Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lotte2
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11-02 20:13
Ik ben opzoek naar een nieuwe laptop. Ik heb al het een en ander onderzocht en vond de Lenovo IdeaPad Slim 3 15IRH8 (83EM00CGMH) en de Lenovo IdeaPad Slim 5 14AHP9 (83DB0033MH) wel interessant, maar twijfel nog tussen die twee. Nu vraag ik me af of er veel verschil zit tussen de cpu (AMD Ryzen 7 8845HS en Intel Core i7-13620H)? Ook zag ik dat de ene een OLED scherm heeft en de ander niet. Denken jullie dat dit uitmaakt voor het studeren? Ten slotte is de ene van metaal en de ander van plastic, waardoor ik bang ben om die van plastic kapot te maken. Hebben jullie advies over welke het meest geschikt is? (mag ook een andere laptop zijn die aan mijn wensen voldoet)
Hier nog wat informatie over mijn wensen:

Wat ga je met je laptop doen?
Ik doe een technische studie waarvoor ik mijn laptop elke dag gebruik.
Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Voor mijn studie moet ik modelleren (met bv Vensim) en programmeren (met bv anaconda). Daarnaast vind ik het leuk om af en toe video's te editen, dus ik ben wel op zoek naar een goede processor.

Wat is je budget?
Ik zit te kijken naar laptops die maximaal ongeveer 700 euro kosten.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik reis veel in de trein. Het zou dus wel fijn zijn als de laptop niet te zwaar is en de accuduur redelijk is.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
De processoren ontlopen elkaar niet veel. Eerder iets in het voordeel van de AMD:
https://www.cpubenchmark....8845HS-vs-Intel-i7-13620H

Oled geeft een betere kleurweergave, aluminium behuizing is een groot pluspunt, usb-C voor stroomvoorziening is ook een voordeel (koop een kleine USB-C lader en je hoeft niet zo'n laptop-blok mee te slepen, of een knappe powerbank, die nog anderhalve lading van je accu kan doen.)

Kortom, als 14 Inch groot genoeg is (ook praktischer meenemen!), en je geen probleem hebt met een glanzend scherm, voor de Ideapad Slim 5 gaan.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SEA Ninja
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zou tussen deze 2 zeker gaan voor de 14APH9. Grotere accucapaciteit in combinatie met zuinigere processor zorgt ervoor dat die langer op de accu draait. En de CPU is erg snel. Ik heb zelf de 16" variant van deze laptop en die bevalt erg goed.

De iGPU is ook een enorme verbetering ten opzichte van de intel. En inderdaad is de aluminium behuizing ook fijn. Voor 699,- is de 14APH9 een prima deal