Wandcontactoos aansluiten: fase en nul waar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:45
Ik ben lekker aan het klussen in mijn nieuwbouwwoning. De muren zijn onlangs gestuct, en voor het zover was heb ik alle stopcontacten uit de muur gehaald. Op dit moment ben ik ze terug aan het plaatsen. Wat een rotklus blijkt te zijn, maar dat terzijde.

Waar ik echter tegenaan loop is dat ik iets met mijn (zeer basale) kennis over elektra niet snap. Paar basis-uitgangspunten:
  • Bruin is fase
  • Blauw is nul
  • Fase hoort rechts
  • Nul hoort links
Ik weet dat je een stekker ook ondersteboven in een stopcontact kunt steken en dat de volgorde dus niet écht uitmaakt, maar in het kader van "liever te netjes dan te slordig" doe ik het graag goed. Maar in de Jung AS500 stopcontacten die ik heb (en de helft van Nederland gok ik), is het precies andersom. Zie dit (karige) plaatje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEKyHifKvA4V5ELnWJtW2uZXyuc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/eRKU7ZLZOYXYAHWFgYhgbJq1.webp?f=user_large

Hier zit fase links en nul rechts. Waarom is dat? Moet ik nu alle stopcontacten ondersteboven erin hangen?

omniscale.nl

Beste antwoord (via posttoast op 10-02-2025 22:52)

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:54
Vergeet de laatste twee punten van je kennislijst en werk de WCD’s gewoon netjes en consistent af in je woning.
De locatie van de fase en nul op de WCD maken geen biet uit in NL met 1P+N beveiliging.

[ Voor 28% gewijzigd door Homer-Simpson op 10-02-2025 22:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 18:54
Vergeet de laatste twee punten van je kennislijst en werk de WCD’s gewoon netjes en consistent af in je woning.
De locatie van de fase en nul op de WCD maken geen biet uit in NL met 1P+N beveiliging.

[ Voor 28% gewijzigd door Homer-Simpson op 10-02-2025 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Maakt helemaal niets uit. Zoals hierboven wordt gezegd is consistentie wel handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Ok, ik ben er iets te neurotisch in gegaan dus ;) dan even uit interesse: waarom maakt consistentie uit? Ik snap dat ik met doorlussen niet moet gaan mixen, maar maakt het uit als het bij het ene stopcontact andersom is dan bij de andere?

omniscale.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:25

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Het maakt geen biet uit. Dit soort dingen consistent aansluiten is alleen voor de mooi of voor je eigen plezier.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• piratenrat
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:57
wel een tip nog meestal doe je de L (fase) aan de linke kant de meeste mensen (kinderen) zijn rechts en pakken vaak het rechter gaatje dus als je hier de fase draad op zet en een kind met een geleidend voorwerp er insteekt kan het niet leuk aflopen.

kortom fase draad doe je vaak links en de nul rechts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
piratenrat schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:38:
wel een tip nog meestal doe je de L (fase) aan de linke kant de meeste mensen (kinderen) zijn rechts en pakken vaak het rechter gaatje dus als je hier de fase draad op zet en een kind met een geleidend voorwerp er insteekt kan het niet leuk aflopen.

Ah, dat verklaart dan dat het op die Jung dozen zo is gok ik :)

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:04
Voor de werking van al je apparatuur maakt het helemaal niets uit.
De enige reden waarom we consequent links aanhouden is dat als we gaan meten na installatie niet elke keer de stekker van de installatietester moeten omdraaien.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uhuruburu
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
De locatie van de fase (bruin) en nul (blauwe draad) maakt in Europa niets uit. Omdat we in Europa wisselspanning (230V/50Hz) gebruiken.

Een kleine definitie:
Bij wisselspanning lopen elektronen van de pluspool naar de minpool en van de minpool naar de pluspool. De stroom wisselt dus continu van richting. Hoe vaak dit binnen 1 seconde gebeurt, noem je de frequentie. In Europa wisselt de stroom 50 keer per seconde van richting en is de frequentie dus 50 Hertz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Nooit op gelet eigenlijk, maar volgens mij heeft onze elektricien 'm op de kop ingezet met de aansluiting aan de bovenkant. Wellicht omdat we geen Jung hebben en hij de fase links wilde (Live, Left). Overigens hebben we bijna overal contactbeschermers van Ikea: https://www.ikea.com/nl/n...tbeschermer-wit-20098963/

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 12-02-2025 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:38
piratenrat schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:38:

Aardig idee, wellicht helpt het, doe het vooral als je er rekening mee wilt houden. Ik zou er niet op willen rekenen.

Als het goed is heb je een aardlek, en in een situatie waarbij je mogelijk kinderen over de vloer hebt en Jung AS500 toegepast wordt zou ik aanbevelen om voor alle stopcontacten de variant met KI in het typenummer te nemen ("met verhoogde aanrakingsveiligheid"). Die hebben een kinderbeveiliging en dan niet zoals bij goedkope stekkerdozen waarbij je met een hamer de stekker erin moet steken maar een die prima werkt en je niet in de weg zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• piratenrat
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16:57
Uhuruburu schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:10:
De locatie van de fase (bruin) en nul (blauwe draad) maakt in Europa niets uit. Omdat we in Europa wisselspanning (230V/50Hz) gebruiken.

Een kleine definitie:

[...]
waar die zit maakt niet uit wel qua veiligheid niet qua werking.

een vraag vanuit gaande dat alles werkt.
kun jij de blauw draad de nul vastpakken ? (ja)
kun jij de fase draad de L vastpakken ? (Nee)
daarom word de fase vaak links gedaan voor het meten maar ook voor de veiligheid van personen die toch graag wat geleidend er in stoppen. (88 procent van de mensen is rechts handig)

ps een aardlek is een veiligheid maar deze kan ook haperen word deze elke maand getest volgens advies?
ik heb vaak meegemaakt dat een aardlek dienst weigert voor al bij de wat minder bekende merken.

en er zijn personen die het goed voor elkaar hebben maar er zijn ook een aantal die het niet goed voor mekaar hebben.
dus

[ Voor 18% gewijzigd door piratenrat op 12-02-2025 09:28 ]

Pagina: 1