WiFi 2.4Ghz apparaten kunnen niet connecten met RT-AX86U Pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-08 01:32
Ik heb enige tijd geleden de Asus RT-AX86U Pro aangeschaft. Met uitzondering van de 2,4 Ghz apparaten (zoals de Televisie, Printer, Vaatwasser en Reciever) die alleen met de 2.4Ghz band kunnen connecten, werkt de router prima.
Wat kan er aan de hand zijn als mijn Asus Zenbook en Google PixelTelefoon wel via de 2.4 Ghz band verbinding kunnen maken.

Beste antwoord (via playon1955 op 11-02-2025 20:23)

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:41
playon1955 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:13:
Ik heb enige tijd geleden de Asus RT-AX86U Pro aangeschaft. Met uitzondering van de 2,4 Ghz apparaten (zoals de Televisie, Printer, Vaatwasser en Reciever) die alleen met de 2.4Ghz band kunnen connecten, werkt de router prima.
Wat kan er aan de hand zijn als mijn Asus Zenbook en Google PixelTelefoon wel via de 2.4 Ghz band verbinding kunnen maken.
Zorg dat je alleen kanaal 1 of 6 of 11 gebruikt en niet hoger.
Zorg dat de 2.4 op 20mhz staat.
Zorg dat de beveiliging op max WPA2 staat.
En je zult zien dat het werkt.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:32
Over welke printer/TV/Vaatwasser etc hebben we het over?

En hoe staat je wifi ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Wat gaat er mis met de apparaten die geen verbinding kunnen maken?
Kunnen ze het netwerk helemaal niet zien/vinden of kunnen ze de beveiligde verbinding niet maken?

Problemen met oudere 2,4Ghz apparaten en nieuwe Wifi6/WPA3 routers komen nu regelmatig voor.
Zie bijvoorbeeld het gedoe met nieuwe KPN/Ziggo router updates:
Experiabox nieuwe Firmware V10.C.24.12.11

Probeer eens de WiFi 2,4GHz van 802.11ax terug te zetten naar 802.11b/g/n?
Je kan ook nog even testen of de verbinding wel werkt zonder beveiliging?
Uiteraard voorzichtig hiermee zijn.
Eventueel gastennetwerk hiervoor gebruiken.
Het gastennetwerk is natuurlijk afgeschermd maar alleen om te testen of er een verbinding gemaakt kan worden zonder beveiliging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
Met de zichtbaarheid is niks mis. Evenals mijn telefoon en Zenbook zien
alle 2.4ghz apparaten het netwerk wel, maar melden dat ze niet kunnen verbinden, of verbinden gewoonweg niet. Helaas zijn er in huis nogal wat apparaten die alleen met 2,4 ghz uit de voeten kunnen. In mijn geval de televisie, Internet reciever, printer, 2 draadloze beveiligingscamera's, P1 meter, alarm set.
Via een Devolo WiFi Magic 2 powerline adapter houd ik nu een 2.4ghz netwerk in de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paddywacker
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11:33
Zoals @The_Doman al zei over WPA, zet dat eens op WPA2 (of even uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
Als ik de beveiliging uitschakel verbindt mijn tv onmiddellijk. Dat is link lijkt mij zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
playon1955 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:48:
Als ik de beveiliging uitschakel verbindt mijn tv onmiddellijk. Dat is link lijkt mij zo.
Ja, dat is dan ook bedoeld als tijdelijke test.
playon1955 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:06:
Met de zichtbaarheid is niks mis. Evenals mijn telefoon en Zenbook zien
alle 2.4ghz apparaten het netwerk wel, maar melden dat ze niet kunnen verbinden, of verbinden gewoonweg niet. Helaas zijn er in huis nogal wat apparaten die alleen met 2,4 ghz uit de voeten kunnen. In mijn geval de televisie, Internet reciever, printer, 2 draadloze beveiligingscamera's, P1 meter, alarm set.
Via een Devolo WiFi Magic 2 powerline adapter houd ik nu een 2.4ghz netwerk in de lucht.
Dat zijn dan wel erg veel apparaten die problemen geven.
Verder lijkt het dezelfde situatie als in deze eerder genoemde topics waarbij ook de enige "oplossing" een extra (WPA2) AP was.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09:41
playon1955 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:13:
Zorg dat je alleen kanaal 1 of 6 of 11 gebruikt en niet hoger.
Zorg dat de 2.4 op 20mhz staat.
Zorg dat de beveiliging op max WPA2 staat.
En je zult zien dat het werkt.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
Bedankt voor alle reacties. Ik heb een extra netwerk (Gast Netwerk Pro) met WPA-2 beveiliging aangemaakt.
Het is gelukt om verbinding met Internet te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• playon1955
Uiteindelijk is het gelukt om via kanaal 3 de televisie te verbinden. Kortom terwijl mijn Zenbook of telefoon geen moeite hadden net kanaal 1 of 11 lukte dat niet met de 2.4hhz apparaten. Nu via kanaal 3 verbindt de televie vlot met het 2.4ghz netwerk. Holy moses weer wat geleerd.

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 10-09 17:03
IK heb vergelijkbare problemen met mijn harmony hub.
Bij het configureren koimt de popup zoeken naar netwerken maar er wordt er geen een gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKhznO2oKhVm5nvlnc7uxpk1n-0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/pj8HpZs4gg591tnI4FPLbJkq.jpg?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door mrbert op 27-02-2025 15:12 ]

mrbert

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
playon1955 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:27:
Uiteindelijk is het gelukt om via kanaal 3 de televisie te verbinden. Kortom terwijl mijn Zenbook of telefoon geen moeite hadden net kanaal 1 of 11 lukte dat niet met de 2.4hhz apparaten. Nu via kanaal 3 verbindt de televie vlot met het 2.4ghz netwerk. Holy moses weer wat geleerd.
Ben wel benieuwd wat je dan geleerd hebt?

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• playon1955
Dat de gevoeligheid voor een zeker kanaal voor 2.4ghz heel nauw luistert. Als de telefoon of laptop aangeeft, dat een zeker kanaal een prima verbindinh geeft, voortaan toch een ander kanaal testen om de kijken of het 2.4ghz apparaat dan wel verbinding kan maken.
Pagina: 1