Zonnepanelen als bewegende zonwering boven dakkoepel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartvBH
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-07 22:13
Hi allemaal,

Op dit moment heb ik een appartement op de 2e en bovenste verdieping van een gebouw. Daarop komt een dakopbouw over de hele oppervlakte van de woning (7x10 m)

In het nieuwe dak komt een dakkoepel van ongeveer 2 x 2 m. Deze wil ik aan de buitenkant kunnen verduisteren/afschermen om op dagen met veel zon het huis geen 50 graden te laten worden.

Nu dacht ik twee vliegen in één klap te vangen door dit afdekken met zonnepanelen te doen, die bijvoorbeeld in een rails zitten en zo over de dakkoepel geschoven kunnen worden?

Flink wat googelen bracht me geen ideeen of ervaringen, voorbeelden of systemen.

Beste tweakers, wat vinden jullie van dit plan, en hebben jullie tips en trucs?

Groet, Bart

[ Voor 2% gewijzigd door BartvBH op 11-02-2025 09:17 . Reden: kort mijn vraag aan de community uitgebreid ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

Leuke oplossing, maar uiteraard niet standaard. Goed oppassen met de kabelgeleiding is wel belangrijk, want je zult de kabels mee moeten laten bewegen met de panelen. Ik zou bij een DHZ-oplossing in ieder geval met een micro-omvormer werken en dan de (230V) AC-kabel door een kabelrups laten lopen. Zo kun je ellende met slijtage en kortsluiting voorkomen. Een railsysteem voor 2 grote panelen van 113x228cm is waarschijnlijk niet kant en klaar te koop, maar prima zelf te maken. Wel goed opletten met de verankering / ballast, zodat de hele installatie niet kan wegwaaien.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wordt al snel ingewikkeld denk ik om een systeem te maken dat je vanaf binnen kunt bedienen, en robuust genoeg is om een goede storm te overleven. En de ruimte waar je de boel naar toeschuift daar kan je dan juist weer geen panelen kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-09 19:53

Cr3ator

1 bar is geen bar

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:23:
Wordt al snel ingewikkeld denk ik om een systeem te maken dat je vanaf binnen kunt bedienen, en robuust genoeg is om een goede storm te overleven. En de ruimte waar je de boel naar toeschuift daar kan je dan juist weer geen panelen kwijt.
Ingewikkeld valt op zich wel mee, je kan gewoon een open/close schakelaar gebruiken en daarmee een motor schakelen die de panelen opzij sleept. Dat is niet veel anders dan elektrische screens/rolluiken. Veiligheid en robuustheid zijn de grootste uitdagingen wat mij betreft.
Qua ruimte voor panelen lever je niet of nauwelijks in, want op het raam liggen normaal geen panelen. Nu schuif je 2 panelen van het dak naar boven het raam. Dat geeft uiteraard iets verlies vanwege de onderliggende installatie en rails, maar verder was dat stuk dak toch al niet bruikbaar.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Leuk idee!
Misschien kun je de panelen over elkaar heenschuiven zodat je extra capaciteit hebt.

Ik moest denken aan panelen op campers, en daar kun je wel verder inspiratie uithalen!
Paar link / fotodumps:

Afbeeldingslocatie: https://oriondesigns.ca/wp-content/uploads/2019/07/SR2S-60xx-M-NCV3-E-S-1400x788-90.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.sportsmobileforum.com/forums/members/6498-albums1037-picture33589.jpg

https://oriondesigns.ca/p...r-series/#base-components

YouTube: Even Moar Solar! 1.4kW Rooftop RV Sliding Solar Install - How to Bui...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-09 18:52

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik neem aan dat de dakkoepel vanuit de VVE geplaatst wordt? Mag jij dit soort constructieve aanpassingen dan wel zonder akkoord van de VVE doorvoeren? Dat zou stap één zijn..

Voor de rest zou ik gewoon simpel plaatsing van (automatische) buitenzonwering direct mee "laten nemen" bij het bestellen en plaatsen van de dakkoepel. En plaats voor de rest (mits toegestaan) wat standaard zonnepanelen. Dit zal onder de streep goedkoper en minder complex zijn.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartvBH
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 14-07 22:13
Ter aanvulling; de panelen komen naast m’n dakterras en daardoor kan ik de rails handmatig bedienen. Een geautomatiseerd systeem met motor is niet per sé nodig, misschien wel handig als regent 😉.
Pagina: 1