Actioncam van 1 jaar oud EoL: geen garantie?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:08

_Eend_

๐ŸŒป๐Ÿ‡บ๐Ÿ‡ฆ

Topicstarter
Toch maar hier mijn vraag stellen..

Het zit zo:
29-1-2024 kocht ik een actioncam bij een Nederlandse online shop. Op 4-2-2025 kom ik er achter dat de camera niets meer doet na deze hooguit 3 maanden niet gebruikt te hebben. Via de mail contact opgenomen met de webshop. Omdat ik het product langer dan een jaar geleden heb gekocht verwijzen ze mij door naar de fabrikant omdat ik een jaar garantie heb.

Daarop neem ik contact op met de fabrikant (een buitenlands bedrijf), en die geeft aan dat het product al geruime tijd 'discontinued' is, waardoor ze geen support kunnen leveren op mijn camera. Het product is eind 2022, begin 2023 op de markt gekomen.

Ik koppel dit weer terug naar de webshop en die antwoord daarop dat zij dan ook niets meer voor mij kunnen doen. En ook dat ze niet wisten dat het product discontinued/End-of-Life was.

Nou begrijp ik dat je als consument na 1 jaar moet kunnen bewijzen dat het defect niet door eigen toedoen is ontstaan. En hierin zit (volgens mij) juist het probleem. Het is een actioncam die bedoeld is om op FPV drones te bevestigen. En FPV drones crashen nog wel eens. Dus het is veel makkelijker om te zeggen dat het probleem is ontstaan door een (mogelijke) crash.

Maar voor mijn gevoel doet de webshop het wel heel makkelijk af door zich min of meer achter de fabrikant te verschuilen. Zelfs van een actioncam mag je toch een levensduur van meer dan een jaar verwachten?

Maar.. Dat is zegt mijn gevoel, en mijn gevoel ligt niet altijd op 1 lijn met de wetgeving. Dus mijn vraag is eigenlijk: Kan ik hier nog iets mee?

[ Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 11-02-2025 12:14 . Reden: toevoeging mbt EoL ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:39

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Sowieso moet je bij de verkoper zijn. Je maakt geen aanspraak op fabrieksgarantie, maar hebt te maken met een product dat in jouw ogen niet-conform is. Dus je hebt niks met de fabrikant te maken.

Zit er zichtbare crashschade op/aan de actioncam of sporen dat hij is opengemaakt? Zo niet, dan zou dat namelijk al voldoende kunnen zijn om te โ€œbewijzenโ€ dat het defect niet is ontstaan door eigen toedoen.

De grote vraag is natuurlijk: is je actioncam gevallen/gecrasht? En zo ja, waarom denk je dat de schade niet daardoor is ontstaan dan?

[ Voor 22% gewijzigd door Icephase op 11-02-2025 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

๐ŸŒป๐Ÿ‡บ๐Ÿ‡ฆ

Topicstarter
@Icephase De enige 'schade' is een plek aan de onderkant, omdat daar de case die ik op mijn drone gebruik tegen de camera schuurt. De camera is nooit gevallen, gecrashed of open gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 06:42
En je hebt de accu zelf wel volgens voorschriften opgeladen/bijgehouden? En niet bijvoorbeeld 3 maanden helemaal leeg in de kast laten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

๐ŸŒป๐Ÿ‡บ๐Ÿ‡ฆ

Topicstarter
@President De accu zit ingebouwd. Toen ik hem voor het laatst had opgeladen 2 maanden geleden heb ik 'm even aangezet maar verder niet gebruikt en dus weer bijna vol weggelegd.

[ Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 11-02-2025 13:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

President schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:03:
En je hebt de accu zelf wel volgens voorschriften opgeladen/bijgehouden? En niet bijvoorbeeld 3 maanden helemaal leeg in de kast laten liggen?
Als zoiets het probleem is is het aan de winkel om te onderbouwen waarom het redelijk is dat 'ie nu stuk is. @_Eend_, je zegt dat de bewijslast na 1 jaar bij de consument ligt, maar de bewijslast is helemaal niet het twistpunt: de winkel kapt de garantie gewoon hard af op de garantietermijn, niet vanwege het daadwerkelijke defect of de oorzaak daarvan.

Een product moet zo lang meegaan als je redelijkerwijs van het product mag verwachten. Gewoon standaard naar de fabrieksgarantie(termijn) verwijzen mag niet. Nou kan ik me voorstellen dat een actioncam wel wat action te verwerken krijgt, en dat die dus minder lang meegaat dan bijvoorbeeld een TV. Maar het Europees recht dicteert minimaal 2 jaar conformiteit voor producten voor consumenten, dat mag je dus ook wel aanhouden.

Dus ja, als je blafbrieven naar de webshop verstuurt en desnoods een juridisch traject start, dan ga je je gelijk wel krijgen. Het kan alleen wel wat gedoe zijn.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

๐ŸŒป๐Ÿ‡บ๐Ÿ‡ฆ

Topicstarter
bwerg schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:42:
[...]

Als zoiets het probleem is is het aan de winkel om te onderbouwen waarom het redelijk is dat 'ie nu stuk is. @_Eend_, je zegt dat de bewijslast na 1 jaar bij de consument ligt, maar de bewijslast is helemaal niet het twistpunt: de winkel kapt de garantie gewoon hard af op de garantietermijn, niet vanwege het daadwerkelijke defect of de oorzaak daarvan.

Een product moet zo lang meegaan als je redelijkerwijs van het product mag verwachten. Gewoon standaard naar de fabrieksgarantie(termijn) verwijzen mag niet. Nou kan ik me voorstellen dat een actioncam wel wat action te verwerken krijgt, en dat die dus minder lang meegaat dan bijvoorbeeld een TV. Maar het Europees recht dicteert minimaal 2 jaar conformiteit voor producten voor consumenten, dat mag je dus ook wel aanhouden.

Dus ja, als je blafbrieven naar de webshop verstuurt en desnoods een juridisch traject start, dan ga je je gelijk wel krijgen. Het kan alleen wel wat gedoe zijn.
Ik heb nog maar eens een mail gestuurd, ik ben benieuwd wat het antwoord van ze gaat worden.

Maakt het trouwens verder nog uit of de fabrikant al niet meer ondersteunt? Lijkt mij een probleem tussen de winkel en fabrikant?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

_Eend_ schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:09:
[...]

Ik heb nog maar eens een mail gestuurd, ik ben benieuwd wat het antwoord van ze gaat worden.

Maakt het trouwens verder nog uit of de fabrikant al niet meer ondersteunt? Lijkt mij een probleem tussen de winkel en fabrikant?
Dat laatste. Winkel moet het voor jou oplossen. Reparatie (zal lastig worden in deze, want geen ondersteuning meer), gelijkwaardig product of koop ontbinden en geld terug.

Hoelang is de cam al 'discontinued' eigenlijk? Is ook wat van te zeggen dat de webshop jou een ding verkocht heeft dat geen ondersteuning meer krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

๐ŸŒป๐Ÿ‡บ๐Ÿ‡ฆ

Topicstarter
ManiacsHouse schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:19:
[...]

Dat laatste. Winkel moet het voor jou oplossen. Reparatie (zal lastig worden in deze, want geen ondersteuning meer), gelijkwaardig product of koop ontbinden en geld terug.

Hoelang is de cam al 'discontinued' eigenlijk? Is ook wat van te zeggen dat de webshop jou een ding verkocht heeft dat geen ondersteuning meer krijgt.
Volgens de fabrikant 'meer dan twee jaar geleden'. Dat is al bijzonder, want de camera kwam eind 2022/begin 2023 op de markt. Sterker nog, de camera staat nog steeds op de shop van de fabrikant vermeld, weliswaar uitverkocht maar nergens staat dat het discontinued is. Dus ik heb de fabrikant gevraagd waarom de camera nog in hun eigen webshop staat. Het antwoord was dat als een product op hun site uitverkocht is het ook discontinued is.

Dit heb ik ook aangegeven bij de webshop, en die zegt daar niks van te weten.

Een bijzondere gang van zaken zullen we maar zeggen..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:24
_Eend_ schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 22:09:
[...]

Bel ze.

Mails kan elk ei vanachter een bureau afschuiven. Bellende mensen zijn lastiger weg te wuiven en moeten beantwoord worden. Je hebt intonatie en kan veel verder komen dan een mail.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Het kan eenvoudiger zijn om de verkoper op een andere manier aan te pakken, bijvoorbeeld als niet aan de informatieplichten is voldaan. Welke tekst stond er bijvoorbeeld op de bestelknop?

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

๐ŸŒป๐Ÿ‡บ๐Ÿ‡ฆ

Topicstarter
Ondertussen had ik even een "familiedingetje", dus ik heb het even laten liggen. De winkel werkt niet echt mee, ze kwamen met de suggestie dat ik zelf de accu vervang van het ding, en dat ik korting krijg op een nieuwe actioncam.

Ja, ze schepen mij af met dit soort onzin, maar ik heb de zin en energie niet om nog tijd in dit hele verhaal te steken. Een ding is zeker: ik bestel daar nooit iets meer.

Voor de rest wil ik iedereen hier bedanken voor de tijd die jullie hier in hebben gestoken.
Pagina: 1