Aansluit advies

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:56
Ik heb volgens mij de vraag al eerder gesteld maar kon het topic zo niet even terug vinden.
Heb advies nodig qua aansluiten en instellen van de nodige apparatuur.

Wat ik heb:

Scherm: LG Oled C7, deze heeft 3/4 HDMI aansluitingen. Waarvan 1 met ARC
TV bron: IPTV
Geluid: Samsung Soundbar Q990 (2 hdmi poorten, 1 ingang qua HDM)
Gaming: Switch en PS5

Zoek de meest ideale manier en dus ook optie voor beste beeld en geluid of maakt dit niks uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 19:06
Poorten van de soundbar niet gebruiken voor gaming dingen. Mogelijk stript ie VRR/HDR of 4K weg.

PS5 aansluiten op de meest capabele HDMI port van je TV. Soundbar aansluiten op de HDMI poort met het ARC labeltje.

Switch output toch geen 120fps/4K. Dus daar maakt de HDMI poort niet uit.

Als je de hdmi inputs van de soundbar met rust laat, dan kun je alles met je TV afstandsbediening blijven bedienen.

Mogelijk zou je wel 1 doorvoerpoort van de soundbar kunnen gebruiken. Maar switchen naar de 2e, daar zal je dan de afstandsbediening van de soundbar voor bij moeten pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
NESFreak schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:49:
Poorten van de soundbar niet gebruiken voor gaming dingen. Mogelijk stript ie VRR/HDR of 4K weg.

PS5 aansluiten op de meest capabele HDMI port van je TV. Soundbar aansluiten op de HDMI poort met het ARC labeltje.

Switch output toch geen 120fps/4K. Dus daar maakt de HDMI poort niet uit.

Als je de hdmi inputs van de soundbar met rust laat, dan kun je alles met je TV afstandsbediening blijven bedienen.

Mogelijk zou je wel 1 doorvoerpoort van de soundbar kunnen gebruiken. Maar switchen naar de 2e, daar zal je dan de afstandsbediening van de soundbar voor bij moeten pakken.
Dus eigenlijk alleen de tv HDMI (arc) gebruiken naar de ingang van de soundbar.
En de rest qua apparatuur allemaal via de tv?

Dacht juist dat als ik ps5 op soundbar aansluit dat ik dan pas de optie erbij had voor soundbar bij de geluidsinstellingen.

Zouden de HDMI kabels van de action voldoen qua beeld kwaliteit? Kabels moeten door holle wand, tv hangt aan de muur.

[ Voor 5% gewijzigd door G.Scholtens op 11-02-2025 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22-05 19:06
Ik heb zelf geen ps5, maar als het goed is kies je daarmee alleen maar je output format, en zou je tv dat dan netjes via arc moeten doorgeven.

Zie ook deze reddit thread:
https://www.reddit.com/r/..._setting_on_the_ps5_when/
PS5 owner here with a 5.1 channel soundbar (Dolby audio capable) and 2 rear speakers. I have a Sony Bravia TV so I’m not sure about the specific LG settings, but go with these:

On the PS5:

Set HDMI Device Type to AV Amplifier. The Soundbar option is more so geared towards lower spec models than the soundbar you have (they typically only have 2 or 3 channels)

Ensure the number of channels are set to 5.1. If you do wind up getting rear speakers then change it to 7.1

Set Audio Format (Priority) to Dolby

On your TV:

Ensure eARC is enabled

Ensure audio passthrough is enabled

If applicable, set the eARC HDMI format to enhanced

If applicable, ensure your TV is outputting Dolby Digital Plus or Dolby TrueHD format

NOTE:

You have the connections setup the right way. Even though your soundbar allows HDMI 2.1 passthrough for 4K/120hz, it probably doesn’t allow for VRR which is why it’s better to connect the PS5 directly to the TV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:23

FeaR

In GoT we trust

Welke? Volgens Google zijn er meerdere versies. Mocht de Samsung HDMI 2.1 hebben zou ik de PS5 op de Samsung aansluiten. Je hebt dan de max qua geluid en beeld. Sluit je de PS5 op de TV aan houd je dezelfde resolutie/refreshrate maar door HDMI ARC retour naar de soundbar verlies je daar mogelijkheden ten opzichte van rechtstreeks aansluiten.

Switch en IPTV geven geen HD Audio zoals de PS5 wel kan en kunnen zonder beperkingen aan worden gesloten op de TV.
NESFreak schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:49:
Indien de HDMI CEC implementatie naar behoren werkt, wat geen garantie is. Mocht deze goed werken zou HDMI CEC ook met een soundbar in de keten moeten werken en zou je hetzelfde effect behouden.

[ Voor 36% gewijzigd door FeaR op 11-02-2025 20:14 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
FeaR schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:10:
[...]

Welke? Volgens Google zijn er meerdere versies. Mocht de Samsung HDMI 2.1 hebben zou ik de PS5 op de Samsung aansluiten. Je hebt dan de max qua geluid en beeld. Sluit je de PS5 op de TV aan houd je dezelfde resolutie/refreshrate maar door HDMI ARC retour naar de soundbar verlies je daar mogelijkheden ten opzichte van rechtstreeks aansluiten.

Switch en IPTV geven geen HD Audio zoals de PS5 wel kan en kunnen zonder beperkingen aan worden gesloten op de TV.

[...]

Indien de HDMI CEC implementatie naar behoren werkt, wat geen garantie is. Mocht deze goed werken zou HDMI CEC ook met een soundbar in de keten moeten werken en zou je hetzelfde effect behouden.
Volgens mij is het de q990b, maar zal ps5 dan aansluiten op de soundbar en iptv direct op de lg. Switch maakt dus niet zoveel uit, aangezien deze geen 4k ondersteuning nodig heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

G.Scholtens schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:32:
[...]
Volgens mij is het de q990b..
Dat is zo te zien de oudere versie met HDMI 2.0(b). Blijkt mijn methode van aansluiten wel de voorkeur houden. Oudere Samsung doet net als de TV geen 4K/120, dus daar geen beperking. Maar doordat je de PS5 rechtstreeks aansluit heb je wel HD Audio (daarvoor is HDMI 1.3 al voldoende). Had je hetzelfde willen bereiken met de PS5 rechtstreeks op de TV hadden beiden apparaten HDMI eARC moeten ondersteunen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
FeaR schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 23:02:
[...]

Dat is zo te zien de oudere versie met HDMI 2.0(b). Blijkt mijn methode van aansluiten wel de voorkeur houden. Oudere Samsung doet net als de TV geen 4K/120, dus daar geen beperking. Maar doordat je de PS5 rechtstreeks aansluit heb je wel HD Audio (daarvoor is HDMI 1.3 al voldoende). Had je hetzelfde willen bereiken met de PS5 rechtstreeks op de TV hadden beiden apparaten HDMI eARC moeten ondersteunen.
Is het dan ook niet beter om mijn setop box voor iptv op de soundbar te houden en alleen de switch direct op de tv? Aangezien je films / series toch ook met optimaal beeld en geluid wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

G.Scholtens schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:28:
[...]
Is het dan ook niet beter om mijn setop box voor iptv op de soundbar te houden en alleen de switch direct op de tv? Aangezien je films / series toch ook met optimaal beeld en geluid wilt?
Welke audio hebben deze films en series? Is het Dolby Digital (Plus) dan wel DTS dan heb je geen beperking door aan te sluiten op de TV en via HDMI ARC retour te gaan voor geluid. Hebben de films (en kan de speler het uitsturen) Dolby TrueHD dan wel DTS HD dan is direct aansluiten op de Samsung inderdaad de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
FeaR schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:08:
[...]

Welke audio hebben deze films en series? Is het Dolby Digital (Plus) dan wel DTS dan heb je geen beperking door aan te sluiten op de TV en via HDMI ARC retour te gaan voor geluid. Hebben de films (en kan de speler het uitsturen) Dolby TrueHD dan wel DTS HD dan is direct aansluiten op de Samsung inderdaad de betere keuze.
Dat verschilt natuurlijk per film / bron. maar dan laat ik de setopbox en ps5 op de soundbar als dat dan toch de beste optie is qua beeld en geluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

G.Scholtens schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:17:
[...]
Dat verschilt natuurlijk per film / bron.
Ik bedoelde of er überhaupt media via die bron is welke HD Audio ondersteunt. Maar iets om niet over na te denken als je twee HDMI ingangen op de Samsung hebt en je dan altijd goed zit.

• greentea
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16:38
Persoonlijk zou ik alles op de tv aansluiten en één HDMI kabel naar de soundbar leggen. Ongeacht of je nu HD Audio hebt of niet, het verschil laat zich op een soundbar toch niet kennen.

• G.Scholtens
greentea schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:58:
Persoonlijk zou ik alles op de tv aansluiten en één HDMI kabel naar de soundbar leggen. Ongeacht of je nu HD Audio hebt of niet, het verschil laat zich op een soundbar toch niet kennen.
Kan je ook uitleggen waarom?
Denk dat mijn voorkeur nu uit gaat naar de consoles op de soundbar en de tv box direct op de tv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
Nog even een schopje,

Hoeveel kwaliteit verschil zitter er nu in de HDMI kabels, vraag is al zo vaak gezegd maar kon het zo niet vinden.

Gaat voor namelijk dan om de kabels voor soundbar,iptv box en PS5.
Heb zoveel HDMI kabels liggen, volgens mij allemaal action kwaliteit. Die orginele van de PS5 geen idee welke dat zo is.

Denk bestel even paar nieuwe op allekabels.nl, maar welke? 4k of 8k

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

G.Scholtens schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:07:
Denk bestel even paar nieuwe op allekabels.nl, maar welke? 4k of 8k
Zijn de huidige defect? Anders zou ik ze niet vervangen, zie bijvoorbeeld FeaR in "Zilveren HIFI-kabels gesmeed door elfen bij maanlicht #6"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
Nee ze geven beeld, maar geen idee wat de specs zijn. Sommige al jaren in gebruik vandaar de vraag
Pagina: 1