Raspberry pi5 componenten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-05 20:38
Ik ben op zoek gegaan naar de meest budgetvriendelijke manier om een RPi 5 met 16GB RAM samen te stellen voor Home Assistant. Na het zoeken naar de goedkoopste onderdelen kom ik uit op een totaalbedrag van ongeveer €165,21 (voor een compacte behuizing) of €171,97 (voor een grotere behuizing), inclusief componenten zoals een M.2 SSD. Zie de details hieronder.

Dit is de eerste keer dat ik een Raspberry Pi op deze manier samenstel.
Zijn deze onderdelen compatibel? Mis ik iets? Alvast bedankt!
Onderdelen en prijzen:

Raspberry Pi 5 + voeding: €151,83
Behuizing (klein) : €0,98

Behuizing groot : 7,74

Actieve koeler: €0,98

M.2 kit: €1,30

M.2 SSD (128GB): €10,12

MicroSD-kaart (32GB): Deze heb ik al.

Totaalprijs:

Kleine behuizing: €165,21

Grotere metalen behuizing: €171,97

Ik probeer deze bestaand kit na te bouwen, maar dan met goedkopere onderdelen. De originele kit kost €219 : Link

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Is het voor dat geld niet beter om een N100 kastje van Ali te pakken? Ik heb zelf https://a.aliexpress.com/_EyBZk8y en draai er van allerlei containers op via Proxmox. Of is er een specifieke reden om voor een Pi te gaan? Die heb ik hier trouwens ook draaien maar eigenlijk steeds minder te doen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:11

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Met @br00ky , voor dat geld kun je inderdaad beter een leuke N100 op de kop tikken. Ik heb zelf de GMKtec G3. Als je die bij hun zelf besteld met 512GB storage en 16GB geheugen ben je maar 3 euro duurder uit. Als je de barebone besteld en zelf een SSD en Geheugen regelt ben je mogelijk nog goedkoper uit.

https://www.gmktec.com/pr...with-intel-n100-processor

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Of voor een paar tientjes een thin client met HAOS via marktplaats. Extra duurzaam, want tweedehands. Bijvoorbeeld deze voor €40 inclusief verzending, maar er staan tientallen van dat soort dingen op marktplaats.

Voor iets als HA zal dat in de praktijk net zo goed werken als een Pi van €170.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 19-05 08:00

ResuCigam

BOFH

Volgens mij is 16GB voor HA een tikkeltje overdreven, dan kan je ook voor de goedkopere 4-8GB modellen gaan.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esumontere
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:32

Esumontere

Floep, banaan.

Gizz schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:53:
Of voor een paar tientjes een thin client met HAOS via marktplaats. Extra duurzaam, want tweedehands. Bijvoorbeeld deze voor €40 inclusief verzending, maar er staan tientallen van dat soort dingen op marktplaats.

Voor iets als HA zal dat in de praktijk net zo goed werken als een Pi van €170.
Die HP clients werken inderdaad uitstekend, er staat er hier eentje bovenop de kast HAOS te draaien zonder enige issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
ResuCigam schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 14:01:
Volgens mij is 16GB voor HA een tikkeltje overdreven, dan kan je ook voor de goedkopere 4-8GB modellen gaan.
Inderdaad, mijn redelijk uitgebreide HA (yellow) installatie met 8Gb CM4 verbruikt 'slechts' 1.7 en qua storage 80 Gb van de 1 Tb. Al moet ik wel zeggen dat ik qua addons ook niet veel verbruik en afgezien van wat plattegronden er geen media-files op de disk staan.

Mijn installatie is overkill, maar dat was een bewuste keuze. In de toekomst wil ik er andere containers bij draaien, bijvoorbeeld om foto's en dergelijke er op te slaan. Maar dat zijn keuzes die ieder voor zich moet maken.
Pagina: 1