Redhat linux 7.1

Pagina: 1
Acties:

• markvt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 16:33

markvt

Peppi Cola

Topicstarter
dit wil niet installeren, hij mekkert dat mijn 40GB hdd, quantum fireball AS op te veel cilinders staat (meer dan 1024) ne heb ik in mijn bios gekeken deze waardes kunnen:
4999
19(duizen nogwat)
3(duizen nogwat)
maar 1024 ziek ik daar niet bij staan, moet ik me erbij neerleggen dat redhat niet gaat werken, of is er een workaround ?

(ps. mobo aopen AX34pro-2 :))

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zaterdag 15 september 2001 14:02 schreef markvt het volgende:
dit wil niet installeren, hij mekkert dat mijn 40GB hdd, quantum fireball AS op te veel cilinders staat (meer dan 1024) ne heb ik in mijn bios gekeken deze waardes kunnen:
4999
19(duizen nogwat)
3(duizen nogwat)
maar 1024 ziek ik daar niet bij staan,
Sinda wanneer is 'meer dan 1024' lager dan 4999 ? Of 19000 ? Of 3000 ? :-)
Maargoed, je zal vooraan je schijf, een kleine paritie moeten maken. Deze moet onder de 1024 clilinders staan. Deze hoeft niet groot te zijn, een meg of 10 is prima. Deze moet je mounten als /boot . En dan zou alles goed moeten gaan :-)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:50
Het heeft te maken met de bootmanager(lilo). Zolang je hd in je bios op lba, hoef je daar nix te veranderen.

Wel moet je zorgen dat de bootpartitie van linux binnen de 1-1024 cilinders valt. Anders kan hij (vaak) niet geboot worden door lilo en start linux dus niet. Alternatief is booten van flop....

• markvt

markvt

Peppi Cola

Topicstarter
ik snap het niet helemaal meer, staat nu op 5000 cilinders, dus das ongeveer 1250 cilinders per 10GB (heb ik goed he?)
maar nu staat eerst windows, en mijn backup partitie, dus redhat kan er niet meer achter?
of moet ik mijn boot (/) partitie niet zo groot maken ?

ik gebruikte altijd mandrake linux en dat installeert makkelijker vind ik/

van-tilburg.info -=- meka (sega emulator) - Proud MEDION fanclub member - KOPPIG VOLHOUDEN !

• MikeN
Tja, ik weet niet waar je mandrake installeerde en hoe, maar als je redhat in dezelfde partities propt zou het moeten werken...

• markvt

markvt

Peppi Cola

Topicstarter
Op zaterdag 15 september 2001 14:27 schreef MikeN het volgende:
Tja, ik weet niet waar je mandrake installeerde en hoe, maar als je redhat in dezelfde partities propt zou het moeten werken...
dit was op mijn andere mobo, en nu zou ik dus windows enz. eraf moeten pleuren en linux ervoor zetten :(
ik koop wel een extra hdd dan.. Tis voor school dat redhat erop moeten, mandrake stond altijd tussen in.

• MikeN
Ooit wel eens gehoord van partition magic.
Maar als je winpartities eindigen voor de 1024 cilinder grens, kun je een heel klein bootpartitieje aanmaken, die je daar achter plakt.

En anders gebruik je PM.

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 00:04

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Dit komt omdat je wilt partioneren met Disk Druid. Als je partities van meer 1024 cyl wilt hebben moet je partitioneren met FDisk (Je kunt tijdens de installatie van Red Hat 7.1 kiezen tussen Disk Druid of FDisk.) WAARSCHUWING: partioneren met FDisk onder linux is geen grapje en best lastig. Realiseer goed waar je mee bezig bent. Het is even doorbijten maar dan heb je het ook fatsoenlijk.

• markvt

markvt

Peppi Cola

Topicstarter
Op zaterdag 15 september 2001 14:40 schreef MikeN het volgende:
Ooit wel eens gehoord van partition magic.
Maar als je winpartities eindigen voor de 1024 cilinder grens, kun je een heel klein bootpartitieje aanmaken, die je daar achter plakt.

En anders gebruik je PM.
die eindigd op de 3000 (25GB) dus nog 15GB over, en das van 3000 tot/met 5000
(aldus partition magic 7)

• MikeN
Dat wordt je winpartitie in tween knippen

• markvt

markvt

Peppi Cola

Topicstarter
eerst maar ff wat backuppen volgende week en dan met PM7 wat moven ..

Verwijderd

Op zaterdag 15 september 2001 14:43 schreef -bolio- het volgende:
WAARSCHUWING: partioneren met FDisk onder linux is geen grapje en best lastig. Realiseer goed waar je mee bezig bent. Het is even doorbijten maar dan heb je het ook fatsoenlijk.
Daarvoor hebben ze cfdisk uitgevonden, dat is een stuk vriendelijker in het gebruik.
Pagina: 1