreemde vraag...... je kan toch elke warmtebron gebruiken om je huis te verwarmen. Wat wil je nou echt horen?

Als je zoekt naar de goedkoopste manier om je huis te verwarmen dan zul je toch met wat meer details moeten komen. De meeste mensen maken trouwens eerst een plan waarin ze zowel de isolatie en daarop afgestemde verwarming bepalen om dan pas aan de uitvoering te gaan beginnen....

[ Voor 15% gewijzigd door TweakGP op 11-02-2025 18:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ai wellicht had je beter iets gestructureerder kunnen plannen, dan was een WP toevoegen minder uitdagend geweest.
Als ik het goed begrijp heb je de hele vloer op de onderste verdieping aangepakt maar geen vloerverwarming aangelegd? Want dat zou een beetje een gemiste kans zijn als de boel toch open lag.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:30

de Peer

under peer review

LWB89 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:36:
Het idee van de palletkachel is vooral om te kunnen bij-verwarmen
Van die grote pallets verbranden is niet echt praktisch

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:30

de Peer

under peer review

Toekomst:
Ik zou graag de stap willen maken naar gasloos huis en zou dit het liefst doen zonder een warmtepomp, reden is de kosten (3 offertes, goedkoopste tot nu toe 12k).
Tsja de warmtepomp is de beste en meest goedkope (in gebruik) optie maar die wil je dus niet. Dat is niet handig.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06:54
Hallo mede Tweakers,

Dit is het eerste topic die ik zelf start dus verbeter me vooral als ik onduidelijkheden of iets dergelijks in het topic heb.. Ben op zoek naar advies, ik zal eerst de situatie even toelichten.

Dak R-waarde 6.4
Gevel R-waarde 5.2
Kozijnen Kunststof HR+++

Verder hebben we al een deel van de vloer beneden vervangen door schuimbeton met een R-waarde van 11.. Het was óf vol met schuimbeton óf eerst vullen met zand. Kruipruimte van 90cm met een betonnen werkvloer eronder. We hebben overwogen om een broodje ligger vloer te plaatsen, dit was echter duurder en je houdt dan nog zo'n 40cm kruipruimte over.

Verwarmen:

Boven hebben we 4 slaapkamers, een badkamer én een kast waar de WTW staat. De slaapkamers worden niet verwarmd, de badkamer is voorzien van elektrische vloerverwarming.

Beneden een slaapkamer met badkamer, woonkamer en keuken. De woonkamer en keuken zijn nu nog verwarmd met radiatoren.

Toekomst:

Mijn idee voor nu is:
Warm water met een warmtepompboiler 260L.
Verwarmen van woonkamer en keuken met palletkachel (houtkachel kan ook) en airco.

Een huis met deze specs kun je prima met airco verwarmen, daar hoeft exht geen houtkachel of iets naast. Moet je ook niet willen als je het milieu wilt helpen (stikstof!).

Houdt er wel rekening mee dat qua comfort een airco bij lange na niet kan tippen aan een WP met VVW.
Warmteverdeling door de ruimte, vloer blijft koud, geluid van de fan. De luchtcirculatie van de fan is killing vokr longpatienten (bv asma). Dus weet waar je aan begint. Voor sommigen went het, wij zijn blij met VVW. Of je dan een WP of gas pakt, dat maakt elkaar niet zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWB89
Erasmo schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:02:
Ai wellicht had je beter iets gestructureerder kunnen plannen, dan was een WP toevoegen minder uitdagend geweest.
Als ik het goed begrijp heb je de hele vloer op de onderste verdieping aangepakt maar geen vloerverwarming aangelegd? Want dat zou een beetje een gemiste kans zijn als de boel toch open lag.
Nee de vloer op de beneden verdieping is niet in z'n geheel gedaan. De linkerkant en de rechterkant zijn beiden opgebouwd met hout, het midden is een betonnen vloer. We hebben op dit moment alleen de linkerkant gedaan, daar zit een slaapkamer met inloopkast en aangebouwde badkamer. De andere kant van het huis waar woonkamer en keuken zit moet nog gedaan worden dus daar kan inderdaad prima nog vloerverwarming in komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LWB89
de Peer schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:07:
[...]

Tsja de warmtepomp is de beste en meest goedkope (in gebruik) optie maar die wil je dus niet. Dat is niet handig.
Klopt, op basis van de eerdere offertes die ik ontvangen heb.. Echter als blijkt dat ik in die gevallen een veel te dure variant voorgeschoteld gekregen heb sta ik nog zeker open voor een warmtepomp. En op basis van de input die ik hier hoor dat 8 kW wel veel lijkt wil ik ook daar nogmaals gaan onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:01

Wuursj

want worst is al bezet

Een huis met weinig warmtevraag kan je ook via radiatoren warm houden, al dan niet geholpen met wat fans. Ja een vloerverwarming was wellicht nog efficienter geweest maar door de lage warmtevraag valt het in abosultute getallen wel mee. Grofweg kan je stellen dat iedere graad lager stoken 2% efficienter is. Met 40 graden (radiatoren) verwarmen kost je dus 20% meer electra dan 30 graden (vloer). Zonde ja maar te overzien. Als het tenminste lukt met die 40 graden en het is NU de tijd om dat te testen :)

Qua kosten: Monoblock met minder vermogen nemen en die alleen aan de verwarming knopen, boilervat weg laten (want je wil een WP boiler?) en de offertes zouden minimaal door de helft moeten gaan. Als ze zelf een monoblock haalt en plaatst en alleen het aansluitwerk laat doen (kan in principe elke loodgoeter), kan het wellicht nog wel wat goedkoper.

Pelletkachel had ik ook maar met een huis met lage warmtevraag was zelfs de kleinste versie aan het pendelen. Het hangt ook een beetje af waar je woont, in de stad vind ik de fijstof eigenlijk niet meer van deze tijd. Ik heb nog overweogen hem te laten staan voor back-up maar toch maar de deur uit gedaan.

Ook ik vind een airco niet comfortabel maar dat is voor iedereen anders. Wel goedkoop :)

[ Voor 12% gewijzigd door Wuursj op 12-02-2025 10:09 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
Wuursj schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:06:
Grofweg kan je stellen dat iedere graad lager stoken 2% efficienter is. Met 40 graden (radiatoren) verwarmen kost je dus 20% meer electra dan 30 graden (vloer). Zonde ja maar te overzien. Als het tenminste lukt met die 40 graden en het is NU de tijd om dat te testen :)
Vloerverwarming is in de orde grote 5x efficienter dan radiatoren. Bij ons gingen we van 1 naar 7 kW in de woonkamer bij 35/30/20. (Ingefraisde vloer)
Dus in werkelijkheid is die 40gr vs 30 gr eerder 55 vs 30 of 40 vs 25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Icebear1079 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:53:
[...]

Vloerverwarming is in de orde grote 5x efficienter dan radiatoren. Bij ons gingen we van 1 naar 7 kW in de woonkamer bij 35/30/20. (Ingefraisde vloer)
Dus in werkelijkheid is die 40gr vs 30 gr eerder 55 vs 30 of 40 vs 25.
Beetje late reactie maar met een factor 5 is meer aan de hand geweest dan alleen verschil in afgifte temperatuur. Hier gingen we welliswaar van ~2150kwh naar ~700 kwh (factor 3) maar daar was naast de LT-verwarming ook veeeel isolatie en kleinere leefruimte voor nodig om dat voor elkaar te krijgen. Van nagenog ongeisoleerd 1913 huis (label G) naar >nieuwbouw qua isolatie inc. triple glas en WTW. Alleen de LT verwarming kreeg die stap niet voor elkaar in zijn eentje. Helaas kan ik de LT alleen niet vergelijken, het isoleren is tegelijk gebeurt.

Dat wordt ook onderstreept door de datasheets. Als ik het meest extreme geval de COP waarden van een willekeurige WP* vergelijk bij -10 met
1. een WP die zachtjes pruttelt op 25 graden (als ie dat al red bij -10, hier is bij -7 al 28 graden nodig)
2, een WP die loopt te stampen op max. vermogen op 55 graden (een hoogt ongewenste situatie)
... komt daar een factor 2 uit (rood in het plaatje). Uiteraard aanzienlijk en is LT verwarming absoluut te verkiezen maar zelfs dan is het echt geen factor 5.

Bij een realistischer scenario bij -7, ruim bemeten radiatoren, geisoleerd en goed gekozen WP qua vermogen (blauw in het plaatje) is het verschil al weer terug naar zo'n 34%. Met boosten kan de aanvoer misschien nog wel lager dan de 40 graden en wordt het verschil nog kleiner.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/AMUYBmCXg5AgDMQHEZNoJ0xf.png

Twee vrienden van me illustreren dat. Ze stoken beide op gebooste radiatoren en ik en een andere vriend met vloerverwarming. De SCOP ligt zo'n 20% uit elkaar.

TL;DR: Hiermee wil ik niet zeggen dat je bij radiatoren moet blijven (ik heb zelf juist overal vloerverwarming gelegd en kan voor mij de LT niet laag genoeg zijn, de winsten zijn duidelijk, 20-35% is aanzienlijk ) maar blijven bij radiatoren is zeker geen absolute no-go voor een WP.

*ik heb wel minder toevallig een mitubishi gekozen omdat zij wel scheutig zijn in de info itt tot menig andere producent.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icebear1079
Wuursj schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:45:
[...]

Beetje late reactie maar met een factor 5 is meer aan de hand geweest dan alleen verschil in afgifte temperatuur. Hier gingen we welliswaar van ~2150kwh naar ~700 kwh (factor 3) maar daar was naast de LT-verwarming ook veeeel isolatie en kleinere leefruimte voor nodig om dat voor elkaar te krijgen.
Ik weet niet of mijn post helemaal duidelijk was. Maar we zijn vadiatoren naar vvw gegaan.
Radiatoren: 6500W /1000W (resp 75/65/20 en 35/30/20)
VVW: 7000W op 35/30/20 (75/65 kan niet uiteraard)
Dat is zo'n 140 W/m2. Waar ik eerder 70 tot 100W/m2 had verwacht.
VVW zin in dekvloer gefraisd, vlak onder het oppervlak. Bedekt met PVC (gelijmd).
Maar goed het gaat niet om onze case. Ik wil alleen aangeven dat in mijn beleving de online afgiftetabellen en calculators te weinig vermogen aangeven. Mogelijk omdat daar wordt uitgegaan van het integreren de VVW slangen in de cementdekvloer, waarbij de slangen dieper in de vloer liggen. Maar dat is voor mij nog een raadsel.

Het ondersteunt wat mij betreft wel de algemene tendens hier op tweakers, dat je met een goede VVW in een woning met een mindere isolatiegraad ook prima over kunt op een WP.
(Waar het oude denkbeeld was: minimaal label B, anders krijg je het niet warm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icebear1079
Wuursj schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:45:
[...]

TL;DR: Hiermee wil ik niet zeggen dat je bij radiatoren moet blijven (ik heb zelf juist overal vloerverwarming gelegd en kan voor mij de LT niet laag genoeg zijn, de winsten zijn duidelijk, 20-35% is aanzienlijk ) maar blijven bij radiatoren is zeker geen absolute no-go voor een WP.
Nee zeker, een jaren 70 woning waar wat is nageisoleer en HR++ in zit kun je prima met radiatoren doen. De investering in VVW kan alleen uit als.toch een nieuwe vloer legt en ook waarde hecht aan het hogere comfort. Dat zijn renovaties vam 10k+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Icebear1079 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:14:
[...]

Ik weet niet of mijn post helemaal duidelijk was.
Nee we hebben elkaar inderdaad niet helemaal begrepen. Ik heb het over de efficientie van de warmtepomp en jij over de afgifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Icebear1079 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:14:
[...]

Het ondersteunt wat mij betreft wel de algemene tendens hier op tweakers, dat je met een goede VVW in een woning met een mindere isolatiegraad ook prima over kunt op een WP.
(Waar het oude denkbeeld was: minimaal label B, anders krijg je het niet warm)
Dit kan ik ondersteunen. Mijn monumentale huis heeft grotendeels enkel glas, maar de wp doet het hier prima omdat ik alleen vvw heb. Het is zelfs lekkerder dan de cv-ketel (en goedkoper en beter voor het milieu).

Uiteindelijk gaat het om genoeg afgifte bij een lage temperatuur om je warmteverlies te compenseren.

When life gives you lemons, start a battery factory

Pagina: 1