Computer gaat spontaan uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sem21
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19-08 15:20
Mijn vraag

PC valt spontaan uit na een willekeurige tijd tussen 5 en 60 seconden.

Ik heb al een tijdje mijn eigen pc, die in het verleden veel problemen heeft gehad met verschillende defecte moederborden. Uiteindelijk heb ik alles opgelost, maar nu werkt de computer helemaal niet meer. Tijdens normaal gebruik viel hij plotseling uit, en sindsdien blijft hij dat doen.

Opvallend is dat er na het uitvallen nog steeds lampjes op het moederbord branden, alsof de pc "normaal" is uitgeschakeld. Wanneer ik hem opnieuw aanzet, start alles weer op alsof er niets aan de hand is.

Oververhitting lijkt geen directe oorzaak, want het probleem doet zich ook voor wanneer de pc al een tijd uit heeft gestaan. Wel was ik aan het gamen toen de eerste crash plaatsvond, dus er zou iets te warm geworden kunnen zijn. Toch lijkt het me dat de beveiliging dan zou zijn ingeschakeld. Bovendien heb ik niet bezuinigd op ventilatie.

Bij het opstarten werkt alles zoals verwacht, maar na korte tijd schakelt de pc zichzelf uit. Wat ik vreemd vind, is dat hij zichzelf afsluit zonder dat alle stroom volledig wegvalt, ik denk dat ik hier uit kan concluderen dat de voeding nog wel oke is?

Mijn vraag:
Wat kan ik het beste als eerste testen? RAM? Moederbord? Heeft iemand dit probleem eerder gehad?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Processor : Ryzen 5 5800x
Grafisch : RX 6900 XT
Mobo : ROG-STRIX B550-F
Voeding : Corsair RM850x

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Momenteel nog niks geprobeerd met betrekking tot de hardware, meerdere keren proberen aan te zetten en even gekeken of het aan de software ligt, maar hij boot zichzelf in safe mode door het meerdere falen, en hier sluit hij zichzelf ook af.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Sluit hij af of valt hij uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sem21
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 19-08 15:20
Valt uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pivmaster
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14-09 08:37
Ik had eenzelfde probleem met de PC van mijn ouders. Uiteindelijk bleek de voeding (relatief goedkope Coolermaster 500W bronze ofzo, kan me echt niet meer herinneren wat het was) de schuldige te zijn. Ik had al een nieuw moederbord, cpu en RAM voor ze gehaald want de oude pc was al echt verjaard. De voeding probeerde ik nog een tweede leven te geven, totdat ik precies dezelfde problemen had. Nieuwe voeding loste de problemen op.

Maar een RM850x die dezelfde problemen geeft... Tja het zou kunnen.

Achteraf gezien kan ik wel begrijpen dat het de voeding is, als er problemen zijn met andere componenten is er meestal wel een BSOD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ptiel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-09 13:56
Omdat de problemen in stappen erger worden zou ik om te beginnen eens naar de koeling kijken. Kan geen kwaad om de boel eens na te lopen. Kost hooguit wat tijd en een beetje koelpasta.

Je geeft aan dat je meerdere problemen met andere moederborden hebt gehad, dan zou de voeding ook een verdachte kunnen zijn. Als je wat meer vertelt over de problemen met die moederborden, valt daar mss wat meer uit af te leiden.

Zijn de temperaturen stabiel als je in de bios kijkt? Wanneer de thermische beveiliging van je CPU erin klapt kun je dit soort uitval krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Ptiel schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 02:16:
Zijn de temperaturen stabiel als je in de bios kijkt? Wanneer de thermische beveiliging van je CPU erin klapt kun je dit soort uitval krijgen.
Klopt, een kortsluiting kan dit veroorzaken. Bijvoorbeeld door een USB apparaat.

@Sem21 Je kan de PC opstarten zonder toetsenbord, muist en andere USB apparaten. Trek de USB stekkers uit het moederbord en zet de computer weer aan. Werkt het dan wel, dan heb je uitgevonden waar het aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 01:26

MsG

Forumzwerver

Valt hij ook uit als je bijvoorbeeld van een Linux usb stick boot? Dit om het bestaande OS volledig uit te sluiten.

En als je hem in het bios scherm laat zitten, valt hij dan ook op den duur uit? Of blijft hij dan gewoon aan?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Ptiel
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-09 13:56
@Sem21 Is het gelukt? Wij zijn hier allemaal aan het F5-en wat het nou geweest was.
Pagina: 1