groepenkast: welk type automaat voor 2e groepenkastje

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans vLS
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-04 00:01
Beste mensen,
Wij hebben een oude groepenkast die aan vervanging toe is. De aansluiting is 1 x 25A, we willen graag naar 3 x 25A. Er is voor het laatst in 1999 aan gewerkt, door een goed electrotechnisch bedrijf. Er zijn 9 groepen (smeltzekeringen), en een hoofdschakelaar, geen aardlekschakelaars. Op een van de groepen is een tweede groepenkastje aangesloten (5 aderige 6 mm kabel). Dat kastje (uit 1999, toen ook smeltzekeringen) is een paar jaar geleden vervangen en heeft nu 4 aardlekautomaten 16A, B-kar, 30 mA.
In de nieuwe 3-fase groepenkast denk ik vanwege de beperkte ruimte aan aardlekautomaten. Dat zijn dan ook 16A, B-kar, 30 mA automaten, maar mijn vraag is op wat voor automaat ik de 2e groepenkast het best kan aansluiten. Deze zit nu op een smeltzekering van 25 A (de normale groepen 16A).
Ik heb veel topics doorgelezen over 2e groepenkasten, en de adviezen variëren van 16/20/25A, B- of C-karakteristiek, 30 of 300 mA of zelfs direct achter de hoofschakelaar.
Graag jullie advies, dank alvast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:55
Heb je die 16A per eindgroep achter de 2e groepenkast echt nodig?
Wil je de tweede groepenkast ook ombouwen naar 3 fasen?

Als je selectiviteit wil toepassen dan zeker je de kabel naar 2e groepenkast af met 16A automaat in de 1e groepenkast en zet in je 2e groepenkast 10A automaten.

Selectiviteit is voor thuis niet verplicht (en dat lijk je nu ook niet te hebben) dan 25A in de eerste groepenkast en 16A per groep in de tweede groepenkast.

Tenzij je er heel specifieke apparaten op aansluit zou ik de gebruikelijke B-karakteristiek aanhouden.

Voor het toepassen van aardlek geldt dat de eindgroepen in de 2e kast achter een aardlek 30ma moeten zitten (tenzij anders noodzakelijk voor specifieke apparatuur). De locatie van de aardlek (in de 1e en/of in de 2e groepenkast) bestaan verschillende lezingen, waarbij ik er geen chocola meer van kan maken wat nu verplicht is. (dus hier doe ik ook geen uitspraken over :) )

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-04 19:09

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Waar zit dat tweede kastje? Want als het er net naast zit, in dezelfde meterkast kun je het meteen laten vervallen en opnemen in het nieuwe ontwerp.

Wat zit er aangesloten op het tweede kastje aan apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans vLS
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-04 00:01
Het tweede kastje zit in een aanbouw, niet in dezelfde meterkast. Daar zitten gewone gebruikers op, verlichting, computer, CV, e.d. Zwaarste gebruik is een keer een verfafbrander o.d. Zou kunnen met 10A.

In de 2e kast zit aardlek 30 ma. De gedachte van sommigen is dat je dan 300 ma in de eerste kast doet om de kabel te beveiligen. Zo begrijp ik tenminste.