Warmtepomp fabrieksgarantie Daikin

Pagina: 1
Acties:
  • 1.044 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvangelder
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 25-02 12:48
in April 2023 is er bij mij een Daikin Altherma HT 18 kW warmtepomp geplaatst die nu sinds november 2024 regematig, rond de 2 tot 3 weken uitvalt met steeds dezelfde meld fout.
Daikin is 2 keer langs geweest voor een software update en vond toen niks geks en zeiden dat alles goed was.
Nu het dus weer enkele keren gebeurt is heb ik melding gemaakt bij het bedrijf die de pomp verkocht heeft.
Die stuurde mij gister een 2 regelige email dat Daikin een nieuw onderdeel stuurt maar dat ik zelf met de installateur de arbeidskosten van de reperatie moet betalen. Deze heeft al aangegeven dat dit erg duur kan worden omdat de machine helemaal uit elkaar moet.
Maar zou dit niet onder de fabrieksgarantie moeten vallen ? die volgens de wet 2 jaar is. ...
Graag hoor ik hier meer over omdat de verkoper noch Daikin mijn emails beantwoorden.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
nog een keer gelezen:

je hebt een pomp gekocht bij bedrijf x
je krijgt een onderdeel van fabrikant
je hebt de installatie laten doen door bedrijf y
x zegt dat je bij y moet zijn voor vervanging

Klopt dat?

[ Voor 70% gewijzigd door DaWizza op 11-02-2025 09:28 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 15:31
Juist niet de fabrieksgarantie. Wettelijke garantie is via de winkel/installateur.
Fabrieksgarantie is extra, maar is verder geen recht.

De overeenkomst is met de verkoper, niet de fabrikant.

[ Voor 17% gewijzigd door PROnline op 11-02-2025 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02:00
De vraag is nu of het onderdeel vervangen op initiatief van de fabrikant is, of op initiatief van de installateur.

Dit gaat over fabrieksgarantie. In principe zou er tussen de installeur en de fabrikant uitsluitsel moeten komen of de warmtepomp een defect heeft, ja of nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvangelder
De warmtepomp is gekocht bij bedrijf A die heeft de installatie laten doen door bedrijf B ... maar er is geconstateerd dat dit het niet een installatie fout is. Maar een probleem met de Valves/pomp die ergens midden in de warmtepomp zitten. Dit is erkend door daikin
Kortom Daikin levert de nieuwe onderdelen. Maar het lijkt dat Daikin dit dan ook kosteloos zou moeten reparen.
maar de verkopende party communiceert verder niet ..... de vraag is of ik in mijn recht sta om te eisen dat dit kosteloos wordt opgelost omdat het binnen de 2 jaar wettelijke fabrieksgarantie valt

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:17

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

ja, maar je moet dat eisen bij bedrijf A - daar mee heb je een overeenkomst.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
thunder7 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 09:46:
ja, maar je moet dat eisen bij bedrijf A - daar mee heb je een overeenkomst.
Precies dit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
Hou je verder niet bezig met de fabrikant, die regelt het onderling maar met de verkoper.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkmi
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:58
De vervanging van het onderdeel dient inderdaad door de verkoper te worden geregeld. Het gaat niet alleen om de kosten, maar ook om de gevolgen. Als blijkt dat het onderdeel niet correct is vervangen of als er later andere problemen optreden, zou de verkoper zich kunnen beroepen op het feit dat ze niet verantwoordelijkheid zijn voor andermans werk. Dit risico kun je voorkomen door de verkoper zelf de vervanging te laten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joostvangelder
ondertussen met Daikin gesproken, die ik denkt dat het fabrieksgarantie is, en er nog op terugkomen.
Het verkopende bedrijf heb ik niks aan.... maar uiteindelijk moet de garantie ook van Daikin zelf komen. Dus laten we hopen dat ze over de brug komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-05 16:39
Dan ben ik benieuwd of fabrieksgarantie inclusief de kosten van het installeren/vervangen is.
Tevens als je hier registreert: https://standbyme.daikin.nl/ heb je 5j garantie van Daikin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-05 16:56

Nyarlathotep

Crawling Chaos

joostvangelder schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:46:
ondertussen met Daikin gesproken, die ik denkt dat het fabrieksgarantie is, en er nog op terugkomen.
Het verkopende bedrijf heb ik niks aan.... maar uiteindelijk moet de garantie ook van Daikin zelf komen. Dus laten we hopen dat ze over de brug komen
En toch moet Daikin lekker schakelen met de verkopende partij.
Want het risico bestaat nu dat Daikin de reparatie uitvoert, en dan jóu de factuur gaat sturen. En als jij met die factuur dan naar de verkopende partij gaat voor een vergoeding, deze jou de deur wijzen omdat de reparatie niet door hun is goedgekeurd / uitgevoerd.

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DaWizza
  • Niet online
joostvangelder schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:46:
De nut van dit topic ontgaat mij nu een beetje.

Je stelt een vraag, meerdere mensen geven hetzelfde antwoord, vervolgens doe je het tegenovergestelde en hoopt op het beste.
Wat wil je dan nog van ons?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasten
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-03 12:06
Ik heb een probleem met een nieuw aangelegde warmtepomp van Daikin in ons nieuwe huis, ons systeem is aangelegd op juni 2021 en geeft sindsdien regelmatig een foutcode aan. Deze foutcode ( F3-00) komt en melden we naar onze aannemer. Nu 3 1/2 jaar later en veel foutcode `s verder geeft de aannemer aan dat de garantie verlopen is en ze niets meer doen uit coulance. Wat heb ik nog voor rechten? Wij hebben wel een serviceovereenkomst met een installateur echter het ging toen wel om een nieuwe machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekVogel
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-04 18:25
klaasten schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:56:
Ik heb een probleem met een nieuw aangelegde warmtepomp van Daikin in ons nieuwe huis, ons systeem is aangelegd op juni 2021 en geeft sindsdien regelmatig een foutcode aan. Deze foutcode ( F3-00) komt en melden we naar onze aannemer. Nu 3 1/2 jaar later en veel foutcode `s verder geeft de aannemer aan dat de garantie verlopen is en ze niets meer doen uit coulance. Wat heb ik nog voor rechten? Wij hebben wel een serviceovereenkomst met een installateur echter het ging toen wel om een nieuwe machine.
Je mag van een warmtepomp verwachten dat die langer meegaat dan 3,5 jaar. Dat wil zeggen dat als de garantie verlopen is, je recht hebt op reparatie tegen een redelijk tarief. Het woordje "redelijk" is helaas wat het lastig maakt. Heb je toevallig verlengde garantie van Daikin? Dat scheelt je al de kosten van de onderdelen.

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:57

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Open anders even een eigen topic als je er verder niet uitkomt. Diverse topics gaan kapen is niet de bedoeling.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.