Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bliksemsss
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22-05 19:52
Hallo,

Sinds ongeveer een maand heb ik een Deye omvormer icm een HV thuisaccu, Dyness T21 om precies te zijn.
Bestaat uit 6 modules met elk 30 cellen van 37Ah in serie.

Als ik het systeem ontlaadt met 0.2C (7A) zie ik de SoC ineens van 45% naar 10% schieten. In de BMS zie ik dan dat sommige cellen nog netjes op 3.2V zitten, terwijl enkele andere cellen op 2.95V zitten, en de BMS dus denkt dat de accu leeg is. Al meerdere keren doorgeladen to 100%, en dan zie ik de spread tussen alle cellen in één module naar max 0.002V gaan, maar een enkele keer is er één module die blijft steken op 0.04V.

Is dit een issue in het BMS of zijn de cellen hier defect?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYHYC6hNQfK-ZoT27heymFSS6aE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4g0oJBRRTRIsdZ78qHI2dCUO.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Zorgelijk dat de BMS dit niet als storing opvat.

De balancering is verlopen, of er zijn cellen stuk. Kun je balanceren forceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bliksemsss
Nee, kan niet forceren. Enige wat ik kan doen is naar een bepaald voltage laden, ik denk dat ik het daarmee forceer. Kan ook wel de voltages per cell zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bliksemsss
Na een aantal uur vast op 599V (zou 3.328V) per cell moeten zijn zie ik dat in de losse modules de voltages redelijk gelijk zijn, maar tussen de modules zie ik wel verschillen: (3.31V tot 3.35V).
Zou dat op te lossen zijn door de modules los van elkaar te chargen? Probleem is wel dat ik min 2 modules tegelijk moet gebruiken om aan min voltage van de inverter te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Oei, dat zulke basisfeatures er niet in zitten….

Kun je hem wel langzaam naar 100% laden en daar enkele uren op laten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bliksemsss
Batterij bestaat uit 6 modules in serie met elk een aparte BMS.
Zitten wel wat verschillen tussen de cellen in rust, maar niet zo heel veel. wat me wel opvalt is dat de verschillen tussen de modules vrij groot zijn.
had net weer een trip op LV van een van de cellen, even een uurtje gewacht, en zie nu de volgende (gemiddelde) cell voltages per module:
1: 3.27V
2: 3.21V
3: 3.2V
4: 3.21V
5: 3.2V
6: 3.26V
Zou het kunnen dat de modules niet met gelijke SoC geleverd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Ik heb even in de documenten van je dynes gekeken, en die stack balanceert dus niet de modules.
Ze raden aan om dit met externe tools te doen elke 3 maanden.

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:21
jeroen3 schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:35:
Ik heb even in de documenten van je dynes gekeken, en die stack balanceert dus niet de modules.
Ze raden aan om dit met externe tools te doen elke 3 maanden.

8)7
Welke merk zou jij aanbevelen? Wist niet dat er zoveel verschil zit tussen merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Ik zou er ook vanuit gaan dat als je een product koopt wat zo geïntegreerd op elkaar stapelt dat het wel goed zou zijn. Maar de markt is erg nieuw, dus er zal nog veel geknutsel tussen zitten.

Modules per twee laden met je huidige omvormer gaat je een moeilijke puzzel opleveren.
Maar je zou dat kunnen doen.

Je kunt ook de waarden valideren met een externe meter. Misschien is het probleem niet zo erg en is er inderdaad een kapot.
Geeft de BMS bijvoorbeeld ook de module spanningen?
Kun je uberhaubt zonder deye in de dyness kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bliksemsss
Gebruik de Dyness app, die geeft wel goede inzichten. Deye ziet alleen de overall spanning.
Voorbeeldje net na LV cutoff: je ziet dat een van de modules duidelijk lager zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q1ZVyfcUkKgu_1v_IbEf8LdUdtc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/E7adrw1Z6x0E5Mf9HrVHMWui.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IYPnb_cjHSBK5nMqBtH7zgQijnw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KIkJsfxVq5IqZvJnxYy0IydS.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1