Thuisnetwerk maken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jixepo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-04 08:50
Dag iedereen,
Ondertussen heb ik me wat verder ingelezen over WIFI netwerken en wou even een setup met jullie aftoetsen/paar vragen stellen:

Huidige situatie
Orange router op het gelijkvloers die voor voldoende dekking zorgt op het gelijkvloers. Probleem is dat we geen of onvoldoende dekking hebben op de twee verdiepingen erboven. Op elke verdieping is een UTP kabel voorzien.

Setup
Wat ik wou aanschaffen:
- 2x TP-link EAP610 om op elke verdieping (1ste en tweede) verdieping te installeren.
=> Aangezien ik maar 1 (of 2) utp poort(en) per verdieping heb, vroeg ik mij af of ik vanuit de switch ook nog een UTP kabel rechtstreeks naar mijn PC kan trekken? Zodat die bekabeld kan werken, of moet ik daar ook een switch hangen?
=> Is het aangeraden om toch ook op het gelijkvloers een extra TP link te installeren en de Orange modem te deactiveren?

- Een switch om aan de Orange router te koppelen aangezien ik momenteel onvoldoende UTP poorten heb.
=> Moet dit een POE+ switch zijn? Of volstaat een gewone switch?

- Optioneel: Omada OC200 controller
=> Geen idee of de TP-links makkelijk zijn in te stellen (al dan niet in combinatie met de Orange router) of dat ik best 100EUR extra betaal om 1 interface te verkrijgen om alles te regelen.

Goedkoopste setup zou dus 2x TP link zijn & een switch (+/- 300EUR) en de duurdere variant zou 3x TP link & controller zijn (+/- 500EUR) maar geen idee of het de meerprijs waard is?

Iemand nog advies?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via jixepo op 12-02-2025 12:31)

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 21:14
jixepo schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:34:

Setup
Wat ik wou aanschaffen:
- 2x TP-link EAP610 om op elke verdieping (1ste en tweede) verdieping te installeren.
=> Aangezien ik maar 1 (of 2) utp poort(en) per verdieping heb, vroeg ik mij af of ik vanuit de switch ook nog een UTP kabel rechtstreeks naar mijn PC kan trekken? Zodat die bekabeld kan werken, of moet ik daar ook een switch hangen?
=> Is het aangeraden om toch ook op het gelijkvloers een extra TP link te installeren en de Orange modem te deactiveren?

- Een switch om aan de Orange router te koppelen aangezien ik momenteel onvoldoende UTP poorten heb.
De accesspoints die je hebt uitgezocht moeten of aan een POE-switch of aan een POE-injector worden aangesloten.
Je kan zowel een extra switch bij het orange modem zetten als op de verdiepingen. Als je eenvoudig extra kabels kan trekken zou ik voor 1 POE-switch gaan bij je modem.

Een extra accesspoint ter vervanging van de wifi van het Orange modem is in theorie niet nodig. Als je op alle accesspoints dezelfde SSID instelt zouden je Wifi apparaten zelf het beste accesspoint moeten kunnen vinden. Mocht het toch niet lekker werken kan je er altijd later alsnog eentje toevoegen.
=> Geen idee of de TP-links makkelijk zijn in te stellen (al dan niet in combinatie met de Orange router) of dat ik best 100EUR extra betaal om 1 interface te verkrijgen om alles te regelen.
Als je alleen de TP-Link acesspoints (en TP-Link POE switch) gaat gebruiken dan heeft het imho geen meerwaarde om de OC200 in huis te halen. Je stelt dan de accesspoints eenmalig in en verder hoef je er niks aan te doen.
Goedkoopste setup zou dus 2x TP link zijn & een switch (+/- 300EUR) en de duurdere variant zou 3x TP link & controller zijn (+/- 500EUR) maar geen idee of het de meerprijs waard is?

Iemand nog advies?
Je mist nog de POE-switch in je kostenplaatje.

Spel en typfouten voorbehouden

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-06 21:14
jixepo schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:34:

Setup
Wat ik wou aanschaffen:

De accesspoints die je hebt uitgezocht moeten of aan een POE-switch of aan een POE-injector worden aangesloten.
Je kan zowel een extra switch bij het orange modem zetten als op de verdiepingen. Als je eenvoudig extra kabels kan trekken zou ik voor 1 POE-switch gaan bij je modem.

Een extra accesspoint ter vervanging van de wifi van het Orange modem is in theorie niet nodig. Als je op alle accesspoints dezelfde SSID instelt zouden je Wifi apparaten zelf het beste accesspoint moeten kunnen vinden. Mocht het toch niet lekker werken kan je er altijd later alsnog eentje toevoegen.
Als je alleen de TP-Link acesspoints (en TP-Link POE switch) gaat gebruiken dan heeft het imho geen meerwaarde om de OC200 in huis te halen. Je stelt dan de accesspoints eenmalig in en verder hoef je er niks aan te doen.

Iemand nog advies?

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jixepo
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-04 08:50
FredvZ schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:16:
[...]

[...]

[...]

Hey Fred, bedankt voor je antwoord!
Oké, ik ga dan de Linksys LGS108P - Switch met 8 POE poorten kopen (85EUR), en 2 access points (uiteindelijk zou ik kiezen voor Omada by TP-Link EAP615-Wall omdat je van daaruit ook ineens meerdere UTP uitgangen hebt). En daarna zien we wel verder of alles goed loopt! Bedankt voor je advies :)