Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:15
Beste Tweakers,

wij zijn onlangs overgestapt van radiatoren naar vloerverwarming. De vloerverwarming is zo'n 70m2 op de benedenverdieping, ingefreezd. We dachten daarna om de radiatoren maar uit te schakelen om zo zuiniger met het gas om te gaan. Echter lijkt het omgekeerd te zijn. We gebruiken nu ipv. zo'n 6-8m3 zo'n 10-12m3. Het varieert een beetje van dag tot dag, maar gemiddeld zitten op rond de 10 kuub.

Wat ik al heb geprobeerd is om de ketel verwarmingstemperatuur lager te zetten (Nefit Ecomline) van 5 naar 2-3 (10 standen, wat neerkomt op een verlaging van 65 naar 50 graden ongeveer. Echter zorgt dit niet echt voor verbetering. Zodra ik de ketel zelfs op standje 2 zet, hoor ik de ketel vrijwel de hele dag wel pompen en is het gebruik nog steeds ongeveer hetzelfde. Mijn gedachtegang was dat dit zou helpen omdat de vloerverwarming instroom maar zo'n 40 graden hoeft te zijn. Daarbij heb ik de instroom vrijwel volledig open gezet voor de vloerverwarming. Echter komt de vloerverwarming maar moeilijk op een stabiele temperatuur op de lage stand (instroom ligt tussen de 25 en 35 graden ongeveer, met op zijn top soms 40 graden). De afvoertempreatuur kan ik helaas niet uitlezen met een metertje of iets dergelijks. Wat is hierbij volgens jullie handig? Om de ketel hoger te zetten zodat, mijn inziens, de vloerverwarming aanvoer geblokkeerd wordt tot 40 graden? Of zou de ketel juist zo laag mogelijk moeten staan (40 graden).

De radiator staat op 18 graden in de nacht en 18.5 overdag. Er staan 2 radiatoren nog aan (1 boven en 1 in de garage, maar staan op een lage stand). Is er nog iets wat ik kan doen of is dit redelijk normaal gebruik? (vorig jaar gebruikten we slechts 800m2 per jaar maar op deze manier gaat het hard als je bijna 300m2 per maand gebruikt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:05
Hoe heb je je vloerverwarming thermostaat staan? Zet je die op een nachtstand? Welke temperatuur staat die? Wat zie je op de meter door de dag heen? ( met het verbruik ) Kan je daar een plaatje van tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:03
Is de flow van de vloerverwarming wel goed ingesteld?

Als deze te snel stroomt kan de verwarming de warmte niet kwijt omdat het al uit de vloer is voordat de warmte is afgegeven.

Als deze te langzaam is dan het water al koud voordat het halverwege is, en blijft de themostaat een warmte vraag houden.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
De vloerverwarming staat niet op een nachtstand (halve graad omlaag ongeveer) en de thermostaat staat op standje 5 van 6 (wil hem ook niet volledig open zetten mbt. de hoogte van de temperatuur die wellicht dan te hoog kan oplopen met momenten).

De flow werkt via een pomp, maar geen idee of ik die kan instellen of iets dergelijks. De temperatuur blijft wel redelijk stabiel in huis. Smorgens is het even opstarten richting de 18.5 maar uiteindelijk na een paar uurtjes is het ook 18.5/19 graden uiteindelijk. Grote temperatuurverschillen probeer ik te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
m2 (vierkante meter) even veranderen in m3 (kubieke meter) voor de leesbaarheid/duidelijkheid.

[ Voor 3% gewijzigd door gysman11 op 11-02-2025 11:09 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:45
Een inkopper, wat is de Rd waarde van je vloerisolatie? Want als dat te weinig is ben je de kruipruimte wss aan het opstoken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:14
@Kelvern Dat wou ik ook net vragen.
Waarschijnlijk lekt er wat meer warmte weg naar de kruipruimte/zandgrond omdat de vloer nu 35 graden ipv 18 graden is. De delta is dus hoger dan eerst, waardoor er meer warmte weglekt naar beneden.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 11-09 15:44
Heb je misschien ook meer comfort als eerst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
Kelvern schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:16:
Een inkopper, wat is de Rd waarde van je vloerisolatie? Want als dat te weinig is ben je de kruipruimte wss aan het opstoken.
RD-waarde is 0.14, dat is ''redelijk hoog'' maar binnen de standaard. De ondervloer is 6mm dik, dikker dan normaal. Doch voelt de vloer wel warm aan, al zegt dat niet alles natuurlijk, maar daar valt weinig aan te doen helaas. We hebben geen kruipruimte oid. Huis is uit 2001, dus verder prima geisoleerd. De vloer is pvc click van 4.8mm dik (rigid).

[ Voor 10% gewijzigd door blatenja op 11-02-2025 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kelvern
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:45
Ik heb thuis een ongeisoleerde vloer en die heeft een Rc waarde volgen het energielabel van 0.17. Dus dan neem ik aan dat je vloer ongeisoleerd is? Je ondervloer heeft hier trouwens marginaal invloed op, het gaat om wat voor isolatie aan de onderknt van je vloer is bevestigd. Bij vloerverwarming wordt volgens mij minimaal 3.5 aangeraden, anders, gaat er veel energie verloren aan de grond.
blatenja schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:19:
[...]

RD-waarde is 0.14, dat is ''redelijk hoog'' maar binnen de standaard. De ondervloer is 6mm dik, dikker dan normaal. Doch voelt de vloer wel warm aan, al zegt dat niet alles natuurlijk, maar daar valt weinig aan te doen helaas.

[ Voor 8% gewijzigd door Kelvern op 11-02-2025 11:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P5ycho
De ~20% verschil in verbruik kan ook prima komen doordat de buitentemperatuur de laatste periode gemiddeld lager ligt dan de directe periode voor je vloerverwarming had. Dat zou je kunnen vergelijken door je historisch verbruik en huidige verbruik in te voeren in op mindergas.nl zodat je een vergelijk kunt maken dat ook de buitentemperatuur meeneemt. Dat genormaliseerde verbruik kun je dan vergelijken met andere woningen als je wilt. Geeft wat gemoedsrust.

Je zit nu in de tijd van het jaar waar het meest verbruikt wordt, dus het kan ook paniek om niets zijn.

Aan de andere kant, je huis is uit 2001 dus je RC zal minstens 3.5 zijn (0.14 is een waarde voor een ongeisoleerde vloer, dus dat kan niet kloppen), en verbeteren kun je het niet zonder heel rigoreus te werk te gaan omdat de kruipruimte ontbreekt (Check dat vooral dubbel! Bouwtekening?). Mocht je toch een kruipruimte hebben, dan zou je extra isolatie kunnen aanbrengen onder de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blatenja
P5ycho schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:06:
De ~20% verschil in verbruik kan ook prima komen doordat de buitentemperatuur de laatste periode gemiddeld lager ligt dan de directe periode voor je vloerverwarming had. Dat zou je kunnen vergelijken door je historisch verbruik en huidige verbruik in te voeren in op mindergas.nl zodat je een vergelijk kunt maken dat ook de buitentemperatuur meeneemt. Dat genormaliseerde verbruik kun je dan vergelijken met andere woningen als je wilt. Geeft wat gemoedsrust.

Je zit nu in de tijd van het jaar waar het meest verbruikt wordt, dus het kan ook paniek om niets zijn.

Aan de andere kant, je huis is uit 2001 dus je RC zal minstens 3.5 zijn (0.14 is een waarde voor een ongeisoleerde vloer, dus dat kan niet kloppen), en verbeteren kun je het niet zonder heel rigoreus te werk te gaan omdat de kruipruimte ontbreekt (Check dat vooral dubbel! Bouwtekening?). Mocht je toch een kruipruimte hebben, dan zou je extra isolatie kunnen aanbrengen onder de vloer.
0.14 is van de ondervloer. Nee, er is zeker geen kruipruimte. De vloerverwarming zit op 3mm van de toevoer ingefreesd, dus vrij dicht op het oppervlak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 15:28

Cr3ator

1 bar is geen bar

-Jaap-io schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:05:
Is de flow van de vloerverwarming wel goed ingesteld?

Als deze te snel stroomt kan de verwarming de warmte niet kwijt omdat het al uit de vloer is voordat de warmte is afgegeven.

Als deze te langzaam is dan het water al koud voordat het halverwege is, en blijft de themostaat een warmte vraag houden.
Even een misverstand uit de wereld helpen: 'te snel' bestaat niet qua warmteoverdracht. De gemiddelde temperatuur van aanvoer en retour bepaald de totale overdracht en dus de temperatuur van de vloer. Als je sneller pompt is de retour nagenoeg even warm als de aanvoer en heb je de hoogste warmteoverdracht. Om geen stromingsgeluid te krijgen wil niet té hard pompen, dus een aantal liter per minuut per groep is wel het maximum, waarmee je -afhankelijk van oa de lengte vd leiding en de vloertemperatuur - een dT van zo'n 2-5C ziet.

Te langzaam is dus inderdaad wél onhandig: daarmee daalt de vloertemperatuur en warmteoverdracht.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:03
Cr3ator schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:55:
[...]

Even een misverstand uit de wereld helpen: 'te snel' bestaat niet qua warmteoverdracht. De gemiddelde temperatuur van aanvoer en retour bepaald de totale overdracht en dus de temperatuur van de vloer. Als je sneller pompt is de retour nagenoeg even warm als de aanvoer en heb je de hoogste warmteoverdracht. Om geen stromingsgeluid te krijgen wil niet té hard pompen, dus een aantal liter per minuut per groep is wel het maximum, waarmee je -afhankelijk van oa de lengte vd leiding en de vloertemperatuur - een dT van zo'n 2-5C ziet.

Te langzaam is dus inderdaad wél onhandig: daarmee daalt de vloertemperatuur en warmteoverdracht.
Is dit ook het geval wanneer je per groep een flow control hebt zitten?

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:46
blatenja schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:07:
De vloerverwarming staat niet op een nachtstand (halve graad omlaag ongeveer) en de thermostaat staat op standje 5 van 6 (wil hem ook niet volledig open zetten mbt. de hoogte van de temperatuur die wellicht dan te hoog kan oplopen met momenten).

De flow werkt via een pomp, maar geen idee of ik die kan instellen of iets dergelijks. De temperatuur blijft wel redelijk stabiel in huis. Smorgens is het even opstarten richting de 18.5 maar uiteindelijk na een paar uurtjes is het ook 18.5/19 graden uiteindelijk. Grote temperatuurverschillen probeer ik te voorkomen.
En wat deed je in radiatortijd? Ook de hele dag en nacht de verwarming aan?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cklaver
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 22:15
Je vloerverwarming Ta zou idealiter lager moeten qua aanvoer temperatuur, bv 28 - 30 graden max. (mits geen radiatoren meer) Als dat niet goed verwarmt heb je mogelijk een meng verdeler. Deze mengt teveel terug de retour in bij temperatuurverlaging,

Die aanpassen , flow omhoog , Ta omlaag zou goed kunnen helpen, mits geen radiatoren :)

[ Voor 3% gewijzigd door Cklaver op 12-02-2025 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:28
blatenja schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:46:
0.14 is van de ondervloer. Nee, er is zeker geen kruipruimte. De vloerverwarming zit op 3mm van de toevoer ingefreesd, dus vrij dicht op het oppervlak.
Maar wat zit er aan de onderkant? Wat er aan de bovenkant is belangrijk, maar de onderkant net zo. Je zult een laag beton hebben denk ik, maar heb je daar nog isolatie onder en dan het zand? Of ligt je vloer direct op het zand? Want als je een dunne vloer hebt, geen isolatie en daarna op zand terecht komt is de kans groot dat je heel veel warmte verliest via de onderkant van de vloer.

Hier hebben we een kruipruimte en een betonnen vloer van ongeveer 20 centimeter dik (misschien iets meer nog). Onze vloer ligt dus niet direct op zand. Desalniettemin ging onze vloertemperatuur met 2 graden omhoog toen wij onze vloer vanuit de kruipruimte hebben laten isoleren. 2 graden verschil over een enorm oppervlakte, zonder verwarming. Wel of geen isolatie maakt dus enorm uit en ik verwacht dat de koude grond het nog een stuk erger maakt.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:16
@blatenja Normaliseer je gasverbruik voor en na even met mindergas.nl.

Nu oordeel je vanuit onderbuikgevoel.

Verder: verwarming met een ongeisoleerde vloer is zeker niet zuiniger dan radiatoren

Isolatie heb je nodig in decimeter werk, niet milimeters

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• P5ycho
Ik had nog even opgezocht: een huis uit 2001 heeft een minimale isolatiewaarde van Rc=2.5. Dat is niet geweldig, wel iets wat ik zou naisoleren als dat kon.

• blatenja
Onderkant is idd niet geisoleerd. Dat zal waarschijnlijk een beton/cementlaag zijn van 20cm dik of zo. Ik denk dat het uiteindelijk gewoon is zoals het is en dat er inderdaad warmte verloren gaat via de onderkant. Lastige vind ik wel hoe je constant de temperatuur constant kunt houden. Zodra een thermostaat het namelijk wel warm genoeg vindt, wordt de ketel uitgeschakeld op dat moment en koelt alles weer af totdat de omgevingstemperatuur weer lager is. Dat zorgt ervoor dat de vloerverwarming niet constant (licht) verwarmd blijft. Is dit iets dat wellicht te beïnvloeden valt?

• CyberFR
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20:50
Verkeerde topic

[ Voor 96% gewijzigd door CyberFR op 13-02-2025 15:44 ]

PVoutput---->3825wp

• P5ycho
De afgifte is erg afhankelijk van de regelstrategie van je thermostaat en cvketel.

Hier is ook een centraal topic voor: Gas besparen door middel van CV tuning deel IV

[ Voor 9% gewijzigd door P5ycho op 13-02-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTie
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 11-08 13:01
Ook mijn vraa? Vloerverwarming wordt gezien als energie zuinig, maar raakt de betonnen vloer niet veel warmte kwijt aan de fundering? Beton geleidt warmte alle kanten op. Dus lucht verwarming ( radiatoren) energie gunstiger? .. Natuurlijk is de vloer geïsoleerd, maar zit wel koud vast aan de fundering!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:16
@TTie met vloerverwarming zou je met hele lage Ta kunnen werken, maar dan moet je de leidingen hebben voor bijbehorende hoge flow.

Warmtepomp heeft een hele steile Ta efficiëntie curve (2% per graad), waardoor de verliezen die je noemt met gemak gecompenseerd kunnen worden… maar ook gas-CV kan er baat bij hebben… die wordt efficiënter met lage Tr. Echt lage Tr in een gas-CV systeem is zeer lastig te halen… het verschil tussen Tr 45 en Tr 30 (dat haal ik) is nog best groot: PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1