Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbin_t
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 26-09 13:46
Een korte uitleg. Wij wonen in een huis dat ooit verwarmd werd dmv luchtverwarming en dus ligt het hele huis vol met kanalen. Veel kamers hebben zowel toe- als afvoer. Echter omdat het systeem al 35 jaar oud en nogal ineffiecient was hebben we de kast eruit gehaald en zijn we overgestapt op verwarmen met airco's.

Nou zouden we graag de kanalen alsnog gebruiken om te ventileren met behulp van een WTW installatie. De kast waar de installatie in zou moeten passen is nauw maar een installatie van 600x500x1300 zou moeten passen en met behulp van buizen en een 3D printer moet het wel op één of andere manier aan de bestaande buizen te koppelen zijn.

Nou heb ik berekeningen gemaakt en kom ik al snel uit op een benodigd debiet van 1000m^3 per uur (volgens bouwbesluit). Als ik echter kijk naar wat er zo beschikbaar is zie je dat grote installaties zo rond de 600m^3 per uur zitten (en die gaan zeker niet passen). Ik vindt wel installaties die ik kwijt zou kunnen maar die zitten eerder rond de 200m^3 per uur en worden verkocht als installatie voor kleinere woningen. Onze woning is zo'n 110m^2 dus nou ook weer niet echt groot.

Maak ik hier ergens een enorme denkfout dat het erop lijkt dat er voor onze, toch bescheiden oppervlak een capaciteit nodig lijkt te zijn die amper verkrijgbaar is of kan je ook simpelweg met veel minder af in de dagelijkse praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Er gaat denk ik iets mis in je berekening. Typisch zal je op zo'n 250-300m3. (Sowieso toilet 25m3, badkamer 50m3 en keuken 75m3 op maximaalstand). Worst case kom je met 0,9dm3/s op 360m3/uur bij 110m2. 70% geeft dan 252m3/uur.
Je ruimtebudget is vrij krap, maar niet onmogelijk denk ik. Voor de regels bij nieuwbouw zie deze link.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926