Spontaan uitvallen pc systeem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Beste mensen,

Nu voor 3 jaar geleden heb ik mijn pc samengesteld met de onderstaande onderdelen echter van begin af aan sloot de pc opeens af en startte spontaan weer op. Echter na een aantal bios updates deed het systeem het een aantal jaren foutloos dus ik ging er vanuit dat het een of andere bug in het bios was. Nu dan na 3 jaar herhaald zich hetzelfde probleem en zowel afgelopen week als deze week weer spontane reboots. Het is ook totaal onvoorspelbaar wanneer dit gebeurd en zoals gisteren was ik alleen even mail aan het checken, op Youtube aan het kijken en Whatsapp stond open, geen zware taken verder.

Enfin wat ik wel dan al gedaan heb is o.a. het bios geupgraded en de videokaartdrivers geupdate en dat met Aida eens de temps in de gaten gaan houden. De temperaturen van o.a. cpu zijn normaal en liggen zo rond de 30 tot 35 graden, maar wel viel mij op dat het moederboard op 53 graden stond. Ook zag ik dan dat mijn Samsung 970 Evo Plus M.2 ssd rond 56 graden was, maar leek mij ook nu niet echt alarmerend. Verder dan de Windows logboeken nagekeken maar daar zag ik alleen iets staan van Kernel power door dan een plotselinge stroomuitval.

Het blijft voor mij een raadsel en ik even niet weet waar ik moet gaan zoeken, ligt het nu aan het moederboard of ligt het aan de voeding. Vreemde blijft echter dat na zo'n spontane reboot het systeem normaal werkt en gewoon stabiel is ongeacht wat ik ermee doe. Ook goed om erbij te vermelden dat het systeem niet ge-OCed is en alles gewoon op auto en basis staat.

Systeem specs:

Intel Core i5 12600 K CPU
Asrock Z690M-ITX/ax Moederboard
Kingston DDR4 FURY Beast 2x8GB 3200 Intern geheugen
Asus GeForce RTX 3050 DUAL-RTX3050-O8G GPU
Samsung 970 Evo Plus M.2 ssd
Seasonic Focus GX-550 PSU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:47

nelizmastr

Goed wies kapot

De Asrock Z690M is je moederbord en de i5 je CPU, de rest heb je wel goed :+

Maar wat gebeurt er nou concreet? Valt hij nou helemaal uit, dus alles uit ook alle LED’s en stoppen de ventilatoren? Of doet hij een “warme herstart” waar alles wel aan blijft maar de PC zichzelf reset en weer opstart?

Dat laatste is namelijk doorgaans instabiliteit door bijv. foute instellingen in de BIOS of een defect aan bijv. geheugen. Dat eerste is meestal voeding gerelateerd.

Heb je voor het geheugen wel je XMP profiel aan staan? Dat geheugen werkt namelijk waarschijnlijk niet goed op 3200MT/s zonder dat profiel (en bijbehorende overvolt).
Draai eens een nachtje memtest voor de zekerheid.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
nelizmastr schreef op maandag 10 februari 2025 @ 21:22:
De Asrock Z690M is je moederbord en de i5 je CPU, de rest heb je wel goed :+

Maar wat gebeurt er nou concreet? Valt hij nou helemaal uit, dus alles uit ook alle LED’s en stoppen de ventilatoren? Of doet hij een “warme herstart” waar alles wel aan blijft maar de PC zichzelf reset en weer opstart?

Dat laatste is namelijk doorgaans instabiliteit door bijv. foute instellingen in de BIOS of een defect aan bijv. geheugen. Dat eerste is meestal voeding gerelateerd.

Heb je voor het geheugen wel je XMP profiel aan staan? Dat geheugen werkt namelijk waarschijnlijk niet goed op 3200MT/s zonder dat profiel (en bijbehorende overvolt).
Draai eens een nachtje memtest voor de zekerheid.
Dat foutje bij cpu, moederboard etc.. was door knippen en plakken en even niet erop gelet dat tekst verschoven was, maar inmiddels hersteld.

Wat er concreet gebeurd is dat dus alles in 1 keer uit valt, dus idd RGB, leds moederboard en de fans dus zeg maar geen 'warme' reset. Direct dus nadat hij zichzelf dan volledig uitschakeld start het systeem ook weer gewoon op zonder foutmelding of iets in Windows.

Mijn vermoeden gaat daarom ook deels wel uit naar de voeding alhoewel ik mij meen te herinneren in het begin de voeding met een ander board getest te hebben. Daar had ik dat probleem dus niet en na wat bios updates van het moederboard had ik dit probleem ook nu enkele jaren niet meer. Dus daarom mijn twijfel of het wel voeding gerelateerd is.

Geheugen heb ik op 3200 MT/s via XMP ingesteld met dus dan het juiste profiel erbij, althans dan het XMP profiel. Dus ik ben er niet zelf mee aan de gang gegaan en handmatig op 3200 MT/s gezet dus ik ga er wel vanuit dat dit verder oke is.

Lijkt mij trouwens sterk dat het geheugen gerelateerd zou zijn, althans hoor dan zelden dat een systeem zich daardoor dan spontaan volledig afsluit. Zou mij wel dan zo'n warme reboot kunnen voorstellen maar mij lijkt dat ik dan ook iets moet kunnen vinden in de Windows logboeken ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Als het systeem er zo uitvliegt en er geen fouten gelogd worden dan is de voeding een goede probleemkandidaat. Bij een koeling- of geheugenprobleem zou je in de regel iets van foutmeldingen terug moeten vinden. Bij een voedingsprobleem krijgt je systeem daar meestal niet de tijd voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
synoniem schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:30:
Als het systeem er zo uitvliegt en er geen fouten gelogd worden dan is de voeding een goede probleemkandidaat. Bij een koeling- of geheugenprobleem zou je in de regel iets van foutmeldingen terug moeten vinden. Bij een voedingsprobleem krijgt je systeem daar meestal niet de tijd voor.
Dit is wat ik dus in het Windows logboek kan vinden op het moment dan dat het systeem stoptte. Gewoon dus alleen de melding dat het systeem plots afgesloten was maar ja, lijkt mij wel vrij logisch deze melding.

Logboeknaam: System
Bron: Microsoft-Windows-Kernel-Power
Datum: 10-2-2025 05:19:17
Gebeurtenis-id:41
Taakcategorie: (63)
Niveau: Kritiek
Trefwoorden: (70368744177664),(2)
Gebruiker: SYSTEM
Computer: ROEL-WN
Beschrijving:
Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Op de CPU zit een wel dan eenvoudige AIO 120 mm aan de voorkant als intake met daaronder dan nog een 2de 120 mm fan. Aan de achterkant zit dan nog eens een 120 mm fan en b.v. de temp van de cpu zo tussen de 30 en 34 graden zit met dan een aantal dingen open op de achtergrond. Videokaart zit ook zo rond de 45 tot 50 graden maar dat is wel normaal want de fans draaien niet altijd en pas bij 50 graden. Enigste wat mij wel opviel is dat het moederboard rond de 54 graden was vlak na die zeg maar reboot. Maar ja, voor zover ik in kan schatten lijken mij dat nu geen waardes die veel te hoog zijn en een complete shut-down veroorzaken.

Enigste wat ik mij dan ook nu nog kan bedenken is dat het inderdaad toch niet anders kan zijn dan de voeding. Alleen blijft het zo vaag dat de pc uren lang prima werkt en zelfs enkele jaren behalve dan in het begin even. En dan nu opeens zomaar uit het niets weer hetzelfde en gisterenmorgen dus 2 keer achter elkaar met een tussentijd van pak weg 20 min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Roel1966 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:58:
[Op de CPU zit een wel dan eenvoudige AIO 120 mm aan de voorkant als intake met daaronder dan nog een 2de 120 mm fan. Aan de achterkant zit dan nog eens een 120 mm fan en b.v. de temp van de cpu zo tussen de 30 en 34 graden zit met dan een aantal dingen open op de achtergrond. Videokaart zit ook zo rond de 45 tot 50 graden maar dat is wel normaal want de fans draaien niet altijd en pas bij 50 graden. Enigste wat mij wel opviel is dat het moederboard rond de 54 graden was vlak na die zeg maar reboot. Maar ja, voor zover ik in kan schatten lijken mij dat nu geen waardes die veel te hoog zijn en een complete shut-down veroorzaken.

Enigste wat ik mij dan ook nu nog kan bedenken is dat het inderdaad toch niet anders kan zijn dan de voeding. Alleen blijft het zo vaag dat de pc uren lang prima werkt en zelfs enkele jaren behalve dan in het begin even. En dan nu opeens zomaar uit het niets weer hetzelfde en gisterenmorgen dus 2 keer achter elkaar met een tussentijd van pak weg 20 min.
Dat zijn hele nette temperaturen dus die zullen het probleem niet zijn denk ik. Zou dit het gevolg kunnen zijn van spanning dips of pieken zoals zware apparatuur of zonnepanelen of warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
synoniem schreef op maandag 10 februari 2025 @ 23:04:
[...]

Dat zijn hele nette temperaturen dus die zullen het probleem niet zijn denk ik. Zou dit het gevolg kunnen zijn van spanning dips of pieken zoals zware apparatuur of zonnepanelen of warmtepomp?
Ja mij leek ook dat die temperaturen verder prima zijn en tja, fans zitten op rond de 800 rpm.

Nou zonnepanelen en een warmtepomp hebben we hier niet en ook verder eigenlijk geen zware apparaten, maar ik heb hier dan wel een elektrisch kacheltje staan. Maar als die in of uitschakeld dan maakt het voor de pc verder niet uit dus lijkt mij dan niet dat daar het probleem ligt. Is trouwens ook een nieuw kacheltje, zo'n torending met app en al die meestal wel een inschakelvertraging hebben.

Wat wel het geval is is dat er toen wij hier kwamen wonen, hiernaast een flatgebouw werd gebouwd en ze op de een of andere manier de stroom voor de bouwkeet van ons netwerk afgetapt hadden. Later zijn we erachter gekomen dat diezelfde aftap gebruikt is voor o.a. de lift en de verlichting van de gangen en buitenverlichting van die flat. Hierdoor kan ik wel soms zien dat b.v. de lamp op de badkamer even dipt zeg maar, dus tja, of het daar dan misschien toch mee te maken heeft. Alleen andere pc's hier in huis hebben daar geen problemen mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Roel1966 schreef op maandag 10 februari 2025 @ 23:20:
[...]

Wat wel het geval is is dat er toen wij hier kwamen wonen, hiernaast een flatgebouw werd gebouwd en ze op de een of andere manier de stroom voor de bouwkeet van ons netwerk afgetapt hadden. Later zijn we erachter gekomen dat diezelfde aftap gebruikt is voor o.a. de lift en de verlichting van de gangen en buitenverlichting van die flat. Hierdoor kan ik wel soms zien dat b.v. de lamp op de badkamer even dipt zeg maar, dus tja, of het daar dan misschien toch mee te maken heeft. Alleen andere pc's hier in huis hebben daar geen problemen mee verder.
En een van die pc's heeft niet toevallig een voeding die je kan gebruiken om te testen? Misschien is er bij jou niets veranderd maar mogelijk wel bij de flat(bewoners). Ik gebruik zelf een stekkerblok met spanningsbeveiliging om dit soort problemen (zoveel mogelijk) uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
synoniem schreef op maandag 10 februari 2025 @ 23:36:
[...]

En een van die pc's heeft niet toevallig een voeding die je kan gebruiken om te testen? Misschien is er bij jou niets veranderd maar mogelijk wel bij de flat(bewoners). Ik gebruik zelf een stekkerblok met spanningsbeveiliging om dit soort problemen (zoveel mogelijk) uit te sluiten.
Een van die pc's is de pc van mijn broer en die zijn pc niet kan missen en de andere pc is zo'n kleine HP mini pc met een externe voeding. Maar ik heb inmiddels maar noodgedwongen een nieuwe voeding besteld, deze keer dan wel geen Seasonic maar weer een Corsair ( Corsair RM650 ) waarmee ik eerder nooit problemen heb gehad.

Die flat is verder onafhankelijk van ons woonhuis, dus ik woon verder niet in die flat. Voor zover ik weet is daar verder niets veranderd.

Nou, toevallig heb ik dus ook de pc op zo'n stekkerblok aangesloten, althans in de stekker zelf zit ook een beveiliging. Dacht eerst nog van misschien ligt het daar aan maar de monitor zit op hetzelfde stekkerblok en die blijft gewoon aan.

[ Voor 17% gewijzigd door Roel1966 op 10-02-2025 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Even een update namelijk ik heb de pc zo ingesteld dat die na 1 uur in slaapstand gaat, echter toen ik dus weer bij de pc kwam en zowel muis als toetsenboard aanraakte wilde de pc niet meer zeg maar wakker worden. Enigste wat ik kon doen is de powerknop ingedrukt houden en de pc dus zeg maar 'hard' afsluiten. Toen ik hem weer aanzette startte die wel weer normaal op maar enfin, hetzelfde gebeurde dus daarna nog een keer toen die in slaapstand ging.

Mijn vermoeden is dat dit ook wel voeding gerelateerd zal zijn maar voor de zekerheid toch nog even hier advies vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Ik wil jullie toch nog graag een update schrijven namelijk sinds het aanmaken van dit topic viel het uitvallen van de pc mee en vaak zo om de week dat die eens uitviel. Echter, de afgelopen dagen begon het hele gedoe weer en nu wel een aantal keren per dag dat de pc spontaan uit viel.

Voor ongeveer dan 2 weken geleden had ik inmiddels al een nieuwe voeding ( Corsair RM650 2023 model ) besteld. Toch nog even afgewacht omdat ik zoiets had van het nog even aan te kijken maar dus voor 2 dagen gelden toch maar de nieuwe voeding gaan inbouwen.

Enfin sinds nu dan 2 dagen is de pc niet meer uitgevallen en ik er toch wel vanuit ga dat de voeding de boosdoener moet zijn geweest. Dus mochten andere mensen een Seasonic Focus GX-550 hebben met hetzelde probleem dan ligt dit dus aan de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:30

Thomg

Aww yiss

Zit er niet gewoon garantie op dat ding? Nu je toch vervanging hebt zou ik het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Thomg schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 23:14:
Zit er niet gewoon garantie op dat ding? Nu je toch vervanging hebt zou ik het proberen.
Ja er zit nog garantie op maar ik vraag mij af of ze het daadwerkelijke probleem zullen vinden omdat de voeding het verder goed doet. Is ook heel onvoorspelbaar, dan doet die het weken goed en opeens weer die spontane drops zeg maar. Dus ja de kans bestaat dat ze niets ontdekken en de voeding weer retour gestuurd word, heel gedoe dus waar ik weinig zin in heb.
Pagina: 1